Geld terugeisen (juristen?)
4 plaatsers
Pagina 1 van 1
Geld terugeisen (juristen?)
Casus:
Stel is uit elkaar, in het samenlevingscontract stond dat ze 50/50 zouden betalen. Zij heeft jarenlang minder betaald, omdat ze steeds haar baan kwijt raakte enz enz enz.
Huis staat nu te koop.
Hij heeft het in zijn kop gehaald om nu het geld terug te gaan eisen, wat zij jarenlang te weinig betaald heeft.
Ze hebben beide een eigen rekening, de lasten werden van de zijne afgeschreven en zij maakte over.
Heeft hij een poot om op te staan?
Stel is uit elkaar, in het samenlevingscontract stond dat ze 50/50 zouden betalen. Zij heeft jarenlang minder betaald, omdat ze steeds haar baan kwijt raakte enz enz enz.
Huis staat nu te koop.
Hij heeft het in zijn kop gehaald om nu het geld terug te gaan eisen, wat zij jarenlang te weinig betaald heeft.
Ze hebben beide een eigen rekening, de lasten werden van de zijne afgeschreven en zij maakte over.
Heeft hij een poot om op te staan?
Lejow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Geld terugeisen (juristen?)
Dat denk ik niet, volgens mij gaat dat alleen om het bezit wat ze op dat moment hebben. Vergeet ook pensioen niet, zij zou eerder aanspraak kunnen maken op zíjn pensioen.
Gast- Gast
Ik weet niet of het kan, ik zou het wel onredelijk vinden. In mijn ogen had hij dan op het moment zelf moeten eisen dat ze 50% meebetaalde, of haar het geld moeten lenen en dat zwart op wit moeten zetten. Ik vind het erg raar om zonder mokken meer te betalen en het dan achteraf terug te eisen.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Nee.
Het samenlevingscontract is gebaseerd op het uit elkaar te gaan. In mijn samenlevingscontract was opgenomen dat de spullen die ik van familie had gekregen, mocht houden (en hij geen aanspraak kon maken op) en dat alles wat er daarna nog verdeeld moest worden 50/50 ging. Mosterd naar de maaltijd, in dit geval. Hij gaat dat niet terugkrijgen.
Het samenlevingscontract is gebaseerd op het uit elkaar te gaan. In mijn samenlevingscontract was opgenomen dat de spullen die ik van familie had gekregen, mocht houden (en hij geen aanspraak kon maken op) en dat alles wat er daarna nog verdeeld moest worden 50/50 ging. Mosterd naar de maaltijd, in dit geval. Hij gaat dat niet terugkrijgen.
Gast- Gast
Ik lees nu dat er in het samenleingscontract staat dat ze 50/50 ouden betalen, als dat nooit gebeurd is dan snap ik niet waarom hij nooit eerder aan de bel getrokken heeft. En als dat een gevalletje onvermogen was omdat ze minder geld binnenhaalde en hij had daar toen geen enkel probleem mee, vind ik het zuur dat hij dat achteraf nog wil innen. Of hij in zijn recht staat weet ik niet, zie maar eens zwart op wit te krijgen om welk bedrag het exact gaat.
Gast- Gast
Hoe het is in een relatie, wordt niet geregeld via een samenlevingscontract. Een samenlevingscontract zorgt ervoor dat wanneer het uitgaat, zaken eerlijk worden geregeld en eigendommen eerlijk worden verdeeld.
Gast- Gast
Volgens de openingspost stond het er toch in. Volgens mij gaat een samenlevingscontract ook niet alleen over het uit elkaar gaan hoor, maar ook over het samen voeren van een huishouden.
Gast- Gast
Maar al staat het zwart op wit, dan nog denk ik niet dat hij daar achteraf moeilijk over kan doen. Het staat zwart op wit voor het geval je er niet uitkomt, als de ander weigert te betalen en jij niet bereid bent om voor die ander te betalen. Dan heb je dus dat contract om op terug te vallen. Als hij destijds uit eigen vrije wil meer betaalde zonder iets vast te leggen over terugbetalen dan is dat iets anders, lijkt mij, dan is het meer een soort schenking.
Ik bedoel, ik heb volgens de wet geen recht op het geld van mijn buren, maar als de buren mij vrijwillig 100 euro per maand geven dan is die 100 euro na het geven van mij. Dan kunnen ze niet na een paar jaar opeens duizenden euro's terugeisen.
Ik bedoel, ik heb volgens de wet geen recht op het geld van mijn buren, maar als de buren mij vrijwillig 100 euro per maand geven dan is die 100 euro na het geven van mij. Dan kunnen ze niet na een paar jaar opeens duizenden euro's terugeisen.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Dat dacht ik dus ook..
Hij schijnt te blerren dat hij er volgens het Juridisch loket recht op heeft.
Hij schijnt te blerren dat hij er volgens het Juridisch loket recht op heeft.
Lejow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Lennox schreef:Volgens de openingspost stond het er toch in. Volgens mij gaat een samenlevingscontract ook niet alleen over het uit elkaar gaan hoor, maar ook over het samen voeren van een huishouden.
Dat klopt wel. Er zijn verschillende vormen samenlevingscontracten. Je kunt het als het ware zo duur bij een notaris maken, zoals je zelf wilt. Maar in principe gaat een samenlevingscontract erom dat je alles naar rato verdeeld en samen een huishouding draait. En dat als een relatie ten einde komt alles eerlijk verdeeld wordt. Dat is de goedkoopste variant, tien jaar geleden al 300 euro.
Om achteraf te stellen dat een ander te weinig heeft meebetaald aan een huishouding is, volgens mij, onmogelijk. Tenzij er letterlijk is vastgelegd dat iemand x bedrag moest overmaken op rekeningnummer blabla.
Gast- Gast
Wij zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd en wij zouden feitelijk jaarlijks de balans moeten opmaken. Ik weet niet of het enigszins vergelijkt met een samenlevingscontract. Misschien kan hij het van het afgelopen jaar terug "vorderen", maar ik vermoed niet van de gehele relatie.
mzcharlotte- Ratel
- Aantal berichten : 4211
Punten : 4519
In principe moeten beide partners zich aan het contract houden. Dt is er immers niets voor niets. Wil de man nu die centjes van zijn ex dan zal hij bij de rechter zijn gelijk moeten halen. En hoe lullig ook, ik denk dat hij wettelijk gezien in zijn recht staat. Uiteraard wel met inachtneming van de de zogenaamde redelijkheid en billijkheid. Iets van 10 jaar gelden kan hij nu niet meer terugvorderen. Maar bijv over de afgelopen 2 jaar zou dat best eens kunnen. Een rechter zal dan aansturen op een schikking.
Een samenlevingscontract kan overigens zaken tijdens de relatie en na beëindiging van de Relatie regelen. Je kunt er van alles in op laten nemen.
Een samenlevingscontract kan overigens zaken tijdens de relatie en na beëindiging van de Relatie regelen. Je kunt er van alles in op laten nemen.
chipa- Prater
- Aantal berichten : 1332
Punten : 1665
Soortgelijke onderwerpen
» Kost geld wisselen bij de bank geld?
» Algemene voorwaarden - juristen?
» Zijn hier juristen of mensen met kennis van familierecht?
» Verdeling geld
» Geld uitgeven aan:
» Algemene voorwaarden - juristen?
» Zijn hier juristen of mensen met kennis van familierecht?
» Verdeling geld
» Geld uitgeven aan:
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: