Aflossingsvrije hypotheek: aflossen?
+7
Highway
blondje1313
Floor
Printje
Linda
Roodkapje
ellibre
11 plaatsers
Pagina 1 van 1
Aflossingsvrije hypotheek: aflossen?
Voor degenen met een (deels) aflossingsvrije hypotheek: hoe zijn jullie van plan ooit je hypotheek te gaan aflossen? Verwacht je voor het einde van de looptijd je huis weer verkocht te hebben? Spaar je zelf geld (bijvoorbeeld via beleggingen) om af te kunnen lossen tegen het einde van de looptijd? Los je zelf delen af als je wat extra geld te besteden hebt, doe je iets anders, of heb je hier nooit echt over nagedacht?
ellibre- Prater
- Aantal berichten : 926
Punten : 957
Registratiedatum : 25-01-12
Re: Aflossingsvrije hypotheek: aflossen?
Ben ik eigenlijk ook heel benieuwd naar! Ik wil graag alles aflossen. Wel of niet aflossingsvrij scheelt qua maandlasten niet eens echt heel veel volgens mij!
Roodkapje- Prater
- Aantal berichten : 1424
Punten : 1702
Registratiedatum : 17-08-11
Wij hebben 25.000 euro aflossingsvrij in onze hyptheek.
De rest van de hyptheek is dan afgelost (looptijd 30 jaar) wij hebben ruim 70.000 minder hypotheek dan het huis waard was bij aankoop (nieuwbouw, wilde een niet te hoge hyptheek dus hebben veel eigen geld in het huis gestopt) en verwachten dan over 30 jaar die 25.000 uit de overwaarde te betalen.
Daarnaast hoop ik over 30 jaar ook wel zo'n bedrag op mijn rekening te hebben mocht het wel nodig zijn om het zelf te betalen
De rest van de hyptheek is dan afgelost (looptijd 30 jaar) wij hebben ruim 70.000 minder hypotheek dan het huis waard was bij aankoop (nieuwbouw, wilde een niet te hoge hyptheek dus hebben veel eigen geld in het huis gestopt) en verwachten dan over 30 jaar die 25.000 uit de overwaarde te betalen.
Daarnaast hoop ik over 30 jaar ook wel zo'n bedrag op mijn rekening te hebben mocht het wel nodig zijn om het zelf te betalen
Gast- Gast
Wij hebben bijna 40% aflossingsvrij. Dat komt neer op zo'n 90000 euro. De overige 60% lossen we in 20 jaar af ipv 30. Dus over 20 jaar (nu nog 19 jaar) kelderen onze vaste lasten flink. Dan kunnen we dat aflossingsvrije deel gewoon bruto betalen. Als we gaan verhuizen dan lossen we daar het restant mee af.
Linda- Ratel
- Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10
Wij hebben ook een deel aflossingsvrij, dit willen wij betalen door over 25 jaar of wat dan ook het huis te verkopen en kleiner te gaan wonen, dan wordt dit huis toch veel te groot.
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10
wij hebben een deels aflossingsvrije hypoteek.
Wij sparen hier zelf elke maand voor (en soms extra's). Voorheen losten we jaarlijks een bedrag af op die manier, nu willen we dat per kwartaal gaan doen vanaf komend jaar. We willen 1 van de 2 hypotheken die we hebben 'zo snel mogelijk' weg hebben.
Wij sparen hier zelf elke maand voor (en soms extra's). Voorheen losten we jaarlijks een bedrag af op die manier, nu willen we dat per kwartaal gaan doen vanaf komend jaar. We willen 1 van de 2 hypotheken die we hebben 'zo snel mogelijk' weg hebben.
Floor- Ratel
- Aantal berichten : 5168
Punten : 5754
Wij hebben deels aflossingsvrij omdat het fiscaal niet aantrekkelijk is om meer dan 308.000 in de spaarhypotheek af te lossen uiteindelijk, we hebben het nu op ongeveer 260.000 staan. Misschien nog maar contact opnemen met de bank, om dit nog omhoog te brengen tot 308.000, geeft toch wat meer zekerheid. (Dan is er nog ongeveer 23.000 aflossingsvrij).
In de oude regeling was het voor ons voordeliger om ipv het aflossingsvrije deel af te lossen meer in te brengen in de bankspaarhypotheek, maar ik weet niet of die optie er straks nog is.
In de oude regeling was het voor ons voordeliger om ipv het aflossingsvrije deel af te lossen meer in te brengen in de bankspaarhypotheek, maar ik weet niet of die optie er straks nog is.
blondje1313- Kletskop
- Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10
We hebben deels aflossingsvrij, we gaan sparen zodat we over 30 jaar de helft hebben en het klinkt misschien wat fout maar ik kan rekenen op een mooi erfenis en daar hebben we ook wat rekening mee gehouden.
Highway- Ratel
- Aantal berichten : 3316
Punten : 3494
Registratiedatum : 17-12-10
Floor schreef:wij hebben een deels aflossingsvrije hypoteek.
Volgens mij mag je bij de meeste hypotheekverstrekkers maar eens per jaar iets van 10% boetevrij aflossen. Dat was bij ons in ieder geval het geval, aan het einde van het kalenderjaar.
Coccinelle- Prater
- Aantal berichten : 1391
Punten : 1576
Wij hebben een klein gedeelte aflossingsvrij. We hebben al eens een gedeelte boetevrij afgelost toen we beide fulltime werkten en geen kinderen hadden, maar het bedrag dat overblijft aan het einde van de looptijd van onze hypotheek kunnen we goed betalen.
Coccinelle- Prater
- Aantal berichten : 1391
Punten : 1576
Coccinelle schreef:Floor schreef:wij hebben een deels aflossingsvrije hypoteek.
Volgens mij mag je bij de meeste hypotheekverstrekkers maar eens per jaar iets van 10% boetevrij aflossen. Dat was bij ons in ieder geval het geval, aan het einde van het kalenderjaar.
Dat klopt maar we komen ook niet boven dat bedrag. Dat komt neer op zo'n 33.000 per jaar bij ons.
Floor- Ratel
- Aantal berichten : 5168
Punten : 5754
Ik zit daarover nog in dubio. Ik heb een deel aflossingsvrij (dat percentage dat mag met een NHG). Hiervoor is ook rekening gehouden met een eventuele erfenis. Mijn hypotheek staat nog niet onder water. Als ik het nu zou verkopen dan zou ik hoogstwaarschijnlijk geen restschuld overhouden. Ik heb spaargeld en zou nu al wel per jaar wat kunnen aflossen. Ik werk alleen in een bouwgerelateerde sector waarin de toekomt de komende paar jaar vrij onzeker is. Ik zit dus te dubben of het wel verstandig is om te beginnen met aflossen of dat ik beter spaargeld achter de hand kan houden. Dat laatste geeft me nu gewoon een rustiger gevoel. Dus ik zal dit jaar wel niets aflossen en dan volgend jaar verder gaan nadenken over wat ik ga doen.
rapa nui- Kletskop
- Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10
Dan is de kans groot dat we wel een erfenis gehad hebben waar we het mee kunnen afbetalen en anders nemen we voor dat deel nog een nieuwe hypotheek.
Tania- Ratel
- Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Ok, jullie hebben er allemaal dus wel goed over nagedacht bedankt voor alle antwoorden!
ellibre- Prater
Wij lossen volledig af. Het scheelde maar 100 euro netto per maand om 50% af te lossen. Toen wij de hypotheek afsloten zei onze adviseur ook dat wij, wanneer bleek dat de maandlasten toch te hoog zouden worden, altijd nog minder af konden gaan lossen. Dus wij hebben eerst de keuze gemaakt om volledig af te lossen om te kijken hoe het gaat. Op zich gaat het nu prima, dus we houden het lekker zo.
Elliot- Ratel
- Aantal berichten : 4451
Punten : 4945
Registratiedatum : 19-07-12
Kan je met de nieuwe regels vanaf volgend jaar nog wel naar deels aflossingsvrij dan, als jullie dat zouden willen?Caroline schreef:Wij lossen volledig af. Het scheelde maar 100 euro netto per maand om 50% af te lossen. Toen wij de hypotheek afsloten zei onze adviseur ook dat wij, wanneer bleek dat de maandlasten toch te hoog zouden worden, altijd nog minder af konden gaan lossen. Dus wij hebben eerst de keuze gemaakt om volledig af te lossen om te kijken hoe het gaat. Op zich gaat het nu prima, dus we houden het lekker zo.
ellibre- Prater
Soortgelijke onderwerpen
» maximale hypotheek vs. afgesloten hypotheek
» Hypotheek verbouwing
» Hypotheek
» Studieschuld en hypotheek
» hypotheek verlengen..
» Hypotheek verbouwing
» Hypotheek