Kat plast op de bank
+3
TukTuk
Sterre
InweCulnamo
7 plaatsers
Pagina 1 van 1
Kat plast op de bank
Ik weet dat er al meer topics over zijn, maar wil toch graag deze specifieke situatie even voorleggen
Mijn gecastreerde kat gebruikt eigenlijk nooit meer de kattenbak sinds hij naar buiten kan. Een enkele keer houden we hem binnen, dan weet 'ie de kattenbak nog wel te vinden. Maar net kwam ik thuis en toen zag ik dat de bank nat was op een paar plekken (yak!). Eén grote natte plek en een paar kleintjes. Toen ik mijn kat wilde optillen bleek ook z'n buikje nat te zijn.
Er ligt nu natuurlijk sneeuw en alles is bevroren. Zou dat een reden kunnen zijn dat 'ie opeens binnen plast? Helemaal raar vind ik dat hij zichzelf niet had schoongemaakt, normaal is hij altijd aan het wassen. Ik heb 'm nog maar even voor de kattenbak gezet als reminder dat dat ding er ook nog staat, maar hij wilde er niet in.
Iemand tips over wat ik nu het beste kan doen of waar ik op moet letten bij hem, om te checken wat de oorzaak kan zijn?
Mijn gecastreerde kat gebruikt eigenlijk nooit meer de kattenbak sinds hij naar buiten kan. Een enkele keer houden we hem binnen, dan weet 'ie de kattenbak nog wel te vinden. Maar net kwam ik thuis en toen zag ik dat de bank nat was op een paar plekken (yak!). Eén grote natte plek en een paar kleintjes. Toen ik mijn kat wilde optillen bleek ook z'n buikje nat te zijn.
Er ligt nu natuurlijk sneeuw en alles is bevroren. Zou dat een reden kunnen zijn dat 'ie opeens binnen plast? Helemaal raar vind ik dat hij zichzelf niet had schoongemaakt, normaal is hij altijd aan het wassen. Ik heb 'm nog maar even voor de kattenbak gezet als reminder dat dat ding er ook nog staat, maar hij wilde er niet in.
Iemand tips over wat ik nu het beste kan doen of waar ik op moet letten bij hem, om te checken wat de oorzaak kan zijn?
Sterre- Ratel
- Aantal berichten : 3682
Punten : 3849
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Kat plast op de bank
Ik zou het even in de gaten houden, als katten ineens ergens aders gaan plassen, dan kan dat ook een andere (medische) oorzaak hebben.
Gast- Gast
Ook proberen op te letten of er geen bloed bij zit en als een kat veel mauwt voor het plassen is dat ook een teken dat er iets mis is (bijv. blaasstenen)
Gast- Gast
Hij lijkt niet echt pijn te hebben, ik mag 'm gewoon optillen, aan zijn buikje zitten en hij zat net ook gewoon te spelen met het touwtje van de luxaflex Het is een donker bankstel dus ik kon niet zien welke kleur de urine had. Ik hoop dat het eenmalig was, maar anders ga ik deze week toch even langs de dierenarts.
Sterre- Ratel
Weet je zeker dat het plas is, en dat hij niet toevallig net buiten in de sneeuw had gelegen ?
InweCulnamo- Fluisteraar
- Aantal berichten : 234
Punten : 315
Registratiedatum : 17-11-10
Ja, daarvoor was het veel te veel en het stonk toen ik er aan rook. Gelukkig ruik je het niet heel erg van een afstandje, en heeft de bank een afneembare en wasbare hoes
Sterre- Ratel
He verdorie, hij heeft het net weer gedaan. Midden op de hocker, net als de vorige keer. Ik had er voor de zekerheid nog een handdoek op liggen, dus de schade is iets beperkter maar smerig is het wel en vooral heel vervelend. Op de handdoek kon ik niet zo gauw zien dat de urine een andere kleur had. Volgens mij is het gewoon baldadigheid. Ik heb nu een handdoek en aluminiumfolie op de hocker gelegd omdat katten daar niet van schijnen te houden. Mocht hij alsnog gaan plassen, dan kan ik het hopelijk ook opvangen voor de dierenarts.
Straks maar even schoonmaken met Biotex, dat schijnt het luchtje goed te neutraliseren en heeft niet een geur waar katten juist van houden.
Straks maar even schoonmaken met Biotex, dat schijnt het luchtje goed te neutraliseren en heeft niet een geur waar katten juist van houden.
Sterre- Ratel
Sterre schreef:He verdorie, hij heeft het net weer gedaan. Midden op de hocker, net als de vorige keer. Ik had er voor de zekerheid nog een handdoek op liggen, dus de schade is iets beperkter maar smerig is het wel en vooral heel vervelend. Op de handdoek kon ik niet zo gauw zien dat de urine een andere kleur had. Volgens mij is het gewoon baldadigheid. Ik heb nu een handdoek en aluminiumfolie op de hocker gelegd omdat katten daar niet van schijnen te houden. Mocht hij alsnog gaan plassen, dan kan ik het hopelijk ook opvangen voor de dierenarts.
Azijn werkt trouwens ook erg goed, houden katten ook niet van en het neutraliseert de geur ook.
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Dit deed/doet de kat van mijn ouders ook. We kunnen er maar niet achter komen waarom hij dit doet. Zelfs in zijn eigen mand plaste hij. Nu is die kater wel erg zinnig wat betreft hoe schoon de kattenbak is (als hij vies is gaat hij dus binnen plassen) maar zelfs als die schoon is doet hij het af en toe. Of dit een teken is naar de hond of iets dergelijks, geen idee. Wij hebben van alles geprobeerd, maar komen er maar niet achter wat het is. Ik houd dit topic even in de gaten!
Fortissimo- Kletskop
- Aantal berichten : 2466
Punten : 2458
Registratiedatum : 05-03-12
Ik denk niet dat een kat uit baldadigheid zomaar ergens gaat plassen, katten zijn van zichzelf erg schone dieren
Gast- Gast
Toch voor de zekerheid even een plasje weg brengen, katten zijn heel goed in doen alsof ze geen pijn hebben.
Minx- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Ik zou even langs de dierenarts gaan, want zo'n kat plast echt niet zomaar om niks op de hocker, en als hij het wel expres zou doen zou hij denk ik geen natte buik hebben, katten zijn schone dieren en houden daar niet van.
Volgens mij heeft de dierenarts ook van die korrels die je in de bak kunt leggen die dan de urine opnemen.
Volgens mij heeft de dierenarts ook van die korrels die je in de bak kunt leggen die dan de urine opnemen.
Starla- Prater
- Aantal berichten : 676
Punten : 673
Registratiedatum : 30-11-10
Ja, daar hebben jullie een punt. Het probleem is alleen dat hij sowieso nooit meer op de bak plast, altijd buiten. Misschien moet ik die korrels halen, het luikje op slot draaien en dan hopen dat 'ie wel op de bak plast zodat ik het op kan vangen. Kun je die korrels ook gewoon bij de dierenwinkel krijgen?
Sterre- Ratel
Een keer eten geven op de hocker en plekken waar hij plast kan ook helpen. De bak schoonmaken met chloor.
Gast- Gast
Mijn vriend haalt nu even van die korrels bij de dierenarts, hopelijk lukt het snel om een beetje urine op de vangen en het te laten controleren. De dierenarts dacht aan blaasgruis. Arm ding .
Bedankt voor het meedenken, ik laat het wel even weten als we achter de oorzaak zijn en of het plassen op de bank dan ook ophoudt.
Bedankt voor het meedenken, ik laat het wel even weten als we achter de oorzaak zijn en of het plassen op de bank dan ook ophoudt.
Sterre- Ratel
Zet je kat alleen met de bak in een afgesloten ruimte, waar niks ligt waar hij op kan plassen, en zet daar de bak met de korrels neer. Meestal als ze een fikse blaasontsteking hebben, dan hebben ze binnen een paar minuten al een goede plas op de bak gedaan.
Verona- Prater
- Aantal berichten : 581
Punten : 708
Die 'paar minuten' werd helaas een paar uur eenzame opsluiting in de badkamer, maar toen is het gelukt. Helaas slecht nieuws, het is inderdaad blaasgruis. En al best veel. Maandag moeten we met 'm langs, en voor nu hebben we al medicijnen, pijnstillers en ander voer. Dit weekend moeten we 'm goed in de gaten houden. Zielig!
Fijn dat jullie me er op hebben gewezen, want poezel is echt een taaie, je merkt er serieus niks aan. Nu maar heeeeel goed verzorgen en kroelen...
Fijn dat jullie me er op hebben gewezen, want poezel is echt een taaie, je merkt er serieus niks aan. Nu maar heeeeel goed verzorgen en kroelen...
Sterre- Ratel
Ja echt? Jeetje zeg! Heeft hij nu Royal Canin Urinary gekregen? Onze ene kater heeft er ook last van, die heeft nu al klachten en is pas 1,5 jaar. De DA zei toen dat het echt belachelijk jong is. Heel veel succes met hem en knuffel hem maar goed! Ik weet namelijk dat het niet echt leuk is als je kat het heeft. Vind het ook nog eens enorm zielig.
Verona- Prater
Ja, echt helaas hij is ook pas ruim een jaar oud. Maar je hebt twee soorten gruis, en een soort komt juist bij jongere katten voor.
We hebben inderdaad Royal Canin urinary. Ook het natte voer er van, in het begin mag hij alleen even dat hebben. Nu maar hopen dat de pijnstillers en blaasontspanners snel aanslaan. Hij ligt nu voor pampus op mijn schoot
We hebben inderdaad Royal Canin urinary. Ook het natte voer er van, in het begin mag hij alleen even dat hebben. Nu maar hopen dat de pijnstillers en blaasontspanners snel aanslaan. Hij ligt nu voor pampus op mijn schoot
Sterre- Ratel
Zeker struviet? Onze kater had dat ook zo enorm veel. Na 2 antibiotica kuurtjes was hij er gelukkig vanaf. Nu geef ik nog wel steeds de hoogste variant van Urinary, en dan brokjes met natvoer erdoorheen. Meneer lust namelijk niet alleen de brokjes hihi.
Verona- Prater
Soortgelijke onderwerpen
» nieuwe bank..... hond.... welk materiaal bank.
» Van welke winkel hebben jullie een bank? en welke kleur bank
» Kat plast binnen
» Kat plast in huis
» :( kat plast in huis
» Van welke winkel hebben jullie een bank? en welke kleur bank
» Kat plast binnen
» Kat plast in huis
» :( kat plast in huis
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: