Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Een kat 'binnenkat' maken.

+6
Jilke
Blond
Minx
Pompoen
Jerry
Livine
10 plaatsers

Ga naar beneden

Een kat 'binnenkat' maken.  Empty Een kat 'binnenkat' maken.

Bericht  Livine zo 2 dec 2012 - 4:56

Beetje een vreemde titel, maar ik hoop dat er een paar meiden zijn die mij begrijpen.

Mijn vriend en ik willen graag een kat. Dit omdat ik altijd huisdieren heb gehad en het nu zo stil en ongezellig vind als ik thuis kom.
We willen graag kat uit het asiel halen, het liefst ouder dan één jaar. We kijken er ook naar of zij al binnen zijn gewend zijn, maar die zijn er niet veel. Dus dan zouden we hem zelf een binnenkat moeten maken. Maar hoe kan je dit het beste aanpakken?

We wonen op 4 hoog, dus als hij springt, gaat het ook goed mis en dat zou ik echt heel erg vinden. Afschermen van het balkon gaat dan sowieso gebeuren.
Livine
Livine
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 183
Punten : 206
Registratiedatum : 03-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Een kat 'binnenkat' maken.  Empty Re: Een kat 'binnenkat' maken.

Bericht  Gast zo 2 dec 2012 - 4:57

Ik vind dat je een kat die buiten gewend is, niet binnen moet proberen te houden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Een kat 'binnenkat' maken.  Empty Re: Een kat 'binnenkat' maken.

Bericht  Jerry zo 2 dec 2012 - 5:48

Volgens mij kun je van een buitenkat, geen binnenkat maken... Onze kat hebben we als kitten uit het asiel gehaald en we wilden niet dat ze buiten kwam. Maar ze was zó nieuwsgierig naar buiten en probeerde altijd buiten te komen. Inmiddels komt ze ook buiten ('s nachts altijd binnen), dus ook van 'n kleintje kun je niet beslissen wat voor een kat het wordt (we hadden haar natuurlijk met alle geweld binnen kunnen houden, maar volgens mij is ze veel gelukkiger zo).

Aan de andere kant: we hebben sinds 2 maand een kat van 6 overgenomen van kennissen (kindje dat allergisch was), die bij hun ook veel buiten kwam. Sinds dit weekend hebben we die ook naar buiten gelaten, maar die vind 't helemaal niks en sprint weer naar binnen zodra ze de kans krijgt.


Als ik jullie was, zou ik gewoon afwachten tot er een geschikte kat voor jullie in het asiel zit: een kat die gewend is om alleen binnen te zijn. Dan moet je misschien een beetje langer geduld hebben, maar heb je wel een gelukkigere kat smile
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Een kat 'binnenkat' maken.  Empty Re: Een kat 'binnenkat' maken.

Bericht  Pompoen zo 2 dec 2012 - 5:58

Het verschilt per kat ook, ik had een kat die binnen moest blijven toen ik haar net had. Ze had een kitten van twee weken en was nog niet geholpen bovendien woonde ze net bij mij. Ze heeft er werkelijk álles aan gedaan om te ontsnappen. Ze werd gewoon gek binnen! Later hebben we haar ook geprobeerd 's nachts een keer binnen te houden, maar ze brak gewoon door 't kattenluikje heen!
Overigens woont ze nu bij iemand op drie hoog, die laat haar elke dag naar buiten en de buren in t portiek laten haar ook in en uit. Dit gaat prima zo!

Mijn andere kat kun je rustig binnen houden, hij komt alleen buiten om te plassen of te poepen en in de zomer omdat wij daar dan zijn of om in t zonnetje te liggen. Hij vind eten en gezelschap het belangrijkste, als dat geregeld is is het goed. Die zou je dus best als binnenkat kunnen houden.
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Een kat 'binnenkat' maken.  Empty Re: Een kat 'binnenkat' maken.

Bericht  Minx zo 2 dec 2012 - 6:06

Je zou ook nog bij een kittenopvang kunnen kijken daar zitten nu nog wat oudere kittens die dus al veel geleerd hebben smile
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Een kat 'binnenkat' maken.  Empty Re: Een kat 'binnenkat' maken.

Bericht  Livine zo 2 dec 2012 - 6:09

Dat is dus met de jonge kater van mijn ouders nu ook zo. Die is buiten gevonden als kitten, en is daar waarschijnlijk zelfs geboren maar wil écht niet naar buiten. Eerst hele tijd aan de lijn geprobeerd maar dan ging gewoon zitten en wachten tot we de deur weer open deden. Nu gaat hij soms los naar buiten, maar sprint zodra het kan weer naar binnen.

Opzich zou de kat hier wel naar buiten kunnen, er wonen meer katten op de flat, maar ik ben er gewoon bang voor dat hij het vanaf het balkon probeert.
Livine
Livine
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 183
Punten : 206
Registratiedatum : 03-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Een kat 'binnenkat' maken.  Empty Re: Een kat 'binnenkat' maken.

Bericht  Blond zo 2 dec 2012 - 6:10

Ik zou wachten tot er een binnenkat in het asiel zit. Ik zou ook graag een kat willen, maar het asiel in mijn woonplaats heeft ook vrijwel alleen maar katten die en tuin nodig hebben. Dan moet ik maar wat langer wachten vind ik.

Je zou ook op Marktplaats kunnen kijken.
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Een kat 'binnenkat' maken.  Empty Re: Een kat 'binnenkat' maken.

Bericht  Livine zo 2 dec 2012 - 6:10

Minx schreef:Je zou ook nog bij een kittenopvang kunnen kijken daar zitten nu nog wat oudere kittens die dus al veel geleerd hebben Een kat 'binnenkat' maken.  561177

We willen juist geen kitten, maar een wat oudere kat omdat die meestal al wat rustiger zijn. Die kat van mijn ouders is momenteel écht geen leuk beest. Hij is net gecastreerd en is nog jong, dus hopelijk veranderd dat nog.
Livine
Livine
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 183
Punten : 206
Registratiedatum : 03-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Een kat 'binnenkat' maken.  Empty Re: Een kat 'binnenkat' maken.

Bericht  Gast zo 2 dec 2012 - 6:13

Dan zou ik een kat zeken die al een binnenkat is,en geen kat die je nog een binnenkat moet maken... Denk in elk geval niet te makkelijk hierover, en kat die eenmaal van buiten 'geproeft' heeft, vindt het buiten vaak echt fijn en wordt binnen gek. Het zijn niet voor niets roofdieren smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Een kat 'binnenkat' maken.  Empty Re: Een kat 'binnenkat' maken.

Bericht  Gast zo 2 dec 2012 - 6:16

Nadeel van binnenkatten is trouwens wel vaak dat een binnenkat vaak drukker lijkt dan een buitenkat, of nouja, als je mijn binnenkatten vergelijkt met de katten van mijn ouders die dagelijks buiten komen. Een buitenkat raakt buiten zijn energie wel kwijt door te klimmen en achter vogels etc aan te aan, een binnenkat moet al die energie binnen kwijt zien te raken. Nu heb ik een kitten die sowieso wel hyperactief is, maar mijn andere kat, die toch echt al 7 is, kan er ook wat van Wink

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Een kat 'binnenkat' maken.  Empty Re: Een kat 'binnenkat' maken.

Bericht  Livine zo 2 dec 2012 - 6:26

Oohh maar hij hoeft ook niet de hele dag op schoot te liggen hoor. Spelen vinden we erg gezellig en dan wordt er wel voor gezorgd dat er genoeg speeltjes zijn.

Net al even wezen neuzen op de sites van de asiels hier in de buurt. Hier vlakbij zit er echt een schatje in het asiel. Ben ook bang dat ze snel weg is, en dat terwijl mijn vriend nu opeens weer wil wachten. Dat gedraaikont.
Livine
Livine
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 183
Punten : 206
Registratiedatum : 03-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Een kat 'binnenkat' maken.  Empty Re: Een kat 'binnenkat' maken.

Bericht  Minx zo 2 dec 2012 - 7:56

Je hebt PM smile
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Een kat 'binnenkat' maken.  Empty Re: Een kat 'binnenkat' maken.

Bericht  Jilke zo 2 dec 2012 - 8:08

Wij hebben hier ervaring mee. We hadden een kat van marktplaats gehaald, ging altijd naar buiten. Zo ook bij ons. Ging altijd goed, tot we na 3 jaar verhuisden. Toen begon hij ineens weg te lopen, steeds was hij een week weg. We zaten iedere keer in de stress, of hij uberhaupt nog leefde en hoe hij dan weer terug kwam. Soms normaal en verhongerd, soms ook nog gewond.

We hebben de tuin laten afzetten door een bedrijf, en sindsdien is onze kat een "binnenkat". Hij kan nog wel de tuin in, maar niet meer eruit. Helemaal binnen vond ik zielig, juist omdat hij altijd graag zo buiten is. Kostte een smak geld, maar het werkt prima.

We hebben het nu sinds augustus. Eerste 2 en halve maand was een drama, had al spijt van het afzetten. Hij reageerde zich heel erg op de andere kat af (we hebben er 3), en leek erg ongelukkig. Probeerde te ontsnappen, en deed helemaal niets meer, alleen maar liggen. Maar daar hebben we gedragstherapie voor gevolgd Cool en sindsdien gaat het hartstikke goed. Kat heeft zich er bij neergelegd, en is weer erg vrolijk. Hij is veel aanhankelijker naar ons geworden en speelt graag met zijn touwtjes en muisjes. Ook heeft hij een kattenluikje gekregen, eerst deden we de deur altijd open voor hem naar nu kan hij zelf naar buiten wanneer hij wil.

Het kan dus wel degelijk, alleen moet je opletten dat de kat niet depressief blijft.
Jilke
Jilke
Prater
Prater

Aantal berichten : 1052
Punten : 1540
Registratiedatum : 26-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Een kat 'binnenkat' maken.  Empty Re: Een kat 'binnenkat' maken.

Bericht  Gast zo 2 dec 2012 - 8:09

Jilke, heb je je kat na het verhuizen wel een aantal weken binnen gehouden, dan?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Een kat 'binnenkat' maken.  Empty Re: Een kat 'binnenkat' maken.

Bericht  Jilke zo 2 dec 2012 - 8:35

Ja hij heeft eerst 6 weken binnen gezeten. In de oude woonplaats was hij ook al 1 x weggeweest. Maar in nieuwe huis was het continu raak.
Jilke
Jilke
Prater
Prater

Aantal berichten : 1052
Punten : 1540
Registratiedatum : 26-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Een kat 'binnenkat' maken.  Empty Re: Een kat 'binnenkat' maken.

Bericht  Rovine zo 2 dec 2012 - 8:48

Het verschilt ook per asiel of katten naar buiten moeten. Zo moet bij de Doornakkers elke kat die buiten gevonden is ook naar buiten moeten kunnen. Dit doen ze om eventuele gedragsproblemen te voorkomen. Bij Stichting Katimo hebben ze juist liever dat katten binnen blijven (tenzij het echte buitenkatten zijn) of op een afgeschermd balkon.
Om die reden heb ik Lola ook uit het asiel in Uden gehaald. Bij de Doornakkers (voor mij veel dichterbij) kwamen er maar geen katten binnen die binnen konden blijven en qua karakter zouden matchen bij de kater die ik al had.

Zou van een buitenkat ook geen binnenkat proberen maken, het is vervelend als het toch niet blijkt te lukken. Maar daar kan het betreffende asiel vast goed over adviseren en anders zijn er andere asiels waar misschien wel jullie kat tussen zit.
Rovine
Rovine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Een kat 'binnenkat' maken.  Empty Re: Een kat 'binnenkat' maken.

Bericht  luisa zo 2 dec 2012 - 9:07

Niet doen. Zielig voor de kat.
luisa
luisa
Prater
Prater

Aantal berichten : 1315
Punten : 1382
Registratiedatum : 23-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Een kat 'binnenkat' maken.  Empty Re: Een kat 'binnenkat' maken.

Bericht  Inge zo 2 dec 2012 - 11:35

Er zijn ook katten in het asiel of kattenopvang die nooit naar buiten zijn geweest of niet naar buiten mogen ivm doofheid bv
Inge
Inge
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5374
Punten : 6086
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Een kat 'binnenkat' maken.  Empty Re: Een kat 'binnenkat' maken.

Bericht  Caramba zo 2 dec 2012 - 11:36

Onze kat hebben wij van iemand overgenomen. Diegene had er geen aandacht voor, beestje was altijd buiten en wilde niet in huis. Hij was 11 mnd toen wij hem in huis namen. Wel zelfde dorp, andere omgeving.
Omdat hij buiten gewend was, maar toch bij ons binnen moest blijven, om te wennen, begon hij te druppelen. Dit puur door stress. Hij was nooit binnen en zo ineens wel. Na paar dagen gecastreerd en niet veel later aan touwtje buiten. Druppelen was over, dacht ik, maar zodra hij binnen was begon hij weer te druppelen. Dat touwtje nog geen week gebruikt. Buiten was hij vrij en dat druppelen was ook over. Al met al heeft het een maand geduurd dat hij los buiten kon zijn. Hij gaat niet ver weg. Ook mag hij nu graag binnen zijn. Het is een heuse knuffelkat, mag graag op schoot liggen. Wel vraag ik mij eens af, wat zou er van het dier terecht gekomen zijn als wij hem niet hadden genomen?

Denk goed na voordat je een kat neemt. Niet alle katten houden ervan om binnen te zitten. Mijn kat kon dus echt geen binnenkat worden.
Caramba
Caramba
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3918
Punten : 4017
Registratiedatum : 08-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Een kat 'binnenkat' maken.  Empty Re: Een kat 'binnenkat' maken.

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum