Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Jam maken

2 plaatsers

Ga naar beneden

Jam maken Empty Jam maken

Bericht  Derpy do 25 okt 2012 - 2:31

Ik heb ineens zin om zelf jam te maken. Doen jullie dat wel eens? Nog tips?
Derpy
Derpy
Prater
Prater

Aantal berichten : 573
Punten : 600
Registratiedatum : 16-09-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Jam maken Empty Re: Jam maken

Bericht  minoessepoes do 25 okt 2012 - 2:37

Mijn ouders hebben een druivenplant in de tuin waar elk jaar teveel druiven aan zitten om zo op te eten. Ik heb met mijn moeder dus heel vaak heel veel potten druivenjam gemaakt.

Wij verzamelde in de periode voordat de druiven weer rijp zouden zijn alvast allerlei potjes, van de ertwen en wortelen of de chocopasta, tot de gewone jam potjes. Het belangrijkste is dat je ze goed uitkookt. En de potten op de kop zetten nadat de deksel erop gegaan is, op die manier is de jam langer houdbaar.

Mijn moeder haalt altijd de halva variant van de suiker om jam mee te maken, heerlijk vind ik die jam. Verder heb ik niet echt tips eigenlijk!
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Derpy do 25 okt 2012 - 2:45

En de jam kokend heet in de potjes doen, omdat je dan een vacuüm krijgt. Ik herinner me nog wel het een en ander van vroeger. Mijn oma maakte altijd liters jam en ik hielp haar wel eens. Zal mijn moeder ook eens vragen, die heeft misschien nog wel wat van oma's recepten.
Derpy
Derpy
Prater
Prater

Aantal berichten : 573
Punten : 600
Registratiedatum : 16-09-12

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud