Zwarte Pieten
+13
Angela_1986
Dennenappel
Printje
Blair
Susan
Parisienne
loura
Bazinga
liesje
Aardbei
Steep
silly-one
Elliot
17 plaatsers
Pagina 2 van 2
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Re: Zwarte Pieten
Ik vind het eerlijk gezegd wel bijzonder dat er nog steeds Zwarte Pieten zijn met enorme rode lippen, grote gouden oorringen en kroeskrullen. Want dan is dat schoorsteenverhaal natuurlijk lekker makkelijk en goedpraten, want de intentie was heel vroeger wel degelijk dat Zwarte Pieten de slaven zijn van Sinterklaas. En ik kan me heel goed voorstellen dat er mensen zijn die dit niet zo'n coole traditie vinden. Als ik de traditie uitleg aan buitenlandse vrienden vindt iedereen het erg bijzonder en legt direct de link met slavernij, ook al probeer ik het te nuanceren dat dit vandaag de dag niet meer zo wordt benadrukt en dat het gewoon een leuk feest hoort te zijn.
Ik leg er op school in mijn groep ook wel de nadruk op dat de Pieten zwart zijn van het roet. We hebben twee Afrikaanse kinderen in de groep en de rest (de blanke kindjes) begon al snel de vergelijking te maken. Gelukkig kun je kinderen gewoon op een luchtige manier dingen uitleggen maar ik snap we dat hun ouders het soms minder grappig vinden (de originele geschiedenis dan, niet zoals het nu gevierd wordt).
Al zijn het misschien vooral de blanke Nederlanders die bang zijn iemand te beledigen. Toch schaamde mijn moeder zich heel erg toen mijn zus in de jaren '70 in de tram naar elke donkere man wees en gilde dat het Zwarte Piet was. Zou ik denk ik ook niet zo cool vinden en toch wel ongemakkelijk
Ik leg er op school in mijn groep ook wel de nadruk op dat de Pieten zwart zijn van het roet. We hebben twee Afrikaanse kinderen in de groep en de rest (de blanke kindjes) begon al snel de vergelijking te maken. Gelukkig kun je kinderen gewoon op een luchtige manier dingen uitleggen maar ik snap we dat hun ouders het soms minder grappig vinden (de originele geschiedenis dan, niet zoals het nu gevierd wordt).
Al zijn het misschien vooral de blanke Nederlanders die bang zijn iemand te beledigen. Toch schaamde mijn moeder zich heel erg toen mijn zus in de jaren '70 in de tram naar elke donkere man wees en gilde dat het Zwarte Piet was. Zou ik denk ik ook niet zo cool vinden en toch wel ongemakkelijk
Aziraphale- Ratel
- Aantal berichten : 4221
Punten : 4456
Registratiedatum : 19-11-10
Maar kinderen hebben niks met de traditie zoals die vroeger was, voor hen is het gewoon iets wat nu speelt, dus er valt sowieso niets 'goed te praten'.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10
Aziraphale schreef:Ik vind het eerlijk gezegd wel bijzonder dat er nog steeds Zwarte Pieten zijn met enorme rode lippen, grote gouden oorringen en kroeskrullen. Want dan is dat schoorsteenverhaal natuurlijk lekker makkelijk en goedpraten, want de intentie was heel vroeger wel degelijk dat Zwarte Pieten de slaven zijn van Sinterklaas. En ik kan me heel goed voorstellen dat er mensen zijn die dit niet zo'n coole traditie vinden. Als ik de traditie uitleg aan buitenlandse vrienden vindt iedereen het erg bijzonder en legt direct de link met slavernij, ook al probeer ik het te nuanceren dat dit vandaag de dag niet meer zo wordt benadrukt en dat het gewoon een leuk feest hoort te zijn.
Ik ben er pas de laatste jaren over na aan het denken, vooral door het stukje uit een lied; 'ook al ben ik zwart als roet, ik meen het wel goed..'
Dat stukje zit me altijd wel een beetje dwars, maar ach..
Mint- Fluisteraar
- Aantal berichten : 489
Punten : 515
Registratiedatum : 27-11-10
Mint schreef:Aziraphale schreef:Ik vind het eerlijk gezegd wel bijzonder dat er nog steeds Zwarte Pieten zijn met enorme rode lippen, grote gouden oorringen en kroeskrullen. Want dan is dat schoorsteenverhaal natuurlijk lekker makkelijk en goedpraten, want de intentie was heel vroeger wel degelijk dat Zwarte Pieten de slaven zijn van Sinterklaas. En ik kan me heel goed voorstellen dat er mensen zijn die dit niet zo'n coole traditie vinden. Als ik de traditie uitleg aan buitenlandse vrienden vindt iedereen het erg bijzonder en legt direct de link met slavernij, ook al probeer ik het te nuanceren dat dit vandaag de dag niet meer zo wordt benadrukt en dat het gewoon een leuk feest hoort te zijn.
Ik ben er pas de laatste jaren over na aan het denken, vooral door het stukje uit een lied; 'ook al ben ik zwart als roet, ik meen het wel goed..'
Dat stukje zit me altijd wel een beetje dwars, maar ach..
Ja, stom stukje! Ik bedoel trouwens dat ik vertel aan de kinderen dat de Pieten zwart zijn van het roet en dus geen Afrikanen zijn, misschien staat er er wat onduidelijk
Aziraphale- Ratel
Ik vind het altijd zo irritant als mensen blijven volhouden dat de zwarte kleur vanwege de schoorsteen is. Dat is echt dommigheid of onwetendheid. En aangezien de discussie elk jaar terug komt vind ik onwetendheid ook gewoon wat dom.
Google een op 'blackface' en je ziet hoe de Zwarte Piet aan zijn uiterlijk komt.
Google een op 'blackface' en je ziet hoe de Zwarte Piet aan zijn uiterlijk komt.
Urban Naked- Prater
- Aantal berichten : 1101
Punten : 1125
Registratiedatum : 29-02-12
Urban Naked schreef:Ik vind het altijd zo irritant als mensen blijven volhouden dat de zwarte kleur vanwege de schoorsteen is. Dat is echt dommigheid of onwetendheid. En aangezien de discussie elk jaar terug komt vind ik onwetendheid ook gewoon wat dom.
Ik ben het met je eens, maar ik vertel de kinderen nu wel dat het van de schoorsteen komt omdat ik ze niet wil belasten met het slavernij gebeuren. Ik heb namelijk groep 0/1/2/3 en die snappen er verder weinig van.
Aziraphale- Ratel
Ik snap je afweging helemaal. En dan is dit dus de manier waarop Nederland met de historie van slavernij omgaat: niet over praten. Da's toch gek? Ik weet ook niet hoe het dan wel moet hoor.Aziraphale schreef:Ik ben het met je eens, maar ik vertel de kinderen nu wel dat het van de schoorsteen komt omdat ik ze niet wil belasten met het slavernij gebeuren. Ik heb namelijk groep 0/1/2/3 en die snappen er verder weinig van.
Urban Naked- Prater
- Aantal berichten : 1101
Punten : 1125
Registratiedatum : 29-02-12
Susan schreef:Maar kinderen hebben niks met de traditie zoals die vroeger was, voor hen is het gewoon iets wat nu speelt, dus er valt sowieso niets 'goed te praten'.
Ik doelde met goed praten meer op eerdere reacties in dit topic, waarbij mensen stug volhouden dat er niets racistisch aan is en dat het komt door de schoorsteen. Dat kinderen dit denken vind ik logisch, maar als volwassene weet je toch beter?
En er viel voor mij wel degelijk iets goed te praten want het is niet de bedoeling dat mijn blanke leerlingen mijn donkere leerlingen zwarte Pietjes noemen en om pepernoten gaan vragen aan ze.
Aziraphale- Ratel
Ik zie Zwate Piet niet als knecht/slaaf van Sinterklaas, maar meer als rechterhand van Sinterklaas. Zo worden ze op tv neergezet en zo moeten wij ons als Pieten ook neerzetten. Natuurlijk mogen we ook domme dingen doen, maar dat komt meer omdat we gewoon ekker 'verstrooid' en ondeugend over mogen komen maar niet omdat we minder zouden zijn dan de Sint.
Ik zie het stukje racisme er ook niet in, gewoon cultuur.
Overigens, wat Bazinga zegt, over Piet Römer als Zwarte Piet: daar heb ik nog even een foto van gezocht, maar wat lijkt me dat heerlijk afschminken zeg... In tegenstelling tot nu, met de schmink twee lagen dik
Ik zie het stukje racisme er ook niet in, gewoon cultuur.
Overigens, wat Bazinga zegt, over Piet Römer als Zwarte Piet: daar heb ik nog even een foto van gezocht, maar wat lijkt me dat heerlijk afschminken zeg... In tegenstelling tot nu, met de schmink twee lagen dik
Gast- Gast
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Mini meeting met 2 hele lieve zwarte pieten.
» Waar kleine maat Pieten pakjes?
» zwarte gedachten
» Zwarte Cross
» zwarte auto
» Waar kleine maat Pieten pakjes?
» zwarte gedachten
» Zwarte Cross
» zwarte auto
Pagina 2 van 2
Permissies van dit forum: