Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Zwarte Pieten

+13
Angela_1986
Dennenappel
Printje
Blair
Susan
Parisienne
loura
Bazinga
liesje
Aardbei
Steep
silly-one
Elliot
17 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Zwarte Pieten Empty Zwarte Pieten

Bericht  Elliot vr 23 nov 2012 - 20:37

Rond deze tijd, als Sinterklaas weer in het land is, laait de discussie over Zwarte Pieten weer op. Het zou racistisch zijn dat Sinterklaas een blanke man is wiens knechtjes zwart zijn. Wat is jullie mening hierover? Snappen jullie dat mensen met een donkere huidskleur dit zo ervaren? Voor de meiden met een donkere huidskleur: Vinden jullie het kwetsend?
Elliot
Elliot
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4451
Punten : 4945
Registratiedatum : 19-07-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwarte Pieten Empty Re: Zwarte Pieten

Bericht  silly-one vr 23 nov 2012 - 20:40

In mijn beleving waren de zwarte pieten zwart omdat ze door de schoorstenen klommen. Van al dat roet werd je zwart en dat kregen ze er niet meer af.
Verder vind ik de zwarte pieten totaal niet qua schmink kleur lijken op mensen uit Afrikaanse landen.

Misschien moeten ze het verhaal gaan aanpassen, dat het blanke mensen zijn die door al het klimmen in de schoorsteen zwart zijn geworden.

Zwarte Pieten E3e51d1a_319034_10151408358677034_159751554_n
silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : N.ijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwarte Pieten Empty Re: Zwarte Pieten

Bericht  Steep vr 23 nov 2012 - 20:57

Ik ben getint (half nederlands en half antilliaans) en ik vind het niet kwetsend. Wat SO ook zegt het komt door al het roet dat ze zo zwart zijn. Ik denk dat het scheelt als mensen zich verdiepen in het 'waarom' van een verhaal.

Edit: goedemorgen.. De gekke zinsopbouw is weg haha.
Steep
Steep
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2857
Punten : 3013
Registratiedatum : 15-12-10
Woonplaats : Arnhem

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwarte Pieten Empty Re: Zwarte Pieten

Bericht  Aardbei vr 23 nov 2012 - 21:51

Ik heb het ook altijd meegekregen als het verhaal dat pieten zwart zijn van het roet. Niet vanwege hun huidskleur. Ik vind het dan ook een beetje overdreven om het rasistisch te noemen.
Aardbei
Aardbei
Prater
Prater

Aantal berichten : 659
Punten : 672
Registratiedatum : 03-06-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwarte Pieten Empty Re: Zwarte Pieten

Bericht  liesje vr 23 nov 2012 - 21:55

ben het wel eens met bovenstaande reacties. ik weet ook niet waar het vandaan komt dat men het racistisch is gaan vinden
liesje
liesje
Prater
Prater

Aantal berichten : 1314
Punten : 1366
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : zuid-holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwarte Pieten Empty Re: Zwarte Pieten

Bericht  Bazinga vr 23 nov 2012 - 22:16

Ik vind 't belachelijk hoe donker en zwart ze tegenwoordig zijn. Vroeger, toen Piet Römer nog hoofdpiet was, waren de gezichten beetje vies, door de roet. Waarom hebben ze nu opeens zwarte krullen en zijn ze helemaal zo donker? Zo zwart (bruin?) word je echt niet door roet...
Bazinga
Bazinga
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4198
Punten : 4632
Registratiedatum : 15-02-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwarte Pieten Empty Re: Zwarte Pieten

Bericht  loura vr 23 nov 2012 - 22:24

Ik vind het echt zo een gezeik ieder jaar weer. Het is een kinderverhaal en kinderen staan er echt niet bij stil waarom de zwarte pieten zwart zijn hoor? Het is voor hun allemaal gewoon ontzettend spannend en leuk. Volwassenen maken er een big deal van. Ik vind het onzin in ieder geval.
loura
loura
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3534
Punten : 3738
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwarte Pieten Empty Re: Zwarte Pieten

Bericht  Parisienne vr 23 nov 2012 - 22:28

Vroeger werd naar Sinterklaas gekeken als een rijke, blanke man met heel veel zwarte 'hulpjes'/'slaven'. Het is duidelijk dat daarin enigszins verwezen wordt naar de slaven van vroeger: dikke rode lippen, zwart kroeshaar, grote gouden oorringen en een beetje 'dommig' of lui. Het originele Sinterklaasverhaal is zo vorm gegeven, daar kan je niks meer aan veranderen. Wij hebben er een draai aan gegeven om kinderen niet te 'confronteren' met de werkelijkheid. Ik merk in mijn omgeving dat dingen als 'de roe' en 'stoute kinderen gaan mee in de zak' ook niet meer gebruikt worden. Dat is ook wel iets van vroeger. Het Sinterklaasverhaal verandert telkens weer door de jaren heen. Neem het Sinterklaasjournaal: elk jaar is er weer een nieuwe beleving rondom het originele verhaal.

De meesten zal vroeger verteld zijn dat Zwarte Piet zwart is door al het roet van de schoorstenen waar ze doorheen kruipen. Helemaal prima, dit vind ik een betere beredenering dan dat het zijn zwarte 'slaven' zijn.


Laatst aangepast door Parisienne op vr 23 nov 2012 - 22:34; in totaal 1 keer bewerkt
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwarte Pieten Empty Re: Zwarte Pieten

Bericht  loura vr 23 nov 2012 - 22:30

Het is mij nooit uitgelegd waarom zwarte piet zwart is.. Ik heb mij dat als kind nooit afgevraagd.
loura
loura
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3534
Punten : 3738
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwarte Pieten Empty Re: Zwarte Pieten

Bericht  Parisienne vr 23 nov 2012 - 22:33

Ik ook niet hoor. Op een gegeven moment had ik het wel door, maar ik vond het totaal niet racistisch. Waarom zou het ook wel zo zijn? Het verhaal is inmiddels zo omgevormd tot het gegeven dat Zwarte Pieten zwart zijn door het roet.

En wat kinderen betreft: kinderen hebben de achterliggende 'racistische' gedachte inderdaad niet eens door.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwarte Pieten Empty Re: Zwarte Pieten

Bericht  Susan vr 23 nov 2012 - 22:35

Ik vind eigenlijk dat Zwarte Pieten allang niet meer worden neergezet als domme knechten die alleen maar Sinterklaas moeten dienen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwarte Pieten Empty Re: Zwarte Pieten

Bericht  loura vr 23 nov 2012 - 22:37

Nee dat maken volwassenen ervan. Het is niet zo dat wij in Nederland allemaal kleine racistjes grootbrengen en brainwashen Wink. Het is gewoon een leuk onschuldig kinderverhaal een Nederlandse traditie.
loura
loura
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3534
Punten : 3738
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwarte Pieten Empty Re: Zwarte Pieten

Bericht  Gast vr 23 nov 2012 - 23:26

Ik vind het ook weer gezeur om niks. Zelf houd ik mij helemaal niet bezig met racisme, verschillende huidskleuren etc. Maar het valt mij op dat zodra het om een donker/getint iemand gaat, er gesteigerd wordt. Gaat het om een blank persoon, dan kan alles worden gezegd en gedaan. Vind dat zo flauw ook

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Zwarte Pieten Empty Re: Zwarte Pieten

Bericht  Gast za 24 nov 2012 - 0:46

Ik vind het onzin. Sowieso is de hele sinterklaastraditie gebaseerd op meerdere legendes. Inderdaad, bij één daarvan wordt er gesproken van slaven/knechten. Maar er zijn veel meer verhalen over waar de Piet vandaan komt en waarom hij zwart is, en die hebben lang niet allemaal een racistische grondslag.

Ik kan me best voorstellen dat ze het in het buitenland het hele sinterklaasverhaal een raar verhaal vinden. Ik kan me ook voorstellen dat je er vragen bij gaat stellen. Ik kan me niet voorstellen dat je je gediscrimineerd voelt of iets dergelijks.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Zwarte Pieten Empty Re: Zwarte Pieten

Bericht  Blair za 24 nov 2012 - 0:55

Ik heb heel wat donkere vrienden, maar heb geen enkel van hen ooit gehoord over 'discriminatie' of wat dan ook, ik hoor de blanke er meer over dan de donkere zelf. Ze laten hun kids ook gewoon meedoen aan het grote sinterklaas feest.
Blair
Blair
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1796
Punten : 2154
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwarte Pieten Empty Re: Zwarte Pieten

Bericht  Gast za 24 nov 2012 - 1:06

Blaxtar heeft zijn eigen versie over Sinterklaas. En ik ben geneigd om hem te geloven.

Zal zo de tekst eens gaan zoeken.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Zwarte Pieten Empty Re: Zwarte Pieten

Bericht  Blair za 24 nov 2012 - 1:11

Klopt Maura, deze bedoel je toch? http://blax.hyves.nl/blog/15599779/t_Harde_Piet/MvpU/
Blair
Blair
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1796
Punten : 2154
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwarte Pieten Empty Re: Zwarte Pieten

Bericht  Gast za 24 nov 2012 - 1:15

Had zelf de versie 'Niet' in gedachten. Maar moet zeggen dat ik de teksten van Blaxtar sowieso goed vind.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Zwarte Pieten Empty Re: Zwarte Pieten

Bericht  Printje za 24 nov 2012 - 1:59

Susan schreef:Ik vind eigenlijk dat Zwarte Pieten allang niet meer worden neergezet als domme knechten die alleen maar Sinterklaas moeten dienen.

Dat vind ik dus ook inderdaad. Alleen vraagt R nu wel aan alle gekleurde mensen of ze pieten zijn en of hij dan pepernoten mag.....
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwarte Pieten Empty Re: Zwarte Pieten

Bericht  Dennenappel za 24 nov 2012 - 2:03

Ik hoor er ook niemand over en vindt het verhaal dat ze zwart zijn door het roet ook goed.

Ken wel iemand (gekleurd) die tegen haar kinderen zei dat Sinterklaas alleen bij witte kinderen kwam, zodat ze geen cadeaus hoefde te kopen..
Dennenappel
Dennenappel
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1583
Punten : 1769
Registratiedatum : 25-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwarte Pieten Empty Re: Zwarte Pieten

Bericht  Printje za 24 nov 2012 - 2:07

Dennenappel schreef:Ik hoor er ook niemand over en vindt het verhaal dat ze zwart zijn door het roet ook goed.

Ken wel iemand (gekleurd) die tegen haar kinderen zei dat Sinterklaas alleen bij witte kinderen kwam, zodat ze geen cadeaus hoefde te kopen..

nou ja zeg.. wat raar
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwarte Pieten Empty Re: Zwarte Pieten

Bericht  Gast za 24 nov 2012 - 2:32

Ik heb me wel eens verdiept in de herkomt van Zwarte Piet. Ik vind het totaal niet racistisch. Wel vind ik het interessant om te weten dat het in sommige landen heel anders is. Er zijn verschillende verhalen en ook verschillende interpretaties. Ik was vroeger altijd bang voor Zwarte Piet, maar toen ik er achter kwam hoe het hulpje van Sinterklaas er uit ziet in de Alpen regio stelt die van ons weinig voor.
Zwarte Pieten 337px-Perchten4

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Zwarte Pieten Empty Re: Zwarte Pieten

Bericht  loura za 24 nov 2012 - 2:34

Printje schreef:
Dennenappel schreef:Ik hoor er ook niemand over en vindt het verhaal dat ze zwart zijn door het roet ook goed.

Ken wel iemand (gekleurd) die tegen haar kinderen zei dat Sinterklaas alleen bij witte kinderen kwam, zodat ze geen cadeaus hoefde te kopen..

nou ja zeg.. wat raar

Nou inderdaad, wie is er dan racistisch bezig :s
loura
loura
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3534
Punten : 3738
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwarte Pieten Empty Re: Zwarte Pieten

Bericht  Angela_1986 za 24 nov 2012 - 3:19

Ik vind het niet discrimenerend en hoor er eigenlijk ook weinig over, zeker niet van gekleurde mensen. Ieder jaar schmink ik zwarte pieten en daar zitten ook ieder jaar donkere kinderen bij, zij vinden het geen probleem.

Wat ze wél vervelend vinden is als hun gevraagd wordt of ze niet geschminkt willen worden vanwege hun toch al zo donkere huidskleur en/of geen pruik op willen omdat ze vaak al van dat mooie zwarte haar hebben. Daar heb ik wel eens een heel verdrietig pietje door gehad... Sad Hij voelde zich dan een uitzondering en geen echte zwarte piet omdat hij niet geschminkt en achteraf snap ik dat ook wel. Dit jaar zijn er wel twee geweest die zich niet hebben laten schminken omdat hun huidskleur al zo donker is.
Angela_1986
Angela_1986
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7754
Punten : 7884
Registratiedatum : 05-12-10
Woonplaats : In 't zuiden

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwarte Pieten Empty Re: Zwarte Pieten

Bericht  Rovine za 24 nov 2012 - 3:43

Hoe langer die slavernij geleden is, hoe politiek correcter het allemaal moet. Ik vind dat ze gewoon zwart moeten blijven. Het is een traditie waar bijna elke Nederlander warme herinneringen aan heeft, die veel mensen weer over willen dragen. Dan vind ik het jammer dat een feest weer overschaduwd moet worden door dit geneuzel, aangezien het vooral blanken zijn die bang zijn negers te beledigen. Laat die negers zelf dan opstaan, als ze er problemen mee hebben, in plaats van een aantal mensen die aannemen dat er misschien wel een groep is die er aanstoot aan kan nemen.
Rovine
Rovine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwarte Pieten Empty Re: Zwarte Pieten

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum