samenwonen - tips?
+8
Bosjesvrouw
Bacio
nina
luisa
Ooh La La!
Marin
kajaka88
KOL
12 plaatsers
Pagina 1 van 1
samenwonen - tips?
Waar moet je op letten als je samen gaat wonen? Wat moet je zeker regelen?
Hebben jullie die dingen meteen in het begin geregeld of hebben jullie eerst op proef samengewoond?
Hoe zit het als je naar een andere gemeente verhuisd?
Alle tips zijn welkom!
Hebben jullie die dingen meteen in het begin geregeld of hebben jullie eerst op proef samengewoond?
Hoe zit het als je naar een andere gemeente verhuisd?
Alle tips zijn welkom!
KOL- Fluisteraar
- Aantal berichten : 484
Punten : 601
Registratiedatum : 22-12-10
Re: samenwonen - tips?
Wij hebben zodra we ons huis kochten een samenlevingsovereenkomst en klein testamentje laten opstellen bij de notaris. Proefsamen hebben we dan ook niet gedaan. Hebben direct een huis gekocht.
Ik ben ook naar een andere gemeente verhuisd. Je moet je dan alleen even inschrijven bij je nieuwe gemeente en hun regelen dan de rest.
Ik ben ook naar een andere gemeente verhuisd. Je moet je dan alleen even inschrijven bij je nieuwe gemeente en hun regelen dan de rest.
kajaka88- Prater
- Aantal berichten : 706
Punten : 735
Registratiedatum : 20-12-10
Oh ja wel handig om te vermelden dat het in dit geval gaat om intrekken bij een vriend die een koopwoning heeft
KOL- Fluisteraar
- Aantal berichten : 484
Punten : 601
Registratiedatum : 22-12-10
Ik ben bij mijn vriend ingetrokken die een koopwoning heeft. In een andere gemeente. Dat inschrijven in de gemeente is niet zoveel werk, gewoon zorgen dat je een verklaring van je vriend hebt dat je bij hem inwoont (of een huurcontract dat hij je huurbaas wordt, maar dat klinkt zo stom), en dan naar het gemeentehuis met je ID, of vaak kan het ook online.
Verder betaal ik gewoon de boodschappen en hij de hypotheek, dus er is niets financieels officieels gebeurd bij ons, geen samenlevingscontract ofzo. Ik vroeg me dat hier op 't forum ook af toen ik ging samenwonen, maar dat was volgens mij een beetje overdreven. Je HOEFT in principe niets te regelen, alleen wat jullie handig lijkt.
Verder hebben we een gedeelde huisrekening aangevraagd, waar we dus de boodschappen en vaste lasten van doen.
Dat was het wel zo'n beetje. Het is makkelijker gegaan dan ik dacht in elk geval. Dacht ook altijd dat je persé een samenlevingscontract moest ondertekenen ofzo, maar dat is helemaal niet zo.
Verder betaal ik gewoon de boodschappen en hij de hypotheek, dus er is niets financieels officieels gebeurd bij ons, geen samenlevingscontract ofzo. Ik vroeg me dat hier op 't forum ook af toen ik ging samenwonen, maar dat was volgens mij een beetje overdreven. Je HOEFT in principe niets te regelen, alleen wat jullie handig lijkt.
Verder hebben we een gedeelde huisrekening aangevraagd, waar we dus de boodschappen en vaste lasten van doen.
Dat was het wel zo'n beetje. Het is makkelijker gegaan dan ik dacht in elk geval. Dacht ook altijd dat je persé een samenlevingscontract moest ondertekenen ofzo, maar dat is helemaal niet zo.
Marin- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11
Ik zou alleen een samenlevingscontract afsluiten als je een gedeelte van de hypotheek overneemt, dure spullen in het huis zet die echt van jou zijn, van wie is de auto als je het samen hebt gekocht etc. Eigenlijk de dingen die je op papier wilt hebben voor het geval het mis gaat tussen jullie.
Zelf zijn mijn vriend en ik samen gaan wonen in een huurhuisje. We hebben samen de grote spullen gekocht (bank, wasmachine, koelkast etc) en al met al heeft het niet bijster veel gekost. Voor ons in ieder geval niet de moeite waard om een samenlevingscontract op te laten stellen, veel te duur in verhouding. Mochten we in de toekomst samen een huis kopen, dan wordt het een ander verhaal natuurlijk.
Zelf zijn mijn vriend en ik samen gaan wonen in een huurhuisje. We hebben samen de grote spullen gekocht (bank, wasmachine, koelkast etc) en al met al heeft het niet bijster veel gekost. Voor ons in ieder geval niet de moeite waard om een samenlevingscontract op te laten stellen, veel te duur in verhouding. Mochten we in de toekomst samen een huis kopen, dan wordt het een ander verhaal natuurlijk.
Gast- Gast
Ik ben ook bij mijn vriend en zijn koophuis in getrokken. We wonen nu ruim 2 jaar samen maar hebben niks geregeld in de zin van een samenlevingcontract ofzo. Ik betaal niet mee aan zijn hypotheek, maar betaal de booschappen enzo.
Pas nu we samen een huis gekocht hebben gaan we dingen regelen. Dit doen we waarschijnlijk pas na het verkopen van zijn/ons huidige huis i.v.m. de restschuld.
Pas nu we samen een huis gekocht hebben gaan we dingen regelen. Dit doen we waarschijnlijk pas na het verkopen van zijn/ons huidige huis i.v.m. de restschuld.
Ooh La La!- Prater
- Aantal berichten : 1381
Punten : 1576
Registratiedatum : 12-01-11
Wij hebben niks geregeld. Zijn gewoon samen gaan wonen, haha. Maar goed we wonen nu nog antikraak. Hebben allebei een eigen contract, delen alle gezamenlijke kosten gewoon.
Gast- Gast
Verder betaal ik gewoon de boodschappen en hij de hypotheek, dus er is niets financieels officieels gebeurd bij ons, geen samenlevingscontract ofzo. Ik vroeg me dat hier op 't forum ook af toen ik ging samenwonen, maar dat was volgens mij een beetje overdreven. Je HOEFT in principe niets te regelen, alleen wat jullie handig lijkt"dit was een quote, niet goed gedaan".
Of er al dan niet iets op papier staat zal natuurlijk ook pas gaan spelen als jullie uit elkaar gaan of er iets met een van jullie gebeurt. Dan kan het veel uitmaken. Ik persoonlijk zou het van de situatie laten afhangen, zoals iemand anders ook al zei. Breng je spullen van waarde mee, betaal je mee aan aflossing hypotheek en gaan of de rekeningen samen gaan zou ik hiervoor mee laten wegen.
Of er al dan niet iets op papier staat zal natuurlijk ook pas gaan spelen als jullie uit elkaar gaan of er iets met een van jullie gebeurt. Dan kan het veel uitmaken. Ik persoonlijk zou het van de situatie laten afhangen, zoals iemand anders ook al zei. Breng je spullen van waarde mee, betaal je mee aan aflossing hypotheek en gaan of de rekeningen samen gaan zou ik hiervoor mee laten wegen.
Laatst aangepast door luisa op vr 23 nov 2012 - 5:52; in totaal 1 keer bewerkt
luisa- Prater
- Aantal berichten : 1315
Punten : 1382
Registratiedatum : 23-03-11
Ook hier iemand die bij haar vriend is ingetrokken met een koopwoning.
We wonen nu ruim 5 jaar samen in zijn huis. We betalen samen de vaste lasten alleen hij betaalt alleen zijn hypotheek. Die kan hij overigens ook makkelijk zelf betalen dus het is niet zo dat ik veel meer geld over houdt dan hij. Hij werkt ook 1 dag per week meer dan ik, dus naast dat het makkelijker is omdat het zijn huis is, is het ook wat 'eerlijker'.
We hebben dus ook niets op papier geregeld. Dan doen we als we over een paar jaar samen een huis gaan kopen.
We wonen nu ruim 5 jaar samen in zijn huis. We betalen samen de vaste lasten alleen hij betaalt alleen zijn hypotheek. Die kan hij overigens ook makkelijk zelf betalen dus het is niet zo dat ik veel meer geld over houdt dan hij. Hij werkt ook 1 dag per week meer dan ik, dus naast dat het makkelijker is omdat het zijn huis is, is het ook wat 'eerlijker'.
We hebben dus ook niets op papier geregeld. Dan doen we als we over een paar jaar samen een huis gaan kopen.
nina- Kletskop
- Aantal berichten : 2588
Punten : 2966
Registratiedatum : 18-11-10
Het enige wat wij gedaan hebben is het bij de gemeente doorgegeven en wat je niet moet vergeten is bij de belastingdienst doorgeven dat je nu elkaars toeslagpartner bent. Anders kan het zijn dat je volgend jaar een hele hoop moet terugbetalen.
Moet je een formulier invullen met je salarissen e.d. en die opsturen.
Gast- Gast
Wij hebben niks geregeld. Dit is mijn huis en hij is komen inwonen. Wel bij de gemeente doorgegeven en wij moesten ook nog van alles regelen voor een visum. Verder hebben we niks afgesproken of iets dergelijks.
Bacio- Prater
- Aantal berichten : 991
Punten : 1150
Registratiedatum : 27-11-11
Wij hebben niet zoveel geregeld.
wij hebben ons (via internet) in laten schrijven in de andere gemeente.
wij hebben ons (via internet) in laten schrijven in de andere gemeente.
Bosjesvrouw- Prater
- Aantal berichten : 1368
Punten : 1428
Registratiedatum : 17-11-10
Hebben jullie eventueel je verzekeringen dan wel aangepast? (aansprakelijkheid vooral)
Verder is het ook wel handig als je naar andere gemeente verhuisd een andere dokter te regelen en/of bij je oude dokter je adres te wijzigen.
Verder is het ook wel handig als je naar andere gemeente verhuisd een andere dokter te regelen en/of bij je oude dokter je adres te wijzigen.
GreenGrass- Kletskop
- Aantal berichten : 1786
Punten : 1891
Registratiedatum : 18-08-11
Volgens mij ben je tegenwoordig pas elkaars toeslagpartner als je een samenlevingscontract hebt.Lily schreef:Het enige wat wij gedaan hebben is het bij de gemeente doorgegeven en wat je niet moet vergeten is bij de belastingdienst doorgeven dat je nu elkaars toeslagpartner bent. Anders kan het zijn dat je volgend jaar een hele hoop moet terugbetalen.
nina- Kletskop
- Aantal berichten : 2588
Punten : 2966
Registratiedatum : 18-11-10
De meesten zullen al wel genoemd zijn maar hier hebben wij rekening mee gehouden:
- Geef de wijziging door bij de belastingdienst, je vriend en jij worden toeslagpartners (tenzij je een huurcontract van hem krijgt) Een gezamenlijke huishouding houdt in dat je toeslagpartners bent.
- Controleer je verzekeringen en abonnementen of je niets dubbel hebt.
- Opzeggen abonnementen en lidmaatschappen e.d. in je oude woonplaats
- Adreswijziging doorgeven bij alle instanties en organisaties waar je lid van bent of een abonnement hebt (TNT verhuisservice vond ik hiervoor heel handig, zo krijg je je post nog een tijd doorgestuurd naar je nieuwe adres)
- Nieuwe tandarts en huisarts zoeken.
- Aangifte adreswijziging in de nieuwe gemeente (binnen 5 dagen)
- Geef de wijziging door bij de belastingdienst, je vriend en jij worden toeslagpartners (tenzij je een huurcontract van hem krijgt) Een gezamenlijke huishouding houdt in dat je toeslagpartners bent.
- Controleer je verzekeringen en abonnementen of je niets dubbel hebt.
- Opzeggen abonnementen en lidmaatschappen e.d. in je oude woonplaats
- Adreswijziging doorgeven bij alle instanties en organisaties waar je lid van bent of een abonnement hebt (TNT verhuisservice vond ik hiervoor heel handig, zo krijg je je post nog een tijd doorgestuurd naar je nieuwe adres)
- Nieuwe tandarts en huisarts zoeken.
- Aangifte adreswijziging in de nieuwe gemeente (binnen 5 dagen)
M-G- Prater
- Aantal berichten : 1319
Punten : 1318
Registratiedatum : 05-12-10
nina schreef:Volgens mij ben je tegenwoordig pas elkaars toeslagpartner als je een samenlevingscontract hebt.Lily schreef:Het enige wat wij gedaan hebben is het bij de gemeente doorgegeven en wat je niet moet vergeten is bij de belastingdienst doorgeven dat je nu elkaars toeslagpartner bent. Anders kan het zijn dat je volgend jaar een hele hoop moet terugbetalen.
Nee, dan ben je elkaars fiscaal partner. Toeslagspartner ben je zodra je een huishouden deelt.
Gast- Gast
Let er wel op dat als je bij je vriend intrekt (huur of koop) en je vriend overlijdt dan sta jij op straat. Ik zou dus of medehuurder worden of mezelf inkopen in de hypotheek (of hoe noem je dat? Iig dat jij ook hoofdelijk aansprakelijk bent voor de hypotheek)
Cow- Prater
- Aantal berichten : 1066
Punten : 1080
Registratiedatum : 10-12-10
Harrison schreef:Wij hebben niks geregeld. Zijn gewoon samen gaan wonen, haha. Maar goed we wonen nu nog antikraak. Hebben allebei een eigen contract, delen alle gezamenlijke kosten gewoon.
Hier bijna hetzelfde. Alleen ben ik de hoofdhuurder en mijn vriend is bij mij in onderhuur.
Maar voor ons maakt dat verder niets uit. Wij delen gewoon alle kosten en storten evenveel op onze gezamelijke rekening (daar gaat de huur en boodschappen vanaf).
Stel dat het uit zou gaan dan weet mijn vriend wel dat hij weg 'moet'. Natuurlijk kan hij zijn rechten gaan opnoemen als onderhuurder (tenmiste ik neem aan dat die er zijn). Maar ik ben hoofdhuurder en het huis is van mijn ouders. Uiteindelijk zou hij dan hier blijven wonen puur om in zijn recht te staan. Kan het mij niet voorstellen dat hij dat doet. Waarom zou je nog bij elkaar willen wonen als je uit elkaar gaat.
Edit: Volgens mij heeft hij trouwens nooit iets getekend qua contract. Alleen ik. Geen idee hoe onze constructie in elkaar zit verder
Gast- Gast
Niet samen een Ikea-pakket in elkaar zetten als je vriend maar 3 uur heeft geslapen.
SoGood- Ratel
- Aantal berichten : 5308
Punten : 5815
Registratiedatum : 30-11-10
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: