Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Recht om zelf uit het leven te stappen?

+21
Minx
SuperGrover
Ooh La La!
Jeanette
Ella
Twellie
Exogenesis
rapa nui
Kowalski
Mermaid
Caribbeanlover
Lady4
Poubelle
Paper Crown
Mees
Bisq
Antibes
Carra
Sam
Rush
bolus26
25 plaatsers

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Recht om zelf uit het leven te stappen?  - Pagina 2 Empty Re: Recht om zelf uit het leven te stappen?

Bericht  Exogenesis di 13 nov 2012 - 10:11

Ik ben voor euthanasie. Ik vind dat iemand zelf mag beslissen of hij/zij het leven nog aan wil gaan, of het nu een lichamelijke of psychische kwestie is.
Exogenesis
Exogenesis
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2823
Punten : 2823
Registratiedatum : 13-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Recht om zelf uit het leven te stappen?  - Pagina 2 Empty Re: Recht om zelf uit het leven te stappen?

Bericht  Antibes di 13 nov 2012 - 10:19

rapa nui schreef:Ik blijf dit lastig vinden. Heb nog geen definitieve mening. In principe ben ik tegen euthanasie, ook uit geloofsovertuiging omdat ik niet vind dat we zelf mogen bepalen om een einde aan het leven te maken. Aan de andere kant: hoe ver moet je tegenwoordig gaan met levensverlenging? Moet je alles uit de kast trekken om het leven met maar een paar maanden te verlengen? Moet je die kansen allemaal maar nemen of je er op een gegeven moment bij neerleggen dat het genoeg is? Bij een ongeneeslijk ziek iemand zou ik er minder moeite mee hebben om die op een gegeven moment op zijn verzoek uit zijn lijden te verlossen. Maar ik vind het al weer heel anders bij depressies. Waar ligt de grens? Ik ben bang dat de grens steeds verder verschuift en dat vind ik onwenselijk.

Waarom vind je dat we zelf niet mogen bepalen een einde aan ons leven te maken? Het is toch ons leven? Ben je ook tegen abortus eigenlijk (puur uit interesse)? Ik vind het heel lastig als mensen vanuit geloofsovertuigingen vinden dat anderen dingen ook niet mogen doen. Vind je niet dat JIJ het uit geloofsovertuiging niet zou doen (zelfmoord/abortus), maar dat iemand die niet gelooft daar zijn eigen beslissing over mag maken?
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Bericht  Twellie di 13 nov 2012 - 10:40

Bij ondraaglijk lijden moet dit ten alle tijde kunnen. Wanneer iemand een zware depressie heeft en er werkelijk alles aan gedaan heeft eruit te komen: verschillende behandelingen, medicijnen, behandelaars, alternatieve circuit in geweest enzovoorts en elke dag is jaren later nog steeds een lijdensweg, dan vind ik dat euthanasie moet kunnen. Ook al is iemand pas 25.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Bericht  Gast di 13 nov 2012 - 12:39

Ja, dat moet kunnen. Dan had mijn vader een waardiger afscheid kunnen hebben van het leven en wij als familie van hem.

Eens met Antibes en Rush.

Gast
Gast

Bericht  Ella di 13 nov 2012 - 22:53

Ja ik vind dat dat ook moet kunnen. Ze moeten daarbij wel een traject ervoor ingaan. Het moet niet te makkelijk worden.
Ella
Ella
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6568
Punten : 6768
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Jeanette di 13 nov 2012 - 22:57

Bisq schreef:Ik vind zeker dat mensen die écht niet meer willen leven daar zelf een besluit in moeten kunnen hebben. Mijn inziens is het belangrijk dat mensen die het leven niet meer zien zitten begeleid kunnen en mogen worden naar een eventuele dood. Wel vind ik het lastig om te bepalen wanneer dit het geval is, wanneer weet iemand zeker dat hij/zij niet meer wil leven. En wat gebeurt er als familie het niet met bepaalde beslissingen eens is? Kan de arts die de euthanasie heeft toegediend dan aangeklaagd worden? Dát is dan juist weer niet de bedoeling. Ik vind het jammer dat dat het probleem is bij dit soort dilemma's.

+1 Helemaal mee eens!

Over dit vraagstuk heb je ook een hele mooie Spaanse film; Mar Adentro. Gaat alleen over een man die verlamd raakt en het leven niet meer ziet zitten en euthanasie wilt.
Jeanette
Jeanette
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gast di 13 nov 2012 - 22:57

Aan de ene kant vind ik van ja dat moet mogelijk zijn, maar aan de andere kant. Mijn opa is het nu ook al jaren beu, hij is 95 en ziet het ook niet meer zitten. Heeft enkele jaren geleden in het ziekenhuis gelegen voor zijn hard en toen toch een pacemaker genomen. Heeft ook gezegd dat mocht er iets gebeuren hij niet meer het ziekenhuis in wil. Ik vind het sneu om hem zo te zien maar als het zo dichtbij is zou ik het er toch wel heeeeel moeilijk mee hebben als hij voor euthanasie kiest (mocht dat mogelijk zijn) Ik vind het voor mij/familie fijner als hij een natuurlijke dood sterft.

Gast
Gast

Bericht  Ooh La La! di 13 nov 2012 - 23:08

Ja!
Een paar jaar geleden heb ik dit van dichtbij meegemaakt en daardoor ben ik er anders over gaan denken. Ik zou iedereen die (ongeneeslijk ziek is) dit op deze manier wil doen zeker steunen.

Laatst aangepast door Ooh La La! op wo 14 nov 2012 - 0:28; in totaal 1 keer bewerkt

Ooh La La!
Prater
Prater

Aantal berichten : 1381
Punten : 1576
Registratiedatum : 12-01-11

Bericht  SuperGrover di 13 nov 2012 - 23:16

Ja, ik ben daar zeker een voorstander van. Als iemand niet meer wil leven, moet hij/zij op een humane manier kunnen sterven. Zo'n persoon zou anders voor een trein springen of zichzelf ophangen. Voor alle partijen is zo'n manier van sterven zoveel beter. Die persoon, de vinders, de nabestaanden. Uiteraard vind ik wel dat iemand in elk geval meerderjarig moet zijn, en behandeling geen uitkomst kan bieden.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Gast di 13 nov 2012 - 23:56

Ja ik vind ook dat het moet kunnen mits het echt uit overtuiging gebeurt en er veel over gesproken is.

Qua ziektes (ook zware depressies waar op geen enkele manier meer uit te komen is) ben ik dus een ontzettende voorstander van euthanasie.

Een kerngezonde man van 78 vindt ik wel een ander verhaal. Iemand die kerngezond is en uit het leven wilt stappen is in mijn ogen toch ergens niet helemaal 'gezond'. Dat hij zijn vrouw mist en niet wilt gaan lijden dan zijn eerder psychische problemen. Hem op dat moment euthanasie laten plegen nee. Maar bij de eerste verschijnselen van echte ouderdom (incontinentie, niet meer kunnen lopen, jezelf niet meer kunnen verzorgen etc.) vind ik het dan wel weer kunnen.

Laatst aangepast door Punk'd op wo 14 nov 2012 - 5:40; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast

Bericht  Caribbeanlover wo 14 nov 2012 - 0:07

Punk d, als eerst nog gecondoleerd bij deze.

Ik ben het met je eens mbt het geval van het programma. Mijn vader is maar 2 jr jonger dan die man in het verhaal. Hij is verder goed en ik zou hem voor gek verklaren als hij hier mee zou komen. Ik snap dan ook goed dat die art het niet wilt aangezien dat feitelijk gewoon moord is, je neemt het leven af van iemand die eigenlijk kerngezond is.

Een tijdje geleden was er een programma/docu (weet niet hoe het heet) en daar was een oude dame die dat ook wilde alleen zij was afhankelijk van hulp, kon amper lopen etc etc etc.

Dan vind ik het kunnen en niet zoals nu in het verhaal.

Stel je voor als ik ga zeggen ''ik wil niet meer leven omdat ik dat niet meer wil''. Nou dan kan ik dat ook gaan aanvragen, maar ik weet dan toch wel dat dat niet lukt. Geen enkele arts stemt daar nl mee in. De enige manier is om het zelf te doen en hoe lullig het ook klinkt, dan kan die man dus ook doen alleen is dat wel wat lulliger dan euthanasie.

Waarom wordt er gezegd ''vlak voor dit intieme afscheid trekt het camerateam zich terug'' ? Het is toch geacteerd!

Ik denk dat ze hun vader gewoon vermoord hebben dus zijn de strafbaar! Waarom zeggen ze niet hoe het gegaan is? Het zijn toch acteurs en de echte mensen zijn toch niet bekend.

Of hun vader heeft pillen ingenomen dat kan ook. Iets anders kan ik iig niet bedenken.

Trouwens, het verhaal van vanavond vind ik ook wel heftig. Mirthe die haar dochter verteld dat haar vader, haar echte vader niet is, maar dat haar echte vader de vader van Mirthe is dus de vader van dat meisje is haar vader en haar opa!

Het speelt zich af in Barneveld en daar staat incest helaas om bekend.

Laatst aangepast door Caribbeanlover op wo 14 nov 2012 - 0:22; in totaal 3 keer bewerkt

Caribbeanlover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5975
Punten : 6809
Registratiedatum : 28-11-11

Bericht  Minx wo 14 nov 2012 - 0:15

wat ik vreemd vind is dat ik hier lees dat als iemand gezond is het niet kan maar bij depressie wel. Dat is vrij tegenstrijdig in mijn ogen. Want iemand die depressief is kan lichamelijk nog helemaal gezond zijn. En is iemand dusdanig missen dat je zelf niet meer wil leven ook niet lijden?

Ik vind het een moeilijke discussie. Zelf ben ik voor euthanasie en vind de regels soms zelfs wat te streng. Maar waar leg je de grens. Dat is wat het zo moeilijk maakt/
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434

Bericht  Gast wo 14 nov 2012 - 0:38

Minx schreef:wat ik vreemd vind is dat ik hier lees dat als iemand gezond is het niet kan maar bij depressie wel. Dat is vrij tegenstrijdig in mijn ogen. Want iemand die depressief is kan lichamelijk nog helemaal gezond zijn. En is iemand dusdanig missen dat je zelf niet meer wil leven ook niet lijden?

Ik vind het een moeilijke discussie. Zelf ben ik voor euthanasie en vind de regels soms zelfs wat te streng. Maar waar leg je de grens. Dat is wat het zo moeilijk maakt/

@ CBL, bedankt smile

Maar iemand die zwaar depressief is gewoon ziek. Dan is hij lichaamlijk nog wel gezond, maar wel gewoon ziek.

Als ik het even zwart wit mag neerzetten vind ik deze situatie anders/

'78 jaar, nergens geen klachten, kan mijzelf goed verzorgen.. maar mis mijn vrouw en ik wil niet gaan lijden..' Dat klinkt in mijn ogen meer als bang of het wordt erger en dan wordt het een depressie. Ik zou als ik die man was eerst eens goed met iemand gaan praten. Want op het moment is er nog vrij weinig 'loos'. (met uitzondering van het missen van een geliefde).

Dan zou in deze situatie iemand ook 40 jaar kunnen zijn en precies hetzelfde kunnen zeggen.

Gast
Gast

Bericht  Caribbeanlover wo 14 nov 2012 - 1:54

Ik ben heel erg benieuwd hoe het uiteindelijk gebeurd is. Die man zei later in een bericht dat zijn kids geen schuld hadden, dus dan moet hij het wel gedaan hebben dmv pillen in het bijzijn van kids een ander idee kan ik niet bedenken.

Laatst aangepast door Caribbeanlover op wo 14 nov 2012 - 8:27; in totaal 1 keer bewerkt

Caribbeanlover
Ratel
Ratel

Bericht  Guusje wo 14 nov 2012 - 2:26

Ik ben voor euthanasie bij persoonlijk lijden. Of je dan lichamelijk lijdt of geestelijk dat maakt voor mij geen verschil. Wel vind ik in het geval van euthanasie bij geestelijk lijden dat er wel van alles moet zijn geprobeerd om degene uit zijn/haar depressie o.i.d. te halen. (maar dat lijkt me logisch.)
Guusje
Guusje
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 347
Punten : 386
Registratiedatum : 23-03-11

Bericht  Printje wo 14 nov 2012 - 3:43

Guusje schreef:Ik ben voor euthanasie bij persoonlijk lijden. Of je dan lichamelijk lijdt of geestelijk dat maakt voor mij geen verschil. Wel vind ik in het geval van euthanasie bij geestelijk lijden dat er wel van alles moet zijn geprobeerd om degene uit zijn/haar depressie o.i.d. te halen. (maar dat lijkt me logisch.)

Hier ben ik het mee eens. Wanneer iemand bijv, ongeneeslijk ziek is vind ik dat ze best zelf de keuze mogen maken om er een einde aan te maken. Ik zou zelf ook maar niet door en door willen leven terwijl er geen hoop meer is.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058

Bericht  Mariposa wo 14 nov 2012 - 4:47

Caribbeanlover schreef:Ik ben heel erg benieuwd hoe het uiteindelijk gebeurd is. Die man zij later in een bericht dat zijn kids geen schuld hadden, dus dan moet hij het wel gedaan hebben dmv pillen in het bijzijn van kids een ander idee kan ik niet bedenken.

Daar ben ook benieuwd naar...maar met de meeste pillen is t ook niet gemakkelijk om zo 1,2,3 te overlijden. Ik dacht zelf gelijk aan een injectie met iets...Misschien hebben zij of hijzelf wel een overdosis kalium geinjecteerd, je overlijdt dan aan een hartstilstand en volgens mij komen ze er met onderzoek dan ook niet snel achter dat het een onnatuurlijke dood was.
Mariposa
Mariposa
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 266
Punten : 288
Registratiedatum : 30-12-10

Bericht  loura wo 14 nov 2012 - 4:56

Antibes schreef:Ja, ik vind dat mensen (na een bepaald traject) op een menselijke manier uit het leven moeten kunnen stappen als ze dat willen. Ik vind dat je zelf de beslissing over je leven zou moeten mogen nemen. En dat als het duidelijk is dat dit een weloverwogen beslissing is, dat men daar dan in begeleid en geholpen moet worden.

Vind ik ook
loura
loura
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3534
Punten : 3738
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Gast wo 14 nov 2012 - 5:02

Minx schreef:wat ik vreemd vind is dat ik hier lees dat als iemand gezond is het niet kan maar bij depressie wel. Dat is vrij tegenstrijdig in mijn ogen. Want iemand die depressief is kan lichamelijk nog helemaal gezond zijn. En is iemand dusdanig missen dat je zelf niet meer wil leven ook niet lijden?

Mee eens! Zelf ben ik hier dan ook ontzettend voor. Helaas heb ik van dichtbij meegemaak dat iemand uit het leven stapte, omdat diegene psychisch te veel leed. Diegene heeft het nog op een 'nette' manier gedaan, maar heel vaak gebeurd dat niet (voor trein springen, polsen doorsnijden, ergens vanaf springen etc). Ik vind dat iedereen de kans moet hebben om op een waardige manier het leven te verlaten. Dan is er ook een optie om afscheid te nemen van familie en vrienden.

Gast
Gast

Bericht  Antibes wo 14 nov 2012 - 5:29

Punk'd schreef:

@ CBL, bedankt smile

Maar iemand die zwaar depressief is gewoon ziek. Dan is hij lichaamlijk nog wel gezond, maar wel gewoon ziek.

'78 jaar, nergens geen klachten, kan mijzelf goed verzorgen.. maar mis mijn vrouw en ik wil niet gaan lijden..' Dat klinkt in mijn ogen meer als bang of het wordt erger en dan wordt het een depressie. Ik zou als ik die man was eerst eens goed met iemand gaan praten. Want op het moment is er nog vrij weinig 'loos'. (met uitzondering van het missen van een geliefde).

Dan zou in deze situatie iemand ook 40 jaar kunnen zijn en precies hetzelfde kunnen zeggen.

Maar ik zou iemand van bijna 80 niet de hele psychische mallemolen nog in laten gaan. Dat kan jaren duren en is ook geen garantie voor succes en wat dan, als hij 85 is en nog steeds dood wil mag het wel?
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  Antibes wo 14 nov 2012 - 5:30

Caribbeanlover schreef:

Waarom wordt er gezegd ''vlak voor dit intieme afscheid trekt het camerateam zich terug'' ? Het is toch geacteerd!

Haha, daar verbaasde ik me inderdaad ook over, wat een onzin.. laughcry
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  Gast wo 14 nov 2012 - 5:42

Antibes schreef:
Punk'd schreef:

@ CBL, bedankt Recht om zelf uit het leven te stappen?  - Pagina 2 561177

Maar ik zou iemand van bijna 80 niet de hele psychische mallemolen nog in laten gaan. Dat kan jaren duren en is ook geen garantie voor succes en wat dan, als hij 85 is en nog steeds dood wil mag het wel?

Maar die man kwam toch helemaal niet depressief over? Of heb ik echt een verkeerd beeld van iemand met een depressie.. Het missen van je vrouw en bang zijn om af te takelen.. Dat vind ik anders dan zelfmoordneigingen door echte psychische stoornissen. Misschien moet ik mijn mond houden hoor, want ik heb de aflevering niet gezien, alleen voorstukjes Recht om zelf uit het leven te stappen?  - Pagina 2 561177

Gast
Gast

Bericht  Caribbeanlover wo 14 nov 2012 - 8:29

Mariposa schreef:
Caribbeanlover schreef:Ik ben heel erg benieuwd hoe het uiteindelijk gebeurd is. Die man zij later in een bericht dat zijn kids geen schuld hadden, dus dan moet hij het wel gedaan hebben dmv pillen in het bijzijn van kids een ander idee kan ik niet bedenken.

Daar ben ook benieuwd naar...maar met de meeste pillen is t ook niet gemakkelijk om zo 1,2,3 te overlijden. Ik dacht zelf gelijk aan een injectie met iets...Misschien hebben zij of hijzelf wel een overdosis kalium geinjecteerd, je overlijdt dan aan een hartstilstand en volgens mij komen ze er met onderzoek dan ook niet snel achter dat het een onnatuurlijke dood was.

Hoe komen ze dan aan die kalium? Stom zeg ze kunnen het toch gewoon zeggen aangezien het acteurs waren en de echte namen niet bekend zijn!

Caribbeanlover
Ratel
Ratel

Bericht  Caribbeanlover wo 14 nov 2012 - 8:30

Guusje schreef:Ik ben voor euthanasie bij persoonlijk lijden. Of je dan lichamelijk lijdt of geestelijk dat maakt voor mij geen verschil. Wel vind ik in het geval van euthanasie bij geestelijk lijden dat er wel van alles moet zijn geprobeerd om degene uit zijn/haar depressie o.i.d. te halen. (maar dat lijkt me logisch.)

In dat geval was er amper hulp gezocht toch?!

Caribbeanlover
Ratel
Ratel

Bericht  Caribbeanlover wo 14 nov 2012 - 8:31

Peachy schreef:

Mee eens! Zelf ben ik hier dan ook ontzettend voor. Helaas heb ik van dichtbij meegemaak dat iemand uit het leven stapte, omdat diegene psychisch te veel leed. Diegene heeft het nog op een 'nette' manier gedaan, maar heel vaak gebeurd dat niet (voor trein springen, polsen doorsnijden, ergens vanaf springen etc). Ik vind dat iedereen de kans moet hebben om op een waardige manier het leven te verlaten. Dan is er ook een optie om afscheid te nemen van familie en vrienden.

Wat is voor jou een nette manier dan? Er zal altijd iemand diegene vinden.

Caribbeanlover
Ratel
Ratel

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: