planning huishouden?
+17
Ella
Flippin' Bitch
Japie
minoessepoes
Printje
Jasmine
Lot
*Lookie*
Minx
Caroow
Sushi
Ugly Betty
Mizz_S
duckie
Rush
litllejoy
Rose
21 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
planning huishouden?
hoe doen jullie het huishouden? heb je een planning wanneer je wat doet of doe je gewoon net wat je ziet?
ik erger me eigenlijk soms best wel aan het feit dat ik sommige dagen gewoon weinig tot niets uitspook (nu zit ik momenteel ook niet goed in mn doen, soort van burn out/overspannen?) maar het lukt me gewoon ook niet om echt eens flink aan de slag te gaan... misschien als ik eens een planning zou maken dat het wat beter zou gaan ofzo maar ik vraag me af hoe jullie je week planning maken enzo?
ik erger me eigenlijk soms best wel aan het feit dat ik sommige dagen gewoon weinig tot niets uitspook (nu zit ik momenteel ook niet goed in mn doen, soort van burn out/overspannen?) maar het lukt me gewoon ook niet om echt eens flink aan de slag te gaan... misschien als ik eens een planning zou maken dat het wat beter zou gaan ofzo maar ik vraag me af hoe jullie je week planning maken enzo?
duckie- Ratel
- Aantal berichten : 3208
Punten : 4635
Registratiedatum : 06-12-10
Re: planning huishouden?
Ik doe vrijwel alles op zaterdag en dan maak ik een lijstje wat ik dan doorstreep per klus.
Rush- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11
Ik heb precies hetzelfde, dat ik sommige dagen bijna niks doe of dat er niks uit mijn handen komt
Of dat ik de makkelijke/snelle dingen wel doe maar niet de uitgebreide dingen. Misschien zou een planning inderdaad goed wezen... dus ik hou dit topic even in de gaten
Of dat ik de makkelijke/snelle dingen wel doe maar niet de uitgebreide dingen. Misschien zou een planning inderdaad goed wezen... dus ik hou dit topic even in de gaten
Rose- Kletskop
- Aantal berichten : 1636
Punten : 1896
Registratiedatum : 26-02-12
Doordeweeks als ik s'avonds thuis ben dan doe ik elke avond iets kleins. Keertje beneden stofzuigen of stof afdoen, wasje vouwen etc. De rest doe ik in het weekend en dat plan ik net zoals Rush. Ik kijk wat ik doordeweeks heb gedaan, wat nodig is en dat schrijf ik op een lijstje. Daarna de klusjes doen en afstrepen.
litllejoy- Prater
- Aantal berichten : 1346
Punten : 1476
Registratiedatum : 02-08-11
Inderdaad zo doe ik het ook. Vanavond doe ik bijv. 1 was, was ophangen en was vouwen.litllejoy schreef:Doordeweeks als ik s'avonds thuis ben dan doe ik elke avond iets kleins. Keertje beneden stofzuigen of stof afdoen, wasje vouwen etc. De rest doe ik in het weekend en dat plan ik net zoals Rush. Ik kijk wat ik doordeweeks heb gedaan, wat nodig is en dat schrijf ik op een lijstje. Daarna de klusjes doen en afstrepen.
Vaatwasser en een keer stofzuigen doe ik gewoon tussendoor op een door de weekse avond wanneer het gewoon nodig is. Zo ook de plantjes water geven etc. Die kleine dingetjes.
Rush- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11
misschien is een afstreep lijstje wel handig inderdaad.... maar nu ook dan kijk ik naar de vensterbank en dan denk ik van ja daar moet echt een doekje overheen maar ik kom nog niet echt tot actie:cry:
duckie- Ratel
- Aantal berichten : 3208
Punten : 4635
Registratiedatum : 06-12-10
Ik doe het meeste in het weekend en op maandag, want dan ben ik vrij. Tussendoor haal ik nog wel eens ergens een doekje overheen of een stofzuiger langs als ik zie dat het nodig is. Badkamer en toilet zijn man zijn pakkie an, maar die moet ik dan wel af en toe herinneren. Hij doet het als hij er aan denkt en op hele verschillende momenten. Grote dingen (oven schoonmaken en dat soort dingen) moet ik wel op een lijstje zetten, anders vergeet ik het steeds.
Gast- Gast
Ik heb een vaste lijst met alle dingen die in huis moeten gebeuren. Elke vrijdag doe mn man ik samen het huishouden, heel soms op zaterdag als het niet uitkomt. We strepen dan als check af wat er is gedaan. Behalve de was/afwas en een beetje opruimen doen we ook vrijwel niets groots tussendoor (wel kleine dingen als een keer extra stofzuigen en het toilet schoonmaken). Als we een keer extra schoonmaken of het toilet schoonmaken ofzo, dan doen we dat gewoon op het moment dat we het er vies uit vinden zien ofzo, daar hebben we geen planning/schema voor, maar goed, dat soort dingen kosten gelukkig niet zo veel tijd.
Mizz_S- Kletskop
- Aantal berichten : 2711
Punten : 2822
Registratiedatum : 21-11-10
Ik heb geen vaste planning voor het huishouden. Ik doe het wanneer het uitkomt en als het nodig is. Ik probeer elke dag wat te doen, nu ik verlof heb lukt dat goed. Toen ik nog werkte moest ik vaak op zaterdag nog veel doen, omdat ik door de week 's geen zin/tijd had.
Ugly Betty- Kletskop
- Aantal berichten : 1681
Punten : 1762
Registratiedatum : 17-11-10
Als ik op vrijdagavond niks te doen heb, maak ik dan schoon, heb ik dan wel plannen, dan doe ik het op zaterdag. Op die manier werkt het het beste voor mij.
Tussendoor maak ik ook schoon. Als ik door de weeks zie dat het toch wel een zooitje is in de slaapkamer ruim ik dat gewoon op en laat ik het niet liggen tot vrijdag of zaterdag.
Ik hou het dus eigenlijk elke dag bij, en pak mijn huis eens per week grondig aan.
Tussendoor maak ik ook schoon. Als ik door de weeks zie dat het toch wel een zooitje is in de slaapkamer ruim ik dat gewoon op en laat ik het niet liggen tot vrijdag of zaterdag.
Ik hou het dus eigenlijk elke dag bij, en pak mijn huis eens per week grondig aan.
Sushi- Kletskop
- Aantal berichten : 1578
Punten : 1758
Registratiedatum : 10-05-11
Ik doe sowieso dagelijks de basis dingen, doekje over de tafel, over de wc. Als het moet de was, ophangen/vouwen, de vaatwasser een keer stofzuigen. En op vrije dagen doe ik de rest! Bijna nooit in het weekend, want als ik dan een keer vrij ben samen met mijn vriend, heb ik geen zin om uren aan het huishouden te besteden, dat doe ik dan op een andere vrije dag.
Gast- Gast
Ik doe elke dag wel iets in het huishouden. Ik haal elke dag een doekje over de tafel, het aanrecht en de wc. Ook pak ik elke dag de vaatwasser in en uit. Tenminste als hij vol is. Vaak draai ik wel een was door de weeks. De grote dingen probeer ik op vrijdagmiddag of in het weekend te doen.
Gast- Gast
Wij doen gewoon elke dag wat er vies is. Als er een keer veel moet gebeuren op 1 dag dan maak ik een lijstje, meestal hoeft er niet zoveel te gebeuren, dus dan doe ik maar wat.
Beetje standaard volgorde:
Afwassen
Wasmachine aanzetten
Was van het wasrek strijken
Tafels, tv, dressoir afnemen met een doekje
Hygienisch doekje door het toilet
Was ophangen
Dit duurt ongeveer 3 kwartier en doe ik bijna elke dag.
Beetje standaard volgorde:
Afwassen
Wasmachine aanzetten
Was van het wasrek strijken
Tafels, tv, dressoir afnemen met een doekje
Hygienisch doekje door het toilet
Was ophangen
Dit duurt ongeveer 3 kwartier en doe ik bijna elke dag.
Caroow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10
Wij doen dagelijks het aanrecht en de was. Wanneer ik vrij heb, dat was voorheen woensdag en donderdag maakte ik de badkamer en wc grondig schoon, stofzuigen etc. In het weekend doe ik dit ook, maar dan samen met mijn vriend en doen we de slaapkamer erbij en het bed.
Gast- Gast
Wij hadden hier een een x aantal jaar geleden een lijstje, wie wat doet, dat hielp, maar het verwaterde. Nu bij mijn lichte autisme is geconstateerd, gaf hij aan dat hij het makkelijker vond om via een soort van lijstje te werken zodat hij kan zien wat hij daadwerkelijk op welke dag moet gebeuren (als hij vrij is bijv). Dus dat hebben wij nu gemaakt, het hangt er nog maar een x aantal uur haha, maar ik hoop dat ik later deze week kan zeggen ja, het helpt. (of juist niet). Want op het laatst vd zwangerschap werd het gedaan, en nu ik het zelf weer kan doen, merk ik toch dat ik er veels te veel mee bezig ben weer en zo dus een eerlijke taak verdeling heb gemaakt.
Gast- Gast
Wij hebben ook een schema en houden ons er globaal aan. We hebben sinds vorige week ook nieuwe banken en merk dat we alletwee de woonkamer nu netter willen houden en het ook echt als woonkamer gaan zien.
Minx- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10
Ik werk niet met een lijstje maar doe gewoon wat er moet gebeuren. Maar ik ben geen perfecte huisvrouw. Ik heb ook weleens geen zin en dan doe ik lekker niks, of niet veel (wel afwas enzo). Het overkomt mij ook wel dat ik iets zie wat me gewoon nog niet was opgevallen en dan ben ik bang dat visite het misschien al wel heeft gezien en denkt: wat een slechte huisvrouw. Bijv bij spinnewebben enzo..
Het belangrijkste vind ik: een schone vloer (ivm kruipend zoontje) dus stofzuig wel eigenlijk elke dag en meestal ook dweilen, en een schone wc, schoon bed en ruim aanrecht. Dus daar zorg ik wel voor dat ik dat sowieso doe. Voor de rest kunnen klusjes vaak wel een dagje (of 2 of 3) wachten.
Een lijstje werkt bij mij denk ik niet. Als ik er iets op zie staan waar ik echt geen zin in heb (en ik vind het ook nog niet heel erg nodig) dan doe ik het ws gewoon niet.
Het belangrijkste vind ik: een schone vloer (ivm kruipend zoontje) dus stofzuig wel eigenlijk elke dag en meestal ook dweilen, en een schone wc, schoon bed en ruim aanrecht. Dus daar zorg ik wel voor dat ik dat sowieso doe. Voor de rest kunnen klusjes vaak wel een dagje (of 2 of 3) wachten.
Een lijstje werkt bij mij denk ik niet. Als ik er iets op zie staan waar ik echt geen zin in heb (en ik vind het ook nog niet heel erg nodig) dan doe ik het ws gewoon niet.
*Lookie*- Kletskop
- Aantal berichten : 2233
Punten : 2413
Registratiedatum : 22-11-10
Ik heb geen echt schema. Als ik heel de week werk dan doe ik het liefst alles op zaterdag, wassen, boodschappen, opruimen e.d. Maar als ik iets gepland heb staan op zaterdag wil dat niet zeggen dat ik het allemaal op zondag ga doen. Dan verschuif ik het ook wel eens naar door de week, wanneer ik er tijd en zin in heb. Soms doe ik het ook een weekje niet (schoonmaken).
Lot- Fluisteraar
- Aantal berichten : 410
Punten : 478
Registratiedatum : 12-11-12
Interessant topic; ik houd hem in de gaten!
Ik probeer wel zo veel mogelijk volgens een planning te werken. Dit geeft mij toch duidelijkheid en structuur. Maar goed, ADHD en plannen is een ietwat vervelende combinatie (in mijn geval), waardoor ik nogal graag van mijn planning afwijk en daardoor in de stress schiet.
Gelukkig lukt het me tegenwoordig wel om een klus af te maken, voordat ik met iets nieuws begin. Dat is ook wel eens anders geweest.
Nu doe ik meestal op dinsdagochtend (is J. niet thuis) en zaterdagochtend de woonkamer voor een grote beurt. Tussendoor ruim ik op en maak ik schoon wat vies is.
Donderdagmiddag (is J. ook niet thuis) doe ik de slaapkamers: beddengoed, stoffen, dweilen etc.
Verder doe ik meestal de dingen wanneer wat nodig is. Ik heb hele mooie planningen, maar ik doe er uiteindelijk weinig mee. Wel maak ik voor de hele week een lijst met wanneer we wat eten. Dit motiveert mij wel om elke dag gewoon goed en gezond te koken.
Ik probeer wel zo veel mogelijk volgens een planning te werken. Dit geeft mij toch duidelijkheid en structuur. Maar goed, ADHD en plannen is een ietwat vervelende combinatie (in mijn geval), waardoor ik nogal graag van mijn planning afwijk en daardoor in de stress schiet.
Gelukkig lukt het me tegenwoordig wel om een klus af te maken, voordat ik met iets nieuws begin. Dat is ook wel eens anders geweest.
Nu doe ik meestal op dinsdagochtend (is J. niet thuis) en zaterdagochtend de woonkamer voor een grote beurt. Tussendoor ruim ik op en maak ik schoon wat vies is.
Donderdagmiddag (is J. ook niet thuis) doe ik de slaapkamers: beddengoed, stoffen, dweilen etc.
Verder doe ik meestal de dingen wanneer wat nodig is. Ik heb hele mooie planningen, maar ik doe er uiteindelijk weinig mee. Wel maak ik voor de hele week een lijst met wanneer we wat eten. Dit motiveert mij wel om elke dag gewoon goed en gezond te koken.
Jasmine- Ratel
- Aantal berichten : 3497
Punten : 3635
Registratiedatum : 30-05-11
Ik heb al een paar keer proberen te werken met een schema maar dat werkte voor mij helemaal niet. Er zijn dagen bij dat ik vrijwel niets doe en een andere keer doe ik veel, ik vind dat fijner werken. Ik ruim iedere dag wel netjes op natuurlijk maar voor de rest zie ik wel wat er wel/niet gebeurd op een dag. Alleen voor de wc's en de bedden hou ik in mijn hoofd vaste dagen aan en voor de rest gewoon hoe het komt.
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Ik heb 1 dag in de week vrij, maar ik werk wel minimaal 42 uur in de week, lange dagen dus en als ik thuis kom dan komt er niet veel meer uit mijn handen. Een lijstje met elke dag wat zou hier dus niet werken.
Op mijn vrije woensdag doe ik de badkamer/ toilet, stof ik alles en neem wat nodig is vochtig af, stofzuigen en de boodschappen voor de hele week en vaak doe ik 1 grote klus zoals de koelkast of de keukenkastjes. Daarnaast kook ik vaak vooruit, zodat er ook op de dagen dat ik lange dagen werk een gezonde maaltijd op tafel komt.
Mijn vriend doet eigenlijk altijd de was, dat doet hij 's avonds, opvouwen doe ik meestal maar dat doe ik gewoon als de was droog is en ik voor de tv zit. Verder proberen we elke avond na het eten samen even de afwas te doen en een doekje over het aanrecht/ kookplaat te halen. Strijken doen we ieder zelf, mijn vriend heeft veel meer te strijken dan ik, hij stelt het meestal zo lang mogelijk uit.
In het weekend of als we bezoek krijgen dan haal ik nog wel even een extra doekje over de toilet of stofzuigt 1 van ons even, maar dat is het verder wel. Wij zijn dan ook maar heel weinig thuis met twee full-time banen en hebben geen kinderen of huisdieren, echt vies wordt het dus ook niet.
Ik heb trouwens nog nooit gedacht dat mensen mij misschien een slechte huisvrouw zouden vinden, dan is in ons geval mijn vriend eerder een slechte huisman. We werken beide full-time, maar daarnaast doe ik het grootste deel van het huishouden.
Op mijn vrije woensdag doe ik de badkamer/ toilet, stof ik alles en neem wat nodig is vochtig af, stofzuigen en de boodschappen voor de hele week en vaak doe ik 1 grote klus zoals de koelkast of de keukenkastjes. Daarnaast kook ik vaak vooruit, zodat er ook op de dagen dat ik lange dagen werk een gezonde maaltijd op tafel komt.
Mijn vriend doet eigenlijk altijd de was, dat doet hij 's avonds, opvouwen doe ik meestal maar dat doe ik gewoon als de was droog is en ik voor de tv zit. Verder proberen we elke avond na het eten samen even de afwas te doen en een doekje over het aanrecht/ kookplaat te halen. Strijken doen we ieder zelf, mijn vriend heeft veel meer te strijken dan ik, hij stelt het meestal zo lang mogelijk uit.
In het weekend of als we bezoek krijgen dan haal ik nog wel even een extra doekje over de toilet of stofzuigt 1 van ons even, maar dat is het verder wel. Wij zijn dan ook maar heel weinig thuis met twee full-time banen en hebben geen kinderen of huisdieren, echt vies wordt het dus ook niet.
Ik heb trouwens nog nooit gedacht dat mensen mij misschien een slechte huisvrouw zouden vinden, dan is in ons geval mijn vriend eerder een slechte huisman. We werken beide full-time, maar daarnaast doe ik het grootste deel van het huishouden.
minoessepoes- Ratel
- Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Ik ben op maandag vrij en maak dan het hele huis schoon. In het weekend doe ik de was. De rest van de week hou ik alkes bij, zodat het netjes blijft.
Japie- Kletskop
- Aantal berichten : 2538
Punten : 2737
Nee, ik heb geen planning, dat is gewoon niet mogelijk met mijn onregelmatige werktijden. Het enige vaste is dat ik op maandag de donkere was doe na het sporten.
Flippin' Bitch- Kletskop
- Aantal berichten : 1754
Punten : 1836
Registratiedatum : 29-11-10
Ik heb voor mezelf wel een vaste planning qua huishouden en boodschappen, soms wijk ik een dag af maar meestal niet. Dat werkt voor mij het lekkerst
Ella- Ratel
- Aantal berichten : 6568
Punten : 6768
Ik heb ook geen vaste planning. Meestal ben ik één dag door de week vrij(wisselend) en dan doe ik het meeste.
De rest van de week doe ik 's avonds wat nodig is, wassen, afwassen, stofzuigen. De grotere dingen zoals afstoffen, badkamer en slaapkamer bed verschonen enzo doe ik op de vrije dag. En ik ruim vaak dingen meteen op, scheelt een hoop.
De rest van de week doe ik 's avonds wat nodig is, wassen, afwassen, stofzuigen. De grotere dingen zoals afstoffen, badkamer en slaapkamer bed verschonen enzo doe ik op de vrije dag. En ik ruim vaak dingen meteen op, scheelt een hoop.
VanillaRose- Fluisteraar
- Aantal berichten : 487
Punten : 622
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Tv-planning
» Planning tips
» Huishouden
» Wie is er ook zo slecht in het huishouden?
» Hoe vaak.. (huishouden)
» Planning tips
» Huishouden
» Wie is er ook zo slecht in het huishouden?
» Hoe vaak.. (huishouden)
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: