Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

NAV Spijt studieschuld

+20
ellibre
SoGood
PapillonRose
Mermaid
Oasis
SuperGrover
Rouxxxe
Parisienne
Polly
Marin
Caresses
Pancake
June
TukTuk
Mouse10
Bacio
Lenthe
Printje
Highway
nina
24 plaatsers

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Ga naar beneden

NAV Spijt studieschuld - Pagina 2 Empty Re: NAV Spijt studieschuld

Bericht  Gast za 10 nov 2012 - 4:01

Ik heb er een beetje spijt van. Had best wat harder kunnen bijbanen, achteraf gezien. Was veel te veel bezig met mezelf ontdekken en dingen verwerken van vroeger. Ik weet dat ik het niet anders/sneller had gekund, maar dat had ik wel graag gewíld.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

NAV Spijt studieschuld - Pagina 2 Empty Re: NAV Spijt studieschuld

Bericht  SoGood za 10 nov 2012 - 4:25

Spijt is een groot woord. Ik baal wel iedere maand van de last die ik terug betaal. Ik heb een dure prive studie gedaan waarmee ik uiteindelijk geen passende studie heb kunnen vinden. Nu heb ik een baan de ik niet leuk vind. De studie die ik gedaan heb, daar heb ik veel van geleerd. Vooral op persoonlijk gebied. Soms heb ik wel spijt ja..
SoGood
SoGood
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5308
Punten : 5815
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV Spijt studieschuld - Pagina 2 Empty Re: NAV Spijt studieschuld

Bericht  ellibre za 10 nov 2012 - 5:31

Spijt heb ik zeker niet, maar je kunt je voorstellen dat de wetenschap dat je ruim een halve ton moet terugbetalen niet al te relaxed is. Ik was liever schuldenvrij of met een aanzienlijk lagere schuld aan mijn eerste baan begonnen... Ik probeer er maart niet al te veel aan te denken, aan het totaalbedrag. Ik hou uiteraard wel rekening met de maandelijkse aflossing in mijn financiële planning, ook al betaal ik nu nog niet terug, dat begint pas over een jaar.
ellibre
ellibre
Prater
Prater

Aantal berichten : 926
Punten : 957
Registratiedatum : 25-01-12

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV Spijt studieschuld - Pagina 2 Empty Re: NAV Spijt studieschuld

Bericht  Evalynn za 10 nov 2012 - 5:54

Vooralsnog heb ik geen studieschuld. Het ziet er ook niet naar uit dat ik die heb als ik klaar ben met mijn opleiding tot verpleegkundige niv 5, maar ik wil wel nog door gaan studeren en ik weet nog niet hoe ik dat klaar ga spelen zonder schuld. Mijn ouders weigeren om ook maar iets bij te leggen voor mijn studie, dus een master is nogal duur dan. De gewone studie kan ik wel betalen met mijn bijbaan.
Evalynn
Evalynn
Prater
Prater

Aantal berichten : 807
Punten : 864
Registratiedatum : 18-11-11

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV Spijt studieschuld - Pagina 2 Empty Re: NAV Spijt studieschuld

Bericht  TukTuk za 10 nov 2012 - 6:14

Charlie schreef:
AngelNyn schreef:
Charlie schreef:Nou ik heb nu ineens wel spijt...krijg net een brief dat ik volgend jaar 285 euro p/m moet gaan terugbetalen :O . Dat was 122.

Hoe kan dat nou? Ik ga volgend jaar véél minder werken ivm de tweeling. Shit zeg, dit is echt wel erg veel. Hoe kan dat nou ineens meer dan verdubbelen? Mijn inkomen is niet gewijzigd.

Je kan ook een verlaging van het maandbedrag aanvragen, dan kijken ze naar het inkomen van jou en je partner, en wordt er bepaald hoeveel je moet terug betalen.

Moet je dat elk jaar opnieuw aanvragen?
Heb het even opgezocht op de site van DUO:


Moet ik elk jaar opnieuw om verlaging van mijn maandbedrag vragen of gaat dat automatisch?

We hebben de verlaging van uw maandbedrag in eerste instantie voor een kalenderjaar berekend. Heeft u in 2012 een verlaging van uw maandbedrag? Dan gaan we het maandbedrag voor 2013 automatisch berekenen als u aan de volgende voorwaarden voldoet:

- uw aanvraag voor het jaar 2012 is vóór juni 2012 geregistreerd en toegekend
- uw aanvraag voor het jaar 2012 is toegekend op basis van uw inkomen in 2010 (het peiljaar) of 2011 (als u verzocht hebt uit te gaan van een ander peiljaar)
- u hebt alleen inkomen in Nederland

Als u aan deze voorwaarden voldoet, hoeft u géén formulier Verlaging maandbedrag 2013 in te vullen. Wij vragen uw inkomensgegevens dan zelf op bij de Belastingdienst. Met deze inkomensgegevens kunnen we berekenen of u in 2013 opnieuw voor een verlaging van uw maandbedrag in aanmerking komt.

Voldoet u aan de voorwaarden? Dan krijgt u in juli 2012 een brief van ons (continuering draagkrachtmeting). In deze brief staan de laatst bekende gegevens van u vermeld en wat u dan moet doen.
Voldoet u niet aan de voorwaarden? Dan moet u zelf een verzoek om verlaging van het maandbedrag insturen.

Hebt u voor het eerst studiefinanciering gehad per of na 1 augustus 2009 (mbo) of 1 september 2009 (hbo/universiteit)? Of moet u vanaf 1 januari 2012 of later een schuld terugbetalen vanuit de tegemoetkoming scholieren? Dan berekenen we het termijnbedrag standaard aan de hand van uw inkomen en dat van uw eventuele partner als dat voordelig voor u is. U krijgt hiervoor een formulier toegezonden.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV Spijt studieschuld - Pagina 2 Empty Re: NAV Spijt studieschuld

Bericht  Gast za 10 nov 2012 - 6:45

Ja, ik ben op de helft van het 4e jaar gestopt met mijn hbo studie. Achteraf denk ik wel eens: had ik 't maar afgemaakt.. Heb uiteindelijk 2.5 jaar terug moeten betalen. Ik ben gelukkig nu al een tijd van de schuld af, maar ik had een leuk bedrag op mijn spaarrekening kunnen hebben als ik niet..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

NAV Spijt studieschuld - Pagina 2 Empty Re: NAV Spijt studieschuld

Bericht  Blond za 10 nov 2012 - 9:03

SuperGrover schreef:
Marin schreef:Dat laatste is idd een risico SG. Maar je moet maar denken: in het begin van je carrière zal het misschien lastig zijn een goede baan te vinden met je master maar uiteindelijk heb je daardoor wel meer kansen om door te groeien.
Het is niet zozeer dat de masters die ik wil gaan doen echt 0,0 baankansen hebben. Ik wil ort.hopedag.ogiek gaan doen, ik weet niet exact hoe de baankansen daarin zijn. Ik denk niet denderend, maar goed, het is tenminste een beroep dat bestaat, dus er zullen vast wel een aantal vacatures zijn. Daarnaast wil ik dus ook nog een research master doen (dev.elopm.ent & so.cializa.tion in chil.dhood and ado.lescence). Ik heb dan wel twee eventuele werkvelden om op terug te vallen, ik kan als ort.hopedag.oog gaan solliciteren, maar ook als onderzoeker. Al voel ik er weinig meer voor om te gaan promoveren. Maar misschien denk ik er wel veel te makkelijk over, misschien word ik wel afgewezen voor alle onderzoeksbanen omdat ik ook een academische master heb gedaan (waar toch een beetje op neergekeken wordt door mensen die een researchmaster hebben gedaan), en voor alle ort.hoped.agogiekbanen omdat ik toch eigenlijk onderzoeker ben en te weinig weet van de praktijk.

Bijzonder klote, dat kan ik je vertellen.
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV Spijt studieschuld - Pagina 2 Empty Re: NAV Spijt studieschuld

Bericht  SuperGrover za 10 nov 2012 - 11:36

Chance schreef:
SuperGrover schreef:
Marin schreef:Dat laatste is idd een risico SG. Maar je moet maar denken: in het begin van je carrière zal het misschien lastig zijn een goede baan te vinden met je master maar uiteindelijk heb je daardoor wel meer kansen om door te groeien.
Het is niet zozeer dat de masters die ik wil gaan doen echt 0,0 baankansen hebben. Ik wil ort.hopedag.ogiek gaan doen, ik weet niet exact hoe de baankansen daarin zijn. Ik denk niet denderend, maar goed, het is tenminste een beroep dat bestaat, dus er zullen vast wel een aantal vacatures zijn. Daarnaast wil ik dus ook nog een research master doen (dev.elopm.ent & so.cializa.tion in chil.dhood and ado.lescence). Ik heb dan wel twee eventuele werkvelden om op terug te vallen, ik kan als ort.hopedag.oog gaan solliciteren, maar ook als onderzoeker. Al voel ik er weinig meer voor om te gaan promoveren. Maar misschien denk ik er wel veel te makkelijk over, misschien word ik wel afgewezen voor alle onderzoeksbanen omdat ik ook een academische master heb gedaan (waar toch een beetje op neergekeken wordt door mensen die een researchmaster hebben gedaan), en voor alle ort.hoped.agogiekbanen omdat ik toch eigenlijk onderzoeker ben en te weinig weet van de praktijk.

Bijzonder klote, dat kan ik je vertellen.
Ai. Ben jij ort.hoped.agoog? Mag ik je dan misschien wat vragen stellen daarover (via pm)? Ik studeer pas over 5,5 jaar af, dus het is ook de vraag in hoeverre de baankansen van nu iets zeggen over de baankansen dan. Maar goed, het is wel iets om rekening mee te houden.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV Spijt studieschuld - Pagina 2 Empty Re: NAV Spijt studieschuld

Bericht  Toet zo 11 nov 2012 - 2:01

Die banen liggen inderdaad niet voor het oprapen SG. Ik ken best veel mensen die orthopedagogiek hebben gestudeerd maar niemand die ook daadwerkelijk als orthopedagoog werkt.
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV Spijt studieschuld - Pagina 2 Empty Re: NAV Spijt studieschuld

Bericht  SuperGrover zo 11 nov 2012 - 2:39

Weet jij wat voor banen die mensen dan wel hebben, Toet? Ik wil bijvoorbeeld geen therapeut worden, ik wil geen kinderen gaan behandelen.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV Spijt studieschuld - Pagina 2 Empty Re: NAV Spijt studieschuld

Bericht  Niekske zo 11 nov 2012 - 3:31

Ik heb wel een beetje spijt. Ik kon echter niet anders,ik werkte in het weekend, maar dat was geen vetpot en mijn ouders betaalden niet mee aan mijn studie. Ik ben al enkele jaren aan het afbetalen, maar ik heb nog wel even te gaan. Vanaf februari ga ik minder verdienen en dan wil ik een verlaging aanvragen of tijdelijk stoppen met afbetalen, maar ik ben bang dat ze dan het inkomen van mijn vriend (ik woon samen) erbij gaan betrekken en dat ik dan alsnog zoveel moet blijven afbetalen. Ik wil mijn vriend er eigenlijk koste wat kost buiten houden, hij heeft niks met mijn studieschuld te maken. Maar voor DUO ben je officieel al partner als je op hetzelfde adres woont....
Niekske
Niekske
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2053
Punten : 2605
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV Spijt studieschuld - Pagina 2 Empty Re: NAV Spijt studieschuld

Bericht  TukTuk zo 11 nov 2012 - 3:39

Niekske schreef:Ik heb wel een beetje spijt. Ik kon echter niet anders,ik werkte in het weekend, maar dat was geen vetpot en mijn ouders betaalden niet mee aan mijn studie. Ik ben al enkele jaren aan het afbetalen, maar ik heb nog wel even te gaan. Vanaf februari ga ik minder verdienen en dan wil ik een verlaging aanvragen of tijdelijk stoppen met afbetalen, maar ik ben bang dat ze dan het inkomen van mijn vriend (ik woon samen) erbij gaan betrekken en dat ik dan alsnog zoveel moet blijven afbetalen. Ik wil mijn vriend er eigenlijk koste wat kost buiten houden, hij heeft niks met mijn studieschuld te maken. Maar voor DUO ben je officieel al partner als je op hetzelfde adres woont....

Dat is afhankelijk van of je nog onder de oude regeling valt of de nieuwe. Als je al paar jaar afbetaald, heb je kans dat je onder de oude regeling valt. (Even opgezocht, dat is als je voor 2009 voor het eerst stufi hebt gehad, dus je valt onder de oude regeling). Dan kan je er voor kiezen om het inkomen van je vriend mee te laten berekenen.
Als je besluit dat wel te doen, kan het zijn dat hij ook moet mee betalen aan het afbetalen van je schuld, maar wordt de rest van je schuld wel kwijtgescholden na de 15 jaar, zolang je ieder jaar zijn inkomen hebt laten mee berekenen dan.
Als je er voor kiest zijn inkomen niet mee te laten nemen in de berekening, komt er bij die 15 jaar, voor iedere maand dat je zijn inkomen niet laat meetellen, een maand bij je aflosfase.

Dus stel je bent al 5 jaar aan het aflossen, nog 10 jaar te gaan, je vraagt verlaging aan, je laat zijn inkomen niet mee tellen, dan wordt die resterende 10 jaar aflosfase (Waarna je rest schuld eventueel kwijtgescholden zo worden) omgezet naar 20 jaar aflosfase.



Inkomen partner telt mee

Onder de nieuwe terugbetalingsregels telt het inkomen van uw (eventuele) partner verplicht mee bij het verlagen van het maandbedrag. Hebt u voor het eerst studiefinanciering gehad vóór 1 augustus 2009 (mbo) of 1 september 2009 (hbo/universiteit), dan kunt u ervoor kiezen om het inkomen van uw partner buiten beschouwing te laten. Het gevolg is dan wel dat u niet meer automatisch na vijftien jaar van uw schuld af bent. Het aantal maanden dat u het inkomen van uw partner buiten beschouwing laat, wordt namelijk bij die vijftien jaar opgeteld.


Partner niet meetellen


Laat u het inkomen van uw partner niet meetellen bij de berekening van uw draagkracht?

Dan wordt de periode van vijftien jaar verlengd met de periode dat u het inkomen van uw partner niét laat meetellen. De consequentie hier van is dat we, voor elke maand dat we de partner buiten beschouwing laten, de aflosfase met een maand verlengen.


TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV Spijt studieschuld - Pagina 2 Empty Re: NAV Spijt studieschuld

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum