Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

NAV Spijt studieschuld

+20
ellibre
SoGood
PapillonRose
Mermaid
Oasis
SuperGrover
Rouxxxe
Parisienne
Polly
Marin
Caresses
Pancake
June
TukTuk
Mouse10
Bacio
Lenthe
Printje
Highway
nina
24 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

NAV Spijt studieschuld Empty NAV Spijt studieschuld

Bericht  nina vr 9 nov 2012 - 8:20

Als ik lees hoe hoog de studieschuld is van bepaalde mensen dan ben ik erg blij dat ik 'maar' €3000 heb hoeven lenen voor mijn stage in Zuid-Afrika. Daar heb ik beslist geen spijt van.

Heb jij spijt van keuzes die je gemaakt hebt m.b.t. je studieschuld?
nina
nina
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2588
Punten : 2966
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Nederland

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV Spijt studieschuld Empty Re: NAV Spijt studieschuld

Bericht  Highway vr 9 nov 2012 - 8:23

Nee, ik heb een flinke schuld maar het afbetalen is goed te doen. Zonder het lenen was studeren niet mogelijk, dus ben blij dat ik het gedaan heb.
Highway
Highway
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3316
Punten : 3494
Registratiedatum : 17-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV Spijt studieschuld Empty Re: NAV Spijt studieschuld

Bericht  Printje vr 9 nov 2012 - 8:42

Nee ik heb totaal geen spijt, anders had ik niet kunnen studeren. Mijn studieschuld is ook niet zo heel hoog en ik los maar een klein bedrag per maand af. Al zou het heerlijk zijn natuurlijk wanneer het klaar is.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV Spijt studieschuld Empty Re: NAV Spijt studieschuld

Bericht  Lenthe vr 9 nov 2012 - 8:45

Ja, ik heb spijt dat ik de eerste jaren geleend heb. Ik had het eigenlijk wel kunnen betalen, maar vond het gewoon wel relaxt leven (was maar € 75,- per maand) Later heb ik meer geleend en dat had ook wel minder kunnen zijn.
Ik heb € 7500,- schuld
Lenthe
Lenthe
Prater
Prater

Aantal berichten : 1163
Punten : 1282
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV Spijt studieschuld Empty Re: NAV Spijt studieschuld

Bericht  Bacio vr 9 nov 2012 - 8:49

nina schreef:Als ik lees hoe hoog de studieschuld is van bepaalde mensen dan ben ik erg blij dat ik 'maar' €3000 heb hoeven lenen voor mijn stage in Zuid-Afrika. Daar heb ik beslist geen spijt van.

Heb jij spijt van keuzes die je gemaakt hebt m.b.t. je studieschuld?
Ik heb een enorme schuld. Ik ben nu al 4 jaar aan het afbetalen. Ik heb totaal geen spijt, ik heb een fantastische tijd gehad en zou t precies hetzelfde doen!!

Bacio
Prater
Prater

Aantal berichten : 991
Punten : 1150
Registratiedatum : 27-11-11

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV Spijt studieschuld Empty Re: NAV Spijt studieschuld

Bericht  Mouse10 vr 9 nov 2012 - 8:50

Nee, ik kon niet anders, hoe had ik anders moeten studeren.
Mouse10
Mouse10
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 124
Punten : 130
Registratiedatum : 26-10-12

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV Spijt studieschuld Empty Re: NAV Spijt studieschuld

Bericht  TukTuk vr 9 nov 2012 - 9:39

Geen spijt, maar vind het soms wel beangstigend. Ik moet nog 1,5 jaar studeren, en zal dan straks richting de 35000 euro uitkomen. Behoorlijk veel en straks dus ook een hoge afbetaling, maar aan de andere kant.. De andere optie was zonder diploma blijven zitten en dus weinig toekomst perspectief hebben.

Ik moet nu gewoon wel zoveel lenen, omdat ik al samenwoon en mijn opleiding alleen in België is, dus gedwongen op kamers daar, en het anders echt niet kan redden. Als ik eerder deze studie was gaan doen, had ik dat probleem niet gehad, maarja toen ik net van de havo af kwam, wist ik niet van het bestaan van deze studie af. Het is nou eenmaal zo, en ik wil deze studie / dit beroep gewoon zo graag doen, dat ik dat zwaarder vind wegen dan die studieschuld.

TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV Spijt studieschuld Empty Re: NAV Spijt studieschuld

Bericht  June vr 9 nov 2012 - 9:40

Mouse10 schreef:Nee, ik kon niet anders, hoe had ik anders moeten studeren.

Precies. Ik vind het geen fijn gevoel en soms benauwd het me, maar anders kan ik niet studeren. Dus ja.
June
June
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1976
Punten : 2040
Registratiedatum : 04-06-12

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV Spijt studieschuld Empty Re: NAV Spijt studieschuld

Bericht  Gast vr 9 nov 2012 - 11:15

Nee. Ik had geen keuze. Ik wilde mijn opleiding afronden, en kon met mijn gezondheid niet werken. Tja, dan wordt het lenen om wel mijn lasten te betalen. Het is ergens zonde dat je zo'n groot bedrag kwijt bent om een studie en die nog héél lang aan het betalen bent, maar ik ben wel blij dat ik mijn diploma gehaald heb.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

NAV Spijt studieschuld Empty Re: NAV Spijt studieschuld

Bericht  Pancake vr 9 nov 2012 - 11:32

Ik heb ook geen spijt. Ik moest wel lenen, anders kon ik niet rondkomen. Ik had 6000 euro schuld, en deze heb ik gelukkig vrij snel kunnen afbetalen.
Pancake
Pancake
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 362
Punten : 376
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV Spijt studieschuld Empty Re: NAV Spijt studieschuld

Bericht  Caresses vr 9 nov 2012 - 11:42

Ja, helemaal omdat ik een studie heb gedaan waarmee ik maar weinig salaris mee verdien. En als het nou een studie was geweest waar ik graag mee verder wilde..

Caresses
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2591
Punten : 2770
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV Spijt studieschuld Empty Re: NAV Spijt studieschuld

Bericht  Marin vr 9 nov 2012 - 12:52

Nee, mijn studie was erg duur. Ik heb vooral tijdens m'n bachelor wel extra bijgeleend om een zo'n fijn mogelijk studentenleven te hebben en ik werkte alleen in de zomervakanties, zodat ik in m'n tijd in Engeland echt kon genieten van de tijd daar én keihard studeren, zodat ik met een 8.9 gemiddeld ben afgestudeerd. Daarna mijn master, die vooral erg duur was. Ik vind het net als AngelNyn wel beangstigend. Het is zó veel geld. En dan beangstigt het me dat ik echt wel prima verdien nu maar dat ik nog zo lang bezig ben met afbetalen. Ik moet wel zeggen dat het echt een goede stimulans is om te willen blijven werken. Ik heb m'n geld uitgegeven aan leren en studeren, nu is het tijd om die periode terug te verdienen. Of dat nou uiteindelijk is waar ik voor gestudeerd heb, of niet, maakt me niet uit. Ik heb (zo ver door) gestudeerd omdat ik die kennis wilde weten, ik had zo'n plezier er in en honger naar die kennis, dat ik zo blij ben dat ik dat heb gedaan, ook al werk ik nu in een totaal ander werkveld (hoewel ik ook nog steeds in m'n studieveld werk, die combi is erg leuk met name).

Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV Spijt studieschuld Empty Re: NAV Spijt studieschuld

Bericht  Polly vr 9 nov 2012 - 15:55

Nee, voor mijn gevoel heb ik door die studieschuld mijn vrijheid kunnen kopen. Daarnaast wist ik dat ik een baan had waarbij ik het vrijwel meteen weer af kon betalen, en dat heb ik ook gedaan.
Polly
Polly
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1550
Punten : 1599
Registratiedatum : 07-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV Spijt studieschuld Empty Re: NAV Spijt studieschuld

Bericht  Parisienne vr 9 nov 2012 - 19:50

Ik heb straks een vrij hoge schuld. Spijt heb ik zeker niet, ik wil gewoon mijn opleiding afmaken. Alleen het feit dat ik straks gelijk parttime zal gaan werken en dus heel lang zal doen over het terugbetalen van mijn studie maakt me niet echt blij.. Sad
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV Spijt studieschuld Empty Re: NAV Spijt studieschuld

Bericht  Rouxxxe vr 9 nov 2012 - 21:19

Niet echt spijt, want had het echt nodig om mijn collegegeld ervan te betalen. En ook al heb ik geen hoge schuld, het afbetalen vind ik een hardere kluif dan verwacht. Baal er nu ook stiekem wel een beetje van, en dan denk ik soms als ik andere keuzes had gemaakt was het misschien nodig geweest blabla. Maar goed, uiteindelijk valt mijn bedrag nog mee dus het had erger gekund.
Rouxxxe
Rouxxxe
Prater
Prater

Aantal berichten : 1316
Punten : 1342
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV Spijt studieschuld Empty Re: NAV Spijt studieschuld

Bericht  SuperGrover vr 9 nov 2012 - 23:20

Ik ben soms wel bang om er spijt van te krijgen. Ik ga namelijk een studieschuld opbouwen omdat de keuzes die ik maak, nogal dure keuzes zijn. Ik wil een jaar langer over mijn bachelor doen, en vervolgens 2 masters in 2,5 jaar tijd. Ik heb alles gehaald tot nu toe, en ik ben ervan overtuigd dat ik makkelijk al mijn vakken in één keer kan halen, dus ik kan gewoon nominaal studeren, een academische master gaan doen en nauwelijks schuld opbouwen. Maar als ik dat extra jaar bachelor niet doe, kan ik ook niet de master doen die ik wil, want in dat extra jaar ga ik de daarvoor verplichte vakken doen. En ik vind geld een eigenlijk slechte reden om een andere master te kiezen. Ik ben alleen bang dat ik te naïef ben, met denken dat ik makkelijk een goede baan vind als ik zowel een academische als een research master heb gedaan. Maar ja, ik ga het toch maar doen.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV Spijt studieschuld Empty Re: NAV Spijt studieschuld

Bericht  Marin vr 9 nov 2012 - 23:37

Dat laatste is idd een risico SG. Maar je moet maar denken: in het begin van je carrière zal het misschien lastig zijn een goede baan te vinden met je master maar uiteindelijk heb je daardoor wel meer kansen om door te groeien.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV Spijt studieschuld Empty Re: NAV Spijt studieschuld

Bericht  Oasis vr 9 nov 2012 - 23:43

Ik heb er wel spijt van ja, omdat ik zo dadelijk een diploma krijg waar ik niets mee wil.
Kan er alleen mijn HBO niveau mee laten zien, maar het vakgebied is absoluut niets voor mij.
Oasis
Oasis
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4392
Punten : 4662
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV Spijt studieschuld Empty Re: NAV Spijt studieschuld

Bericht  Mermaid vr 9 nov 2012 - 23:43

Ik ben heel blij dat ik een goede opleiding heb gedaan die ik ook echt leuk vond dus wat dat betreft vind ik het niet erg om een studieschuld te hebben. Maar ik vind het wel erg dat ik er zo moeilijk werk mee kan vinden, als ik dat vooraf had geweten had ik heel hard nagedacht of een andere studie niet beter was geweest. Ik vind nu achteraf wel eens dat ik de keuze voor mijn studie te makkelijk en snel gemaakt heb.
Conclusie; omdat ik dus nu eigenlijk niks aan mijn diploma lijk te hebben vind ik het wel zonde van de schuld.
Mermaid
Mermaid
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2663
Punten : 2814
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV Spijt studieschuld Empty Re: NAV Spijt studieschuld

Bericht  Toet za 10 nov 2012 - 0:42

June schreef:
Mouse10 schreef:Nee, ik kon niet anders, hoe had ik anders moeten studeren.

Precies. Ik vind het geen fijn gevoel en soms benauwd het me, maar anders kan ik niet studeren. Dus ja.

Mag ik vragen hoeveel/waarom jij leent June? Al besef ik me dat dat best een persoonlijke vraag is. Want jij werkt ook best veel naast je studie toch? Ik ben nu ook aan het overwegen bij te lenen, maar vind het zo zonde omdat ik ook wel meer kan gaan werken opzich.
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV Spijt studieschuld Empty Re: NAV Spijt studieschuld

Bericht  Gast za 10 nov 2012 - 3:06

Nou ik heb nu ineens wel spijt...krijg net een brief dat ik volgend jaar 285 euro p/m moet gaan terugbetalen :O . Dat was 122.

Hoe kan dat nou? Ik ga volgend jaar véél minder werken ivm de tweeling. Shit zeg, dit is echt wel erg veel. Hoe kan dat nou ineens meer dan verdubbelen? Mijn inkomen is niet gewijzigd.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

NAV Spijt studieschuld Empty Re: NAV Spijt studieschuld

Bericht  TukTuk za 10 nov 2012 - 3:44

Charlie schreef:Nou ik heb nu ineens wel spijt...krijg net een brief dat ik volgend jaar 285 euro p/m moet gaan terugbetalen :O . Dat was 122.

Hoe kan dat nou? Ik ga volgend jaar véél minder werken ivm de tweeling. Shit zeg, dit is echt wel erg veel. Hoe kan dat nou ineens meer dan verdubbelen? Mijn inkomen is niet gewijzigd.

Je kan ook een verlaging van het maandbedrag aanvragen, dan kijken ze naar het inkomen van jou en je partner, en wordt er bepaald hoeveel je moet terug betalen.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV Spijt studieschuld Empty Re: NAV Spijt studieschuld

Bericht  Gast za 10 nov 2012 - 3:58

AngelNyn schreef:
Charlie schreef:Nou ik heb nu ineens wel spijt...krijg net een brief dat ik volgend jaar 285 euro p/m moet gaan terugbetalen :O . Dat was 122.

Hoe kan dat nou? Ik ga volgend jaar véél minder werken ivm de tweeling. Shit zeg, dit is echt wel erg veel. Hoe kan dat nou ineens meer dan verdubbelen? Mijn inkomen is niet gewijzigd.

Je kan ook een verlaging van het maandbedrag aanvragen, dan kijken ze naar het inkomen van jou en je partner, en wordt er bepaald hoeveel je moet terug betalen.

Moet je dat elk jaar opnieuw aanvragen?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

NAV Spijt studieschuld Empty Re: NAV Spijt studieschuld

Bericht  SuperGrover za 10 nov 2012 - 3:59

Marin schreef:Dat laatste is idd een risico SG. Maar je moet maar denken: in het begin van je carrière zal het misschien lastig zijn een goede baan te vinden met je master maar uiteindelijk heb je daardoor wel meer kansen om door te groeien.
Het is niet zozeer dat de masters die ik wil gaan doen echt 0,0 baankansen hebben. Ik wil ort.hopedag.ogiek gaan doen, ik weet niet exact hoe de baankansen daarin zijn. Ik denk niet denderend, maar goed, het is tenminste een beroep dat bestaat, dus er zullen vast wel een aantal vacatures zijn. Daarnaast wil ik dus ook nog een research master doen (dev.elopm.ent & so.cializa.tion in chil.dhood and ado.lescence). Ik heb dan wel twee eventuele werkvelden om op terug te vallen, ik kan als ort.hopedag.oog gaan solliciteren, maar ook als onderzoeker. Al voel ik er weinig meer voor om te gaan promoveren. Maar misschien denk ik er wel veel te makkelijk over, misschien word ik wel afgewezen voor alle onderzoeksbanen omdat ik ook een academische master heb gedaan (waar toch een beetje op neergekeken wordt door mensen die een researchmaster hebben gedaan), en voor alle ort.hoped.agogiekbanen omdat ik toch eigenlijk onderzoeker ben en te weinig weet van de praktijk.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV Spijt studieschuld Empty Re: NAV Spijt studieschuld

Bericht  PapillonRose za 10 nov 2012 - 3:59

Als ik mijn diploma straks heb, dan heb ik amper schuld opgebouwd, en daar ben ik heel blij om. Ik kan me ook voorstellen dat het nodig kan zijn een schuld op te bouwen, omdat je anders niet kunt studeren. Maar voor mij was het erg duidelijk dat ik zo min mogelijk schuld wilde opbouwen, voor zover dat haalbaar was. Doordat ik met bepaalde dingen erg zuinig ben geweest en naast mijn stufi meestal een redelijk inkomen had uit mijn bijbaan, heb ik het lenen tot een minimum kunnen beperken. En daar ben ik nog steeds heel blij om, zeker nu mijn leven en situatie er wat anders uitzien dan ik jaren geleden had kunnen voorspellen.

Zag trouwens laatst in mijn account van de IB-groep wel hoeveel mijn schuld nu zou zijn als ik mijn diploma niet haal in de toekomst, en daar werd ik echt niet blij van! Nu wil ik sowieso dat papiertje maar al te graag halen binnen een paar maanden, maar dit is nog even een extra stok achter de deur :P Wil geen 30.000 terugbetalen als het niet nodig is!
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV Spijt studieschuld Empty Re: NAV Spijt studieschuld

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum