Studieschuld, hoeveel?
+47
loura
Bliss
nina
rianne287
Lonely Goatherd
Chocoholic
Lilou
Thunder
Parisienne
Lady4
Mizz_S
PapillonRose
Oasis
Lavendel
Bruintje Beer
Rovine
Arwyn
Joli86
luisa
Kaat
Antibes
Blond
girli
sonly
Coco
Mida4you
Mouse10
Orchidee
Reeza
Penny Blossom
Sam
Flower_L
SarahKey
Jeanette
Twellie
Polly
SoGood
Rouxxxe
Lenthe
Atelier Madame
silly-one
Elliot
GreenGrass
Highway
SuperGrover
Marin
ellibre
51 plaatsers
Pagina 4 van 4
Pagina 4 van 4 • 1, 2, 3, 4
Re: Studieschuld, hoeveel?
Hoezo heeft het impact op een eventuele hypotheek? Ik dacht altijd dat ze studieschulden bij de DUO niet meetellen?
Parisienne- Ratel
- Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10
Parisienne schreef:Hoezo heeft het impact op een eventuele hypotheek? Ik dacht altijd dat ze studieschulden bij de DUO niet meetellen?
Staat inderdaad niet bij BKR geregistreerd ofzo, maar bij een gesprek bij bank werd er specifiek naar gevraagd, en het zou niet ethisch zijn geweest om dat niet te zeggen. Gezien mijn achtergrond in de accountancy waarbij o.a. integriteit nogal belangrijk is, vond ik het niet kunnen om er dan niet eerlijk over te zijn. Kunnen sowieso kopen wat we willen kopen, maar aflossen geeft dus wat extra ruimte.
mezzoforte- Prater
- Aantal berichten : 970
Punten : 1016
Registratiedatum : 03-02-12
Volgens mij is het wel van invloed op het inkomen waar je de hypotheek over krijgt. Als je 100 euro per maand afbetaalt heb je dus ook 100 euro minder te besteden.
Rovine- Ratel
- Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10
Lijkt mij idd ook heel logisch. Zou je toch enigszins rekening mee moeten houden.Rovine schreef:Volgens mij is het wel van invloed op het inkomen waar je de hypotheek over krijgt. Als je 100 euro per maand afbetaalt heb je dus ook 100 euro minder te besteden.
Thunder- Kletskop
- Aantal berichten : 2924
Punten : 3096
Registratiedatum : 18-11-10
Heb 16000 studieschuld. Gehele studietijd zelfstandig gewoond, alles zelf moeten betalen, wel 2 jaar maandelijkse bijdrage van vader gehad. Kreeg geen aanvullende beurs en kon beperkt ernaast werken (stages).
Geen spijt van studieschuld want ik kon niet anders. Wel zuur dat ik met mijn diploma nauwelijks werk kan vinden. Ben al begonnen met aflossen en los af naar draagkracht, schiet nauwelijks op. Vriend heeft overigens ook een (hogere) studieschuld, zijn salaris wordt in onze beider draagkrachtmetingen mee genomen. Lossen nu bij elkaar circa 220 euro per maand af.
Geen spijt van studieschuld want ik kon niet anders. Wel zuur dat ik met mijn diploma nauwelijks werk kan vinden. Ben al begonnen met aflossen en los af naar draagkracht, schiet nauwelijks op. Vriend heeft overigens ook een (hogere) studieschuld, zijn salaris wordt in onze beider draagkrachtmetingen mee genomen. Lossen nu bij elkaar circa 220 euro per maand af.
Lilou- Fluisteraar
- Aantal berichten : 178
Punten : 200
Registratiedatum : 23-11-10
Bij ons werden twee jaar geleden trouwens de studieschulden nog niet meegenomen in de hypotheekaanvraag. Wel zelf rekening mee gehouden.
Lilou- Fluisteraar
- Aantal berichten : 178
Punten : 200
Registratiedatum : 23-11-10
mezzoforte schreef:Parisienne schreef:Hoezo heeft het impact op een eventuele hypotheek? Ik dacht altijd dat ze studieschulden bij de DUO niet meetellen?
Staat inderdaad niet bij BKR geregistreerd ofzo, maar bij een gesprek bij bank werd er specifiek naar gevraagd, en het zou niet ethisch zijn geweest om dat niet te zeggen. Gezien mijn achtergrond in de accountancy waarbij o.a. integriteit nogal belangrijk is, vond ik het niet kunnen om er dan niet eerlijk over te zijn. Kunnen sowieso kopen wat we willen kopen, maar aflossen geeft dus wat extra ruimte.
Maar je bent volgens mij niet verplicht om het te melden. Ik zit straks ook met een studieschuld en zal misschien binnen de komende 5 jaar best een huis willen kopen. Ik denk niet dat ik het zal vermelden (vooral niet als ze er niet naar vragen); ik zou er alleen zelf rekening mee houden. Dus niet de hoogst haalbare hypotheek nemen, bv.
Chocoholic- Prater
- Aantal berichten : 1290
Punten : 1459
Registratiedatum : 12-02-11
Ik zit ongeveer nog op ruim 6000, ik ben aan het sparen om het grotendeels in 1 keer af te lossen. Ik heb het idee dat dat maandelijks aflossen totaal niet helpt. Ben wel blij als ik er vanaf ben hoor!
loura- Ratel
- Aantal berichten : 3534
Punten : 3738
Registratiedatum : 19-11-10
Dat maandelijks aflossen werkt gewoon net zoals een annuïteitenhypotheek. In het begin betaal je vooral rente en nauwelijks aflossing en hoe langer je bezig bent, hoe meer dat begint te verschuiven. Tegen de tijd dat je bijna klaar bent, betaal je nog vooral aflossingen nauwelijks rente meer (terwijl het maandbedrag gelijk blijft).loura schreef:Ik zit ongeveer nog op ruim 6000, ik ben aan het sparen om het grotendeels in 1 keer af te lossen. Ik heb het idee dat dat maandelijks aflossen totaal niet helpt. Ben wel blij als ik er vanaf ben hoor!
Gast- Gast
Als je een hypotheek met NHG wil, moet je je studieschuld wel melden.
Lonely Goatherd- Prater
- Aantal berichten : 954
Punten : 1054
Registratiedatum : 10-07-12
Los van verplicht of niet, het voelt voor mij persoonlijk beter het wel te melden omdat ik het vanuit mijn professionele achtergrond niet vind kunnen om dat te verzwijgen. Ik begrijp heel erg goed dat hier door andere mensen andere keuzes in gemaakt worden. Het scheelt natuurlijk ook dat ik maar een kleine schuld heb, dus de impact is relatief beperkt. Ik weet in ieder geval goed nu wat ik kan lenen als ik niks aflos, en als ik het bedrag volledig aflos voor we een huis kopen. Aflossen is niet per se nodig voor ons, en wij zijn van plan binnen een half jaar een huis te kopen.
mezzoforte- Prater
Ik had bijna 2000 euro studieschuld. Ik heb net even ingelogd en momenteel is het nog 928 euro.
Ik betaal per maand iets van 45 euro. Het duurt op deze manier wel lang om het af te betalen, maar zo merk ik er eigenlijk niets van de in de maandlasten.
Ik betaal per maand iets van 45 euro. Het duurt op deze manier wel lang om het af te betalen, maar zo merk ik er eigenlijk niets van de in de maandlasten.
rianne287- Fluisteraar
- Aantal berichten : 388
Punten : 394
Let wel dat je nu wel steeds rente betaald.rianne287 schreef:Ik had bijna 2000 euro studieschuld. Ik heb net even ingelogd en momenteel is het nog 928 euro.
nina- Kletskop
- Aantal berichten : 2588
Punten : 2966
Ik had dus eerst ruim 18.000 euro schuld en na bijna twee jaar afbetalen is dat nu nog bijna 18.000 euro. Hoezo deprimerend?
Bliss- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Registratiedatum : 17-11-10
Wat is dan slimmer... In 1 keer een groot bedrag aflossen of maandelijks? Want ik snap hoe kleiner het bedrag hoe minder rente maar dan moet je wel op een punt komen dat je echt aan het aflossen bent. Ik ben al 3 jaar bezig nu.. wanneer kom je op het punt dat het echt minder word.
loura- Ratel
- Aantal berichten : 3534
Punten : 3738
Gelukkig heb ik geen schuld opgebouwd. Ik heb veel geluk gehad dat mijn ouders mijn collegegeld en zorgverzekering hebben betaald gedurende mijn studie, zelfs toen ik getrouwd was. Boeken moest ik zelf betalen en mijn zorgtoeslag ging naar mijn ouders, studiefinanciering mocht ik wel zelf houden.
Gast- Gast
Rataplan schreef:Lijkt mij idd ook heel logisch. Zou je toch enigszins rekening mee moeten houden.Rovine schreef:Volgens mij is het wel van invloed op het inkomen waar je de hypotheek over krijgt. Als je 100 euro per maand afbetaalt heb je dus ook 100 euro minder te besteden.
Dan zou geen mens meer een normale hypotheek kunnen afsluiten die een studie heeft gevolgd.
Als het om een hypotheek gaat ben je officieel niet verplicht je studieschuld te vermelden en de bank mag er officieel niet naar vragen.
Gast- Gast
Charlie schreef:Rataplan schreef:Lijkt mij idd ook heel logisch. Zou je toch enigszins rekening mee moeten houden.Rovine schreef:Volgens mij is het wel van invloed op het inkomen waar je de hypotheek over krijgt. Als je 100 euro per maand afbetaalt heb je dus ook 100 euro minder te besteden.
Dan zou geen mens meer een normale hypotheek kunnen afsluiten die een studie heeft gevolgd.
Als het om een hypotheek gaat ben je officieel niet verplicht je studieschuld te vermelden en de bank mag er officieel niet naar vragen.
Een bank mag daar idd niet naar vragen omdat het een ander soort lening is vd IB-groep dus, wij hebben het tenminste nooit hoeven opgeven, anders kon idd geen mens meer een hypotheek aan.
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
loura schreef:Wat is dan slimmer... In 1 keer een groot bedrag aflossen of maandelijks? Want ik snap hoe kleiner het bedrag hoe minder rente maar dan moet je wel op een punt komen dat je echt aan het aflossen bent. Ik ben al 3 jaar bezig nu.. wanneer kom je op het punt dat het echt minder word.
Misschien (jij had 6000 euro schuld toch?), de eerste keer gelijk 2000/3000 euro aflossen, en dan daarna eventueel in delen? Weet niet of het zo werkt dan hoor, dat je dan gelijk op een punt komt van echt aflossen.
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Charlie schreef:Rataplan schreef:Lijkt mij idd ook heel logisch. Zou je toch enigszins rekening mee moeten houden.Rovine schreef:Volgens mij is het wel van invloed op het inkomen waar je de hypotheek over krijgt. Als je 100 euro per maand afbetaalt heb je dus ook 100 euro minder te besteden.
Er is een verschil met er rekening mee houden met je bestedingsruimte / vaste lasten per maand, en het daarom dus vermelden, en meldingsplicht / BKR notering en dat je het daarom moet vermelden. Want dat is logisch toch? Als je al weet dat je 200 euro per maand moet aflossen, dan moet je daar toch rekening mee houden? Dan heb je al 200 euro per maand minder te besteden dan iemand met hetzelfde inkomen, maar geen studieschuld
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
AngelNyn schreef:Charlie schreef:Rataplan schreef:Lijkt mij idd ook heel logisch. Zou je toch enigszins rekening mee moeten houden.Rovine schreef:Volgens mij is het wel van invloed op het inkomen waar je de hypotheek over krijgt. Als je 100 euro per maand afbetaalt heb je dus ook 100 euro minder te besteden.
Er is een verschil met er rekening mee houden met je bestedingsruimte / vaste lasten per maand, en het daarom dus vermelden, en meldingsplicht / BKR notering en dat je het daarom moet vermelden. Want dat is logisch toch? Als je al weet dat je 200 euro per maand moet aflossen, dan moet je daar toch rekening mee houden? Dan heb je al 200 euro per maand minder te besteden dan iemand met hetzelfde inkomen, maar geen studieschuld
Er werd bij mij dus niet letterlijk om gevraagd, maar wel meer in de trant van zijn er schulden/maandelijkse aflossingen waar rekening mee gehouden moet worden. Maar goed, je kan het dus ook gewoon niet zeggen Als je inderdaad er zelf maar goed rekening mee houdt of je dan straks de maandelijkse lasten kan blijven betalen
mezzoforte- Prater
Ergens wel raar dat je het zou moeten melden. Als je een dure auto hebt of weet ik welke andere hoge vaste lasten dan word je besteding toch ook minder?
Ik heb hopelijk geen studieschuld als ik klaar ben met school. Ik ontvang alleen een basisbeurs en als ik mijn studie afrond wordt dit kwijtgescholden.
Mijn ouders betalen mijn collegegeld en verder betaal ik alles zelf. Ik heb het geluk dat ik samenwoon met mijn vriend die een groot deel van de kosten op zich kan nemen. Daarnaast werk ik veel zodat ik veel zelf kan betalen.
Ik heb hopelijk geen studieschuld als ik klaar ben met school. Ik ontvang alleen een basisbeurs en als ik mijn studie afrond wordt dit kwijtgescholden.
Mijn ouders betalen mijn collegegeld en verder betaal ik alles zelf. Ik heb het geluk dat ik samenwoon met mijn vriend die een groot deel van de kosten op zich kan nemen. Daarnaast werk ik veel zodat ik veel zelf kan betalen.
Winegum- Prater
- Aantal berichten : 1283
Punten : 1456
Registratiedatum : 06-12-10
Pagina 4 van 4 • 1, 2, 3, 4
Soortgelijke onderwerpen
» Hoeveel water verbruiken jullie en met hoeveel personen?
» studieschuld
» Studieschuld
» studieschuld
» Studieschuld, hoe zit dat?
» studieschuld
» Studieschuld
» studieschuld
» Studieschuld, hoe zit dat?
Pagina 4 van 4
Permissies van dit forum: