Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Studieschuld, hoeveel?

+47
loura
Bliss
nina
rianne287
Lonely Goatherd
Chocoholic
Lilou
Thunder
Parisienne
Lady4
Mizz_S
PapillonRose
Oasis
Lavendel
Bruintje Beer
Rovine
Arwyn
Joli86
luisa
Kaat
Antibes
Blond
girli
sonly
Coco
Mida4you
Mouse10
Orchidee
Reeza
Penny Blossom
Sam
Flower_L
SarahKey
Jeanette
Twellie
Polly
SoGood
Rouxxxe
Lenthe
Atelier Madame
silly-one
Elliot
GreenGrass
Highway
SuperGrover
Marin
ellibre
51 plaatsers

Pagina 3 van 4 Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Ga naar beneden

Studieschuld, hoeveel? - Pagina 3 Empty Re: Studieschuld, hoeveel?

Bericht  GreenGrass do 8 nov 2012 - 7:03

Terugbetalen
Zowel je lening als de aanvullende beurs moet je na het studeren terugbetalen. Meestal begin je 2 jaar na je studie met aflossen. De aanvullende beurs wordt kwijtgescholden, mits je inkomen (direct) na je studie onder de € 38.368,78 ligt.

Als je een partner hebt, moet jullie gezamenlijke inkomen op dat moment lager zijn dan € 47.962,23. Is je inkomen hoger, dan moet je het bedrag dat je aan aanvullende beurs hebt ontvangen terugbetalen. De rente hiervoor is meestal rond de 1,5%.


http://www.studenten.net/studieleven/financieel/16162/feiten_fabels_over_je_stufi

Aanvullende beurs is dus eerst een steuntje in de rug, maar als je veel gaat verdienen moet je het terug betalen!
GreenGrass
GreenGrass
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1786
Punten : 1891
Registratiedatum : 18-08-11
Woonplaats : Friesland

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld, hoeveel? - Pagina 3 Empty Re: Studieschuld, hoeveel?

Bericht  TukTuk do 8 nov 2012 - 7:08

Volgens mij is dat fout, want overal vind je dus dat de aanvullende beurs ook een prestatiebeurs is, alleen de eerste 5 maanden is het sowieso een gift, ook al stop je met je studie. De rest wordt een lening, als je niet afstudeerd:
Kijk maar:


Is mijn aanvullende beurs een gift?

De aanvullende beurs is een onderdeel van de prestatiebeurs. Behaal je binnen tien jaar na de eerste maand met prestatiebeurs een diploma, dan wordt je aanvullende beurs omgezet in een gif
t. Behaal je geen diploma, dan moet je de prestatiebeurs terugbetalen. Ook je aanvullende beurs moet je dan in principe terugbetalen. Kijk bij onderstaande gerelateerde vraag wanneer de aanvullende beurs kan worden kwijtgescholden.

De eerste vijf maanden dat je een prestatiebeurs ontvangt, is je aanvullende beurs altijd een gift (ook als je geen diploma behaalt). Heb je al een aanvullende beurs ontvangen voor 1 september 2010, dan is de aanvullende beurs in de eerste twaalf maanden dat je een prestatiebeurs ontvangt een gift.


http://www.ib-groep.nl/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI.EXE/,/?St=429,E=0000000000308559353,K=6256,Sxi=17,Case=obj%281787%29
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld, hoeveel? - Pagina 3 Empty Re: Studieschuld, hoeveel?

Bericht  GreenGrass do 8 nov 2012 - 7:13

Ik heb het al eerder uitgezocht, maar ik vind de site van DUO erg onduidelijk wat dit betreft.. Ik zal komende 4 jaar nog niet aan dit bedrag komen denk ik smile
GreenGrass
GreenGrass
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1786
Punten : 1891
Registratiedatum : 18-08-11
Woonplaats : Friesland

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld, hoeveel? - Pagina 3 Empty Re: Studieschuld, hoeveel?

Bericht  TukTuk do 8 nov 2012 - 7:16

GreenGrass schreef:Ik heb het al eerder uitgezocht, maar ik vind de site van DUO erg onduidelijk wat dit betreft.. Ik zal komende 4 jaar nog niet aan dit bedrag komen denk ik smile

Er is toch niks onduidelijks aan? Als je kijkt naar mijn laatste reactie, dat is een vraag/antwoord van de site van DUO.

Het zou toch raar zijn als je aanvullende beurs in feite een lening is? Dan is het hele idee van de aanvullende beurs toch ook weg? Dan kan iedereen beter een aanvullende beurs krijgen en dan kijken wie er later te weinig verdiend.
Die aanvullende beurs is als je ouders die ouder bijdrage niet kunnen betalen, zou raar zijn als je dat later moet terug betalen (Al is het ook raar dat DUO er van uit gaat dat alle ouders die ouderbijdrage betalen en er dus genoeg studenten de dupe er van zijn, als hun ouders teveel verdienen maar niks mee betalen).
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld, hoeveel? - Pagina 3 Empty Re: Studieschuld, hoeveel?

Bericht  Joli86 do 8 nov 2012 - 7:17

Ik heb gelukkig nooit hoeven lenen. Ik woonde nog thuis tijdens mijn mbo en mijn moeder betaalde mijn school. Ik had een bijbaantje waar ik kleding, telabbo, stappen, cz, etc van betaalde,
Joli86
Joli86
Prater
Prater

Aantal berichten : 1384
Punten : 1463
Registratiedatum : 06-12-10
Woonplaats : N Brabant

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld, hoeveel? - Pagina 3 Empty Re: Studieschuld, hoeveel?

Bericht  Atelier Madame do 8 nov 2012 - 7:20

Ik ben afgestudeerd en heb een aanvullende beurs gehad, dan hoef ik toch niets terug te betalen? :shock:
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld, hoeveel? - Pagina 3 Empty Re: Studieschuld, hoeveel?

Bericht  GreenGrass do 8 nov 2012 - 7:21

In begin van de periode was het onduidelijker omschreven op site van DUO, nu wel aardig duidelijk. Maar ik kon er destijds niet goed uit komen en ging er vanuit dat ik terug zou moeten betalen... maar niet dus! Alleen voor mensen die geen diploma hebben gehaald!

Er was vroeger ook zoiets als: als je je P haalt, dan is je eerste jaar stufi als 'veilig' en hoef je dit nooit terug te betalen?
GreenGrass
GreenGrass
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1786
Punten : 1891
Registratiedatum : 18-08-11
Woonplaats : Friesland

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld, hoeveel? - Pagina 3 Empty Re: Studieschuld, hoeveel?

Bericht  TukTuk do 8 nov 2012 - 7:21

Atelier Madame schreef:Ik ben afgestudeerd en heb een aanvullende beurs gehad, dan hoef ik toch niets terug te betalen? :shock:

Nee smile

Is mijn aanvullende beurs een gift?

De aanvullende beurs is een onderdeel van de prestatiebeurs. Behaal je binnen tien jaar na de eerste maand met prestatiebeurs een diploma, dan wordt je aanvullende beurs omgezet in een gift. Behaal je geen diploma, dan moet je de prestatiebeurs terugbetalen. Ook je aanvullende beurs moet je dan in principe terugbetalen. Kijk bij onderstaande gerelateerde vraag wanneer de aanvullende beurs kan worden kwijtgescholden.

De eerste vijf maanden dat je een prestatiebeurs ontvangt, is je aanvullende beurs altijd een gift (ook als je geen diploma behaalt). Heb je al een aanvullende beurs ontvangen voor 1 september 2010, dan is de aanvullende beurs in de eerste twaalf maanden dat je een prestatiebeurs ontvangt een gift.


http://www.ib-groep.nl/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI.EXE/,/?St=429,E=0000000000308559353,K=6256,Sxi=17,Case=obj%281787%29
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld, hoeveel? - Pagina 3 Empty Re: Studieschuld, hoeveel?

Bericht  Atelier Madame do 8 nov 2012 - 7:22

Oké Thanks ik schrik me echt kspot
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld, hoeveel? - Pagina 3 Empty Re: Studieschuld, hoeveel?

Bericht  TukTuk do 8 nov 2012 - 7:22

GreenGrass schreef:In begin van de periode was het onduidelijker omschreven op site van DUO, nu wel aardig duidelijk. Maar ik kon er destijds niet goed uit komen en ging er vanuit dat ik terug zou moeten betalen... maar niet dus! Alleen voor mensen die geen diploma hebben gehaald!

Er was vroeger ook zoiets als: als je je P haalt, dan is je eerste jaar stufi als 'veilig' en hoef je dit nooit terug te betalen?

Ja de site van DUO is inderdaad niet altijd even duidelijk, daar heb je gelijk in hoor! Dus snap je verwarring ook zeker wel. Ik ben vaak ook lang aan het zoeken als ik iets zoek daar.

Dat van dat je je P moet halen om iig eerste jaar stufi niet terug te hoeven betalen, dat weet ik niet.. Kan goed hoor!
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld, hoeveel? - Pagina 3 Empty Re: Studieschuld, hoeveel?

Bericht  GreenGrass do 8 nov 2012 - 7:27

AngelNyn schreef:

Dat van dat je je P moet halen om iig eerste jaar stufi niet terug te hoeven betalen, dat weet ik niet.. Kan goed hoor!

Dat was in 2005 of 2006, maarja... die regels kan je nu ook niet meer terugvinden... alle oude wetten/regelingen halen ze natuurlijk van de site af!
GreenGrass
GreenGrass
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1786
Punten : 1891
Registratiedatum : 18-08-11
Woonplaats : Friesland

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld, hoeveel? - Pagina 3 Empty Re: Studieschuld, hoeveel?

Bericht  Arwyn do 8 nov 2012 - 7:34

Ik heb geen schuld gelukkig smile
Arwyn
Arwyn
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7279
Punten : 7787
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld, hoeveel? - Pagina 3 Empty Re: Studieschuld, hoeveel?

Bericht  GreenGrass do 8 nov 2012 - 7:35

Zo was het vroeger:

De studiebeurslening wordt alleen omgezet in een gift als de student in het hoger onderwijs een diploma behaalt. De omzetting van de lening in een gift voor studenten die in het eerste jaar voldoende resultaat halen komt te vervallen. Doel is studenten te stimuleren een diploma te halen. De ministerraad is met dit voorstel van staatssecretaris Nijs akkoord gegaan.


http://www.nieuwsbank.nl/inp/2003/12/19/R323.htm
GreenGrass
GreenGrass
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1786
Punten : 1891
Registratiedatum : 18-08-11
Woonplaats : Friesland

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld, hoeveel? - Pagina 3 Empty Re: Studieschuld, hoeveel?

Bericht  Rovine do 8 nov 2012 - 8:02

Op de studieleenwijzer kun je berekenen hoeveel rente je betaalt over je schuld. Bij 15.000 euro is dat een opbouw van 18 euro per maand! Ik begrijp geen bal van rentes, al heb ik me er onlangs wel een beetje in verdiept. Vraag me af of die rente niet maandelijks berekend wordt, terwijl het op een spaarrekening jaarlijks berekend wordt.

Als ik naar Highway en It's me kijk zie ik een verschil van 3500 euro. Maar qua terugbetalen zit er 25 euro per maand verschil in, dat is dus 25*12*15=4500. Krijg dus de indruk dat die rente nog vies tegenvalt. (zeg maar als ik dit weg moet halen)

Ik heb ook een schuld, hoewel niet zo extreem als sommigen in dit topic heb ik er veel spijt van. Wil dan ook zodra de rente op mijn spaarrekening binnen is wat extra af gaan lossen. Terwijl ik samenwoonde heb ik wat kunnen sparen. Het zal maar een kwart van mijn schuld weghalen, maar hopelijk scheelt dat wat rente-opbouw.
Rovine
Rovine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld, hoeveel? - Pagina 3 Empty Re: Studieschuld, hoeveel?

Bericht  Bruintje Beer do 8 nov 2012 - 8:18

0 euro gelukkig. Woonde nog thuis, maar heb wel alles zelf moeten betalen!
Bruintje Beer
Bruintje Beer
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2864
Punten : 2925
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld, hoeveel? - Pagina 3 Empty Re: Studieschuld, hoeveel?

Bericht  Lavendel do 8 nov 2012 - 10:29

25.000 euro. Kreeg basis + aanvullend en moest alles zelf betalen. Ik heb 6 jaar gestudeerd, 2 masters en een paar leuke reisjes gemaakt maar het is wel veel geld ja..
Lavendel
Lavendel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3651
Punten : 3920
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld, hoeveel? - Pagina 3 Empty Re: Studieschuld, hoeveel?

Bericht  Coco vr 9 nov 2012 - 20:43

nina schreef:
Heb je dan een speciale studie gedaan als ik vragen mag?

Nee, ik heb 2 jaar mbo gedaan, maar gestopt omdat ik sneller naar het hbo wilde (21+test) om een propedeuse (2jaar overgedaan door relatie in buitenland) te halen voor WO en omdat ik bij WO criminologie wilde studeren en dat een lotingstudie is met de kans dat het eenmaal met een P nog 3 jaar zou duren voor ik ingeloot zou worden, had ik niet teveel tijd om alles eerst af te maken. En toen ik eenmaal begonnen ben met criminologie kreeg ik een tweeling, een zware zwangerschap met bedrust vanaf 14 weken en 2 kinderen die ons geen oog dicht laat doen waardoor ik na 2 jaar maar P niet heb kunnen halen, met het gevolg pas na 3 jaar weer verder te mogen met de studie waardoor ik niet binnen 10 jaar mijn diploma heb, alleen een P laughcry duur grapje dus want moet ov ook terug betalen + nog 3 jaar aankomende studie betalen + zelf de reiskosten.

Shit happends, mijn boefjes zijn dat geld dubbel en dwars waard.
Coco
Coco
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld, hoeveel? - Pagina 3 Empty Re: Studieschuld, hoeveel?

Bericht  Oasis vr 9 nov 2012 - 23:42

Ik vind het wel knap dat je er zo in staat, Coco. Het is inderdaad niet anders.
Trouwens, heb je die studie Criminologie wel afgemaakt en werk je er nu in? Ik overweeg die studie namelijk ook haha.

OT: ik heb een schuld van 42.000 euro. 6 jaar stufi, aanvullende beurs en lening.
Oasis
Oasis
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4392
Punten : 4662
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld, hoeveel? - Pagina 3 Empty Re: Studieschuld, hoeveel?

Bericht  Coco za 10 nov 2012 - 4:27

Nee helaas niet, ik mag pas studiejaar 2014/2015 weer beginnen. Wel erg boeiend hoor! Zeker proberen als je interesse er ligt.
Coco
Coco
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld, hoeveel? - Pagina 3 Empty Re: Studieschuld, hoeveel?

Bericht  PapillonRose za 10 nov 2012 - 4:34

Ik hoop straks geen schuld te hebben. Als ik mijn diploma niet haal, dan gaat de schuld al richting de 30.000 euro. Maar ik verwacht dit collegejaar af te studeren. Hooguit dat ik misschien nog ergens wat moet terugbetalen als blijkt dat ik vorig jaar iets teveel verdiend heb (zat misschien net over de grens).
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld, hoeveel? - Pagina 3 Empty Re: Studieschuld, hoeveel?

Bericht  Gast za 10 nov 2012 - 6:48

Ik heb gelukkig geen schuld, mijn lening is volledig omgezet in een gift na afstuderen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld, hoeveel? - Pagina 3 Empty Re: Studieschuld, hoeveel?

Bericht  Mizz_S za 10 nov 2012 - 8:14

Ik heb gelukkig geen studieschuld, alles is omgezet in een gift. Ik heb wel twee keer mn ov terug moeten betalen omdat ik dat jaar teveel had bijverdiend (1 jaar bewust, ik moest veel en ver reizen voor mn werk en al met al was dit goedkoper, 1 jaar echt genaaid want ik had ongeveer 100 euro teveel verdiend Evil or Very Mad )
Mizz_S
Mizz_S
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2711
Punten : 2822
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld, hoeveel? - Pagina 3 Empty Re: Studieschuld, hoeveel?

Bericht  Lady4 za 10 nov 2012 - 21:22

Geen.
Lady4
Lady4
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6001
Punten : 6368
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld, hoeveel? - Pagina 3 Empty Re: Studieschuld, hoeveel?

Bericht  Parisienne za 10 nov 2012 - 21:33

Ik heb ruim 30.000 euro schuld als ik straks klaar ben. Ervan uitgaande dat ik mijn diploma haal en de rest ervan wordt kwijtgescholden, anders is het nog meer! Ik heb helaas teveel vertraging opgelopen, waardoor mijn lening teveel opgelopen is. Ik zie straks wel hoe het gaat met terugbetalen.. het is niet is anders Sad
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld, hoeveel? - Pagina 3 Empty Re: Studieschuld, hoeveel?

Bericht  mezzoforte za 10 nov 2012 - 21:39

Ik heb een schuld van een kleine 4000 euro. Ik heb alleen tijdens (ongeveer) het laatste half jaar van mijn Master geleend. Hoef pas vanaf 2014 terug te betalen, maar ga ik de komende maanden wel alvast hiermee beginnen, aangezien ondanks het kleine bedrag het wel een impact heeft op de hoogte van een mogelijke hypotheek.
mezzoforte
mezzoforte
Prater
Prater

Aantal berichten : 970
Punten : 1016
Registratiedatum : 03-02-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld, hoeveel? - Pagina 3 Empty Re: Studieschuld, hoeveel?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 3 van 4 Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum