Goede mensen, slechte mensen?
+5
Twellie
Antibes
Sterre
strawberry
Elliot
9 plaatsers
Pagina 2 van 2
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Re: Goede mensen, slechte mensen?
Haha ja dat gevoel bekruipt mij ook meer dan eens.Twellie schreef:Zeker hier op het forum krijg ik af en toe even het idee dat hier wel heel prefecte mensen moeten zitten, in het dagelijks leven is dat al minder. Er reageren op bepaalde onderwerpen meer mensen die het allemaal 'goed' en sociaal wenselijk aangepakt hebben dan mensen die op dat gebied de mist zijn ingegaan. Doe ik zelf trouwens ook .
Gast- Gast
Interessante vraag Euc.
Ik vraag me af of er mensen zijn die zichzelf niet zien als 'goed' mens? Als ik naar mezelf kijk heb ik heel wat dingen gedaan die kwalijk te noemen zijn: vreemdgaan, pesten, ik heb mijn dochter weleens een tik gegeven, ik vertel weleens een leugentje om bestwil. En ondanks al die dingen die ik heb uitgehaald in het verleden zou ik mezelf omschrijven als 'goed' mens. Want ik beschik anderzijds over goede eigenschappen; ik ben een harde werker, een zorgzame moeder, ik stel mijn eigen belang regelmatig ondersgeschikt aan dat van mijn naasten, ik help mensen die dat nodig hebben.
Dus ik vraag me oprecht af: is er iemand die zichzelf geen goed mens vindt?
Ik vraag me af of er mensen zijn die zichzelf niet zien als 'goed' mens? Als ik naar mezelf kijk heb ik heel wat dingen gedaan die kwalijk te noemen zijn: vreemdgaan, pesten, ik heb mijn dochter weleens een tik gegeven, ik vertel weleens een leugentje om bestwil. En ondanks al die dingen die ik heb uitgehaald in het verleden zou ik mezelf omschrijven als 'goed' mens. Want ik beschik anderzijds over goede eigenschappen; ik ben een harde werker, een zorgzame moeder, ik stel mijn eigen belang regelmatig ondersgeschikt aan dat van mijn naasten, ik help mensen die dat nodig hebben.
Dus ik vraag me oprecht af: is er iemand die zichzelf geen goed mens vindt?
Gast- Gast
Mensen met een daadwerkelijke antisociale stoornis daargelaten geloof ik niet in goede of slechte mensen. Ik ben het absoluut met je eens dat iedereen is staat is tot goed en slecht gedrag en dat het voor een heel groot deel afhangt van de situatie waarin je je bevindt. Het voorbeeld van de oorlog vind ik altijd wel treffend, de mensen die in die tijd in opdracht van anderen mensen hebben gemarteld, vermoord, etc. Bijna iedereen zegt dat ze dat zelf nooit zouden doen maar ik geloof oprecht dat een heel groot deel dat wel doet. Op dat moment is dat je omgeving en ben je zo gebrainwasht dat je het niet als verkeerd ziet. Dat geldt voor heel veel situaties denk ik.
Merai- Ratel
- Aantal berichten : 4765
Punten : 5075
Registratiedatum : 18-11-10
Ik ben het met je eens. Ik ken genoeg goede mensen die slechte dingen hebben gedaan. Buiten de, door jou genoemde doelgroep, geloof ik niet dat mensen puur goed of puur slecht zijn. Je gedraagt je ook naar je omstandigheden, angsten, pijn en psyche op dat moment. Ik denk dat we vaak minder invloed hebben op onszelf dan we zelf denken.
Gast- Gast
Zelda schreef:Haha ja dat gevoel bekruipt mij ook meer dan eens.Twellie schreef:Zeker hier op het forum krijg ik af en toe even het idee dat hier wel heel prefecte mensen moeten zitten, in het dagelijks leven is dat al minder. Er reageren op bepaalde onderwerpen meer mensen die het allemaal 'goed' en sociaal wenselijk aangepakt hebben dan mensen die op dat gebied de mist zijn ingegaan. Doe ik zelf trouwens ook .
Haha, ja, herkenbaar. We werken allemaal hard, zijn nooit ziek en al helemaal niet nepziek, voeren onze kinderen alleen macrobiotische linksdraaiende linzensoep, rijden goed auto, communiceren we goed met de omgeving, we 'geven het aan' als we ergens mee zitten en zijn nooit jaloers, haatdragend, tactloos of verdrietig
RYW- Ratel
- Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Ik denk ook dat in ieder geval iedereen 'goed' geboren wordt maar dat er in de levens van sommige mensen dingen gebeuren waardoor dat veranderd. Ik geloof dat iedereen goede en zwakkere kanten heeft maar de ene zwakkere kant valt in het niet bij wat een zwakke kant van een ander kan zijn (bijv. iemand die steelt of iemand die mensen vermoord)
Ik denk wel dat er mensen zijn die echt helemaal slecht geworden zijn door ervaringen uit het leven... denk aan Hitler, Dutroux etc.
Ik denk wel dat er mensen zijn die echt helemaal slecht geworden zijn door ervaringen uit het leven... denk aan Hitler, Dutroux etc.
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Antibes schreef:Die wil ik dan graag met hun hoofd door een muur rammen, maar ik ben geen pester dus ik doe dat niet.
Ik geloof, heel calvinistisch, dat het de natuurlijke neiging is om het kwade te volgen, maar dat hij zich kan bekeren door het goede te doen.
Minneke, ik vind mezelf niet bepaald een goed mens. Als je in mijn hart kijkt, kom je een hoop shit tegen. En dan leid ik nog een redelijk normaal leven, sta ik niet voor situaties die het slechtste uit je kunnen halen.
Gast- Gast
Wat je schetst in de openingspost, daar is een vrij bekende psychologische theorie over, fundamentele attributiefout. Als iemand anders iets slechts doet, dan is dat omdat hij een lul is met een verdorven persoonlijkheid, terwijl als je dat zelf doet, je dat toeschrijft aan omstandigheden. Ik merk het bij mezelf ook, maar ik ben me er wel van bewust, dus ik probeer dan expres allerlei factoren te bedenken die een rol zouden kunnen spelen, in plaats van 'hij is een lul'. Kan soms wel heel grappig zijn, als je bijvoorbeeld gaat bedenken waarom iemand bumperkleeft. Misschien probeert hij me wel te versieren. Misschien heb ik een grappige tekst onder mijn nummerbord, die hij wil lezen. Misschien is hij aan het geinen met zijn vrienden en doet hij net alsof hij gesleept wordt.
SuperGrover- Ratel
- Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10
RYW schreef:Zelda schreef:Haha ja dat gevoel bekruipt mij ook meer dan eens.Twellie schreef:Zeker hier op het forum krijg ik af en toe even het idee dat hier wel heel prefecte mensen moeten zitten, in het dagelijks leven is dat al minder. Er reageren op bepaalde onderwerpen meer mensen die het allemaal 'goed' en sociaal wenselijk aangepakt hebben dan mensen die op dat gebied de mist zijn ingegaan. Doe ik zelf trouwens ook .
Haha, ja, herkenbaar. We werken allemaal hard, zijn nooit ziek en al helemaal niet nepziek, voeren onze kinderen alleen macrobiotische linksdraaiende linzensoep, rijden goed auto, communiceren we goed met de omgeving, we 'geven het aan' als we ergens mee zitten en zijn nooit jaloers, haatdragend, tactloos of verdrietig
Gast- Gast
Ik ken de theorie:)SuperGrover schreef:Wat je schetst in de openingspost, daar is een vrij bekende psychologische theorie over, fundamentele attributiefout. Als iemand anders iets slechts doet, dan is dat omdat hij een lul is met een verdorven persoonlijkheid, terwijl als je dat zelf doet, je dat toeschrijft aan omstandigheden. Ik merk het bij mezelf ook, maar ik ben me er wel van bewust, dus ik probeer dan expres allerlei factoren te bedenken die een rol zouden kunnen spelen, in plaats van 'hij is een lul'. Kan soms wel heel grappig zijn, als je bijvoorbeeld gaat bedenken waarom iemand bumperkleeft. Misschien probeert hij me wel te versieren. Misschien heb ik een grappige tekst onder mijn nummerbord, die hij wil lezen. Misschien is hij aan het geinen met zijn vrienden en doet hij net alsof hij gesleept wordt.
Gast- Gast
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Goede (slechte) morgen,
» Stomme Zalando!! Meer mensen met slechte ervaringen?
» goede en slechte eigenschappen sollicitatiegesprek
» Wat zijn jouw goede en slechte eigenschappen?
» Goede tijden slechte tijden
» Stomme Zalando!! Meer mensen met slechte ervaringen?
» goede en slechte eigenschappen sollicitatiegesprek
» Wat zijn jouw goede en slechte eigenschappen?
» Goede tijden slechte tijden
Pagina 2 van 2
Permissies van dit forum: