Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

goede en slechte eigenschappen sollicitatiegesprek

4 plaatsers

Ga naar beneden

goede en slechte eigenschappen sollicitatiegesprek Empty goede en slechte eigenschappen sollicitatiegesprek

Bericht  Mysterious zo 4 aug 2013 - 21:15

helaas moet ook ik weer aan het solliciteren. heb nu weer 1 sollicitatie gesprek gehad en ja hoor daar kwam die weer: wat zijn je goede en slechte eigenschappen. ik vind het zo n lastige vraag en weet nooit zo goed wa ik moet zeggen.

goede eigenschappen roep ik meestal iets van: enthousiast, betrouwbaar. maar slechte eigenschappen?? ik weet niet wat ik dan moet zeggen. ik kan toch niet zeggen dat ik ongeduldig ben, s ochtends bloed chagerijnig ben en oh ja ik ben echt slecht in spellen en dat soort dingen??

ik vind het zo moeilijk om zowel positieve als negatieve punten over mezelf op te noemen. hoe weet je dat het zo is en hoe kon je er achter?

wat geven jullie voor antwoord zowel positief als negatief?
Mysterious
Mysterious
Prater
Prater

Aantal berichten : 639
Punten : 766
Registratiedatum : 24-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

goede en slechte eigenschappen sollicitatiegesprek Empty Re: goede en slechte eigenschappen sollicitatiegesprek

Bericht  Sea of Trees zo 4 aug 2013 - 21:25

Slecht in spellen is toch geen eigenschap? Ongeduldig zijn wel, dat zou je kunnen noemen.
Sea of Trees
Sea of Trees
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1988
Punten : 1977
Registratiedatum : 02-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

goede en slechte eigenschappen sollicitatiegesprek Empty Re: goede en slechte eigenschappen sollicitatiegesprek

Bericht  Sea of Trees zo 4 aug 2013 - 21:26

Ik vind het trouwens ook lastig hoor, op school en stage ben ik continu bezig om mezelf te analyseren, goede en slechte eigenschappen te noemen etc. Ik weet nog niet eens hoe ik zelf ben, hoe kan ik daar dan antwoord op geven denk ik wel eens confused
Sea of Trees
Sea of Trees
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1988
Punten : 1977
Registratiedatum : 02-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

goede en slechte eigenschappen sollicitatiegesprek Empty Re: goede en slechte eigenschappen sollicitatiegesprek

Bericht  Mysterious zo 4 aug 2013 - 21:44

echt zo lastig inderdaad!

ik denk ook altijd als ik slechte eigenschappen noem dan willen ze me gelijk niet meer. en als je niks noemt zeggen ze: oh ben jij perfect dan?
uhh nee zeker niet maar als ik zeg dat ik in mijn neus peuter ( bij wijze van dan) dan vinden ze mij vast heel smerig
Mysterious
Mysterious
Prater
Prater

Aantal berichten : 639
Punten : 766
Registratiedatum : 24-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

goede en slechte eigenschappen sollicitatiegesprek Empty Re: goede en slechte eigenschappen sollicitatiegesprek

Bericht  Gast zo 4 aug 2013 - 22:01

Ik heb de laatste keer gezegd dat ik het echt heel moeilijk vind om nee te zeggen en dat ik te veel op me neem. Toen vroeg hij door van wat ik dan doe als ik het niet af kan krijgen en heb ik geantwoord dat ik het eerst zelf probeer en anders toch probeer om een ander om hulp te vragen.
Ik heb wel het idee dat dit een beetje zo'n standaard antwoord is, omdat het ook als positief opgevat kan worden, maar bij mij is het wel echt waar. Ik had ook kunnen zeggen dat ik nogal rommelig ben, maar dat is inderdaad een veel minder positieve eigenschap, dus daarom heb ik maar voor die andere gekozen. Ik denk dat het goed is om wat mensen om je heen te vragen wat zij jouw minder goede eigenschappen vinden en er dan een aantal uit te zoeken waar je ook een positieve draai aan kunt geven.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

goede en slechte eigenschappen sollicitatiegesprek Empty Re: goede en slechte eigenschappen sollicitatiegesprek

Bericht  Moira zo 4 aug 2013 - 22:23

Ik heb een tijd geleden gesolliciteerd en die vraag uitgebreid voorbereid, want ik vond hem ook flink lastig! Ze willen natuurlijk ook niet de standaard 'ik ben te perfectionistisch, ik neem te veel hooi op mijn vork' etc horen. Ze vragen meestal naar voorbeelden en als je dan maar iets kiest wat er goed uitziet, val je daar waarschijnlijk mee door de mand. En als ze vragen of je meer zwakke eigenschappen heb, ga dan niet door! Dat is echt tricky. Maar geef dan nogmaals aan dat je er goed over nagedacht hebt en de eigenschap die je net aangaf dé eigenschap is die naar voren komt.

Maak een lijstje met de eigenschappen die jij van jezelf zwak vind (kun je ook aan mensen vragen die je kent). Kies er dan eentje uit die nog het minst negatief is en het minst problematisch is bij je werk (denk aan chaotisch voor een planfunctie, dat kan echt niet). Geef een voorbeeld uit het werkveld waarin die eigenschap naar voren komt en doe dit zo positief mogelijk. Botst de functie ontzettend met jouw eigenschap, dan moet je ook eens nagaan of dit echt iets voor je is. Heb je gelijk ook een check!

Ik ben bijvoorbeeld echt ongeduldig. Krijg dat ook regelmatig van mensen te horen. Op mijn werk uit dit in mensen achter de vodden aan zitten, omdat ze bijvoorbeeld te langzaam werken naar mijn zin. Of als ik iets heb uitgelegd en dat ze het dan gelijk vergeten zijn en ik hierdoor best streng kan reageren (schrijf het dan even op ofzo..). Ik moet er dus rekening mee houden dat ik niet te veel ga pushen tijdens het werk.
Ik heb een drukke functie, met best wat werkdruk. Het is dus belangrijk dat iedereen doorwerkt, anders halen we de deadlines continue niet. Ze vonden dit dus geen slechte eigenschap voor die functie. Dit is echt een win-win situatie. Mijn zwakke eigenschap is bekend bij hun en zij accepteren dit dus eigenlijk ook (tot een bepaalde hoogte uiteraard Wink ). Maar het is dus geen verrassing als dit trekje bij mij naar voren komt.

Heel lang verhaal geworden, maar hoop dat je er iets aan hebt en succes met solliciteren!
Moira
Moira
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 477
Punten : 489
Registratiedatum : 03-06-13

Terug naar boven Ga naar beneden

goede en slechte eigenschappen sollicitatiegesprek Empty Re: goede en slechte eigenschappen sollicitatiegesprek

Bericht  Mysterious ma 5 aug 2013 - 0:23

moira dat is een goeie.

ik had ook begrepen dat je iets nnegatiefs moet zeggen wat om gebogen kan worden naar iets positiefs.

ik ga er eens met andere die mij kennen over hebben. misschien wordt ik daar wat wijzer van.

ben ook niet zo goed in kritsch naar mijzelf kijken. waarom weet ik niet eigenlijk
Mysterious
Mysterious
Prater
Prater

Aantal berichten : 639
Punten : 766
Registratiedatum : 24-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

goede en slechte eigenschappen sollicitatiegesprek Empty Re: goede en slechte eigenschappen sollicitatiegesprek

Bericht  nijntje4 ma 5 aug 2013 - 0:34

Het is inderdaad de kunst om iets "negatiefs" te noemen wat je kunt ombuigen. Bij mij is dat bijvoorbeeld perfectionistisch, dat kun je negatief zien, maar je kunt ook zeggen: daardoor let ik wel op de details en maak ik af waar ik mee bezig ben.

Bijvoorbeeld smile
nijntje4
nijntje4
Prater
Prater

Aantal berichten : 939
Punten : 1065
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

goede en slechte eigenschappen sollicitatiegesprek Empty Re: goede en slechte eigenschappen sollicitatiegesprek

Bericht  Moira ma 5 aug 2013 - 11:59

Mysterious schreef:moira dat is een goeie.

ik had ook begrepen dat je iets nnegatiefs moet zeggen wat om gebogen kan worden naar iets positiefs.

ik ga er eens met andere die mij kennen over hebben.  misschien wordt ik daar wat wijzer van.

ben ook niet zo goed in kritsch naar mijzelf kijken. waarom weet ik niet eigenlijk

 Ik hoop dat je kennissen het eea kunnen aangeven. Om je op weg te helpen met het bedenken: heb je al eerder baantjes gehad of stage gelopen? Vonden ze daar dat je een eigenschap kon verbeteren en wat waren je leerdoelen toen (heb je die gehaald of werk je daar nog aan door)? Liep je toen zelf tegen iets aan? En misschien heb je hier iets aan: http://www.carrieretijger.nl/functioneren/ontwikkelen/persoonlijkheidsmodellen/kernkwaliteiten. Meer kans dat je je kwaliteiten al wel weet, dan kun je daar via het schema op voortborduren. Dit zijn een aantal voorbeelden van die kernkwaliteiten: http://www.habla-con-ella.nl/blog/wp-content/uploads/2009/04/lijst-voorbeelden-kernkwaliteiten.pdf.
Moira
Moira
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 477
Punten : 489
Registratiedatum : 03-06-13

Terug naar boven Ga naar beneden

goede en slechte eigenschappen sollicitatiegesprek Empty Re: goede en slechte eigenschappen sollicitatiegesprek

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum