Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Bijwerkingen antidepressiva

+2
Lotus
SuperGrover
6 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Bijwerkingen antidepressiva Empty Bijwerkingen antidepressiva

Bericht  Gast zo 28 nov 2010 - 23:44

Ik slik sinds vorige week de antidepressiva Lexapro. Heb dit helaas nodig omdat ik de afgelopen jaren wat dingen heb meegemaakt maar me altijd heel stoer heb opgesteld. De laatste tijd komt alleen alles eruit. Volg sowieso therapie alleen werkt dat tot nu toe niet voldoende vandaar dan toch maar deze stap. Hoop dat dit het zetje zal zijn wat ik nodig heb.
Maar ik voel me nu zo rot! Ik heb gehoord dat je op het begin aan de medicijnen moet wennen vaak, maar dit is echt niet tof. Op internet lees ik veel verschillende dingen. Heeft hier iemand misschien ervaring met dit spul of iets wat erop lijkt?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Bijwerkingen antidepressiva Empty Re: Bijwerkingen antidepressiva

Bericht  SuperGrover ma 29 nov 2010 - 3:44

Je slikt het toch al? Waarom wil je dan van andere mensen horen wat voor bijwerkingen jij gaat/kan krijgen?
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Bijwerkingen antidepressiva Empty Re: Bijwerkingen antidepressiva

Bericht  Gast ma 29 nov 2010 - 4:01

Wat een vriendelijke reactie.

Ik voel me nu gewoon even rot en zou graag wat ervaringen van andere lezen. That's it.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Bijwerkingen antidepressiva Empty Re: Bijwerkingen antidepressiva

Bericht  Gast ma 29 nov 2010 - 4:18

SuperGrover schreef:Je slikt het toch al? Waarom wil je dan van andere mensen horen wat voor bijwerkingen jij gaat/kan krijgen?

Ze kan toch vragen naar ervaringen en of haar bijwerkingen "normaal" zijn of niet? Jemig zeg.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Bijwerkingen antidepressiva Empty Re: Bijwerkingen antidepressiva

Bericht  Lotus ma 29 nov 2010 - 5:30

Ik slik al ruim een jaar Citalopram, wat op Lexapro lijkt. Heb ook andere AD geprobeerd. Met geen van alle heb ik de ervaring die jij nu beschrijft. Misschien is het een goed idee om contact op te nemen met degene die je dit medicijn heeft voorgeschreven om even voor jezelf te checken of dit een normale reactie is, of dat je misschien beter iets anders kunt proberen.
Lotus
Lotus
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6901
Punten : 7188
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Bijwerkingen antidepressiva Empty Re: Bijwerkingen antidepressiva

Bericht  Gast ma 29 nov 2010 - 6:36

Vanuit mn werk heb ik wel de ervaring dat medicatie de tijd moet krijgen om een spiegel op te bouwen, vaak duurt dit een week of 6. Misschien dat je aan de voorschrijver van de medicatie (huisarts, psychiater) kan vragen of dit erbij kan horen en na hoeveel tijd het weg zou moeten zijn.
Sterkte!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Bijwerkingen antidepressiva Empty Re: Bijwerkingen antidepressiva

Bericht  Gast ma 29 nov 2010 - 7:29

Bedankt voor jullie reacties.
Fijn dat jij er geen last van hebt gehad, Donderwolkje.
De medicijnen heeft de psychiater voorgeschreven. Ik heb het vandaag gevraagd aan de psycholoog en zij zegt dat ik het nog even aan moet kijken. Ze zal vast wel iets weten, maar is natuurlijk geen arts en weet ook niet alles over elk type AD.

Therapy, wat bedoel je met een spiegel opbouwen? Bedoel je dat het vaak na 6 weken pas werkt? Als de bijwerkingen maar niet zo lang duren :shock:


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Bijwerkingen antidepressiva Empty Re: Bijwerkingen antidepressiva

Bericht  norah ma 29 nov 2010 - 7:38

ik ben een tijdje geleden ook begonnen met ad (efexor) ik heb een paar weken 4 a 5 last van bijwerkingen gehad daarna voelde ik me een stuk beter en heb nu echt het gevoel alsof alles wat lichter is en ik de therapie wat beter aan kan dus ik heb een positieve ervaring.

maarja er zijn zoveel soorten ad en mijn psychiater zei ook dat je soms meerdere soorten moet proberen voordat je iets gevonden hebt maar in ieder geval heel veel succes de komende periode ik hoop dat de ad aanslaat en je je snel wat beter voelt en dat de therapie aan gaat slaan.

veel liefs
norah
norah
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 113
Punten : 174
Registratiedatum : 25-11-10
Woonplaats : veluwe

Terug naar boven Ga naar beneden

Bijwerkingen antidepressiva Empty Re: Bijwerkingen antidepressiva

Bericht  Lotus ma 29 nov 2010 - 7:52

Twixx schreef:Bedankt voor jullie reacties.
Fijn dat jij er geen last van hebt gehad, Donderwolkje.
De medicijnen heeft de psychiater voorgeschreven. Ik heb het vandaag gevraagd aan de psycholoog en zij zegt dat ik het nog even aan moet kijken. Ze zal vast wel iets weten, maar is natuurlijk geen arts en weet ook niet alles over elk type AD.

Therapy, wat bedoel je met een spiegel opbouwen? Bedoel je dat het vaak na 6 weken pas werkt? Als de bijwerkingen maar niet zo lang duren :shock:


Je vroeg het niet aan mij, maar toch even een reactie. Het duurt inderdaad een aantal weken voordat AD beginnen te werken. Hoe lang de bijwerkingen duren is erg verschillend. Een spiegel opbouwen houdt in dat het een tijdje duurt voordat de gewenste hoeveelheid van het medicijn in je bloed zit.
Lotus
Lotus
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6901
Punten : 7188
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Bijwerkingen antidepressiva Empty Re: Bijwerkingen antidepressiva

Bericht  Gast ma 29 nov 2010 - 8:06

Ja dat dus smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Bijwerkingen antidepressiva Empty Re: Bijwerkingen antidepressiva

Bericht  Gast ma 29 nov 2010 - 8:27

Ik moet dus echt gewoon even afwachten. Maar dat vind ik nu een beetje moeilijk met al de bijwerkingen Wink maar misschien moet ik het een beetje los laten. Ik heb het eigenlijk ook gewoon niet zo op medicijnen en daarnaast heb ik pfeiffer, dat werkt natuurlijk ook niet mee.
Verder is mij niks verteld over dat het soms zo kan zijn dat je verschillende AD uit moet proberen voordat iets werkt. Goed om te weten!
Norah, mag ik vragen van welke bijwerkingen jij last had?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Bijwerkingen antidepressiva Empty Re: Bijwerkingen antidepressiva

Bericht  Gast ma 29 nov 2010 - 8:41

Ik heb veel verschillende soorten geslikt voor ik een middel had wat werkte, en overal veel bijwerkingen van gehad. En na iedere ophoging weer even.
Maar na een maand of 2 had ik er veel minder last van, alleen droge mond en vermoeidheid bleven.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Bijwerkingen antidepressiva Empty Re: Bijwerkingen antidepressiva

Bericht  Makamba ma 29 nov 2010 - 8:46

Wat naar dat je ze moet nemen, maar wat goed dat je de stap hebt gezet! Het is niet makkelijk, maar als het helpt...

Zelfs slik ik ook AD en ik heb zeker in het begin flinke bijwerkingen gehad zoals hoofdpijn, maagpijn, trillen, moeheid en verminderd concentratievermogen. Voor de maagpijn heb ik maagbeschermers gekregen, want die pijn na het nemen van de AD is altijd gebleven. Inmiddels heb ik geen last meer van de overige bijwerkingen. Het heeft inderdaad echt een week of 6 nodig voordat je lichaam echt goed gewend is en de bijwerkeningen over zijn.

In het begin zijn ze vreselijk en wil je er het liefst mee stoppen, maar doe dat niet. Want de bijwerkingen die je krijgt van het stoppen zijn ook helemaal geen pretje en stoppen op eigen initiatief is al helemaal niet goed. Hoe moeilijk het ook is, de bijwerkingen gaan echt voorbij.

Sterkte!
Makamba
Makamba
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2959
Punten : 3334
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Bijwerkingen antidepressiva Empty Re: Bijwerkingen antidepressiva

Bericht  norah ma 29 nov 2010 - 9:15

ik heb last gehad van vermoeidheid, droge mond, geen concentratie, niet meer kunnen onthouden en zweten maar het gaat nu zo veel beter. echt ik hoop dat je ook iets vind wat bij jou werkt. heel veel sterkte
norah
norah
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 113
Punten : 174
Registratiedatum : 25-11-10
Woonplaats : veluwe

Terug naar boven Ga naar beneden

Bijwerkingen antidepressiva Empty Re: Bijwerkingen antidepressiva

Bericht  Gast ma 29 nov 2010 - 9:42

De bijwerkingen waar jullie last van hadden heb ik ook. Maar ik ben ook echt heel duizelig, wat prikkelbaarder en ik voel me vreemd moe..maar aan de andere kant kan ik er slecht van slapen en voelt het alsof ik een beetje drugs op heb ofso. Heel vreemd.
Ruby Gloom, super bedankt voor je berichtje. Het is idd best een lastige stap. Ik schaam me er ook voor omdat ik het zwak van mezelf vind dat ik dit nodig heb. Fijn hoe je verteld dat ik even door de eerste weken heen moet, maar dat het daarna sowieso minder zal worden (als dit dus het juiste middel voor mij is). Wat balen dat je maagbeschermers moet slikken. Heb je er niet minder last van als je de AD tijdens de maaltijd in neemt? Of doe je dat al?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Bijwerkingen antidepressiva Empty Re: Bijwerkingen antidepressiva

Bericht  Makamba ma 29 nov 2010 - 10:01

Dat zweverige gevoel dat jij beschrijft dat herken ik heel goed! Dat heb ik inderdaad ook gehad. Dat is zo'n gevoel van ik ben er, maar ik ben er ook niet. Toch? Alles lijkt een grote was en het lijkt inderdaad of je drugs hebt gebruikt en alles een beetje sloom en draaierig door gaat en langs je heen gaat.

Meid, je moet jezelf niet zwak vinden. Als je kiespijn hebt ga je toch ook naar de tandarts toe? Ik heb er serieus een jaar lang over gedaan totdat ik eindelijk wou inzien dat ik die medicijnen nodig had. Was zo koppig om tussendoor te stoppen en dan ging het weer finaal mis. Ergens ook wel goed voor me geweest, want zo zag ik eindelijk in dat het echt even niet anders kom. Ik voelde me ook stom, zwak, schaamde me tegenover de buitenwereld en had het gevoel dat ik gek was als ik die medicijnen nam. Nu neem ik ze netjes elke dag in en ik voel me stukken beter. Had ik dat toen maar gewoon gedaan.

Het is inderdaad erg vervelend van die maagbeschermers, maar ik heb wel helemaal geen last meer van mijn maag. Ook na het eten kreeg ik er vreselijke last van en dat hield best lang aan.

Nogmaals, schaam je niet! Het is zeker niet leuk, maar je bent niet zwak. Je hebt gewoon veel meegemaakt en dat heel lang opgekropt. Iedereen gaat er anders mee om en de een kan bepaalde dingen beter handelen dan de ander. Door jezelf omlaag te halen ga je je niet beter voelen en het helpt je ook niet. Je bent een gewone normale sterke vrouw, die momenteel wat hulp nodig heeft om alles weer te kunnen relativeren en te verwerken. Daar is niks mis mee. *knuffel*
Makamba
Makamba
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2959
Punten : 3334
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Bijwerkingen antidepressiva Empty Re: Bijwerkingen antidepressiva

Bericht  Gast ma 29 nov 2010 - 10:03

Zwak?? No way! Ik vind het juist heel krachtig als mensen de hulp zoeken die ze nodig hebben, en op dit moment heb jij deze AD nodig. Zet 'm op!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Bijwerkingen antidepressiva Empty Re: Bijwerkingen antidepressiva

Bericht  Gast ma 29 nov 2010 - 10:14

Ruby, Ik voel me idd zoals jij beschrijft.
Sad wat een lieve reactie van je smile ik weet even niet zo goed wat ik moet zeggen. Ik vind je reactie echt fijn. En ach misschien ben ik snel weer sterk. Hoef ik geen schijn meer op te houden tegenover de buiten wereld, want dat is best vermoeiend. Iedereen kent me als sterke, vrolijke vrouw.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Bijwerkingen antidepressiva Empty Re: Bijwerkingen antidepressiva

Bericht  Gast ma 29 nov 2010 - 10:18

Therapie, ik zal er niet te lang op door gaan hoor Wink jou reactie is ook zeker lief bedoeld. Ik vind het ook krachtig als mensen de hulp zoeken die ze nodig hebben. Maar ik vind het zwak dat ik dat nodig heb.
Eigenlijk best stom als ik het zo lees... anderen mogen het dus wel, maar ik niet van mezelf. Gevoelens zijn soms lastig uit te leggen Wink

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Bijwerkingen antidepressiva Empty Re: Bijwerkingen antidepressiva

Bericht  Makamba ma 29 nov 2010 - 10:20

Ook dat gevoel gaat na verloop van tijd weg, echt waar! Je hoeft niks te zeggen. Het is altijd fijn als je iets herkent en weet dat je niet de enige bent. (wat je sowieso niet bent). Je hoeft mensen niet te vertellen hoe het werkelijk is op dit moment, maar de schijn ophouden zou ik zeker niet langer meer doen. Dat kost je toch veel te veel energie? De mensen die om je geven en van je houden, die snappen dat echt wel hoor dat je niet altijd vrolijk kunt zijn en maar altijd sterkt kunt zijn. (niemand kan áltijd sterk en vrolijk zijn, hoe graag ze dat ook willen).

Het beste wat je nu kunt doen, hoe moelijk ook, is de situatie accepteren zoals die is. Daarmee ook jezelf. Je bent nog steeds vrolijk, misschien minder, maar de vrolijkheid is er wel. Zo niet, dan komt die wel weer terug. En sterk ben je absoluut, ook met het nemen van medicatie. Wees gewoon lekker jezelf en dan zul je zien dat er ook op dat gebied weer een stukje 'last' van je schouders afvalt. Vervolgens zul je zien dat mensen je niet opeens anders gaan zien dan dat je altijd al was. Voor hun ben je dan nog steeds 'Twixx'. Very Happy
Makamba
Makamba
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2959
Punten : 3334
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Bijwerkingen antidepressiva Empty Re: Bijwerkingen antidepressiva

Bericht  Gast ma 29 nov 2010 - 22:47

Zo maar dat afwezig zijn is wel eng... Vanmorgen kon ik nog net op tijd stoppen voor een rood stoplicht.. Was iets te veel aan het dromen Wink
Het kost ook veel energie om niet te laten zien hoe ik me werkelijk voel. Maar ik durf dat niet. En eigenlijk vind ik dat ook niet altijd nodig. Bij de mensen die echt dicht bij me staan moet ik het wellicht iets meer laten zien. Die weten natuurlijk ook wel het e.e.a. Maar ook bij hun vind ik het niet fijn als ze alles weten.

Heeft iemand ervaring met AD en alcohol? Ze raden het af maar ik ben benieuwd hoe het voelt als je 1 of een paar glaasjes drinkt? Nu voel ik me raar en kan ik het beter niet doen drunken , maar ik vind de gedachten dat ik het komende tijd helemaal niet mag, niet leuk! Het valt ook op in mijn omgeving. En het wordt tenslotte niet verboden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Bijwerkingen antidepressiva Empty Re: Bijwerkingen antidepressiva

Bericht  Makamba di 30 nov 2010 - 6:52

Dat is inderdaad eng. Heb ik ook al es gehad.

Je hoeft ook niet in detail te treden of alles openbaar te maken, maar als het je zoveel energie kost is dat zonde. Die energie kun je weer goed gebruiken voor je herstel. En de mensen die dichtbij je staan die begrijpen het echt wel als je aangeeft dat je momenteel niet zo lekker in je vel zit. Vertellen dat ik AD neem doe ik ook niet bij iedereen. Alleen de mensen van wie ik vind dat het van belang is voor hun dat ze het weten, die weten het. Zij hebben dan ook wel begrip voor de situatie en de dingen die zich voordoen.

Over alcohol en AD, daar kan ik je helaas niet mee helpen. Ik dronk eigenlijk al bijna nooit, maar sinds ik die AD neem drink ik helemaal niet meer. Dronk af en toe wel eens een wijntje ofzo of tijdens het uitgaan, maar durf het eerlijk gezegd ook niet met die medicijnen.
Makamba
Makamba
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2959
Punten : 3334
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Bijwerkingen antidepressiva Empty Re: Bijwerkingen antidepressiva

Bericht  Gast di 30 nov 2010 - 8:59

Ik slik Citalopram sinds deze zomer. Eigenlijk zou ik ook Lexapro krijgen, maar de HA vond Citalopram beter voor mij. Ik heb 2 maanden last van bijwerkingen gehad, dat is ook de termijn die voor de bijwerkingen staat en voordat het werkt. Ik was de eerste 2 weken heel erg opgefokt, kon niet stilzitten. Verder werd mijn libido lager en ging klaarkomen nauwelijks meer. Ik slik ze voordat ik ga slapen, dat werkt voor mij het beste.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Bijwerkingen antidepressiva Empty Re: Bijwerkingen antidepressiva

Bericht  Gast di 30 nov 2010 - 9:22

Mijn bijwerkingen van Efexor was vooral rusteloos zijn, maar ook heel vlak zijn. En ik had van die rare stroomschokjes in mijn hoofd als ik een dag vergeten was ofzo.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Bijwerkingen antidepressiva Empty Re: Bijwerkingen antidepressiva

Bericht  Gast wo 1 dec 2010 - 3:25

Gister avond toch 2 glaasje likeur gedronken en dat ging prima smile Maar merk wel dat ik veel rustiger aan moet doen.
Dat opgefokte en rusteloze wat jullie beschrijven voel ik ook van binnen, maar ik kan wel stilzitten. Omdat ik wel zó moe ben.

Leaf, word jij dan niet midden in de nacht wakker enzo? Want ik heb het nu één keer 's avonds bij het eten ingenomen en toen kon ik niet inslapen. Neem het nu bij het ontbijt. Daardoor val ik 's avonds wel makkelijk in slaap maar ben ik overdag nog vermoeider..


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Bijwerkingen antidepressiva Empty Re: Bijwerkingen antidepressiva

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum