Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Mensenkinderen (tijdschrift) + wat vind jij belangrijker?

+5
Slakje
PapillonRose
Liadan
Darius
Printje
9 plaatsers

Ga naar beneden

Mensenkinderen (tijdschrift) + wat vind jij belangrijker? Empty Mensenkinderen (tijdschrift) + wat vind jij belangrijker?

Bericht  Printje ma 8 okt 2012 - 7:53

Ik weet niet of iemand überhaupt dit blad kent, is een Jenaplanblad, maar er staan deze keer hele goede artikelen in over bijv. de ouders van tegenwoordig (hoe wij opvoeden vs 'vroeger) Maar ook een mooi stuk over het onderwijs in bijv. China en dat daar een hele kentering aan het plaatsvinden is....van alleen maar leren leren kennis kennis naar veel meer aandacht voor ook de creatieve aspecten.

Dus, misschien kent niemand het hoor, maar mocht je het blad kennen, deze keer vind ik de artikelen echt de moeite waard!

Mijn vraagje erbij/ernaast?
Wat vind jij belangrijker? heel veel kennisoverdracht op school of aandacht voor het hele 'pakket' als in creatieve vakken/ vieringen/ samenwerken etc.

Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Mensenkinderen (tijdschrift) + wat vind jij belangrijker? Empty Re: Mensenkinderen (tijdschrift) + wat vind jij belangrijker?

Bericht  Darius ma 8 okt 2012 - 7:55

Je schetst nu wel twee uiterten, denk ik, maar ik ga voor 70% krnnis en 30% vieringen.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10

Mensenkinderen (tijdschrift) + wat vind jij belangrijker? Empty Re: Mensenkinderen (tijdschrift) + wat vind jij belangrijker?

Bericht  Printje ma 8 okt 2012 - 7:55

Darius schreef:Je schetst nu wel twee uiterten, denk ik, maar ik ga voor 70% krnnis en 30% vieringen.

Doe ik uiteraard expres, ben benieuwd naar reacties.

Waarom kies je voor die verdeling?
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Liadan ma 8 okt 2012 - 7:56

Is dat blad ergens te koop?

Mijn antwoord weet je natuurlijk wel aangezien wij voor een Jenaplan hebben gekozen. Wij vinden het tweede het belangrijkst, maar kennisoverdracht vind ik uiteraard ook belangrijk want ik wil wel dat mijn kinderen jaarlijks leren wat ze horen te leren.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347

Bericht  Printje ma 8 okt 2012 - 7:58

Liadan schreef:Is dat blad ergens te koop?

Mijn antwoord weet je natuurlijk wel aangezien wij voor een Jenaplan hebben gekozen. Wij vinden het tweede het belangrijkst, maar kennisoverdracht vind ik uiteraard ook belangrijk want ik wil wel dat mijn kinderen jaarlijks leren wat ze horen te leren.

Ik weet niet of het te koop is maar wil het je anders wel een keertje toesturen. Of anders de artikelen zelf kan ik je ook wel toesturen. Ik denk dat jij ze ook interessant zal vinden, zoals ik je tenminste een beetje 'ken' van hier.

Daarom geef ik zelf ook geen antwoord omdat ik een Jenaplanjuf in hart en nieren ben.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Liadan ma 8 okt 2012 - 7:59

Dat vind ik heel lief, ik zou er graag wel iets van willen lezen!

Liadan
Ratel
Ratel

Bericht  Printje ma 8 okt 2012 - 8:00

Liadan schreef:Dat vind ik heel lief, ik zou er graag wel iets van willen lezen!

Ik moet zelf nog wat artikelen lezen en kan hem dan wel naar je toesturen. PM je me eventjes dan je adres?

Laatst aangepast door Printje op ma 8 okt 2012 - 8:01; in totaal 1 keer bewerkt
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Liadan ma 8 okt 2012 - 8:01

Printje schreef:
Liadan schreef:Dat vind ik heel lief, ik zou er graag wel iets van willen lezen!

Ik moet zelf nog wat artikelen lezen en kan hem dan wel naar je toesturen. PM je me eventjes dan je adres?
Doe ik!

Liadan
Ratel
Ratel

Bericht  Gast ma 8 okt 2012 - 8:02

Een combi. Ik werk ook in het basisonderwijs en vind dat het bij mij in de klas goed verdeeld is.

Gast
Gast

Bericht  Darius ma 8 okt 2012 - 8:37

Printje schreef:
Darius schreef:Je schetst nu wel twee uiterten, denk ik, maar ik ga voor 70% krnnis en 30% vieringen.

Mmm, het is lastig uit te leggen, maar ik vind dat een school weer meer terug moet naar de basis, de elementaire vaardigheden. De nadruk op lezen, schrijven, rekenen. En daarnaast de WO-vakken. Al die kunstprojecten, het gezond eten project, het tandenpoetsproject, de birgerschap, al dat soort dingen mogen wel sterk verminderd worden van mij.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Bericht  Printje ma 8 okt 2012 - 8:46

Darius schreef:
Printje schreef:

Mmm, het is lastig uit te leggen, maar ik vind dat een school weer meer terug moet naar de basis, de elementaire vaardigheden. De nadruk op lezen, schrijven, rekenen. En daarnaast de WO-vakken. Al die kunstprojecten, het gezond eten project, het tandenpoetsproject, de birgerschap, al dat soort dingen mogen wel sterk verminderd worden van mij.

Dan zou ik jou eigenlijk het artikel ook moeten toesturen hahaha, daarin gaat het er juist over dat het zo belangrijk is om die 'extra' dingen te doen. Omdat een mens meer is dan alleen maar kennis vergaren (even heel zwart wit)
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  PapillonRose ma 8 okt 2012 - 9:18

Ik zou persoonlijk kiezen voor het hele pakket, dus niet alleen kennisoverdracht. Zolang de kennisoverdracht niet in het geding komt, mag er van mij bij wijze van spreke zoveel extra bij als maar kan. Vaak zijn dingen als creatieve vakken en vieringen namelijk erg leuk en dragen ze ook bij aan de ontwikkeling, alleen dan op een ander vlak. Mede hierom kiezen wij waarschijnlijk voor de Vrije School.
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10

Bericht  Printje ma 8 okt 2012 - 9:21

PapillonRose schreef:Ik zou persoonlijk kiezen voor het hele pakket, dus niet alleen kennisoverdracht. Zolang de kennisoverdracht niet in het geding komt, mag er van mij bij wijze van spreke zoveel extra bij als maar kan. Vaak zijn dingen als creatieve vakken en vieringen namelijk erg leuk en dragen ze ook bij aan de ontwikkeling, alleen dan op een ander vlak. Mede hierom kiezen wij waarschijnlijk voor de Vrije School.

Precies het ene hoeft er niet voor de zorgen dat het ander er niet is. Wij zijn op school juist ook heel veel bezig met het sociaal-emotionele stuk. Ik vind zodra dat goed zit komt het leren vanzelf. Een kind moet eerst goed op zijn plekje zitten, zich veilig voelen eer het aan leren toekomt.

Een reguliere basisschool, waar ik overigens ook gewerkt heb, is niet mijn ding omdat ik dat stukje daar niet altijd terug zag komen. Daar ging het toch meer op prestaties. Terwijl ik het proces veel belangrijker vind dan het product.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Slakje ma 8 okt 2012 - 9:52

Wat bedoel je met vieringen?
Slakje
Slakje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3355
Punten : 3671
Registratiedatum : 10-03-12

Bericht  Printje ma 8 okt 2012 - 9:54

Slakje schreef:Wat bedoel je met vieringen?

Euh hoe kan ik dat uitleggen. Bij een viering komt de hele school bij elkaar en laat iedereen die wil met zijn stamgroep of net wat een dansje/liedje/werkstukje zien.

Op een Jenaplanschool 'vier' je heel vaak. Dat hoort er echt bij.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Slakje ma 8 okt 2012 - 20:06

Ha oké. Ik zeg 50/50. Ik vind creativiteit even belangrijk als kennis. Soms ben je met creativiteit zelfs meer dan met kennis. Dus ik vind zeker dat dat op een heleboel manieren moet gestimuleerd worden.
Slakje
Slakje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3355
Punten : 3671
Registratiedatum : 10-03-12

Bericht  Sophiee ma 8 okt 2012 - 20:52

Ik ben voor het hele pakket. We hebben een Jenaplan school in de buurt, maar das net iets te ver weg. Vind ik wel jammer, want het onderwijs dat daar gegeven wordt, past wel bij onze visie. Alle kindjes uit de buurt gaan naar de school hier om de hoek. Zou het jammer vinden voor L. als alle buurkindjes ergens anders op school zitten.
Sophiee
Sophiee
Prater
Prater

Aantal berichten : 921
Punten : 927
Registratiedatum : 13-10-11

Bericht  Darius di 9 okt 2012 - 1:33

Printje schreef:
Darius schreef:
Printje schreef:

Dan zou ik jou eigenlijk het artikel ook moeten toesturen hahaha, daarin gaat het er juist over dat het zo belangrijk is om die 'extra' dingen te doen. Omdat een mens meer is dan alleen maar kennis vergaren (even heel zwart wit)

Het is jammer dat ik nu niet op de laptop zit, dan kan ik wat makkelijker typen. Ik ben echt heel benieuwd naar dat artikel hoor.

Een mens is idd meer dan alleen kennis vergaren, maar daarom kies ik ook voor 70-30 verdeling.

Ik ben zelf echt a-creatief, heb een ontzettende hekel aan kunstprojecten en handenarbeid op de havo vond ik ook verschrikkelijk. Van mij hoeft het gewoon niet zo.

Ik zou eerder voor een school kiezen waar meer met sport wordt gedaan, en mijn man vindt ondernemerschap erg belangrijk, dus hij zou kiezen voor een school waar leerlingen een fictief eigen bedrijf op kunnen zetten.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Bericht  Fiwen di 9 okt 2012 - 2:48

Ik vind het hele pakket belangrijk, we willen J. ook graag naar een Jenaplan school laten gaan straks. We hebben er al een uitgezocht en willen ook (mede) daarvoor vanuit de stad naar het dorp hiernaast verhuizen waar de school staat.

Zou je mij misschien een kopie van de artikelen willen sturen? Of inscannen? Ben namelijk heel erg nieuwsgierig.
Fiwen
Fiwen
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1947
Punten : 1992

Bericht  Gast di 9 okt 2012 - 2:54

op een creatieve manier kennisoverdracht? Volgens mij onthouden kinderen veel meer als het op een leuke manier gebracht wordt. Kennisoverdracht vind ik wel heel belangrijk, maar droog uit een boek vind ik wel heel fantasieloos.

Gast
Gast

Bericht  bolus26 di 9 okt 2012 - 3:01

ik vind ook het hele pakket belangrijk maar denk dat je daarvoor niet per se voor jena plan onderwijs hoeft te kiezen. Ik vind deze vorm van onderwijs echt prima hoor, daar niet van!

Ook veel ´gewone´ scholen werken met leren,verschillende leerstijlen bijv. MI of boeiend onderwijs,creatieve vakken zijn verplicht (sowieso 2 uur per week) op steeds meer scholen en binnen methodes wordt met weektaken e.d. gewerkt en sport is ook op veel scholen erg belangrijk.Ook zijn er talloze projecten en lespakketen waar je alsschool aan mee kan doen.(taal,kunst,sport,ondernemen,millenium doelen,orientatie op desamenleving,eten) Vieringen e.d. vind ik zelf erg leuk maar er zijn ook kinderen die dit vreselijk vinden,zich terug trekken en daardoor zich juist ontrekken aan het sociale proces.Dit hoeft dus niet altijd een graadmeter te zijn of er gewerkt wordt aan sociaal emotionele ontwikkeling. Ik vind dat wel een belangrijk aspect dus zou zeker kijken bij het kiezen van een school of hier aandacht aan besteed wordt.
bolus26
bolus26
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3031
Punten : 3217
Registratiedatum : 29-11-10

Bericht  Floor di 9 okt 2012 - 3:19

Kennisoverdracht, daarnaast een gedeelte creatieve vakken.
Floor
Floor
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5168
Punten : 5754
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Printje di 9 okt 2012 - 3:30

Fiwen, ik zal het kopiëren voor je, wil je mij dan je adres pmen, scannen kan ook hoor maar dan wordt het pas donderdag.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: