Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kat eet steeds meer

+5
Annemoontje
Herfstblaadjes
Minx
Sterre
Jerry
9 plaatsers

Ga naar beneden

Kat eet steeds meer Empty Kat eet steeds meer

Bericht  Jerry di 2 okt 2012 - 21:06

Wij hebben een kat van anderhalf jaar oud. Als kitten hebben we haar 2x per dag eten gegeven, zodat ze kon leren om het eten over de dag te verdelen. Toen was het al geen grote eter: 's Avonds zaten er nog brokjes in van 's ochtends, dus zijn we redelijk snel overgegaan naar 1x per dag eten geven, wat altijd goed is gegaan. Als we haar nieuwe brokjes gaven, zaten er altijd nog een paar in van de vorige 'ronde' die we dan weg deden. Eten leek haar nooit echt heel erg te interesseren (kwam niet miauwend aanrennen als ze nieuw eten kreeg).

Alleen de laatste weken eet ze steeds meer. Ze heeft 'smiddags haar bakje al leeg en loopt dan de hele avond te miauwen om meer eten. We hebben al geprobeerd om haar 's avonds te voeren in plaats van 'sochtends, maar dit lijkt ook niet echt uit te maken.

Nu zijn we sinds een paar dagen maar begonnen om haar 2x per dag eten te geven (dezelfde hoeveelheid, verdeeld in twee keer), waarbij ze meteen begint te eten en haar bakje al in één keer voor een groot deel leeg eet.

We zijn niet naar een ander voer over gegaan, de kat gedraagt zich niet anders als anders (behalve dat ze meer eet). Eerder had ze altijd een beetje een ingevallen buikje (volgens de DA prima, passend bij haar gedrag: een levendige kat), maar die wordt nu ook al voller. Niet dat ze te dik is, maar ik ben bang dat ze dat wel wordt.

M'n vriend wil haar nu meer eten gaan geven, maar ik ben daar niet zo voor (mijn gedachte 'ze deed 't eerder ook prima op een bepaalde hoeveelheid brokjes, waarom dan nu ineens meer geven'). Volgens mijn vriend moeten er altijd brokjes voor de kat staan (van water weet ik dat dat wel moet, maar brokjes vraag ik me af...)

Weet iemand wat 'het beste' is? Of enig idee hoe het kan dat ze nu ineens meer eet?
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kat eet steeds meer Empty Re: Kat eet steeds meer

Bericht  Sterre di 2 okt 2012 - 21:10

Hm, mijn kat heeft ook niet altijd brokjes staan hoor, dan zou hij zich ook overeten. Hij krijgt 's ochtends en 's avonds een keurig afgewogen hoeveelheid brokjes, die hij ook altijd in een keer opschrokt. Soms als extraatje wat natvoer, maar dat komt dan krijgt hij minder brokjes dan normaal.

Ik vind het alleen lastig als we bijvoorbeeld een nachtje weg zijn. Dan giet ik z'n bakje helemaal vol, in de hoop dat hij dat dan kan verdelen over twee dagen maar ik heb zo het idee dat hij dat dus niet doet ;-).

Volgens mij kan het geen kwaad dat er niet altijd eten staat, want teveel eten is ook gewoon niet goed.

Sterre
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3682
Punten : 3849

Bericht  Minx di 2 okt 2012 - 21:15

Is ze gesteriliseerd?
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434

Bericht  Jerry di 2 okt 2012 - 21:16

Ja, maar dat is vorig jaar november al gebeurd...
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Bericht  Herfstblaadjes di 2 okt 2012 - 21:19

Ik zou haar ietsjes meer eten geven omdat je zegt dat ze een wat ingevallen buikje had. Misschien heeft ze nu meer nodig.

is ze wel ontwormd trouwens? Want daar krijgen ze ook honger van en het buikje kan daar van opzwellen (als er echt veel wormen inzitten).
Herfstblaadjes
Herfstblaadjes
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 380
Punten : 472
Registratiedatum : 19-11-11

Bericht  Jerry di 2 okt 2012 - 21:28

Jup, ze wordt altijd netjes op tijd ontvlooid en ontwormd.

Het ingevallen buikje was volgens de DA volkomen normaal en zo is ze al een jaar, daarom vind ik het raar dat ze nu ineens meer gaat eten en 'dikker' wordt...
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Bericht  Herfstblaadjes di 2 okt 2012 - 21:43

Jerry schreef:Jup, ze wordt altijd netjes op tijd ontvlooid en ontwormd.

Het ingevallen buikje was volgens de DA volkomen normaal en zo is ze al een jaar, daarom vind ik het raar dat ze nu ineens meer gaat eten en 'dikker' wordt...

Als ze meer gaat eten is het logisch dat ze dikker wordt toch? Want je geeft haar nu al meer dan ze eerst kreeg? Zolang ze niet te dik wordt lijkt me dat geen probleem. Ze is nu ook uitgegroeid en volwassen dus misschien dat ze daardoor geen ingevallen buikje meer heeft?

Wat voor eten krijgt ze? Ik zou haar gewoon eens wegen en dan op de verpakking kijken wat ze mag hebben.

Eten katten trouwens ook niet meer omdat het wat kouder wordt? Een reservelaagje aanleggen? Misschien is dat het gewoon Wink.

Herfstblaadjes
Herfstblaadjes
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 380
Punten : 472
Registratiedatum : 19-11-11

Bericht  Gast di 2 okt 2012 - 21:46

Watvoor voer geef je? Welk merk?

Gast
Gast

Bericht  Gast di 2 okt 2012 - 21:48

Maple schreef:Watvoor voer geef je? Welk merk?

Ja, daar ben ik ook erg benieuwd naar.

Gast
Gast

Bericht  Jerry di 2 okt 2012 - 23:33

Herfstblaadjes schreef:
Jerry schreef:Jup, ze wordt altijd netjes op tijd ontvlooid en ontwormd.

Als ze meer gaat eten is het logisch dat ze dikker wordt toch? Want je geeft haar nu al meer dan ze eerst kreeg? Zolang ze niet te dik wordt lijkt me dat geen probleem. Ze is nu ook uitgegroeid en volwassen dus misschien dat ze daardoor geen ingevallen buikje meer heeft?

Wat voor eten krijgt ze? Ik zou haar gewoon eens wegen en dan op de verpakking kijken wat ze mag hebben.

Eten katten trouwens ook niet meer omdat het wat kouder wordt? Een reservelaagje aanleggen? Misschien is dat het gewoon Wink.

Zo snugger was ik zelf ook al. Ik verbaas me ook niet over het feit dat ze 'dikker' wordt, maar vraag me af waarom ze ineens meer eet (nouja, meer kan dus niet omdat ik haar niet meer geef, sneller is denk ik het goed woord, waarbij ze wel gaat jammeren om meer)

De voorschriften op de verpakking heb ik me nooit aan gehouden, omdat dat per kat ontzettend verschilt.

Het voer is van Science & Nature. Dat krijgt ze al sinds de steralisatie en heeft ze 't altijd prima op gedaan.

Ik zat dus zelf ook te denken dat katten misschien wat meer eten als het kouder wordt :P Maar hoor daar verder niemand over?
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Bericht  Annemoontje di 2 okt 2012 - 23:44

Mijn kat eet nu ook ineens een stuk meer dan een paar weken geleden. Ik maak me er nu nog niet teveel druk om Uiteraard hou ik het wel in de gaten. Heeft het niet gewoon met de overgang van het ene seizoen naar het andere te maken?
Annemoontje
Annemoontje
Prater
Prater

Aantal berichten : 1158
Punten : 1188
Registratiedatum : 30-04-12

Bericht  Jerry di 2 okt 2012 - 23:59

Dat hoopte ik hier te ontdekken Wink
Maar ben dus niet de enige eigenaar die dit nu merkt bij zn kat?
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Bericht  Annemoontje wo 3 okt 2012 - 0:05

Nee je bent niet de enige, mijn kat eet echt opvallend veel meer sinds het frisser buiten is en ik ging er zelf vanuit omdat het komt omdat het nu wat kouder begint te worden (nog niet zo lang geleden was het nog best warm weer).
Annemoontje
Annemoontje
Prater
Prater

Aantal berichten : 1158
Punten : 1188
Registratiedatum : 30-04-12

Bericht  Rush wo 3 okt 2012 - 0:32

Onze poes schranst zich sinds kort ook vol als ze de kans krijgt. Moet haar echt weghouden bij het voer van haar kleintjes. Ze eet zo alle drie de bakjes op. :O
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Bericht  Gast wo 3 okt 2012 - 0:34

Haha die van ons is ook een dikke vreetzak. Als ie kon, dan at hij de hondenbrokken er bij op denk ik. Hier krijgt hij ongeveer 3x per dag wat voer.

Gast
Gast

Bericht  Caramba wo 3 okt 2012 - 0:45

Onze kat eet ook meer, is ook dikker geworden nu het kouder word. Ik maak mij er niet druk om. Hij is nu ook Liever buiten dan binnen. Is hij een tel binnen, wil hij ook zo snel mogelijk weer naar buiten.
Caramba
Caramba
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3918
Punten : 4017
Registratiedatum : 08-03-11

Bericht  litllejoy wo 3 okt 2012 - 1:00

Een van mijn katten is ook veel meer gaan eten (de andere was al een vreetzak), ik had het wel in de gaten omdat ze toch wel een bol buikje krijgt (kan natuurlijk ook wormen zijn), maar tot nu toe nog niks raars gemerkt.
litllejoy
litllejoy
Prater
Prater

Aantal berichten : 1346
Punten : 1476
Registratiedatum : 02-08-11

Bericht  Raindrop wo 3 okt 2012 - 4:23

Mijn kat heeft altijd brokjes staan maar hij eet alleen als hij trek heeft. En ik merk niet dat hij veel meer eet ineens, ook eet hij sowieso nooit superveel. Hij is dan wel weer dol op snoepjes, kattensticks etc. Razz

Kan het trouwens niet zijn omdat ze ouder is ofzo? Geen idee hoor maar je kan het anders ook eens navragen op een kattenforum of eventueel aan de dierenarts.
Raindrop
Raindrop
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5054
Punten : 5284

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud