Welke verzekeringen zijn nou 'echt' nodig..
+5
Rush
xxjojootjexx
Supertalentje
Linda
Printje
9 plaatsers
Pagina 1 van 1
Welke verzekeringen zijn nou 'echt' nodig..
Ik vind dat onze vaste lasten qua verzekeringen soms echt de pan uitrijzen.. Nu ging het er op mijn werk over en zei iemand dat we echt oververzekerd zijn...
We hebben een koophuis en daarom vanalles verzekerd.
oa brand-opstalverzekering natuurlijk maar het gaat me vooral om de arbeidsongeschiktheidsverzekering, overlijdensrisico verzekering, en zo hebben we er nog een paar. Sorry ik ben erg slecht in al die namen...
Wie weet hier vanuit misschien een economische achtergrond wat je ECHT niet kan missen en wat we eventueel kunnen gaan stop zetten.
We hebben een koophuis en daarom vanalles verzekerd.
oa brand-opstalverzekering natuurlijk maar het gaat me vooral om de arbeidsongeschiktheidsverzekering, overlijdensrisico verzekering, en zo hebben we er nog een paar. Sorry ik ben erg slecht in al die namen...
Wie weet hier vanuit misschien een economische achtergrond wat je ECHT niet kan missen en wat we eventueel kunnen gaan stop zetten.
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Welke verzekeringen zijn nou 'echt' nodig..
Veel dingen zijn natuurlijk een persoonlijke keuze. Wij hebben bijv geen arbeidsongeschiktheidsverzekering.
Dingen die wel heel belangrijk / noodzakelijk zijn:
- opstal/brand verzekering
- WA en inboedelverzekering.
- ziekenfondsverzekering
- autoverzekering
- wij hebben vanuit de hypotheek verplicht een levensverzekering
- uitvaartverzekering (hoeft niet, maar vonden wij wel prettig).
Uuhhhmmm ff denken hoor....
Dingen die wel heel belangrijk / noodzakelijk zijn:
- opstal/brand verzekering
- WA en inboedelverzekering.
- ziekenfondsverzekering
- autoverzekering
- wij hebben vanuit de hypotheek verplicht een levensverzekering
- uitvaartverzekering (hoeft niet, maar vonden wij wel prettig).
Uuhhhmmm ff denken hoor....
Linda- Ratel
- Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10
Het punt met verzekeren is altijd; kun je het zelf ophoesten als een tegenslag zich voordoet? En verzekeren is voor bange mensen, hoe banger des te meer verzekeringen en des te beter slapen zij
Brandverzekering en opstal zou ik houden, bij brand/schade ben je verzekerd. Ik zou wel kijken naar de voorwaarden en wellicht overstappen als het goedkoper kan. Opstal is ook verplicht vanuit de hypotheekverstrekker (opstal dekt schade aan dingen die vastzitten aan het huis). Inboedel dekt brandschade, waterschade, inbraak etc. Uitvaartverzekering is persoonlijk; heb je vermogen dat je tegen die tijd kunt spenderen aan een begrafenis en wil je dat?
Arbeidsongeschiktheidsverzekering zou ik nakijken, wat krijg je uitgekeerd en vooral wanneer? En heb je dat nodig? Als je bijv 20% van je laatstverdiende salaris uitgekeerd krijgt na een jaar arbeidsongeschiktheid (en wat is de definitie van arbeidsongeschikheid die de verzekeraar hanteert, is dat een been eraf waardoor je je eigen werk niet meer kunt doen, of is het een dwarslesie waardoor je helemaal niet meer kunt werken?). En hoe voorziet de overheid in arbeidsongeschiktheid en kunnen jullie daarvan rondkomen? (WIA etc). Vaak zie je dat mensen die een arbeidsongeschiktheidsverzekering sluiten stellen zijn waarvan de een heel veel verdient en de ander bijv niet werkt en men hoge lasten heeft (dus huis gekocht op dat hoge salaris). Mocht degene die het geld verdient ineens arbeidsongeschikt worden, dan zit je er niet mee dat je ineens 5 hoog achter hoeft te gaan wonen. Dit soort verzekeringen zijn dus ook om je huidige levensstandaard te behouden, als je ingeschreven staat voor een sociale huurwoning en er gebeurd iets, dan kiezen veel mensen ervoor dan maar het huis te verkopen, zuiniger te gaan leven en te gaan huren. Als je dat niet wilt, dan moet je eventuele inkomensdaling opvangen. Hetzelfde geldt eigenlijk voor een werkeloosheidsverzekering (arbeidsongeschiktheid en werkeloosheid worden vaak tegelijk afgesloten), kun je de inkomensdaling opvangen? En als dat niet kan, wil je dan een stap terug doen?
Overlijdensrisico is een ander verhaal. Is het puur overlijdensrisico? Dus als je overlijdt voor... (bepaalde datum) krijg je bedrag X uitgekeerd? Vaak is deze verpand aan een hypotheek en kun je deze niet eens opzeggen. Het gaat om het afdekken van risico, de hypotheekverstrekker bepaalt dit. Als je aflost bijv dan kun je kijken wat de dekking is en of je dit nog nodig hebt voor de hypotheek (schuld is 1 ton, verzekering keert 2 ton uit bij overlijden, is natuurlijk onzinning). Of als huis gekocht is op salaris man, dan hoeft op jouw leven geen substantieel bedrag vrij te komen (huis gekocht op alleen zijn salaris, jij overlijdt en hij krijgt dan 2 ton, heel prettig natuurlijk, maar onnodig). Met een spaarhypotheek wordt er gedurende de looptijd niet afgelost en zal een hypotheekverstrekker niet snel de overlijdensrisicodekking laten vervallen of verlagen, de schuld blijft immers de hele looptijd even hoog. Bij een annuitaire en lineaire hypotheek kun je een overlijdensrisicoverzkering sluiten die meedaalt naar gelang je hebt afgelost, als je wel zo'n hypotheek hebt, maar een vaste ORV dan kun je kijken of deze kunt omzetten. Laatste is; als je veel overwaarde hebt. Huis is 3 ton waard, schuld is 2 ton. Als je dan je ORV stopzet, dan moet je verkopen als een van 2 overlijdt, maar dan hoef je je niet te verzekeren. Een hypverstrekker zal hier soms in meegaan (want de hyp moet nog wel betaald worden de maanden dat het huis te koop staat).
Rechtsbijstandverzekering zijn meningen over verdeeld. Juridisch loket kan veel en voor grote zaken (zoals woekerpolis) kun je je voor een gering bedrag je aansluiten. Hierbij is het de vraag hoe groot de de kans acht op een rechtzaak en of je dit zelf kunt betalen. Kun je dit niet, dan zou ik me verzekeren. Ben je niet zo bang of heb je spaargeld/vermogen dan zou je zonder kunnen. Hetzelfde met pechhulp van ANWB bijv. Heb je een gloednieuwe auto die nog onder de fabrieksgarantie valt en kun je evt met de fiets naar het werk, dan zou ik het laten. Heb je een oud autootje, woon je in een gat en moet je 150 km reizen voor je werk, dan zou ik het wel doen.
Dingen als fietsverzekering zou ik opzeggen, wat kost een nieuwe fiets nou eenmaal? Extra lange verzekering bij een wasmachine, opzeggen. Er zit toch altijd fabrieksgarantie op en wat kost een nieuwe nou eenmaal? Telefoonverzkering, opzeggen.
Bovenstaande is mijn mening overigens. Je moet zelf bepalen of je iets kunt vervangen dat niet verzekerd is, kunt betalen wat niet verzkerd is (zoals een advocaat) of dat je inkomensdalingen kunt opvangen.
Brandverzekering en opstal zou ik houden, bij brand/schade ben je verzekerd. Ik zou wel kijken naar de voorwaarden en wellicht overstappen als het goedkoper kan. Opstal is ook verplicht vanuit de hypotheekverstrekker (opstal dekt schade aan dingen die vastzitten aan het huis). Inboedel dekt brandschade, waterschade, inbraak etc. Uitvaartverzekering is persoonlijk; heb je vermogen dat je tegen die tijd kunt spenderen aan een begrafenis en wil je dat?
Arbeidsongeschiktheidsverzekering zou ik nakijken, wat krijg je uitgekeerd en vooral wanneer? En heb je dat nodig? Als je bijv 20% van je laatstverdiende salaris uitgekeerd krijgt na een jaar arbeidsongeschiktheid (en wat is de definitie van arbeidsongeschikheid die de verzekeraar hanteert, is dat een been eraf waardoor je je eigen werk niet meer kunt doen, of is het een dwarslesie waardoor je helemaal niet meer kunt werken?). En hoe voorziet de overheid in arbeidsongeschiktheid en kunnen jullie daarvan rondkomen? (WIA etc). Vaak zie je dat mensen die een arbeidsongeschiktheidsverzekering sluiten stellen zijn waarvan de een heel veel verdient en de ander bijv niet werkt en men hoge lasten heeft (dus huis gekocht op dat hoge salaris). Mocht degene die het geld verdient ineens arbeidsongeschikt worden, dan zit je er niet mee dat je ineens 5 hoog achter hoeft te gaan wonen. Dit soort verzekeringen zijn dus ook om je huidige levensstandaard te behouden, als je ingeschreven staat voor een sociale huurwoning en er gebeurd iets, dan kiezen veel mensen ervoor dan maar het huis te verkopen, zuiniger te gaan leven en te gaan huren. Als je dat niet wilt, dan moet je eventuele inkomensdaling opvangen. Hetzelfde geldt eigenlijk voor een werkeloosheidsverzekering (arbeidsongeschiktheid en werkeloosheid worden vaak tegelijk afgesloten), kun je de inkomensdaling opvangen? En als dat niet kan, wil je dan een stap terug doen?
Overlijdensrisico is een ander verhaal. Is het puur overlijdensrisico? Dus als je overlijdt voor... (bepaalde datum) krijg je bedrag X uitgekeerd? Vaak is deze verpand aan een hypotheek en kun je deze niet eens opzeggen. Het gaat om het afdekken van risico, de hypotheekverstrekker bepaalt dit. Als je aflost bijv dan kun je kijken wat de dekking is en of je dit nog nodig hebt voor de hypotheek (schuld is 1 ton, verzekering keert 2 ton uit bij overlijden, is natuurlijk onzinning). Of als huis gekocht is op salaris man, dan hoeft op jouw leven geen substantieel bedrag vrij te komen (huis gekocht op alleen zijn salaris, jij overlijdt en hij krijgt dan 2 ton, heel prettig natuurlijk, maar onnodig). Met een spaarhypotheek wordt er gedurende de looptijd niet afgelost en zal een hypotheekverstrekker niet snel de overlijdensrisicodekking laten vervallen of verlagen, de schuld blijft immers de hele looptijd even hoog. Bij een annuitaire en lineaire hypotheek kun je een overlijdensrisicoverzkering sluiten die meedaalt naar gelang je hebt afgelost, als je wel zo'n hypotheek hebt, maar een vaste ORV dan kun je kijken of deze kunt omzetten. Laatste is; als je veel overwaarde hebt. Huis is 3 ton waard, schuld is 2 ton. Als je dan je ORV stopzet, dan moet je verkopen als een van 2 overlijdt, maar dan hoef je je niet te verzekeren. Een hypverstrekker zal hier soms in meegaan (want de hyp moet nog wel betaald worden de maanden dat het huis te koop staat).
Rechtsbijstandverzekering zijn meningen over verdeeld. Juridisch loket kan veel en voor grote zaken (zoals woekerpolis) kun je je voor een gering bedrag je aansluiten. Hierbij is het de vraag hoe groot de de kans acht op een rechtzaak en of je dit zelf kunt betalen. Kun je dit niet, dan zou ik me verzekeren. Ben je niet zo bang of heb je spaargeld/vermogen dan zou je zonder kunnen. Hetzelfde met pechhulp van ANWB bijv. Heb je een gloednieuwe auto die nog onder de fabrieksgarantie valt en kun je evt met de fiets naar het werk, dan zou ik het laten. Heb je een oud autootje, woon je in een gat en moet je 150 km reizen voor je werk, dan zou ik het wel doen.
Dingen als fietsverzekering zou ik opzeggen, wat kost een nieuwe fiets nou eenmaal? Extra lange verzekering bij een wasmachine, opzeggen. Er zit toch altijd fabrieksgarantie op en wat kost een nieuwe nou eenmaal? Telefoonverzkering, opzeggen.
Bovenstaande is mijn mening overigens. Je moet zelf bepalen of je iets kunt vervangen dat niet verzekerd is, kunt betalen wat niet verzkerd is (zoals een advocaat) of dat je inkomensdalingen kunt opvangen.
Supertalentje- Kletskop
- Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11
Ziektekosten en autoverzekering zijn trouwens wettelijk verplicht. Levensverzekering en opstal ook vanuit de hypotheekverstrekker (of de schuld moet dermate laag zijn dat het hen niet meer uitmaakt dat de boel affikt )
Supertalentje- Kletskop
Bedankt voor je duidelijke uitleg!
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Supertalentje schreef:
Met het vetgedrukte ben ik het niet met je eens.
Stel het huis is gekocht op zijn salaris en Printje zorgt voor de kids, dan is er bij het overlijden van Printje toch een probleem. Man kan het huis wel betalen, maar dan moet hij blijven werken zoals altijd. Wie zorgt er dan voor de kids?
Hij zal waars, minder gaan werken, dus minder inkomsten. Dan is het toch wel heel prettig dat een groot gedeelte van de hyp afgelost kan worden, zodat hij en minder werken kan en dus meer thuis kan zorgen voor de kids.
xxjojootjexx- Kletskop
- Aantal berichten : 2298
Punten : 2387
xxjojootjexx schreef:Supertalentje schreef:
Met het vetgedrukte ben ik het niet met je eens.
Stel het huis is gekocht op zijn salaris en Printje zorgt voor de kids, dan is er bij het overlijden van Printje toch een probleem. Man kan het huis wel betalen, maar dan moet hij blijven werken zoals altijd. Wie zorgt er dan voor de kids?
Hij zal waars, minder gaan werken, dus minder inkomsten. Dan is het toch wel heel prettig dat een groot gedeelte van de hyp afgelost kan worden, zodat hij en minder werken kan en dus meer thuis kan zorgen voor de kids.
Klopt, ik heb het over een substantieel bedrag. Als hypschuld 2 ton is, alleen op zijn salaris gekocht, dan vind ik het onnodig om op haar overlijden 2 ton te dekken. Zeker als er wordt afgelost kun je vaak met de helft of een kwart toe. En als de kinderen naar de basisschool gaan hoeft er veel minder uren ingeleverd te worden, dan wanneer de kinderen nog baby's zijn. Als ze al een uurtje of 2 uit school alleen kunnen blijven hoeft er nog minder ingeleverd te worden. Misschien kon man wel 3 ton kopen op zijn salaris en hebben ze maar voor 1,5 gekocht. Dit soort dingen zijn mi van zoveel factoren afhankelijk (niet in de laatste plaats van wat je zelf wilt, want ik wil dat man helemaal even niet meer hoeft te werken als ik er niet meer ben, dus zou sowieso het hele bedrag als orv verzekeren) dat ik maar gewoon wat voorbeelden gegeven heb. En dit is mijn mening natuurlijk, zij moet op de eerste plaats zelf kijken wat ze willen en dan moet de bank nog akkoord gaan als ie verpand is.
Supertalentje- Kletskop
Wij hebben alleen een zorgverzekering en inboedelverzekering.
Ik dacht dat je bij een inboedelverzekering automatisch verzekerd was voor brandschade (aan je inboedel)..?
Schade aan het huis dat weet ik verder niet. Wij wonen gehuurd.
Arbeidsongeschikt en levensverzekeringen tja.. Ik heb het nooit zo op dat soort verzekeringen. We hebben hier in Nederland zoveel vangnetten mochten er dingen gebeuren waardoor je niet meer kan werken dat ik zulke verzekeringen echt geldklopperij vind.
Ik dacht dat je bij een inboedelverzekering automatisch verzekerd was voor brandschade (aan je inboedel)..?
Schade aan het huis dat weet ik verder niet. Wij wonen gehuurd.
Arbeidsongeschikt en levensverzekeringen tja.. Ik heb het nooit zo op dat soort verzekeringen. We hebben hier in Nederland zoveel vangnetten mochten er dingen gebeuren waardoor je niet meer kan werken dat ik zulke verzekeringen echt geldklopperij vind.
Gast- Gast
Wij hebben zorgverzekering, autoverzekering, inboedel, wettelijke aansprakelijkheid en overlijdensverzekering.
De verzekeringen van 'het huis' hebben mijn schoonouders en welke dat zijn weet ik echt niet. Behalve brand en zo 1 voor storm en lekkage enzo.
De verzekeringen van 'het huis' hebben mijn schoonouders en welke dat zijn weet ik echt niet. Behalve brand en zo 1 voor storm en lekkage enzo.
Rush- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11
Punk'd schreef:
Dat dacht ik ook inderdaad! Ik heb dus alleen een inboedel, geen brandschade verzekering. (Huurhuis)
Chocoholic- Prater
- Aantal berichten : 1290
Punten : 1459
Registratiedatum : 12-02-11
Dat is ook zo.Chocoholic schreef:Punk'd schreef:
Dat dacht ik ook inderdaad! Ik heb dus alleen een inboedel, geen brandschade verzekering. (Huurhuis)
Met een koophuis heb je nog aparte verzekeringen voor schade aan de woning. Vorige week is toevallig de verzekeringsman nog bij ons op bezoek geweest haha. Ben helemaal doodgegooid met info.
Rush- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11
arbeidsongeschiktheid verzekering heb je alleen maar nodig als je een eigen bedrijf hebt. Anders gaat het al van je loon af
Wij hebben
Huis verzekering zit alles bij in.
auto's
ziekenfonds verzekering
overlijdens verzekering
uitvaart verzekering
dat was het wel geloof ik
Wij hebben
Huis verzekering zit alles bij in.
auto's
ziekenfonds verzekering
overlijdens verzekering
uitvaart verzekering
dat was het wel geloof ik
Sarah1985- Ratel
- Aantal berichten : 3933
Punten : 4449
Rechtsbijstand is soms ook heel belangrijk vooral bij verkeer. Maar dat moet je voor jezelf afwegen.
Atelier Madame- Ratel
- Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10
Chocoholic schreef:Punk'd schreef:
als je een huis huurt hoef je alleen een inboedelverzekering af te sluiten (inboedel is ongeveer alles wat je mee kunt verhuizen) de opstal (het huis) is vaak verzekerd door de verhuurder. Als je een inboedelverzekering hebt is de laagste dekking alleen een 'brand' dekking, maar deze komt bijna niet meer voor. Bij die dekking heb je dekking voor brand, ontploffing en blikseminslag. Gebruikelijker is de uitgebreide gevaren dekking, deze biedt dekking tegen oa brandschade, waterschade, inbraak, schroeischade. In je inboedelverzekering zit vaak ook nog een stukje 'huurdersbelang' vaak 10% van je verzekerd bedrag (dus bij € 50.000,- verzekerd bedrag, is er dekking voor € 5.000,- huurdersbelang). Huurdersbelang zijn de verbeteringen die jij aangebracht hebt in je huurhuis, maar die je niet meeverhuisd. Hierbij kan je denken aan vloerbedekking, behang, een mooiere keuken als de standaard keuken die de woningbouwvereniging aanbied etc. Bij schade hieraan keert je inboedelverzekering ook uit.
Wij hebben een inboedel-, opstal-, aansprakelijkheids-, rechtsbijstands-, auto-, zorg- en levensverzekering. Totaal met z'n tweeen zijn we hier € 280,- pm aan kwijt excl levensverzekering.
maiadebij- Kletskop
- Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10
Dat is niet veel, maiadebij!
Wij betalen alleen voor de zorgverzekering al bijna €270,- per maand. Auto is €35,-. De rest weet ik even niet, inboedel, WA, opstal e.d betalen wij per jaar.
Wij betalen alleen voor de zorgverzekering al bijna €270,- per maand. Auto is €35,-. De rest weet ik even niet, inboedel, WA, opstal e.d betalen wij per jaar.
Linda- Ratel
- Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Soortgelijke onderwerpen
» Welke verzekeringen?
» Is dit echt allemaal nodig?
» Zou dit echt zijn?
» Kan dat echt zo zijn?!
» Zou dat echt waar zijn?
» Is dit echt allemaal nodig?
» Zou dit echt zijn?