Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Vrijgezellenfeest

+21
Poubelle
Shisha
Ibbeltje
SparklingEyes
Slakje
Suus
Joontjuh
Susan
minoessepoes
mezzoforte
Rush
silly-one
Niekske
Mizz_S
Nana
Zininzon
Ella
Yare
SoGood
Kamperseboekenwurm
*Lookie*
25 plaatsers

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Vrijgezellenfeest - Pagina 2 Empty Re: Vrijgezellenfeest

Bericht  Susan zo 16 sep 2012 - 22:57

Daarom slaan die workshops juist nergens op, je doet het voor de gezelligheid, maar dan kun je net zo goed thuis een pot thee zetten en er koekjes bij eten, net zo gezellig. Of als je dan per se creatief bezig wil zijn dan print je een stapel kleurplaten uit en dan koop je bij V&D een pak stiften voor 2 euro. Die workshops zijn belachelijk duur en vaak heeft niemand echt de behoefte om datgene te leren wat er wordt aangeboden. Het is puur om 'iets' te doen met z'n allen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  Gast zo 16 sep 2012 - 23:11

Onze vriendengroep heeft er helaas een gewoonte van gemaakt om vrijgezellenfeesten te organiseren die rond de 100 euro zitten. We hebben er nu 3 gehad (inclusief mijn eigen) en terugdraaien en goedkoper maken kan gewoon niet meer. Al moet ik zeggen dat de feesten van mijn zus en schoonzus ook tegen de 100 euro liepen, dus ik ben niet meer anders gewend Wink

Een opsomming van activiteiten, uit eigen ervaring:

- fotofeestje (Foto's laten maken in A'dam met individuele foto's en groepsfoto's)
- lasergamen
- high tea (Iedereen een eigen gerecht mee, gewoon bij iemand thuis)
- paaldansworkshop
- cocktailworkshop
- buikdansworkshop
- liedje inzingen (Zij moest alles zingen, wij alleen het refrein. We kregen allemaal een cd mee)
- theater-dinner (Heel leuk! Moesten we allemaal gekke opdrachten doen om onze gangen te verdienen)

Gast
Gast

Bericht  SparklingEyes zo 16 sep 2012 - 23:37

Ik had een vrijgezellenfeest van een vriendin en dat kostte ruim 150 pp ... Belachelijk veel geld vond ik dat!

Mijn eigen vrijgezellenfeest kosste iets van 50 euro pp ... We hebben sieraden gemaakt, zijn lekker uit eten geweest en tussendoor nog een high tea.
Je kan het zo duurmaken als je zelf wilt, door dingen eventueel zelf te doen..
SparklingEyes
SparklingEyes
Prater
Prater

Aantal berichten : 1222
Punten : 1506
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Gast zo 16 sep 2012 - 23:44

Ik link het even aan het vrijgezellenfeest, vanwege het vele geld dat er doorheen wordt gegooid: Wat vinden jullie van babyshowers dan? Daar sta ik dan weer niet zo positief tegenover.. Ik geef liever een kado als het kind geboren is.

Gast
Gast

Bericht  Ibbeltje ma 17 sep 2012 - 0:08

Susan schreef:Daarom slaan die workshops juist nergens op, je doet het voor de gezelligheid, maar dan kun je net zo goed thuis een pot thee zetten en er koekjes bij eten, net zo gezellig. Of als je dan per se creatief bezig wil zijn dan print je een stapel kleurplaten uit en dan koop je bij V&D een pak stiften voor 2 euro. Die workshops zijn belachelijk duur en vaak heeft niemand echt de behoefte om datgene te leren wat er wordt aangeboden. Het is puur om 'iets' te doen met z'n allen.

Nou het is niet altijd belachelijk duur. Wij hebben er een gedaan, nog wat eten ergens (en een fotoshoot maar die kregen we zo omdat het van vrienden was) En we zaten nog dik onder de 100 euro. Ik vind het wel leuk de workshop die we gaan hebben, servies beschilderen, die kan ze mooi gebruiken en ze vind het zo leuk.

Ik vind 100 euro ook al echt heel veel geld voor zo'n dag.
Ibbeltje
Ibbeltje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11844
Punten : 12427
Registratiedatum : 20-11-11

Bericht  Mizz_S ma 17 sep 2012 - 0:48

[quote="Susan"]Daarom slaan die workshops juist nergens op, je doet het voor de gezelligheid, maar dan kun je net zo goed thuis een pot thee zetten en er koekjes bij eten, net zo gezellig. Of als je dan per se creatief bezig wil zijn dan print je een stapel kleurplaten uit en dan koop je bij V&D een pak stiften voor 2 euro. Die workshops zijn belachelijk duur en vaak heeft niemand echt de behoefte om datgene te leren wat er wordt aangeboden. Het is puur om 'iets' te doen met z'n allen.[/quote]

Daar ben ik het niet helemaal mij eens. Met een vrijgezellenfeest hebben we een workshops koeienschilderen gehad, en ik weet zeker dat iig de bruid het helemaal geweldig vond. Zij tekende/schilderde vroeger heel veel maar kwam er eigenlijk nooit meer aan toe, maar na dr vrijgezellenfeest heeft ze dr oude hobby weer opgepakt. Ikzelf tekende/schilderde nooit, maar vond het zo leuk die dag dat ik er ook een beetje mee ben begonnen (al kan ik er niets van). En ik weet dat er iig nog 1 iemand was voor wie dit geldt.
Met mijn eigen vrijgezellenfeest gingen we geen workshop volgen, maar dat had ik anders wel erg leuk gevonden waarschijnlijk (al was het nu ook erg leuk).

In het algemeen ben ik het er wel mee eens dat sommige vrijgezellenfeesten wel erg duur kunnen uitvallen hoor, al heb ik zelf niet van die belachelijk dure meegemaakt nog (gelukkig)! Maar 100 euro zou ik eigenlijk wel de absolute bovengrens vinden, en eigenlijk vind ik dat al erg veel geld.
Mizz_S
Mizz_S
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2711
Punten : 2822
Registratiedatum : 21-11-10

Bericht  Shisha ma 17 sep 2012 - 0:56

Ik heb alleen mijn eigen vrijgezellenfeest gehad dus ik weet niet hoeveel het gekost heeft maar we hebben gedaan:

- High tea bij mij thuis.
- Op het terras wat drinken en ik moest opdrachten doen in de caterogie zorg/verpleging. (ik had ook een zusterspakje aangekregen en de hadden zo'n speelgoed dokterskoffertje meegenomen)
- Tapas eten.
- En toen weer de kroeg in waar ik nog meer opdrachten moest uitvoeren.
Shisha
Shisha
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5526
Punten : 5710
Registratiedatum : 26-11-10

Bericht  Gast ma 17 sep 2012 - 2:15

.

Laatst aangepast door Ecrits op zo 28 okt 2012 - 1:43; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 17 sep 2012 - 2:20

Eens met Ecrits. Zoiets heb je toch voor je vriendin over? Ik voelde me die dag in elk geval heel erg gewaardeerd! En het kost dan misschien even een flinke som, maar dat ben je een dag daarna ook wel weer vergeten.

Ik vind workshops ook leuk Very Happy De paaldans- en cocktailworkshop op mijn feestje waren in ieder geval superleuk! Iedereen kon en mocht meedoen en iedereen had er lol in.

Gast
Gast

Bericht  minoessepoes ma 17 sep 2012 - 3:46

Wij hebben een vriendengroep van zo'n 20 mensen, daarvan staan sommige mensen dichter bij mij dan andere, de bruid in mijn verhaal spreek ik altijd op verjaardagen en ons jaarlijkse weekendje weg maar spreek ik bijvoorbeeld nooit buiten de groep mee af. Zij ging trouwen met een jongen uit Amerika die 6 weken voor de bruiloft naar Nederland verhuisde, daarvoor was hij 1 keer hier geweest maar wij wonen verder weg dus hadden hem toen niet ontmoet. Ten tijden van het vrijgezellenfeestje had ik de bruidegom dus ook nog niet ontmoet. Wij hadden geen uitnodiging gehad voor de bruiloft in Amerika, ze wilde niet iedereen op kosten jagen wat dat betreft.

Omdat er een vrijgezellenfeestje voor de bruid werd georganiseerd, wilde de jongens ook wat organiseren voor de bruidegom, die ze pas 1 keer ontmoet hadden. Hij had hier natuurlijk nog geen vrienden e.d dus dit leek een mooie opening. Mijn vriend en ik waren voor beide feestjes met cadeau en reiskosten 200 euro p.p kwijt. Na de bruiloft in Amerika hebben ze een kleine borrel gehouden bij haar ouders thuis.

Een maand later, mijn vriend werd uitgenodigd voor het vrijgezellenfeest van een collega waar hij heel direct mee samenwerkt samen met twee andere collega's. Buiten werktijd spreekt hij hem nooit, komt niet op verjaardagen of wat dan ook. De twee andere collega's konden i.v.m. werk niet, ook voor de bruiloft hadden diverse collega's afgezegd. Dus mijn vriend voelde zich verplicht om te gaan. Kosten 120 euro exclusief vervoer en met het cadeau erbij en een nieuw overhemd voor de bruiloft waren de kosten ook rond de 200 euro.

Komende donderdag zijn we uitgenodigd op het huwelijk van het nichtje van mijn vriend. Het is zijn enige nichtje, wij hebben 7 jaar een relatie en de keren dat ik zijn nichtje gezien heb kan ik op twee handen tellen. Wij zijn uitgenodigd als daggast, ceremonie, receptie feest. Maar niet voor het diner, er zit dus een gat in van 2.5 uur die we maar in de friettent moeten opvullen of zo en er is een dresscode waar wij dus speciaal kleding voor moesten kopen en een hele dag vrij nemen.

Het gaat er dus niet om dat ik dat niet over heb voor goede vriendinnen, maar dit is in een tijdsbestek van 4 maanden en er is niemand bij waar ik echt close mee ben, maar we zijn wel zo'n 800 euro verder samen. Dan vind ik het gewoon echt veel geld en moet ik af en toe echt even slikken. Ik heb tot nu toe overal ja opgezegd maar wij hebben beide besloten dat we dat in de toekomst niet meer gaan doen en daar wat selectiever in gaan worden, dit is gewoon echt een beetje te gek zo.
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Susan ma 17 sep 2012 - 4:05

Ik moet zeggen dat ik het zelf nooit heb meegemaakt dat ik een vrijgezellenfeest had dat te duur was, maar wel heel vaak op fora verhalen lees van mensen die zijn uitgenodigd voor vrijgezellenfeesten die eigenlijk boven hun budget liggen, maar die ze niet kunnen weigeren omdat de heersende gedachte inderdaad is dat je zoiets maar voor je vriendin over moet hebben en zich daardoor behoorlijk voor het blok gezet voelen. Daar komt mijn negativiteit vandaan. Als iedereen het eens is met het vrijgezellenfeest en het budget dan is er uiteraard niks aan de hand, maar voor sommige mensen is het wel een rib uit hun lijf, daar mag ook best rekening mee worden gehouden. Op je eigen bruiloft kun je uitpakken zo groots als je wil, maar voor een vrijgezellenfeesten geldt in mijn ogen dat het wel ook leuk moet blijven voor de mensen die meegaan.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast ma 17 sep 2012 - 4:07

Ik heb het nog nooit meegemaakt, niemand van mijn vrienden is ooit getrouwd, maar ik vind 100 euro wel echt veel geld moet ik zeggen. Zelf lijkt een workshop me super leuk voor mijn vrijgezellenfeest ook & daarna lekker uit eten. Stappen is sowieso niks voor mij... maar kan begrijpen na 20x een workshop dat het niet meer leuk is.

Gast
Gast

Bericht  Poubelle ma 17 sep 2012 - 4:16

Ik heb maar 1 keer een vrijgezellenfeest meegemaakt, die heb ik georganiseerd en daarbij waren de kosten €65,00 per persoon.
Dit vind ik nog een redelijk bedrag en het kwam vooral zo hoog omdat we uit eten gingen.
Meer dan dan heb ik er eigenlijk niet voor over, net wat voor mij al werd gezegd, vaak ben je ook nog geld kwijt aan vervoer en kleding voor de dag zelf.
Als ik ga trouwen hoeven m'n vriendinnen echt niet moeilijk te doen voor me, paaldansen en cocktails shaken kan ik al en servies beschilderen en sieraden maken doe je me geen plezier mee.
Ik wil gewoon een stripper, veel wijn en karaoke zingen.
Poubelle
Poubelle
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3390
Punten : 3725
Registratiedatum : 27-04-12

Bericht  Slakje ma 17 sep 2012 - 4:32

Voor mijn beste vrienden wil ik gerust 100 euro uitgeven. Maar goed, wij zijn dan ook maar met z'n euh *telt*
vijven.
Slakje
Slakje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3355
Punten : 3671
Registratiedatum : 10-03-12

Bericht  Gast ma 17 sep 2012 - 6:42

Ecrits schreef:Ik vond de workshop die ik had gekregen heel erg leuk. Ik heb een kleuren en styling analyse gekregen. Daarna zijn we uiteten gegaan in een goed restaurant en daarna zijn we gaan stappen. Ik denk dat het wel 100 euro heeft gekocht. Uiteten en stappen doen we vaker, want dat vinden we leuk, dus die kosten zijn er niet alleen met een vrijgezellenfeest. Gaan jullie anders nooit met vriendinnen uiteten en daarna stappen? De workshop was extra, ik vind het heel lief van mijn vriendinnen dat ze het voor me hebben geregeld.

Sommige forumsters laten zich zo negatief uit over keuzes van anderen. Waarom? Als je niet mee wil doen, dan doe je niet mee. Ik was er heel erg blij mee en heb het ook heel erg gewaardeerd. Ik zou het zo ook voor een ander doen en ik zou daar ook geld voor over hebben.
Vrij simpel eigenlijk: ik heb een gezin en geen eindeloos budget. Dus stel dat ik 100,- per maand heb om uit te geven aan leuke dingen als uit eten/ filmpje pakken/ ijsje eten met de kinderen, dan zou dat betekenen dat ik, als ik en man beiden een vrijgezellenfeest hebben van 100,- pp, ik 2 maanden niets leuks met mijn gezin kan doen. Dat gaat dus ten koste van andere leuke dingen. Heb ik geld te over, dan hoor je mij niet zeuren. Het punt is dat niet iedereen geld teveel heeft en dat de meeste mensen moeten kijken waar ze hun geld aan uitgeven. Natuurlijk heb ik veel voor een vriendin over, maar een dag met mensen die ik eigenlijk niet zo goed ken en workshops doen die ik eigenlijk niet zo heel leuk vind vind ik geen ramp, als die dag dan ook nog inhoudt dat ik 2 maanden niets leuks met mijn gezin kan doen, dan wordt het een ander verhaal.

Natuurlijk ga ik wel eens stappen met vriendinnen, dan kost dat me ongeveer 20,- op een avond, of, als we ergens heengaan waar je een kaartje voor nodig hebt, hoogstens 30,-. Dat kan ik niet onbeperkt doen, dan gaat het namelijk ten koste van andere dingen. Ik geef nóóit een dergelijk bedrag uit voor leuke dingen voor mezelf, gewoon echt vrijwel nooit. Dus ik vind het onprettig als me dat dan verplicht wordt door anderen onder het mom van 'dat heb je toch wel over voor een vriendin'. Ik ga met liefde 2 dagen in de keuken staan om een high tea in elkaar te draaien en ik ga uiteraard een dag leuke dingen doen, maar als me dat 150,- kost dan houdt het gewoon op.

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 17 sep 2012 - 6:43

Youandi schreef:Eens met Ecrits. Zoiets heb je toch voor je vriendin over? Ik voelde me die dag in elk geval heel erg gewaardeerd! En het kost dan misschien even een flinke som, maar dat ben je een dag daarna ook wel weer vergeten.

.

Jij ja. Er zijn zat mensen die als ze een leuk dagje willen hebben van 100,- pp, dus in totaal 200,- voor een stel, die daar gewoon voor moeten sparen.

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 17 sep 2012 - 6:45

En ja, ik heb ook een keer een jaar gehad waarin ik in 3 weken tijd 3 bruiloften had, met bijbehorende kado's, vrijgezellenfeestjes en andere bijkomstigheden. Dat kostte me gewoon even rond de 500,- in totaal. Sorry, maar 500,- vind ik héél veel geld en dat heb ik niet zomaar liggen om uit te geven aan leuke dingen.

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 17 sep 2012 - 6:49

Eucalypta schreef:
Youandi schreef:Eens met Ecrits. Zoiets heb je toch voor je vriendin over? Ik voelde me die dag in elk geval heel erg gewaardeerd! En het kost dan misschien even een flinke som, maar dat ben je een dag daarna ook wel weer vergeten.

.

Jij ja. Er zijn zat mensen die als ze een leuk dagje willen hebben van 100,- pp, dus in totaal 200,- voor een stel, die daar gewoon voor moeten sparen.

Eens met Euc.
Toen ik nog alleen was of net samen woonde, kon ik het wel missen ja.
Maar nu met 2 kindjes echt niet hoor. En daar komt bij, het hoeft toch niet perse zo duur te zijn?
Er zijn zoooveel dingen te bedenken die net zo leuk zijn en helemaal niet duur hoeven te zijn.
Niet iedereen heeft namelijk hetzelfde budget en ik vind het erg slecht als er vanuit gegaan wordt dat iedereen zo;n groot bedrag maar "even" uit kan geven.

Gast
Gast

Bericht  *Troela* ma 17 sep 2012 - 6:51

Ik heb zelf van te voren aangeven dat het niet te duur mocht worden.

Wat we uiteindelijk hebben gedaan:
Picknick in weiland tussen de koeien
Opleiding boerin op varkensboerderij met natuurlijk een hoop flauwekul zoals biggen melken/ vang de big/ tractor rijden etc
Hierna konden we even douchen en onszelf optutten
Thema-avond: Jungle feest met een grote donkere man in een hoelarokje Very Happy en daarna zijn we nog de kroeg ingedoken voor een after borrel.

*Troela*
Prater
Prater

Aantal berichten : 1042
Punten : 1128
Registratiedatum : 26-07-11

Bericht  Slakje ma 17 sep 2012 - 6:57

Maar je beslist toch samen hoeveel er uitgegeven wordt? Nee? Maar je kan het toch zeker wel aangeven dat je niet zoveel te besteden hebt.
Slakje
Slakje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3355
Punten : 3671
Registratiedatum : 10-03-12

Bericht  Gast ma 17 sep 2012 - 7:04

Slakje schreef:Maar je beslist toch samen hoeveel er uitgegeven wordt? Nee? Maar je kan het toch zeker wel aangeven dat je niet zoveel te besteden hebt.

Láng niet altijd. Als ik er één organiseerde vroeg ik eerst naar het budget van anderen. Maar ik heb zelf ook echt wel regelmatig een kant en klare uitnodiging gekregen zonder inspraak.

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 17 sep 2012 - 7:12

Ik heb binnenkort een vrijgezellenfeest. We gaan erotisch dineren en daarna stappen. Ik heb ook wel eens een paaldanscursus gedaan. Was echt leuk!

De kosten zullen uiteindelijk wel rond de 100 euro liggen incl stappen. Ik vind dat veel geld en kan het eigenlijk beter ergens anders voor gebruiken maar ik zie ook niet de mogelijkheid om niet mee te gaan.

En dan komt de bruiloft er nog bij en omdat ze ver weg trouwen wordt dat of een kort feestje voor mij, of ik moet ergens een goedkope overnachting kunnen vinden.

Maar goed, aangezien ik niet een mogelijkheid zie om er onderuit te komen accepteer ik het maar en heb ik maar besloten het beste ervan te maken.

De uitspraak '100 euro heb je toch wel voor een vriendin over en ben je de dag erna weer vergeten' vind ik wel erg ver gaan. Je kan niet in iemands portemonnee kijken natuurlijk.

Gast
Gast

Bericht  Mari ma 17 sep 2012 - 7:31

Pas een vrijgezellenfeest van 1 van mn beste vriendinnen gehad. Bruid zelf had aangegeven alleen maar met haar 3 beste vriendinnen een vrijgezellenfeest te houden en wij zijn 200 euro p.p. kwijt geweest. Inderdaad veel geld maar wij hadden het ervoor over omdat we zo close met haar zijn, en omdat we in een positie zijn dat we het kunnen betalen (geen studie, geen kinderen).

's Ochtends hebben we haar wakker gemaakt met een brunch, lekker eten en toen door.

's Middags hebben we een make-up workshop gedaan, vond mn vriendin helemaal leuk omdat ze niet goed weet hoe ze met make-up om moet gaan.

's Avond zijn we gaan erotisch dineren in Rotterdam, helemaal top maar inderdaad erg prijzig.

's Nachts op stad geweest en blijven overnachten met een kruitvatactie.

Als je net als ons in Zeeland woont is er niet veel te beleven, dus dan ben je als snel veel geld aan vervoer kwijt, en ontkom je niet aan een overnachting. Workshops kosten veel geld, en aan uiteten gaan red je het ook niet met 20 euro. Dan kwamen nog de kosten van haar kleding, versiersels, en voorbereiding bij. We moesten natuurlijk ook met z'n 3en voor de bruid betalen dat is dus veel meer dan als je met 8 personen bent.

We hebben wel een topweekend gehad, de bruid was enorm verrast en blij, ze had nog nooit zo'n leuk feest gehad, en daar ging het ons om.

Ik vind het echt knap dat mensen het met 50/60 euro redden, dat waren wij al kwijt aan het avondeten en de lunch.
Mari
Mari
Prater
Prater

Aantal berichten : 1082
Punten : 1215
Registratiedatum : 03-12-10

Bericht  *Lookie* ma 17 sep 2012 - 7:37

Super dat jullie allemaal gereageerd hebben. Er zitten zeker leuke ideeen tussen. Ik denk zelf ook eerder aan een bedrag van 50 euro trouwens, het moet wel leuk blijven. Het gaat om mijn zus, en ik heb het zeker voor haar over, maar je moet er rekening mee houden dat misschien niet iedereen een groot bedrag kan betalen. Bovendat zit ik zelf ook niet erg ruim nu ik even geen werk heb. Maar voor 50 euro moet er zeker iets te regelen zijn lijkt mij.
*Lookie*
*Lookie*
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2233
Punten : 2413
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Gast ma 17 sep 2012 - 9:56

Helemaal eens met Euc. Sommige mensen kunnen niet naar hartelust geld uitgeven aan dit soort dingen. Ik voel mij er best rot onder dat ik zoveel geld moest uitgeven en nu moet bezuinigen daardoor, eigenlijk heb ik belangrijke spullen nodig (oa voor mijn studie) die ik nu aan de kant moet zetten hiervoor. En als ik niet zou zijn gegaan, kreeg ik dat nog héél lang te horen (zoals in dit topic bijvoorbeeld ook al wordt gereageerd) en persoonlijk vind ik het ook niet leuk voor de bruid.
Je kunt zoveel leuke dingen doen zonder er veel geld aan uit te geven. Zoals hier al genoemd is zelf eten klaarmaken, goedkoop ergens overnachten, zelf spelletjes maken etc. Persoonlijk vind ik dat net zo leuk, of leuker. Ik hoop in ieder geval dat mijn toekomstige bruid-vriendinnen een schappelijker budget hebben voor hun vrijgezellenfeest Wink .

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: