Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Samen wonen, hij een eigen appartement, ik trek erbij in

+8
Elliot
Marin
Rouxxxe
Zonnetje
Reeza
Lousanne
Ooh La La!
LieveSterre
12 plaatsers

Ga naar beneden

Samen wonen, hij een eigen appartement, ik trek erbij in Empty Samen wonen, hij een eigen appartement, ik trek erbij in

Bericht  LieveSterre wo 5 sep 2012 - 4:07

Hoi hoi!

Ik ben benieuwd naar ervaringen / meningen over het volgende. Jullie hulp is zeer gewaarderd:D .

Mijn vriend en ik hebben het erover om samen te gaan wonen. Hij heeft een eigen (koop)appartement en ik huur een appartementje. Dit zal dus betekenen dat ik bij hem intrek. Nu vroeg ik me het volgende af. Hoe hebben andere de vaste lasten gesplitst? Gewoon de hele hypotheek + extra kosten zoals service kosten, water, electra, tv, internet, verzekeringen etc. door tweeen delen OF op een andere manier? Ik weet namelijk wat het meeste gedaan word? Uiteraard blijft zijn appartement op zijn naam staan dus het zal niet deels van mij worden. Ik heb voorheen ook samen gewoond maar dat was een huurappartement samen en dus een stuk makkelijker. Anyway, hulp/ervaringen/meningen > ik ben benieuwd!

Alvast heel erg bedanktSamen wonen, hij een eigen appartement, ik trek erbij in 3079029344

Liefs, Sterre
LieveSterre
LieveSterre
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 103
Punten : 148
Registratiedatum : 10-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Samen wonen, hij een eigen appartement, ik trek erbij in Empty Re: Samen wonen, hij een eigen appartement, ik trek erbij in

Bericht  Ooh La La! wo 5 sep 2012 - 4:30

Ik ben ook bij mijn vriend in zijn koophuis getrokken.
Hij betaalt de hypotheek, ik betaal alle andere vaste lasten. Boodschappen doen we ieder de helft.
Gezamenlijke dingen delen we naar rato (bij grote aankoop), of betaal ik (kleine dingen).

Redelijk overzichtelijk zo. Al blijft deze constructie bij ons niet lang meer aangezien we nu samen een huis gekocht hebben. Dan gaat alles op de grote hoop.

Ooh La La!
Prater
Prater

Aantal berichten : 1381
Punten : 1576
Registratiedatum : 12-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Samen wonen, hij een eigen appartement, ik trek erbij in Empty Re: Samen wonen, hij een eigen appartement, ik trek erbij in

Bericht  Lousanne wo 5 sep 2012 - 5:11

Ik heb zelf geen ervaring hiermee, maar mijn zusje wel. Zij betaalt de vaste lasten en de helft van de boodschappen. Haar vriend betaalt gewoon de hypotheek verder, daar betaalt m'n zusje niet aan mee, zodat het huis gewoon helemaal van hem blijft. (en mocht het misgaan dat daar dan geen onduidelijkheid over bestaat, het huis is van hem). En mijn zusje betaalt dus een soort van huur aan hem (in de vorm van de vaste lasten betalen). Dus opzich woont ze daar goedkoop, ze betaalt een paar honderd euro, is denk ik goedkoper dan zelf een woning huren..
Lousanne
Lousanne
Prater
Prater

Aantal berichten : 574
Punten : 661
Registratiedatum : 29-05-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Samen wonen, hij een eigen appartement, ik trek erbij in Empty Re: Samen wonen, hij een eigen appartement, ik trek erbij in

Bericht  Reeza wo 5 sep 2012 - 5:16

Goed topic want ik ben benieuwd naar hetzelfde.. Ik ben alleen diegene met het koopappartement. Ik dacht zelf alleen meer gewoon aan 50/50 alleen dat ik dan nog de aflossing van de hypotheek betaal. Hypotheek + servicekosten (zonder aflossing) zijn samen ongeveer €500 dus dat lijkt me redelijk om te splitsen. Ik zou dan nog €100 aflossing zelf gaan betalen.

Vinden jullie zoiets niet redelijk?
Reeza
Reeza
Prater
Prater

Aantal berichten : 1062
Punten : 1180
Registratiedatum : 21-06-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Samen wonen, hij een eigen appartement, ik trek erbij in Empty Re: Samen wonen, hij een eigen appartement, ik trek erbij in

Bericht  Zonnetje wo 5 sep 2012 - 5:22

Ik heb hetzelfde gedaan als jij, Reeza. Ik ben bij mijn vriend gaan wonen in zijn koopappartement. We hebben alles gesplitst, behalve het deel van de hypotheek wat hij afloste. Dat bleef hij betalen.

Uiteindelijk hebben we het appartement verkocht en hebben we samen een huis gekocht.
Zonnetje
Zonnetje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2589
Punten : 2726
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : omgeving Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Samen wonen, hij een eigen appartement, ik trek erbij in Empty Re: Samen wonen, hij een eigen appartement, ik trek erbij in

Bericht  Rouxxxe wo 5 sep 2012 - 5:57

Ik ben ook bij mijn vriend in zijn koopappartement ingetrokken. De hypotheek staat gewoon op zijn naam en hij betaald dit ook volledig. De rest van alle vaste lasten hebben we gesplitst. Dit bedrag hebben we wel wat ruimer naar boven afgerond, omdat ik anders wel heel goedkoop zou wonen. De boodschappen doen we 50/50.
Rouxxxe
Rouxxxe
Prater
Prater

Aantal berichten : 1316
Punten : 1342
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Samen wonen, hij een eigen appartement, ik trek erbij in Empty Re: Samen wonen, hij een eigen appartement, ik trek erbij in

Bericht  Gast wo 5 sep 2012 - 6:30

In het begin wilde mijn (inmiddels) man niet dat ik mee betaalde.
Als we dan boodschappen gingen doen zorgde ik dat i kvooraan stond zodat ik kon betalen Wink
Ik voelde me er vreselijk schuldig over haha.

Kort daarna hebben we alles op 1 hoop gegooid en ging dus alles van 1 rekening af.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Samen wonen, hij een eigen appartement, ik trek erbij in Empty Re: Samen wonen, hij een eigen appartement, ik trek erbij in

Bericht  Ooh La La! wo 5 sep 2012 - 20:09

Ooh La La! schreef:Ik ben ook bij mijn vriend in zijn koophuis getrokken.
Hij betaalt de hypotheek, ik betaal alle andere vaste lasten. Boodschappen doen we ieder de helft.
Gezamenlijke dingen delen we naar rato (bij grote aankoop), of betaal ik (kleine dingen).

Redelijk overzichtelijk zo. Al blijft deze constructie bij ons niet lang meer aangezien we nu samen een huis gekocht hebben. Dan gaat alles op de grote hoop.

Wij hebben het zo gedaan omdat mijn vriend een vaste baan had en ik op het moment van intrekken op het punt stond mijn baan te verliezen. Ik had dus veel minder te besteden (nu met baan ook nog laughcry )
Daarbij vond mijn vriend het geen relaxt idee dat ik aan zijn hypotheek mee zou betalen. Tenslotte zou het huis nooit van mij worden als het mis zou gaan.

Ooh La La!
Prater
Prater

Aantal berichten : 1381
Punten : 1576
Registratiedatum : 12-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Samen wonen, hij een eigen appartement, ik trek erbij in Empty Re: Samen wonen, hij een eigen appartement, ik trek erbij in

Bericht  Marin wo 5 sep 2012 - 20:28

M'n vriend heeft ook een koop appartement en ben ik bij ingetrokken.
We hebben een gezamenlijke rekening geopend, maar in de praktijk betaalt hij de hypotheek, vve en internet van z'n eigen rekening en doen we de boodschappen die ik betaal van de gezamelijke rekening. Al met al betalen we eigenlijk precies t zelfde en dat werkt goed.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Samen wonen, hij een eigen appartement, ik trek erbij in Empty Re: Samen wonen, hij een eigen appartement, ik trek erbij in

Bericht  Elliot wo 5 sep 2012 - 20:57

Marin schreef:M'n vriend heeft ook een koop appartement en ben ik bij ingetrokken.
We hebben een gezamenlijke rekening geopend, maar in de praktijk betaalt hij de hypotheek, vve en internet van z'n eigen rekening en doen we de boodschappen die ik betaal van de gezamelijke rekening. Al met al betalen we eigenlijk precies t zelfde en dat werkt goed.

Huh, zijn bij jullie de boodschappen net zo duur als hypotheek, vve en internet? En als jij de boodschappen van de gezamenlijke rekening betaalt betaalt je vriend daar toch ook de helft van? Haha sorry ik zal het wel verkeerd begrijpen hoor, maar ik snap er niks van! Embarassed


Laatst aangepast door Caroline. op wo 5 sep 2012 - 22:13; in totaal 1 keer bewerkt
Elliot
Elliot
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4451
Punten : 4945
Registratiedatum : 19-07-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Samen wonen, hij een eigen appartement, ik trek erbij in Empty Re: Samen wonen, hij een eigen appartement, ik trek erbij in

Bericht  Marin wo 5 sep 2012 - 21:09

Haha ja dat komt eigenlijk precies uit. Hele lage hypotheek (met wel hoge vve) en luxe boodschappen. Kom je rond dezelfde kosten uit. En in de praktijk zet ik alleen geld op de gezamenlijke rekening, voor de boodschappen dus (en doen allebei boodschappen van dat geld, maar net wie de boodschappen doet, hebben allebei een pas) en hij betaal hypotheek enzo nog van z'n eigen rekening. Willen dat nog wel overzetten naar dat hij ook dat geld op de gezamenlijke rekening zet, voor beter overzicht maar daar is t in de praktijk gewoon nog niet van gekomen.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Samen wonen, hij een eigen appartement, ik trek erbij in Empty Re: Samen wonen, hij een eigen appartement, ik trek erbij in

Bericht  Rose wo 5 sep 2012 - 21:40

@Marin, betalen jullie geen gas/water/licht? Laughing
Rose
Rose
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1636
Punten : 1896
Registratiedatum : 26-02-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Samen wonen, hij een eigen appartement, ik trek erbij in Empty Re: Samen wonen, hij een eigen appartement, ik trek erbij in

Bericht  Marin wo 5 sep 2012 - 21:50

Euh ja dat natuurlijk ook.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Samen wonen, hij een eigen appartement, ik trek erbij in Empty Re: Samen wonen, hij een eigen appartement, ik trek erbij in

Bericht  Kamperseboekenwurm wo 5 sep 2012 - 21:54

---


Laatst aangepast door Kamperseboekenwurm op vr 12 okt 2018 - 2:34; in totaal 1 keer bewerkt

Kamperseboekenwurm
Prater
Prater

Aantal berichten : 533
Punten : 779
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Samen wonen, hij een eigen appartement, ik trek erbij in Empty Re: Samen wonen, hij een eigen appartement, ik trek erbij in

Bericht  Gast do 6 sep 2012 - 0:21

Mijn vriend betaalt met zijn salaris alle kosten rondom het huis, ik mijn eigen dingen. Dit omdat we nog geen gezamelijke rekening hebben. Maar wat er overblijft is 1 pot nat en daar doen we alles gewoon van, dus we doen niet allebei de helft oid, gewoon alles met zijn tween smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Samen wonen, hij een eigen appartement, ik trek erbij in Empty Re: Samen wonen, hij een eigen appartement, ik trek erbij in

Bericht  Rush do 6 sep 2012 - 0:23

Mijn vriend betaald 'het huis', ik betaal de boodschappen en beide betalen we onze eigen rekeningen. Wat overblijft komt ook niet op 1 bult, dat is gewoon ons eigen.
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Samen wonen, hij een eigen appartement, ik trek erbij in Empty Re: Samen wonen, hij een eigen appartement, ik trek erbij in

Bericht  Susan do 6 sep 2012 - 0:38

Ik zou niet meebetalen aan de aflossing, maar bijvoorbeeld de helft van de rente, en alle andere lasten gewoon door de helft. Als hij de hypotheek betaalt en jij een heleboel andere lasten dan is de kans groot dat het er uiteindelijk op neerkomt dat je maandelijks precies evenveel betaalt en in mijn ogen betaal je indirect dan alsnog gewoon mee aan de aflossing. Ik zou dus echt alle lasten delen en alleen voor de woonlasten een reëel bedrag afspreken waarmee je wel een soort van huur betaalt, maar niet mee aflost.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Samen wonen, hij een eigen appartement, ik trek erbij in Empty Re: Samen wonen, hij een eigen appartement, ik trek erbij in

Bericht  Reeza vr 7 sep 2012 - 5:04

En wat nou als de een veel meer verdient dan de ander? Mijn vriend verdient bv zo'n €500 netto meer per maand. Als we 50/50 zouden doen zou hij veel meer geld overhouden dan ik, ook omdat ik nog €100 aan aflossing moet betalen.

Vinden jullie dat eerlijk? We werken bijna even veel, ik 34 en hij 36 uur per week.
Reeza
Reeza
Prater
Prater

Aantal berichten : 1062
Punten : 1180
Registratiedatum : 21-06-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Samen wonen, hij een eigen appartement, ik trek erbij in Empty Re: Samen wonen, hij een eigen appartement, ik trek erbij in

Bericht  Ooh La La! vr 7 sep 2012 - 5:15

Reeza schreef:En wat nou als de een veel meer verdient dan de ander? Mijn vriend verdient bv zo'n €500 netto meer per maand. Als we 50/50 zouden doen zou hij veel meer geld overhouden dan ik, ook omdat ik nog €100 aan aflossing moet betalen.

Vinden jullie dat eerlijk? We werken bijna even veel, ik 34 en hij 36 uur per week.

Wij hebben dit ook. Omdat we straks samen een huis hebben wordt onze constructie dat we naar rato gaan betalen. Mijn vriend verdient bijna 2x zoveel als ik. Alle gezamenlijke kosten worden aan de hand van percentages berekend en dat maakt ieder dan over naar de gezamenlijke rekening. Op deze manier houden we beide bijna hetzelfde over om vrij te besteden. Deze constructie heeft m'n vriend voorgesteld. Hij voelde zich schuldig dat hij veel meer te besteden heeft dan ik. Dit vond hij dus de meest eerlijke oplossing.

Ik ben wel degene die vaak meer "losse" dingetjes voor in huis betaal. Bloemen, eens wat lekkers etc.

Ooh La La!
Prater
Prater

Aantal berichten : 1381
Punten : 1576
Registratiedatum : 12-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Samen wonen, hij een eigen appartement, ik trek erbij in Empty Re: Samen wonen, hij een eigen appartement, ik trek erbij in

Bericht  LieveSterre zo 9 sep 2012 - 21:32

Thanks voor de reacties allemaal Very Happy Ik denk dat wij uiteindelijk gewoon de hypotheek gaan delen op de aflossing na dan. Verder ook de rest van de boodschappen/kosten delen. Thanks iig!
LieveSterre
LieveSterre
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 103
Punten : 148
Registratiedatum : 10-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Samen wonen, hij een eigen appartement, ik trek erbij in Empty Re: Samen wonen, hij een eigen appartement, ik trek erbij in

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum