Combinatietest doen of niet?
+9
Puggle
PapillonRose
Caroow
Floor
Paper Crown
sanne-84
Pussycat
Susan
Linda
13 plaatsers
Pagina 1 van 1
Combinatietest doen of niet?
Hebben jullie de combinatietest laten doen?
Bij dochter hebben we het niet gedaan. Daar hebben we bewust voor gekozen?
Nu twijfelen we allebei. Nu we al een kind hebben is het gevoelsmatig anders.
Wat was jullie keus en reden om het wel/niet te doen?
Bij dochter hebben we het niet gedaan. Daar hebben we bewust voor gekozen?
Nu twijfelen we allebei. Nu we al een kind hebben is het gevoelsmatig anders.
Wat was jullie keus en reden om het wel/niet te doen?
Linda- Ratel
- Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10
Re: Combinatietest doen of niet?
Nee, niet gedaan. Ten eerste, het is een kansberekening, je kunt een kans van 1 op de 65.000 hebben en net die ene zijn, ten tweede is het geen garantie dat er niet iets anders met je kind is en ten derde was het Syndroom van Down bij ons geen reden geweest om de zwangerschap af te breken.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10
De eerste keer niet gedaan.
Nu twijfel ik toch wel een beetje om het te doen, maar mijn vriend vind het onzin.
Nu twijfel ik toch wel een beetje om het te doen, maar mijn vriend vind het onzin.
Pussycat- Ratel
- Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10
Ze kijken niet alleen naar down, maar ook patau en edwardssyndroom. Die laatste twee zijn heftig.
De vk vertelde dat je bij een kans van 1 op 200 of minder recht hebt op een vlokkentest of vruchtwaterpunctie.
De vk vertelde dat je bij een kans van 1 op 200 of minder recht hebt op een vlokkentest of vruchtwaterpunctie.
Linda- Ratel
Pussycat schreef:De eerste keer niet gedaan.
Waarom vindt je man het onzin? Omdat je je leeftijd mee hebt?
Linda- Ratel
Mnman had het ergens wel gewild, ik niet.
Idd een kans is een kans, en als je vervolgonderzoek laat doen is de kans op een miskraam net zo groot.
Bovendien is er in het leven nog zoveel meer dan alleen de dingen die ze dan oderzoeken, en misschien houdt het kind wel een handiap door de bevalling ofzo.
(ik werk zelf met gehandicapten, van een laag niveau, en als het dan niet 'gezond' zou zijn, dan heb ik mss liever een downsyndroom als sommige andere bewoners die ik onder me heb)
Idd een kans is een kans, en als je vervolgonderzoek laat doen is de kans op een miskraam net zo groot.
Bovendien is er in het leven nog zoveel meer dan alleen de dingen die ze dan oderzoeken, en misschien houdt het kind wel een handiap door de bevalling ofzo.
(ik werk zelf met gehandicapten, van een laag niveau, en als het dan niet 'gezond' zou zijn, dan heb ik mss liever een downsyndroom als sommige andere bewoners die ik onder me heb)
sanne-84- Ratel
- Aantal berichten : 3921
Punten : 4214
Linda schreef:Pussycat schreef:De eerste keer niet gedaan.
Waarom vindt je man het onzin? Omdat je je leeftijd mee hebt?
Nou ik heb het er nog niet heel uitgebreid met hem over gehad. Maar hij zegt dat ze het ook wel op de echo's zien als er echt wat aan de hand is. (wel krijg ik een hele uitgebreide echo in het ziekenhuis waar alle organen e.d. onderzocht worden vanwege een doodgeboren kindje van mijn moeder)
Maar goed... dat is pas bij 20 weken...
En volgens mij heeft hij gewoon geen zin in ''gedoe'' haha.
En hij denkt dat het toch maar een hele kleine kans is ''voorgevoel'' zegt hij dan.
Pussycat- Ratel
- Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10
Ik heb het laten doen, en alhoewel ik toen achter deze keus stond, raad ik het iedereen af. Het zegt zo weinig. Ik was 27 en mijn man 28. Je zou niet zeggen dat hij in een verhoogde categorie vallen, maar toch kwam er bij ons een berekening van 1 op 30 uit. Een combinatietest werkt als volgt, ze kijken naar 3 dingen, nekplooitje, HCG-B waarde in jouw bloed en Papp-a waarden in jouw bloed. Het mooist is als deze 3 dicht bij elkaar liggen, bijv:
Nekplooitje 1.4
HCG-B 1.5
Papp-a 1.6
Dan krijg je de mooiste scores. Maar zodra één van deze afwijkt zit je dus direct in een 'verhoogde risico'. tot 1 op 200 vergoed je verzekering het niet, maar je kan je voorstellen dat als jij een score van 1 op 202 hebt, het óók wil weten. Wat zegt het eigenlijk? Als je 202 vrouwen in 1 ruimte zou zetten, kán een van deze vrouwen een kindje met down krijgen.
Ik heb uiteindelijk een vlokkentest gedaan, met kans om ons kindje te verliezen maar hij is een echte doorzetter, al heb ik andere verhalen ook gezien, stel je voor - kern gezond kindje maar toch verlies je hem/haar door zo'n belachelijke vlokkentest/vruchtwaterpunctie. Maar leuk is het niet. Eigenlijk is een combinatietest gewoon een berekening gebaseert op weinig betrouwbaarheid. Maar je zit wel even 2 weken in een ware hel.
Nekplooitje 1.4
HCG-B 1.5
Papp-a 1.6
Dan krijg je de mooiste scores. Maar zodra één van deze afwijkt zit je dus direct in een 'verhoogde risico'. tot 1 op 200 vergoed je verzekering het niet, maar je kan je voorstellen dat als jij een score van 1 op 202 hebt, het óók wil weten. Wat zegt het eigenlijk? Als je 202 vrouwen in 1 ruimte zou zetten, kán een van deze vrouwen een kindje met down krijgen.
Ik heb uiteindelijk een vlokkentest gedaan, met kans om ons kindje te verliezen maar hij is een echte doorzetter, al heb ik andere verhalen ook gezien, stel je voor - kern gezond kindje maar toch verlies je hem/haar door zo'n belachelijke vlokkentest/vruchtwaterpunctie. Maar leuk is het niet. Eigenlijk is een combinatietest gewoon een berekening gebaseert op weinig betrouwbaarheid. Maar je zit wel even 2 weken in een ware hel.
Paper Crown- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8224
Punten : 8955
Registratiedatum : 21-04-11
Susan schreef:Nee, niet gedaan. Ten eerste, het is een kansberekening, je kunt een kans van 1 op de 65.000 hebben en net die ene zijn, ten tweede is het geen garantie dat er niet iets anders met je kind is en ten derde was het Syndroom van Down bij ons geen reden geweest om de zwangerschap af te breken.
+1
Gast- Gast
Linda schreef:Ze kijken niet alleen naar down, maar ook patau en edwardssyndroom. Die laatste twee zijn heftig.
Inderdaad ze kijken ook naar 2 andere syndromen.
Wij hebben het wel laten doen maar weten de uitslag niet, we wilden alleen weten of het 'goed/slecht' was. Slecht was dus als er vervolg onderzoek mogelijk was. Goed was alles daarboven.
De uitslag was goed en we hebben dus geen vervolgonderzoek laten doen.
Floor- Ratel
- Aantal berichten : 5168
Punten : 5754
Wij hebben het niet gedaan. Met een verhoogde kans heb je toch geen leuke zwangerschap terwijl de kans helemaal niet groot is.
Caroow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10
Ik heb het wel laten doen. Niet zozeer omdat ik dan van plan was de zwangerschap af te breken, maar meer omdat ik toch graag wilde weten of ik ergens een verhoogde kans op had. Ik ben wel het type dat zich dan helemaal gaat inlezen en voorbereiden op wat er mogelijk komen gaat, voor zover dat kan. Al is het maar een kansberekening, een slechte uitkomst kan toch een gezond kindje opleveren en een goede uitkomst kan toch ook een kindje met een afwijking blijken te zijn. Dus in die zin heb je er nog weinig aan, je kan zomaar voor niks in de stress zitten of onterecht denken dat alles in orde is. Toch wilde ik het graag doen, gevoelsmatig vond ik het toch wel erg fijn om dit te weten en er eventueel wat mee te kunnen doen qua voorbereiding. Bij een eventueel volgende kindje ga ik het denk ik ook weer doen, zeker omdat A. er nu al is.
PapillonRose- Ratel
- Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Ik twijfelde erg, had ook de afspraak al staan. Maar heb afgebeld, wij hebben hem dus niet laten doen. Mede doordat het een kansberekening is.
Puggle- Ratel
- Aantal berichten : 4580
Punten : 4745
Registratiedatum : 23-01-12
Susan schreef:Nee, niet gedaan. Ten eerste, het is een kansberekening, je kunt een kans van 1 op de 65.000 hebben en net die ene zijn, ten tweede is het geen garantie dat er niet iets anders met je kind is en ten derde was het Syndroom van Down bij ons geen reden geweest om de zwangerschap af te breken.
+1
Wat een duidelijke uitleg trouwens PC. En afgaande op je verhaal bevestigt dat inderdaad ook mijn gevoel.
Gast- Gast
Wij hebben het wel laten doen. Onze insteek was eigenlijk 'onderzoeken wat er te onderzoeken valt zonder dat er kans is op een miskraam'. Ik moet er wel bij zeggen dat wij niet echt hadden nagedacht over wat we zouden doen als er daadwerkelijk een verhoogde kans uit zou komen. Waarschijnlijk zouden we dan wel voor vervolgonderzoek gaan, maar echt doordacht was onze keuze voor de combinatietest niet. Gelukkig kwamen er kansen uit in de trant van 1 op 400.000 etc.
Overigens werd bij het echocentrum waar wij heen gingen niet alleen gecheckt op de drie syndromen. Tegenwoordig is de echoapparatuur al zo nauwkeurig dat ze al heel veel kunnen zien. Het was een soort 20-wekenecho in het klein, alles wat op dat moment lichamelijk gecheckt kon worden, werd gedaan. Naderhand hebben wij ook een formulier gekregen om in te vullen na de bevalling, zodat ze kunnen checken of ze alles bij de combinatietest-echo goed hebben gezien.
Overigens werd bij het echocentrum waar wij heen gingen niet alleen gecheckt op de drie syndromen. Tegenwoordig is de echoapparatuur al zo nauwkeurig dat ze al heel veel kunnen zien. Het was een soort 20-wekenecho in het klein, alles wat op dat moment lichamelijk gecheckt kon worden, werd gedaan. Naderhand hebben wij ook een formulier gekregen om in te vullen na de bevalling, zodat ze kunnen checken of ze alles bij de combinatietest-echo goed hebben gezien.
Sanne- Ratel
- Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10
Jetje schreef:Susan schreef:Nee, niet gedaan. Ten eerste, het is een kansberekening, je kunt een kans van 1 op de 65.000 hebben en net die ene zijn, ten tweede is het geen garantie dat er niet iets anders met je kind is en ten derde was het Syndroom van Down bij ons geen reden geweest om de zwangerschap af te breken.
+1
Wat een duidelijke uitleg trouwens PC. En afgaande op je verhaal bevestigt dat inderdaad ook mijn gevoel.
+1
Muppetje- Ratel
- Aantal berichten : 7378
Punten : 7820
Wij hebben de combinatietest wel gedaan. Het is idd slechts een kansberekening, maar toch wilde wij het graag weten hoe groot de kans wel/ niet was op een kindje met down.
chipa- Prater
- Aantal berichten : 1332
Punten : 1665
Dit dus.Sanne schreef:Wij hebben het wel laten doen. Onze insteek was eigenlijk 'onderzoeken wat er te onderzoeken valt zonder dat er kans is op een miskraam'. Ik moet er wel bij zeggen dat wij niet echt hadden nagedacht over wat we zouden doen als er daadwerkelijk een verhoogde kans uit zou komen. Waarschijnlijk zouden we dan wel voor vervolgonderzoek gaan, maar echt doordacht was onze keuze voor de combinatietest niet. Gelukkig kwamen er kansen uit in de trant van 1 op400.000600 etc.
Snoes- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 11739
Punten : 12120
Soortgelijke onderwerpen
» Ik weet niet wat ik moet doen (verhuizen of niet).
» Minder werken...doen of niet doen?
» Doen of niet?
» doen of niet?
» Kitten: wel of niet doen?
» Minder werken...doen of niet doen?
» Doen of niet?
» doen of niet?
» Kitten: wel of niet doen?
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: