Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Mogen dit soort contracten? (horeca)

+3
Reeza
TukTuk
JD
7 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Mogen dit soort contracten? (horeca) Empty Mogen dit soort contracten? (horeca)

Bericht  JD zo 26 aug 2012 - 6:20

Hoi!

Even een vraagje...
Mijn vriend werkt in de horeca, hij werkt hier al 4,5 jaar.
Het is een erg slechte werkgever, met heeeele rare regels, dus mijn vriend is nu ook eindelijk van plan er weg te gaan zodra zijn contract op 1 April afloopt.

Nu heeft hij een superaanbod gekregen van een toprestaurant hier in de buurt, om er als bedrijfsleider aan de slag te gaan per 1 December(meer uitdaging, betere verdiensten, en betere werkgever).
Helaas staat er in zijn huidige contract dat hij niet tussentijds kan opzeggen. Doet hij dit wel, moet hij zijn salaris terugbetalen aan zn werkgever.
Bijvoorbeeld; Hij zegt 1 oktober op, maar zijn contract loopt officieel 1 april af, dan zou hij dus 5 maanden lang zijn salaris moeten betalen aan zn baas, en op die manier zijn contract moeten "afkopen".

Het klinkt mij allemaal erg vreemd in de oren... zijn er hier horecakenners die weten of dit soort contracten wel legaal legaal zijn?
Helaas is mijn vriend niet erg assertief en nogal goedgelovig..hij laat zich heel erg veel wijs maken door zn baas, en gaat er zelf niet erg achteraan. Maar ik kan het toch niet laten om het eens uit te zoeken...

En dan nog 1 vraag; In mijn branche is het zo dat je na 3x een jaarcontract een contract voor onbepaalde tijd moet krijgen. Bij hem schijnt het zo te zijn dat je 66 (of zoiets) maanden in dienst moet zijn geweest voor je een contract voor onbepaalde tijd krijgt... schijnt in de horeca CAO te staan?

Ik ben al aan het googlen, maar kan nog even niet zoveel vinden...Embarassed
JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Mogen dit soort contracten? (horeca) Empty Re: Mogen dit soort contracten? (horeca)

Bericht  TukTuk zo 26 aug 2012 - 6:26

Waarschijnlijk ontkomt hij niet aan het volmaken van zijn contract (maar die conclusie was er de vorige keer hier ook al getrokken toch? Toen je er ook een topic over had geopend?)

http://www.judex.nl/rechtsgebied/werk_&_ontslag/arbeidsovereenkomst-voor-bepaalde-tijd/artikelen/71/kan-een-contract-voor-bepaalde-tijd-tussentijds-be%C3%ABindigd-worden_.htm

http://www.arbeidsrechter.nl/opzegging-door-werknemer-arbeidsovereenkomst-bepaalde-onbepaalde-tijd-ontslag

Wanneer de mogelijkheid tot tussentijdse opzegging NIET overeengekomen is:

Een arbeidscontract voor bepaalde tijd eindigt doorgaans op de
overeengekomen einddatum. De medewerker hoeft een dergelijk contract
doorgaans niet op te zeggen. Over het einde van een overeenkomst voor
bepaalde tijd gaat hoofdstuk 3.2. nader in (3.2.).

Een medewerker die een overeenkomst voor bepaalde tijd bij
uitzondering wel moet opzeggen, doet dat tegen de laatste dag van dat
contract. Tussentijdse opzegging is namelijk niet overeengekomen in de
arbeidsovereenkomst of CAO. De medewerker zegt dus op tegen de laatste
dag waarvoor de arbeidsovereenkomst is aangegaan. Voor die tijd wordt de
opzeggingstermijn in acht genomen. Dat betekent dat de medewerker de
arbeidsovereenkomst opzegt, terwijl de opzeggingstermijn verstrijkt voor
of op de dag tot wanneer de arbeidsovereenkomst is aangegaan.

Zegt een medewerker een arbeidsovereenkomst wel tussentijds op, dan
komt de medewerker zijn contract niet na. Hij mag namelijk niet
tussentijds opzeggen, doordat dit niet overeengekomen is. Deze niet
overeengekomen tussentijdse opzegging gebeurt tegen een eerdere datum en
is in beginsel onregelmatig. De medewerker is een schadevergoeding
verschuldigd.

Schadevergoeding bij onregelmatige tussentijdse opzegging contract

Hierboven staat dat een medewerker een arbeidsovereenkomst voor
bepaalde tijd in beginsel niet voortijdig behoort te beëindigen, tenzij
de CAO of arbeidsovereenkomst anders bepaalt. Wordt er toch tussentijds
opgezegd, dan is de medewerker een schadevergoeding verschuldigd aan de
werkgever.

De schadevergoeding kan zijn een volledige schadevergoeding (I.) of een gefixeerde schadevergoeding (II.) (art 7:677-4 BW).
Welke vordering de hoogste vergoeding met zich meebrengt is niet altijd
duidelijk. De gefixeerde schadevergoeding wordt het meeste gevorderd.
Deze vorderingen moeten binnen zes maanden na de beëindiging van de
arbeidsovereenkomst ingediend worden (art 6:683 BW). Anders verjaren die vorderingen (7.).

I. Volledige schadevergoeding

Een werkgever die door het niet in acht nemen van de opzeggingstermijn (veel) schade heeft geleden, kan deze schade vorderen (art 7:677-4 BW).
Dat is niet echt een volledige schadevergoeding, maar slechts een
vergoeding van de schade door het niet in acht nemen van de
opzeggingsbepalingen. De werkgever moet de werkelijke schade bewijzen.

II. Gefixeerde schadevergoeding

Wordt er te vroeg opgezegd, dan kan de verschuldigde schadevergoeding
hoog zijn. Deze is namelijk gelijk aan het bedrag aan niet betaalde
loon. Te rekenen vanaf de voortijdige beëindiging, tot de datum waarop
de arbeidsovereenkomst had behoren te eindigen
. Oftewel de
schadevergoeding bedraagt het gemis aan loon vanaf het einde van de
arbeidsovereenkomst, tot aan de datum waarvoor de arbeidsovereenkomst
voor bepaalde tijd had moeten duren. De gefixeerde schadevergoeding
bedraagt minimaal het loon van de in acht te nemen opzeggingstermijn en
is doorgaans hoger.

Laatst aangepast door AngelNyn op zo 26 aug 2012 - 6:28; in totaal 1 keer bewerkt
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Mogen dit soort contracten? (horeca) Empty Re: Mogen dit soort contracten? (horeca)

Bericht  Reeza zo 26 aug 2012 - 6:26

Ik zou even contact opnemen met het juridisch loket en het daar vragen. Misschien is een rechtsbijstandverzekering ook iets voor jullie? Volgens mij zouden jullie daar veel profijt van hebben want jeetje, jullie hebben het niet getroffen qua werk hoor!
Reeza
Reeza
Prater
Prater

Aantal berichten : 1062
Punten : 1180
Registratiedatum : 21-06-12

Bericht  Gast zo 26 aug 2012 - 6:28

Maar zelfs al zou het wettelijk gezien niet mogen, dat contract afkopen, hij heeft ervor getekend en het staat expliciet in z'n contract, betekent dat niet alsnog dat het bindend is?

Gast
Gast

Bericht  TukTuk zo 26 aug 2012 - 6:29

Reeza schreef:Ik zou even contact opnemen met het juridisch loket en het daar vragen. Misschien is een rechtsbijstandverzekering ook iets voor jullie? Volgens mij zouden jullie daar veel profijt van hebben want jeetje, jullie hebben het niet getroffen qua werk hoor!

Dat is de afgelopen maanden, in ieder soortgelijk topic van haar, pas 100x gezegd tegen d'r Mogen dit soort contracten? (horeca) 394967
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Bericht  JD zo 26 aug 2012 - 7:38

Okeeeee AN laaaaat maarrrr..... ik ga het zelf wel uitzoeken en zal hier geen topics meer openen.

Topic mag gesloten worden.
JD
JD
Ratel
Ratel

Bericht  TukTuk zo 26 aug 2012 - 7:39

JaneDoe schreef:Okeeeee AN laaaaat maarrrr..... ik ga het zelf wel uitzoeken en zal hier geen topics meer openen.

Lees mijn eerste reactie, je hoeft niks meer uit te zoeken want ik heb het letterlijk gekopieerd wat de regels zijn bij een contract voor bepaalde tijd zonder de mogelijkheid voor tussentijds opzeggen..
Lees vooral de tekst die ik rood heb gemaakt, daarin wordt alles precies uitgelegd.

Laatst aangepast door AngelNyn op zo 26 aug 2012 - 7:40; in totaal 1 keer bewerkt
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Bericht  JD zo 26 aug 2012 - 7:40

AngelNyn schreef:
Reeza schreef:Ik zou even contact opnemen met het juridisch loket en het daar vragen. Misschien is een rechtsbijstandverzekering ook iets voor jullie? Volgens mij zouden jullie daar veel profijt van hebben want jeetje, jullie hebben het niet getroffen qua werk hoor!

Dat is de afgelopen maanden, in ieder soortgelijk topic van haar, pas 100x gezegd tegen d'r Mogen dit soort contracten? (horeca) 394967

En rechtsbijstand hebben we inmiddels. Maar aangezien ik er pas woensdag over kan bellen, dacht ik..laat ik de vraag hier alvast even stellen. En kan me niet herinneren dat ik dezelfde vraag al eerder had gesteld in een topic...en dan nog? Maar goed, dat was het voor mij, heb geen zin in gezeur élke keer als ik ook maar een topic open.

Alle lieve meiden die wel serieus wilden reageren, dankjulliewel smile
JD
JD
Ratel
Ratel

Bericht  JD zo 26 aug 2012 - 7:40

AngelNyn schreef:
JaneDoe schreef:Okeeeee AN laaaaat maarrrr..... ik ga het zelf wel uitzoeken en zal hier geen topics meer openen.

Lees mijn eerste reactie, je hoeft niks meer uit te zoeken want ik heb het letterlijk gekopieerd wat de regels zijn bij een contract voor bepaalde tijd zonder de mogelijkheid voor tussentijds opzeggen..

Ja echt heel lief van je, maar ik irriteer me dood aan de manier waarop je reageert in mijn topics. Maakt niet uit waar het over gaat, je reageert lief en zoekt dingen uit (wat ik echt wel waardeer) maar daarna komt er altijd weer een steek onderwater achteraan. Jammer.
JD
JD
Ratel
Ratel

Bericht  TukTuk zo 26 aug 2012 - 7:41

JaneDoe schreef:
AngelNyn schreef:

En rechtsbijstand hebben we inmiddels. Maar aangezien ik er pas woensdag over kan bellen, dacht ik..laat ik de vraag hier alvast even stellen. En kan me niet herinneren dat ik dezelfde vraag al eerder had gesteld in een topic...en dan nog? Maar goed, dat was het voor mij, heb geen zin in gezeur élke keer als ik ook maar een topic open.

Alle lieve meiden die wel serieus wilden reageren, dankjulliewel Mogen dit soort contracten? (horeca) 561177

Slimbo, ik héb serieus gereageerd, als je gewoon even leest dan zie je dat je je antwoord al had gekregen in mijn eerste reactie..
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Bericht  Susan zo 26 aug 2012 - 7:41

Maple schreef:Maar zelfs al zou het wettelijk gezien niet mogen, dat contract afkopen, hij heeft ervor getekend en het staat expliciet in z'n contract, betekent dat niet alsnog dat het bindend is?

Nee, volgens mij werkt dat niet zo, anders zou het ook weinig zin hebben om wetten te maken over wat wel en niet in een contract mag worden gezet. De wet gaat boven een contract.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567

Bericht  TukTuk zo 26 aug 2012 - 7:42

JaneDoe schreef:
AngelNyn schreef:

Ja echt heel lief van je, maar ik irriteer me dood aan de manier waarop je reageert in mijn topics. Maakt niet uit waar het over gaat, je reageert lief en zoekt dingen uit (wat ik echt wel waardeer) maar daarna komt er altijd weer een steek onderwater achteraan. Jammer.

Dit was geen steek onder water, het is toch een feit dat het al meerdere malen tegen je gezegd is?
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Bericht  RYW zo 26 aug 2012 - 7:42

Nou ja, het is op zich wel handig denk ik voor jullie. Je opent inderdaad heel veel "mag dit" topics met betrekking tot werk, zowel voor jou als voor je vriend, dus het kan bijna niet anders dan dat je er wel profijt aan zal hebben. Jullie hebben echt heel veel gedoe qua werk als je het vergelijkt met de meeste mensen hier, en hulp van profesionals zou misschien handig zijn. Die mensen daar hebben ervoor geleerd en wij (grotendeels) niet.

Ik weet verder niets van horeca, sorry.
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076

Bericht  Gast zo 26 aug 2012 - 7:43

AngelNyn schreef:
JaneDoe schreef:
AngelNyn schreef:

Dit was geen steek onder water, het is toch een feit dat het al meerdere malen tegen je gezegd is?
Jij kunt altijd zo lekker schijnheilig doen laughcry

Gast
Gast

Bericht  JD zo 26 aug 2012 - 7:44

AngelNyn schreef:
JaneDoe schreef:
AngelNyn schreef:

Alle lieve meiden die wel serieus wilden reageren, dankjulliewel Mogen dit soort contracten? (horeca) 561177

Slimbo, ik héb serieus gereageerd, als je gewoon even leest dan zie je dat je je antwoord al had gekregen in mijn eerste reactie..

Ja dat weet ik, maar die opmerking erachteraan....dat had dan toch weer niet gehoeven?
Er is me al 100000x gezegd een rechtsbijstand te nemen...die heb ik inmiddels ook, en ik weet dat ik die hiervoor kan gebruiken, maar ik kan woensdag pas bellen, dus wilde even vooronderzoek doen voordat ik ging rondbellen.

maar goed, conclusie is dat dit soort contracten blijkbaar gewoon mogen? Ik vind het echt vreemd... maar zal misschien per sector verschillend zijn?
en dat van 66 maanden in dienst moeten zijn voor je onbepaalde tijd krijgt, is iemand daar bekend mee? ga zelf ook nog even googlen
JD
JD
Ratel
Ratel

Bericht  JD zo 26 aug 2012 - 7:45

RYW schreef:Nou ja, het is op zich wel handig denk ik voor jullie. Je opent inderdaad heel veel "mag dit" topics met betrekking tot werk, zowel voor jou als voor je vriend, dus het kan bijna niet anders dan dat je er wel profijt aan zal hebben. Jullie hebben echt heel veel gedoe qua werk als je het vergelijkt met de meeste mensen hier, en hulp van profesionals zou misschien handig zijn. Die mensen daar hebben ervoor geleerd en wij (grotendeels) niet.

Maar...ik héb ook rechtsbijstand inmiddels. Maar die kan ik toch niet op een zondag gaan bellen? Embarassed
JD
JD
Ratel
Ratel

Bericht  JD zo 26 aug 2012 - 7:45

Maple schreef:
AngelNyn schreef:
JaneDoe schreef:
AngelNyn schreef:

Jij kunt altijd zo lekker schijnheilig doen laughcry

ja het is een feit, en daar heb ik toch ook wat mee gedaan? Ik heb hem afgesloten zoals jullie me allemaal al 1000x geadviseerd hebben.
JD
JD
Ratel
Ratel

Bericht  Twellie zo 26 aug 2012 - 7:46

Voor zover ik weet geldt in de horeca CAO een opzegtermijn van één maand. Dat is dus een 'verse' maand, de maand waarin opgezegd wordt, moet daarnaast ook uitgewerkt worden. CAO gaat boven een contract, anders kan een werkgever natuurlijk de meest belachelijke dingen gaan vastleggen.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Bericht  Gast zo 26 aug 2012 - 7:46

JaneDoe schreef:
RYW schreef:Nou ja, het is op zich wel handig denk ik voor jullie. Je opent inderdaad heel veel "mag dit" topics met betrekking tot werk, zowel voor jou als voor je vriend, dus het kan bijna niet anders dan dat je er wel profijt aan zal hebben. Jullie hebben echt heel veel gedoe qua werk als je het vergelijkt met de meeste mensen hier, en hulp van profesionals zou misschien handig zijn. Die mensen daar hebben ervoor geleerd en wij (grotendeels) niet.

Maar...ik héb ook rechtsbijstand inmiddels. Maar die kan ik toch niet op een zondag gaan bellen? Embarassed
Maar maandag wel. En niet pas woensdag?

Gast
Gast

Bericht  RYW zo 26 aug 2012 - 7:48

Ik heb het ook wel eens ergens van je gelezen, volgens mij toen je vriend al eerder overwoog om iets anders te zoeken.

Oh maar... Ik bedenk ineens iets. Ik had een tijdje terug een aanbieding van een andere organisatie die me wilde overnemen van mijn huidige baas, maar ik kon niet 'gratis' weg omdat ik ouderschapsverlof had opgenomen, en dan moet je minimaal een jaar blijven anders moet je terugbetalen. En de potentiële nieuwe werkgever gaf aan dat zij die afkoopsom graag voor me wilden betalen als ze me daarmee konden binnenhalen. Nu heb ik daar uiteindelijk van afgezien omdat mijn eigen baas met een beter aanbod kwam, maar is dat misschien een optie voor je vriend? Dat de nieuwe baas zijn afkoopsom betaalt, of iets met zijn huidige baas overeenkomt?
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Bericht  JD zo 26 aug 2012 - 7:49

Maple schreef:
JaneDoe schreef:

ben de hele dag op mijn werk en heb daar helaas geen mogelijkheid om te bellen.

Maar helaas, heb net gegoogled en dat van zn contract voor bepaalde tijd schijnt óók nog eens te mogen... Mad

Verlenging van een tijdelijk contract
De huidige regeling tijdelijke contracten luidt als volgt: er bestaat (afhankelijk van welke situatie zich eerder voordoet) recht op een vast contract vanaf de dag dat:

er een zevende contract afgesloten is
of

er twee of meer contracten zijn afgesloten die gezamenlijk betrekking hebben op een aaneengesloten periode van vijf jaar.

Heb dus alle antwoorden die ik wilde toen ik de topic opende, helaas niet de antwoorden waar ik op hoopte. Stomme horeca....
JD
JD
Ratel
Ratel

Bericht  RYW zo 26 aug 2012 - 7:49

JaneDoe schreef:

Ja chill, toen ik zat te typen had je dat nog niet gezegd Wink ik zou zsm bellen inderdaad smile
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Bericht  TukTuk zo 26 aug 2012 - 7:50

JaneDoe schreef:
AngelNyn schreef:
JaneDoe schreef:
AngelNyn schreef:

Ja dat weet ik, maar die opmerking erachteraan....dat had dan toch weer niet gehoeven?
Er is me al 100000x gezegd een rechtsbijstand te nemen...die heb ik inmiddels ook, en ik weet dat ik die hiervoor kan gebruiken, maar ik kan woensdag pas bellen, dus wilde even vooronderzoek doen voordat ik ging rondbellen.

maar goed, conclusie is dat dit soort contracten blijkbaar gewoon mogen? Ik vind het echt vreemd... maar zal misschien per sector verschillend zijn?
en dat van 66 maanden in dienst moeten zijn voor je onbepaalde tijd krijgt, is iemand daar bekend mee? ga zelf ook nog even googlen

Denk het niet als die tekst van een algemene website komt (http://www.arbeidsrechter.nl). Er worden geen specifieke sectoren benoemd smile. Volgens mij is dit gewoon een algemeen iets.
Je vriend kan hooguit proberen om te regelen dat hij eerder weg zou mogen, als zijn werkgever toestemming geeft dan is het wel mogelijk om eerder op te zeggen: http://www.arbeidsrechter.nl/einde-arbeidsovereenkomst-met-wederzijds-goedvinden

Overigs kan je toch ook wel begrijpen als je het zoveelste topic over dit soort kwesties opent, en als er al regelmatig advies is geweest een rechtsbijstandsverzekering te nemen, dat je daarmee niet de indruk hebt dat je die ook daadwerkelijk afgesloten hebt? Als je in je topic nou iets vermeld van "ik kan woensdag pas mijn rechtsbijstandsverzekering bellen, maar ik wil toch kijken of ik al eerder duidelijkheid kan krijgen" , oid, dan geeft het al een heel ander beeld.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Bericht  Gast zo 26 aug 2012 - 7:50

JaneDoe schreef:
Maple schreef:
JaneDoe schreef:

ben de hele dag op mijn werk en heb daar helaas geen mogelijkheid om te bellen.

Maar helaas, heb net gegoogled en dat van zn contract voor bepaalde tijd schijnt óók nog eens te mogen... Mad

Verlenging van een tijdelijk contract
De huidige regeling tijdelijke contracten luidt als volgt: er bestaat (afhankelijk van welke situatie zich eerder voordoet) recht op een vast contract vanaf de dag dat:

er een zevende contract afgesloten is
of

er twee of meer contracten zijn afgesloten die gezamenlijk betrekking hebben op een aaneengesloten periode van vijf jaar.

Heb dus alle antwoorden die ik wilde toen ik de topic opende, helaas niet de antwoorden waar ik op hoopte. Stomme horeca....
Waarom moet jij bellen, het gaat toch om je vriend zijn contract?

Gast
Gast

Bericht  JD zo 26 aug 2012 - 7:50

RYW schreef:Ik heb het ook wel eens ergens van je gelezen, volgens mij toen je vriend al eerder overwoog om iets anders te zoeken.

Oh maar... Ik bedenk ineens iets. Ik had een tijdje terug een aanbieding van een andere organisatie die me wilde overnemen van mijn huidige baas, maar ik kon niet 'gratis' weg omdat ik ouderschapsverlof had opgenomen, en dan moet je minimaal een jaar blijven anders moet je terugbetalen. En de potentiële nieuwe werkgever gaf aan dat zij die afkoopsom graag voor me wilden betalen als ze me daarmee konden binnenhalen. Nu heb ik daar uiteindelijk van afgezien omdat mijn eigen baas met een beter aanbod kwam, maar is dat misschien een optie voor je vriend? Dat de nieuwe baas zijn afkoopsom betaalt, of iets met zijn huidige baas overeenkomt?

hmmm dat kan ik eens vragen ja, dat van die afkoopsom. Alhoewel ze hem wel graag willen hebben voor die baan, maar er naast hem nog wel heel veel meer geïnteresseerden zijn...dus ik ben bang dat ze dan wel iemand anders aannemen. Maar het is het proberen waard, dankjewel.
JD
JD
Ratel
Ratel

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: