Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Het langstudeerder-gedoe

+6
Toet
xxDila
Minx
Atelier Madame
Phileine
Parisienne
10 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Het langstudeerder-gedoe Empty Het langstudeerder-gedoe

Bericht  Parisienne do 16 aug 2012 - 4:55

Wat een gedoe om dat langstuderen zeg! Begrijp me niet verkeerd, ik vind het alleen maar super dat er nog een keer gepraat gaat worden om de langstudeerderboete af te schaffen, maar ik wil graag zekerheid!

Komend jaar val ik onder de langstudeerders en moet dus helaas de boete bovenop mijn collegegeld gaan betalen. Heb alles geregeld omtrent betalen van mijn studie, al geregeld dat er in september bijna 1000 euro van mijn rekening af kan (moet dan het eerste termijn van vijf termijnen betalen). En nu weet ik nog niet precies waar ik aan toe ben. Ze geven telkens weer hoop, het is eigenlijk zo gemeen! Sad

Nog meer studenten die in eenzelfde situatie zitten?
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het langstudeerder-gedoe Empty Re: Het langstudeerder-gedoe

Bericht  Phileine do 16 aug 2012 - 4:57

Ik wil ook graag duidelijkheid, maar hoop echt dat het gewoon helemaal niet meer doorgaat. Ik moet anders bijna 5000 euro betalen Neutral Gelukkig maar eenmalig, want volgend jaar begin ik met een master.
Phileine
Phileine
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1894
Punten : 2065
Registratiedatum : 17-11-10
Woonplaats : In mijn dromen ben ik overal

Terug naar boven Ga naar beneden

Het langstudeerder-gedoe Empty Re: Het langstudeerder-gedoe

Bericht  Parisienne do 16 aug 2012 - 5:03

Ja, ik hoop ook echt dat het uiteindelijk allemaal niet doorgaat! Maar een maand voordat alles gaat beginnen hebben we nu nog geen zekerheid.. dat is echt balen! Ik doe erg mijn best die 1000 euro eind september te hebben. In totaal moet ik ook bijna 5000 betalen. Om de maand 1000 euro.. dat is echt bizar veel!
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het langstudeerder-gedoe Empty Re: Het langstudeerder-gedoe

Bericht  Gast do 16 aug 2012 - 5:05

Ik ben vast spuit 11 , maar ik las dat de regel niet door gaat? Of is dat niet meer zeker?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Het langstudeerder-gedoe Empty Re: Het langstudeerder-gedoe

Bericht  Phileine do 16 aug 2012 - 6:29

Luce schreef:Ik ben vast spuit 11 , maar ik las dat de regel niet door gaat? Of is dat niet meer zeker?

De Tweede Kamer wil het afschaffen, want CDA is nu ook om, maar dan moeten ze een alternatief voorleggen om te bezuinigen in het onderwijs.
Phileine
Phileine
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1894
Punten : 2065
Registratiedatum : 17-11-10
Woonplaats : In mijn dromen ben ik overal

Terug naar boven Ga naar beneden

Het langstudeerder-gedoe Empty Re: Het langstudeerder-gedoe

Bericht  Atelier Madame do 16 aug 2012 - 6:37

Ik heb als een gek de hele zomer doorgewerkt om onder die lanfstudeerboete uit te komen, volgende week woensdag m'n laatste tentamen en hopelijk os het dan klaar. Vind het zon stomme regeling, nja goed dat ze een deadline stellen, maar niet de spelregels veranderen tijdens het spel.
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het langstudeerder-gedoe Empty Re: Het langstudeerder-gedoe

Bericht  Phileine do 16 aug 2012 - 6:57

Atelier Madame schreef:Ik heb als een gek de hele zomer doorgewerkt om onder die lanfstudeerboete uit te komen, volgende week woensdag m'n laatste tentamen en hopelijk os het dan klaar. Vind het zon stomme regeling, nja goed dat ze een deadline stellen, maar niet de spelregels veranderen tijdens het spel.

Precies, dat is ook mijn punt. Ik heb er nog aan gedacht om twee jaar in 1 te gaan doen, maar dat leek mij toch niet zo'n goed plan. Was vorig jaar ook nooit gelukt, omdat mijn relatie ook nog uitging en de nasleep daarvan heeft ook veel tijd gekost (en daardoor weinig studiepunten).
Phileine
Phileine
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1894
Punten : 2065
Registratiedatum : 17-11-10
Woonplaats : In mijn dromen ben ik overal

Terug naar boven Ga naar beneden

Het langstudeerder-gedoe Empty Re: Het langstudeerder-gedoe

Bericht  Minx do 16 aug 2012 - 7:49

Ik heb gehoord dat het voor 1 sept er niet meer door heen zou komen. Dat komend jaar de boete dus wel zou gelden. Denk ook niet dat ze het er binnen twee dingen nog door kunnen drukken.

Ik zou er denk ik van uit gaan dat het wel betaald moet worden en anders heb je geluk toch.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het langstudeerder-gedoe Empty Re: Het langstudeerder-gedoe

Bericht  xxDila do 16 aug 2012 - 8:10

Misschien een stomme vraag hoor,
maar die boete is toch €3000,00
Hoe kan het dan dat jij/jullie in totaal €5000,00 moeten betalen?Het langstudeerder-gedoe 878948377

Edit;
Ik zou het trouwens wel raar vinden dat er dit jaar bijvoorbeeld wel betaald moeten worden en dat het dan volgende jaar alsnog wordt afgeschaft..


Laatst aangepast door xxDila op do 16 aug 2012 - 8:17; in totaal 1 keer bewerkt
xxDila
xxDila
Prater
Prater

Aantal berichten : 976
Punten : 1204
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het langstudeerder-gedoe Empty Re: Het langstudeerder-gedoe

Bericht  Gast do 16 aug 2012 - 8:12

Voor mij was die boete een enorme stok achter de deur, maar ik vind het ook flauw dat ze het nu terugtrekken. 't Is allemaal campagnespel natuurlijk, maar toch. Misschien hebben ze het gedaan om eindelijk al die langstudeerders klaar te stomen, maar meenden ze het vanaf het begin niet serieus. Dat zou toch wel een Vadertje Staat-achtige actie geweest zijn waar ik wel vóór ben. Het langstudeerder-gedoe 3920004554

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Het langstudeerder-gedoe Empty Re: Het langstudeerder-gedoe

Bericht  Toet do 16 aug 2012 - 8:20

xxDila schreef:Misschien een stomme vraag hoor,
maar die boete is toch €3000,00
Hoe kan het dan dat jij/jullie in totaal €5000,00 moeten betalen?Het langstudeerder-gedoe 878948377

Edit;
Ik zou het trouwens wel raar vinden dat er dit jaar bijvoorbeeld wel betaald moeten worden en dat het dan volgende jaar alsnog wordt afgeschaft..

De boete komt bovenop je collegegeld.
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het langstudeerder-gedoe Empty Re: Het langstudeerder-gedoe

Bericht  xxDila do 16 aug 2012 - 8:29

Toet schreef:
xxDila schreef:Misschien een stomme vraag hoor,
maar die boete is toch €3000,00
Hoe kan het dan dat jij/jullie in totaal €5000,00 moeten betalen?Het langstudeerder-gedoe 878948377

Edit;
Ik zou het trouwens wel raar vinden dat er dit jaar bijvoorbeeld wel betaald moeten worden en dat het dan volgende jaar alsnog wordt afgeschaft..

De boete komt bovenop je collegegeld.

Ohjaa dom! Niet eens aangedacht Het langstudeerder-gedoe 394967
xxDila
xxDila
Prater
Prater

Aantal berichten : 976
Punten : 1204
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het langstudeerder-gedoe Empty Re: Het langstudeerder-gedoe

Bericht  Parisienne wo 22 aug 2012 - 22:01

De dag van de waarheid? Ik ga zo het debat even een stuk volgen!
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het langstudeerder-gedoe Empty Re: Het langstudeerder-gedoe

Bericht  Oasis wo 22 aug 2012 - 22:13

Pff, ik duim heel hard dat ie alsnog vervalt!!
Oasis
Oasis
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4392
Punten : 4662
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het langstudeerder-gedoe Empty Re: Het langstudeerder-gedoe

Bericht  Parisienne wo 22 aug 2012 - 22:15

Ik ook!
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het langstudeerder-gedoe Empty Re: Het langstudeerder-gedoe

Bericht  Gast wo 22 aug 2012 - 22:23

Rood schreef:Voor mij was die boete een enorme stok achter de deur, maar ik vind het ook flauw dat ze het nu terugtrekken. 't Is allemaal campagnespel natuurlijk, maar toch. Misschien hebben ze het gedaan om eindelijk al die langstudeerders klaar te stomen, maar meenden ze het vanaf het begin niet serieus. Dat zou toch wel een Vadertje Staat-achtige actie geweest zijn waar ik wel vóór ben. Het langstudeerder-gedoe 3920004554

Zelfs hier grote complottheorieën :O

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Het langstudeerder-gedoe Empty Re: Het langstudeerder-gedoe

Bericht  Parisienne wo 22 aug 2012 - 22:28

Haha, die reactie van Rood had ik nog niet eens gelezen. Tsja.. het zou een mogelijkheid geweest zijn! Wink

Ikzelf denk dat de partijen nu van mening veranderen om zo stemmers te trekken. Studenten mogen stemmen en zullen waarschijnlijk niet stemmen op partijen die voor de langstudeerboete zijn.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het langstudeerder-gedoe Empty Re: Het langstudeerder-gedoe

Bericht  Oasis wo 22 aug 2012 - 22:36

Ben toch wel benieuwd of de boete kan vervallen voor de start van het nieuwe schooljaar, hoor.

Overigens vind ik de regel op zich niet slecht, maar wel het feit dat het met terugwerkende kracht is tot aan 1991. Dat vind ik belachelijk!!
Oasis
Oasis
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4392
Punten : 4662
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het langstudeerder-gedoe Empty Re: Het langstudeerder-gedoe

Bericht  Gast wo 22 aug 2012 - 22:44

Geen alternatief te vinden Het langstudeerder-gedoe 1270000679

Ja, ja...

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Het langstudeerder-gedoe Empty Re: Het langstudeerder-gedoe

Bericht  Lousanne wo 22 aug 2012 - 22:46

Ik vind het ook wel goed dat er een boete komt voor langstudeerders. 1 jaar uitloop tijdens bachelor en 1 jaar tijdens master, dat moet toch echt genoeg zijn. Maar ik vind niet dat je het nu met terugwerkende kracht kan veranderen, dat is de spelregels veranderen tijdens het spel. Voer het gewoon nu in met de eerstejaars studenten die nu ga beginnen.
Lousanne
Lousanne
Prater
Prater

Aantal berichten : 574
Punten : 661
Registratiedatum : 29-05-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Het langstudeerder-gedoe Empty Re: Het langstudeerder-gedoe

Bericht  Oasis wo 22 aug 2012 - 23:00

Nou, dat was ook weer typisch een geval van 'iemand blij maken met een dooie mus'.
Dat wordt gewoon dokken in september!
Oasis
Oasis
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4392
Punten : 4662
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het langstudeerder-gedoe Empty Re: Het langstudeerder-gedoe

Bericht  Parisienne wo 22 aug 2012 - 23:16

Inderdaad.. eind september mag ik dus gewoon mijn eerste termijn gaan betalen.. bijna 1000 euro Cry

Lousanne: op zich vind ik de maatregel ook wel enigszins redelijk, maar niet voor iedereen. Ik vind dat scholen zelf moeten mogen bepalen wie de boete krijgt. Studenten die inderdaad niks zitten te doen, die er maar met de pet naar gooien.. die mogen van mij best een boete opgelegd krijgen. Ik heb er genoeg gezien tijdens mijn opleiding. Maar deze maatregel mag niet voor iedereen gelden vind ik.

En dan nog: een boete van 3000 euro (bovenop collegegeld) is veel! Bekijk andere maatregelen, sprokkel overal wat geld vandaan en geef studenten desnoods nog een boete maar dan lager. Ik snap goed dat ze geld nodig hebben. Aangezien iedereen de dupe zal worden van de bezuinigingen is het onvermijdelijk dat studenten ook de consequenties voelen. Maar verlaag dan het boetebedrag een heel stuk. Vang de rest op met andere bezuinigingen (vraag me even niet waar).
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het langstudeerder-gedoe Empty Re: Het langstudeerder-gedoe

Bericht  Oasis wo 22 aug 2012 - 23:25

Ik ben de politiek zo zat, bah! Allemaal om zieltjes te winnen, was dit en meer niet.

In september moet ik ook veel betalen (510 euro), pff het doet nu al pijn Cry.
En het is niet zo dat het onderwijs dan ineens 1000x beter wordt ofzo.
Oasis
Oasis
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4392
Punten : 4662
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het langstudeerder-gedoe Empty Re: Het langstudeerder-gedoe

Bericht  Lousanne wo 22 aug 2012 - 23:27

Parisienne schreef:Inderdaad.. eind september mag ik dus gewoon mijn eerste termijn gaan betalen.. bijna 1000 euro Cry

Lousanne: op zich vind ik de maatregel ook wel enigszins redelijk, maar niet voor iedereen. Ik vind dat scholen zelf moeten mogen bepalen wie de boete krijgt. Studenten die inderdaad niks zitten te doen, die er maar met de pet naar gooien.. die mogen van mij best een boete opgelegd krijgen. Ik heb er genoeg gezien tijdens mijn opleiding. Maar deze maatregel mag niet voor iedereen gelden vind ik.

En dan nog: een boete van 3000 euro (bovenop collegegeld) is veel! Bekijk andere maatregelen, sprokkel overal wat geld vandaan en geef studenten desnoods nog een boete maar dan lager. Ik snap goed dat ze geld nodig hebben. Aangezien iedereen de dupe zal worden van de bezuinigingen is het onvermijdelijk dat studenten ook de consequenties voelen. Maar verlaag dan het boetebedrag een heel stuk. Vang de rest op met andere bezuinigingen (vraag me even niet waar).

Maar bij welke studenten vind je dan die geen boete hoeven te betalen die wel langer over hun studie doen? Ik vind dat mensen die ziek zijn geweest, heftige gebeurtenis hebben meegemaakt (overlijden) etc etc dat die langer mogen doen over hun studie. Dat is logisch, en dat is nu ook zo gergegeld dat je uitloop mag hebben.

Dan heb je inderdaad de mensen die niks uitvoeren en alleen maar aan het feesten zijn, daarvoor vind je (en dat vind ik ook) de boete terecht.
En welke groep mensen blijft er dan over? Als ik bij mij op de opleiding kijk naar de langstudeerders, zijn het idd mensen uit bovenstaande groep. Er is ook een groep mensen die er keihard voor werken maar dan alsnog niets halen. Tja, dan ben je mijns inziens gewoon niet geschikt voor de opleiding en kun je beter een niveautje lager doen, dan vind ik het wel terecht dat deze mensen de langstudeerder boete moeten betalen. Dan is er nog een groep mensen die bestuur e.d. gaat doen, dat is opzich prima maar daarvoor heb je dus dat extra jaar uitloop.
Lousanne
Lousanne
Prater
Prater

Aantal berichten : 574
Punten : 661
Registratiedatum : 29-05-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Het langstudeerder-gedoe Empty Re: Het langstudeerder-gedoe

Bericht  Parisienne wo 22 aug 2012 - 23:39

Ik doelde inderdaad op de studenten die jij noemt. Ziekte, heftige gebeurtenissen, zwangerschap, heftige perioden, etc. dat zouden voor mij uitzonderingen op de regel moeten kunnen zijn.

Ik neem een voorbeeld aan mezelf: ik ben altijd een goede student geweest, alles altijd netjes op tijd gehaald, etc. Tijdens de laatste helft van mijn vierde en tevens laatste jaar kwam ik erachter dat ik zwanger was, net een paar dagen voordat ik aan mijn afstudeerstage zou beginnen. Ik ben eraan begonnen, maar het lukte me door een zware zwangerschap niet om af te studeren dat jaar. Na de geboorte van mijn dochter is niet altijd even makkelijk geweest, nog steeds niet. Ze heeft een ernstig slaapprobleem en daardoor ben ik er totaal aan onderdoor gegaan (geestelijk en fysiek). Dat is de reden dat ik komend schooljaar mijn zevende jaar in ga van mijn studie. Ik had dit zo graag anders gezien, ik had graag naast het zorgen voor mijn dochter mijn studie succesvol afgerond. Echter, dit is door omstandigheden nog niet gelukt. Bij mij is het een zwangerschap en moeilijke periode erna, voor anderen kan dit zijn heftige gebeurtenissen (en de nasleep ervan), het overlijden van een dierbaar iemand, het zorgen voor een dierbaar iemand, etc. Mijn probleem was bekend bij mijn decaan, heb meerdere gesprekken gehad. Er is begrip vanuit school, ik heb zelfs recht gehad op een paar maanden bijdrage uit het afstudeerfonds. Waarom is er voor studenten als mij (waarvan hun reden van studie uitloop gegrond is en erkend is door een decaan) dan geen uitzondering?
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het langstudeerder-gedoe Empty Re: Het langstudeerder-gedoe

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum