Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Antibiotica en melk? En de zon?

5 plaatsers

Ga naar beneden

Antibiotica en melk? En de zon? Empty Antibiotica en melk? En de zon?

Bericht  Gast di 14 aug 2012 - 22:16

In verband met een infectie ben ik nu aan de antibiotica. Op de verpakking staat dat ik de tabletten niet mag innemen met melk. Dat doe ik sowieso nooit dus dat is het probleem niet. Alleen nu lees ik in een artikel dat wanneer je antibiotica slikt, je helemaal geen melk mag drinken? Dit staat ook niet zo in de bijsluiter. Is er toevallig iemand die dat weet?

En antibiotica en de zon? Kreeg er gisteren een opmerking over of ik dat nou wel moest doen; Antibiotica slikken en in de zon liggen. Ook hier staat niks over in, in de bijsluiter.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Antibiotica en melk? En de zon? Empty Re: Antibiotica en melk? En de zon?

Bericht  Poubelle di 14 aug 2012 - 22:18

Volgens mij is het niet bij alle antibiotica dat je beter niet in de zon kunt gaan, volgens mij kun je daar vlekken van krijgen.
Mijn huisarts zei het er de laatste keer dat ik een ab-kuur kreeg wel bij.
Poubelle
Poubelle
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3390
Punten : 3725
Registratiedatum : 27-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Antibiotica en melk? En de zon? Empty Re: Antibiotica en melk? En de zon?

Bericht  Gast di 14 aug 2012 - 22:19

Met sommige AB mag je inderdaad niet in de zon maar dat staat dan gewoon in de bijsluiter!

Of je melk mag drinken weet ik niet, maar ook hierbij lijkt het mij dat dat dan in de bijsluiter zou moeten staan..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Antibiotica en melk? En de zon? Empty Re: Antibiotica en melk? En de zon?

Bericht  Toet di 14 aug 2012 - 22:45

Bij de meeste antibiotica mag je inderdaad niet in de zon, of als het echt niet anders kan moet je jezelf insmeren met factor 50. Maar als dat bij jou niet in de bijsluiter staat, zal het wel niet van toepassing zijn.

Als jij antwoord heb op jouw vragen, mag ik je topic dan even gebruiken? Ik ben ook heel benieuwd hoe het zit met antibiotica en alcohol.. Krijg binnenkort een kuur van minimaal 6 weken en er staat helemaal niks over alcohol in de bijsluiter. Maar als ik erop google komt daaruit dat juist met de stof die in mijn AB zit geen alcohol gedronken mag worden (of in ieder geval, dat het daardoor minder goed werkt)
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Antibiotica en melk? En de zon? Empty Re: Antibiotica en melk? En de zon?

Bericht  Gast di 14 aug 2012 - 22:56

Dit staat er trouwens in de bijsluiter wat betreft zuivelproducten (dus niet eens alleen melk.. Oeps.. )
"Tenzij u Ciprofloxacine Sandoz bij de maaltijden inneemt, mag u geen zuivelproducten eten of drinken en ook geen dranken muttigen waaraan calcium is toegevoegd wanneer u de tabletten inneemt. "

En dat laatst vind ik juist verwarrend.. Mag ik ze de hele periode niet, of mag het alleen niet als ik de pillen inneem (Dus niet innemen met melk o.i.d.). Ook omdat er staat dat wanneer je het tijdens maaltijden inneemt, het niet uitmaakt..

Ik weet wel dat ik me de vorige keer hier niet aan heb gehouden. Dat weet ik nog goed, omdat ik zo'n last van m'n maag had en dus regelmatig warme melk dronk om de pijn een beetje te verzachten..

Toet, in mijn bijsluiter staat ook niks over alcohol. Voor zover ik weet mag het niet, maar schijnbaar dus wel..? Net zoals dat het niet waar schijnt te zijn dat de pil een verminderde werking krijgt. Maar toch durf ik die gok niet te wagen.. :$

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Antibiotica en melk? En de zon? Empty Re: Antibiotica en melk? En de zon?

Bericht  Gympie di 14 aug 2012 - 23:05

Ik zou de apotheek even bellen.
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2131
Punten : 2367
Registratiedatum : 23-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Antibiotica en melk? En de zon? Empty Re: Antibiotica en melk? En de zon?

Bericht  Rush di 14 aug 2012 - 23:05

Ik moest juist m`n antibiotica innemen met melk. Antibiotica en melk? En de zon? 394967
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Antibiotica en melk? En de zon? Empty Re: Antibiotica en melk? En de zon?

Bericht  May di 14 aug 2012 - 23:06

Toet schreef:
Als jij antwoord heb op jouw vragen, mag ik je topic dan even gebruiken? Ik ben ook heel benieuwd hoe het zit met antibiotica en alcohol.. Krijg binnenkort een kuur van minimaal 6 weken en er staat helemaal niks over alcohol in de bijsluiter. Maar als ik erop google komt daaruit dat juist met de stof die in mijn AB zit geen alcohol gedronken mag worden (of in ieder geval, dat het daardoor minder goed werkt)

Bij de meeste antibiotica kan je best een keer een glaasje alcohol drinken. Echter wordt het afgeraden omdat het nogal een zware belasting voor je lever is. Die moet namelijk de antibiotica al afbreken en dan moet die dan daarnaast ook nog eens de alcohol afbreken. Dus daarom wordt het sterk afgeraden het te doen. Als de antibiotica ivm de werking en bijwerkingen niet met alcohol mag, moet dit vermeld staan in de bijsluiter of op het etiket.
May
May
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4093
Punten : 4169
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : Twente

Terug naar boven Ga naar beneden

Antibiotica en melk? En de zon? Empty Re: Antibiotica en melk? En de zon?

Bericht  May di 14 aug 2012 - 23:12

Waarom zonnen wordt afgeraden is omdat antibiotica je huid nogal gevoelig kan maken voor uv-straling en je dus heel snel kan verbranden als je antibiotica gebruikt.

Van de melk zou ik denken dat je het niet met melk mag innemen. Voor de zekerheid zou ik 2 uur voor en 1 uur na het innemen van de tabletten geen melkproducten gebruiken.
May
May
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4093
Punten : 4169
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : Twente

Terug naar boven Ga naar beneden

Antibiotica en melk? En de zon? Empty Re: Antibiotica en melk? En de zon?

Bericht  Gast wo 15 aug 2012 - 2:02

Fruity schreef:Dit staat er trouwens in de bijsluiter wat betreft zuivelproducten (dus niet eens alleen melk.. Oeps.. )
"Tenzij u Ciprofloxacine Sandoz bij de maaltijden inneemt, mag u geen zuivelproducten eten of drinken en ook geen dranken muttigen waaraan calcium is toegevoegd wanneer u de tabletten inneemt. "

En dat laatst vind ik juist verwarrend.. Mag ik ze de hele periode niet, of mag het alleen niet als ik de pillen inneem (Dus niet innemen met melk o.i.d.). Ook omdat er staat dat wanneer je het tijdens maaltijden inneemt, het niet uitmaakt..

Ik weet wel dat ik me de vorige keer hier niet aan heb gehouden. Dat weet ik nog goed, omdat ik zo'n last van m'n maag had en dus regelmatig warme melk dronk om de pijn een beetje te verzachten..

Toet, in mijn bijsluiter staat ook niks over alcohol. Voor zover ik weet mag het niet, maar schijnbaar dus wel..? Net zoals dat het niet waar schijnt te zijn dat de pil een verminderde werking krijgt. Maar toch durf ik die gok niet te wagen.. :$

Calcium zorgt ervoor dat de AB niet goed kan worden opgenomen vanuit de darmwand naar de bloedbanen toe, waardoor de kuur minder werkzaam is. Dus liever geen melkproducten gebruiken tijdens de kuur, maar ik kan mij voorstellen dat zoiets best lastig is als de kuur langer duurt.

Het gaat er meer om dat je niet een glas melk drinkt als je de tabletten net ingenomen hebt, je mag wel vanaf 4 uur na inname van de tabletten een glas melk (dan zijn ze al door die darmwand heen). Het is niet zo dat als je iets van zuivelproducten inneemt, je pats-boem niks meer binnen krijgt van de AB, dus een plakje kaas etc kan best. Maar ik zou het proberen te vermijden, omdat je anders zo precies met de tijd bezig moet zijn. Als je trouwens last van je maag krijgt tijdens de kuur, kun je de tabletten beter na de maaltijd nemen.

En wat May zegt van de alcohol klopt, je mag best eens een glaasje. Maar niet te veel, om je lever niet te erg te laten belasten.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Antibiotica en melk? En de zon? Empty Re: Antibiotica en melk? En de zon?

Bericht  Gast wo 15 aug 2012 - 3:10

Ik heb de huisarts nog gebeld hierover. Het ging er inderdaad om dat het niet met melk werd ingenomen en dat ik niet direct na het innemen een zuivelproduct nam. Opgelost dus! Very Happy

Toet, it's yours! Haha Wink

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Antibiotica en melk? En de zon? Empty Re: Antibiotica en melk? En de zon?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum