Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Studieschuld

+7
Guus
Susan
Kqip
Niekske
Mari
Blond
Lavendel
11 plaatsers

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Ga naar beneden

Studieschuld - Pagina 2 Empty Re: Studieschuld

Bericht  Gast vr 28 jan 2011 - 5:57

Susan schreef:
Lilith schreef:Mari, je zit ernaast. Je hoeft alleen niet meer terug te betalen als je in die 15 jaar nóóit genoeg hebt verdiend om af te betalen (bijstandsniveau dus). Want als je wél gewoon werkt (maakt niet uit wat voor werk) dan betaaal je ook gewoon na die 15 jaar door hoor, het is niet zo dat je 50,- per maand mag betalen en dat het dan na 15 jaar stopt. Je gaat dan gewoon langer door met betalen dan die 15 jaar. Als je alleen door omstandigheden nooit hebt kunnen werken of voldoende inkomen hebt gehad, dán kun je kwijtschelding aanvragen.

Volgens mij houdt je aflosperiode na 15 jaar sowieso op, tenzij je een periode lang gebruik hebt gemaakt van draagkrachtmeting en het inkomen van je partner buiten beschouwing hebt gelaten. Als je bijvoorbeeld geen partner hebt en je hebt (een tijdlang) 50 euro per maand afgelost dan stopt je aflosperiode na 15 jaar evengoed. Zolang er maar geen inkomen van partner was dat niet is meegeteld.

Volgens mij is dit inderdaad het idee.

Susan, ik las in het andere topic dat je pedagogische wetenschappen hebt gestudeerd. Wat vond je daar van? Wil je er ooit nog iets mee gaan doen qua werk?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld - Pagina 2 Empty Re: Studieschuld

Bericht  Susan vr 28 jan 2011 - 6:18

Ik PM je wel even (of jij mij, als je specifieke vragen hebt), dan kunnen we het wat uitgebreider over de studie hebben.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld - Pagina 2 Empty Re: Studieschuld

Bericht  Gast vr 28 jan 2011 - 6:38

Sogood schreef:Weleens van credietcrisis gehoord?

Ik heb kei hard gestudeerd en het beste uit mijn studie weten te halen, toen ik was afgestudeerd was er geen baan te vinden in de sector waarin ik ben afgestudeerd. De banen die vrijkwamen (vrijwel enkel en alleen part-time) werden gegeven aan sollicitanten met werkervaring. M.a.w. ik kwam tegen mijn wil in thuis te zitten en heb nu een baan onder mijn niveau en dus is mijn draagkracht op dit moment minder. Allemaal tegen mijn wil in. Ik kan heel erg boos worden over opmerkingen als 'er met de pet naar gooien' want ik solliciteer me suf en het voelt behoorlijk klote kan ik je vertellen als je geen baan hebt en wel een grote studieschuld.

Eens eens driedubbel eens. Ik heb dan geen hoge studieschuld, maar ik kan ook geen baan vinden. Banen in mijn segment zijn er nauwelijks en bij andere banen nemen ze me niet aan omdat het aanbod van werkzoekenden zo belachelijk hoog is dat er altijd wel iemand bij zit die goedkoper is/geschikter is qua opleiding/meer ervaring heeft. Ik solliciteer me ook suf. En ik heb een goede opleiding (bachelor EN master). Toen ik begon had ik nooit gedacht dat ik moeite zou hebben met het vinden van een baan. Ik had gedacht dat ze stonden te springen om iemand van WO niveau. Niet dus. Overigens ga ik nu voor mezelf beginnen, jeej! Maar die studieschuld moet toch afbetaald worden :P

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld - Pagina 2 Empty Re: Studieschuld

Bericht  Highway za 29 jan 2011 - 9:31

Ik heb ook een flinke schuld (+19000) en zat me ook al druk te maken over afbetalen, echter ben ik tot de conclusie gekomen; tis niet anders.. Ik heb 2 foute studiekeuzes gemaakt en de derde was wel een superopleiding, die ik ook heb afgemaakt. Maar uiteindelijk wel bijna 7 jaar in de studiebanken gezeten; op eigen kosten. Ik moet vanaf volgend jaar januari af gaan betalen en ik ben erg benieuwd welk bedrag ik moet gaan aflossen. Ik los nu nog niks af;kan het geld momenteel goed gebruiken.
Highway
Highway
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3316
Punten : 3494
Registratiedatum : 17-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld - Pagina 2 Empty Re: Studieschuld

Bericht  Gast zo 30 jan 2011 - 20:41

Ik heb op het moment een schuld van ruim 9000 euro.. Ik moet nog 1.5 jaar (heb geen studiefinanciering meer) dus leen standaart 500 (naast kleine bijbaan) om nog een beetje "leuk" rond te komen. (Ik kom dan waarschijnlijk rond de 18 000 uit.. Ik hoop minder, want wil volgend jaar een baan van 3 dagen per week naast mijn studie, zodat ik minder hoef te lenen)

In maart ga ik stage lopen, krijg ik wel een vergoeding van 400, maar moet ik twee huizen onderhouden. (een hier, een in Amsterdam..) Mijn ouders zijn geweldig lief en helpen mij (alweer!) financieel voor een deel. Maar eigenlijk voel ik me hier zo schuldig over. Ik heb gekozen voor die stage in Amsterdam, dus ik moet die kamer ook betalen. (ze betalen ook al een deel voor mij appartement in Nijmegen).. Dus aan de ene kant wil ik helemaal niet dat ze voor mij betalen, maar aan de andere kant scheelt het me straks wel weer +/- 1000 euro op mijn schuld..

Ik denk altijd maar als ik straks klaar ben met studeren en ik heb een leuke baan, dat ik mijn ouders echt zo zal terug verwennen. Want zij verdienen echt de grootste pluim die er is.

(Ik weet niet goed waarom ik dit typ, maar ik zit er gewoon mee..)

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld - Pagina 2 Empty Re: Studieschuld

Bericht  Gast zo 30 jan 2011 - 20:52

Je studieschuld wordt niet zomaar kwijtgescholden na 15 jaar. Er zitten wel voorwaarden aan:

http://www.ib-groep.nl/particulieren/studieschuld/kwijtschelding_schuld.asp

En je begint niet met afbetalen twee jaar na je studie maar twee jaar nadat je nog recht had op een lening/ov/stufie. Als je dan twee studies doet heb je meestal na het derde jaar van je tweede studie nergens recht meer op. Dus dan geldt dat je 2 jaar na die derde jaar studie moet afbetalen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld - Pagina 2 Empty Re: Studieschuld

Bericht  Gast ma 31 jan 2011 - 0:13

Ja, als je die afgerond hebt.

Ik heb een paar maand terug met DUO gebeld , want ik maakte me zorgen over de schuld die ik nu heb, dat ik die eerder zou moeten afbetalen dan dat ik mijn diploma bij de OU had (waar ik geen stufi of iets dergelijks voor ontvang). Maar ik kreeg als antwoord dat je sowieso moest afbetalen na de 10 jaar termijn en anders (als je dus binnen de 10 jaar zit) als je je diploma hebt.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld - Pagina 2 Empty Re: Studieschuld

Bericht  Gast ma 31 jan 2011 - 0:23

Liva schreef:Ja, als je die afgerond hebt.

Ik heb een paar maand terug met DUO gebeld , want ik maakte me zorgen over de schuld die ik nu heb, dat ik die eerder zou moeten afbetalen dan dat ik mijn diploma bij de OU had (waar ik geen stufi of iets dergelijks voor ontvang). Maar ik kreeg als antwoord dat je sowieso moest afbetalen na de 10 jaar termijn en anders (als je dus binnen de 10 jaar zit) als je je diploma hebt.
Maar eind dit jaar loopt mijn 10jaar termijn al af en ik leen pas sinds 2 jaar. Ik studeer nog 4 a 5 jaar! Ik heb DUO vrijdag ook al gebeld met 100 vragen. Ik moet nog eens goed gaan rekenen. Mijn schuld is nu nog onder de 5000 iig.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld - Pagina 2 Empty Re: Studieschuld

Bericht  Gast ma 31 jan 2011 - 23:12

Ik heb nu 5000 schuld en straks als ik klaar ben is dat denk ik rond de 7000 euro. Ik heb er geen spijt van, ik ben 3x naar het buitenland geweest dan voro mn studie waar ik ontzettend veel van hem geleerd smile
Het rentepercentage is trouwens ook nihil, 1.5% over 2011 zag ik.
Ach, na mn school probeer ik zoveel mogelijk te sparen zodat ik na die 2 jaar al een groot deel kan aflossen en dan daarna zoveel mogelijk per maand af te lossen

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld - Pagina 2 Empty Re: Studieschuld

Bericht  Lavendel ma 31 jan 2011 - 23:34

Smikkell schreef:
Liva schreef:Ja, als je die afgerond hebt.

Ik heb een paar maand terug met DUO gebeld , want ik maakte me zorgen over de schuld die ik nu heb, dat ik die eerder zou moeten afbetalen dan dat ik mijn diploma bij de OU had (waar ik geen stufi of iets dergelijks voor ontvang). Maar ik kreeg als antwoord dat je sowieso moest afbetalen na de 10 jaar termijn en anders (als je dus binnen de 10 jaar zit) als je je diploma hebt.
Maar eind dit jaar loopt mijn 10jaar termijn al af en ik leen pas sinds 2 jaar. Ik studeer nog 4 a 5 jaar! Ik heb DUO vrijdag ook al gebeld met 100 vragen. Ik moet nog eens goed gaan rekenen. Mijn schuld is nu nog onder de 5000 iig.

Volgens mij moet je binnen 10 jaar een diploma hebben anders moet je alles, je lening maar ook je studiefinanciering terug betalen.
Lavendel
Lavendel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3651
Punten : 3920
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld - Pagina 2 Empty Re: Studieschuld

Bericht  Janelie di 1 feb 2011 - 0:01

Als ik klaar ben heb ik een schuld van ongeveer 11000. Soms lig ik er wel wakker van, maar vaak ook niet. Het kan niet anders. Of eigenlijk het zou wel iets minder kunnen zijn, maar dan moet ik een boel leuke dingen schrappen. Ik hoop gewoon dat ik snel een baan kan vinden, als ik die eenmaal heb gaat het afbetalen wel goed komen. We kunnen alleen niet in de toekomst kijken.

Ik dacht dat het ook zo was zoals Lavendel zegt Smikkel, maar de DUO is een betere informatiebron dan wij.
Janelie
Janelie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3159
Punten : 3189
Registratiedatum : 29-11-10
Woonplaats : Gelderland

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld - Pagina 2 Empty Re: Studieschuld

Bericht  Gast di 1 feb 2011 - 0:17

Lavendel schreef:
Smikkell schreef:
Liva schreef:Ja, als je die afgerond hebt.

Ik heb een paar maand terug met DUO gebeld , want ik maakte me zorgen over de schuld die ik nu heb, dat ik die eerder zou moeten afbetalen dan dat ik mijn diploma bij de OU had (waar ik geen stufi of iets dergelijks voor ontvang). Maar ik kreeg als antwoord dat je sowieso moest afbetalen na de 10 jaar termijn en anders (als je dus binnen de 10 jaar zit) als je je diploma hebt.
Maar eind dit jaar loopt mijn 10jaar termijn al af en ik leen pas sinds 2 jaar. Ik studeer nog 4 a 5 jaar! Ik heb DUO vrijdag ook al gebeld met 100 vragen. Ik moet nog eens goed gaan rekenen. Mijn schuld is nu nog onder de 5000 iig.

Volgens mij moet je binnen 10 jaar een diploma hebben anders moet je alles, je lening maar ook je studiefinanciering terug betalen.

Klopt. Ik reageerde trouwens niet op Smikkell maar op sproet. Had de vorige pagina niet helemaal gelezen :P

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld - Pagina 2 Empty Re: Studieschuld

Bericht  Gast di 1 feb 2011 - 0:19

Oh Smikkell je kan trouwens wel verlenging aanvragen van de 10 jaar termijn in jouw situatie. Moet je even overleggen met je mentor, die kan daar een verklaring voor tekenen. Ik geloof dat Whendull het voor elkaar heeft gekregen om 4 jaar stufi kwijtgescholden te krijgen. Omdat ze noodgedwongen moest stoppen met haar opleiding en een andere opleiding moest gaan doen, door haar adhd.

Als ik het niet binnen 10 jaar haal, kan ik ook een jaar verlenging aanvragen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld - Pagina 2 Empty Re: Studieschuld

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum