Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Boeken HBO

5 plaatsers

Ga naar beneden

Boeken HBO Empty Boeken HBO

Bericht  Gympie ma 13 aug 2012 - 5:14

Wat is normaal; koop je het boekenpakket gelijk in een keer of wacht je tot je het echt nodig hebt voor dat vak? Sowieso wil ik 2ehands kopen want ik ben echt geschrokken van de prijzen. Maar het nu in één keer aanschaffen is echt heel veel.

Op het mbo heb ik dat eens gedaan en nooit meer, voor 300 gekocht en maar 2 boeken van gebruikt. Ik wil dat nu voorkomen, dus wie kan me vertellen hoe het een beetje in elkaar steekt op het hbo?
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2131
Punten : 2367
Registratiedatum : 23-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Boeken HBO Empty Re: Boeken HBO

Bericht  Noortje ma 13 aug 2012 - 5:18

Ik zou wachten tot de colleges en dan kijken of je de boeken echt nodig hebt. Vaak heb je een groot deel van de boeken ook pas in het tweede semester nodig (rond januari), maar staan ze er wel alvast op.
Ik heb op het hva gezeten, maar daar had ik echt niet alle boeken nodig die op de lijst stonden! En daarbij had de helft van de klas nog geen boeken in de eerste week (weken), het was bij ons nooit erg als je nog geen boeken had.. Vooral niet in de eerst week.
Ik heb trouwens vaak boeken besteld via bol.com en dan zoveel mogelijk de tweedehands boeken. Dat ging altijd prima smile
Noortje
Noortje
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 38
Punten : 44
Registratiedatum : 25-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Boeken HBO Empty Re: Boeken HBO

Bericht  Roxi3 ma 13 aug 2012 - 5:25

Voordat ik begon aan mijn opleiding heb ik alle boeken voor het 1e jaar in een keer nieuw gekocht (á 1100 euro). Helaas had ik meer dan de helft niet nodig dus het 2e, 3e en 4e jaar heb ik alleen de boeken gekocht waarvan ik zeker wist dat ik ze (veel) nodig had. Boeken die ik maar weinig nodig had heb ik uit de bieb of de mediatheek geleend.

Roxi3
Prater
Prater

Aantal berichten : 1099
Punten : 1130
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Boeken HBO Empty Re: Boeken HBO

Bericht  TukTuk ma 13 aug 2012 - 5:26

Vaak heb je de helft (of meer!) niet nodig, dus ik zou gewoon even de eerste colleges afwachten en kijken wat de docent aanraad / verplicht stelt. Ik zou ook kijken of je met 2de jaars etc in contact kan komen, zij kunnen je precies vertellen welke boeken wel handig zijn om te kopen en welke niet.

Bij 2de hands wel even opletten of de druk ook overeen komt met diegene op je boekenlijst, soms zitten er toch wel wat verschillen in de verschillende drukken en dat zou zonde zijn als je straks een boek koopt, en uiteindelijk een paar hoofdstukken blijkt te "missen" die wel belangrijk zijn.

Toen ik aan het HBO in NL begon hadden we een boekenlijst van ruim 600 euro, zogenaamd allemaal verplicht.. Ik heb uiteindelijk nog geen kwart van de boeken gekocht, grotendeels 2de hands, en de boeken echt sporadisch gebruikt..
Wat dat betreft ben ik wel blij met hoe het nu gaat op mijn huidige opleiding. We hebben voor de meeste vakken gewoon "cursussen" die zelf samengesteld zijn door de docent en afgedrukt zijn, die kan je dan kopen, voor een kleine cursus zonder foto's betaal je 1 of 2 euro, en het kan oplopen tot 20 of 30 euro voor een cursus volledig in kleur.
Andere docenten werken alleen met powerpoints, en voor een paar vakken worden een aantal boeken wel aangeraden als naslagwerk / ter ondersteuning van de powerpoints of cursus, maar er wordt eigenlijk nooit een boek verplicht als zijnde examenstof.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Boeken HBO Empty Re: Boeken HBO

Bericht  Gast ma 13 aug 2012 - 5:53

Ik heb voor 300 euro mijn boeken gekocht (MBO) omdat ze allemaal op de lijst stonden. Ik zou het erg zonde vinden als ik ze niet zou gebruiken, maar ik ben toch bang dat ik ze onverhoopt toch allemaal nodig heb, daarom heb ik ze allemaal besteld.

Kun je niet gespreid betalen?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Boeken HBO Empty Re: Boeken HBO

Bericht  TukTuk ma 13 aug 2012 - 5:55

Zelda schreef:Ik heb voor 300 euro mijn boeken gekocht (MBO) omdat ze allemaal op de lijst stonden. Ik zou het erg zonde vinden als ik ze niet zou gebruiken, maar ik ben toch bang dat ik ze onverhoopt toch allemaal nodig heb, daarom heb ik ze allemaal besteld.

Kun je niet gespreid betalen?

Maar als je een boek nodig blijkt te hebben, is die snel genoeg besteld toch? Vaak liggen er wel een hoop op voorraad bij de boekhandel die in de hogeschool in zit, en anders is het snel genoeg besteld via internet.. Dan zit je hooguit 1 of 2 college's zonder het boek.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Boeken HBO Empty Re: Boeken HBO

Bericht  Gast ma 13 aug 2012 - 5:57

AngelNyn schreef:
Zelda schreef:Ik heb voor 300 euro mijn boeken gekocht (MBO) omdat ze allemaal op de lijst stonden. Ik zou het erg zonde vinden als ik ze niet zou gebruiken, maar ik ben toch bang dat ik ze onverhoopt toch allemaal nodig heb, daarom heb ik ze allemaal besteld.

Kun je niet gespreid betalen?

Maar als je een boek nodig blijkt te hebben, is die snel genoeg besteld toch? Vaak liggen er wel een hoop op voorraad bij de boekhandel die in de hogeschool in zit, en anders is het snel genoeg besteld via internet.. Dan zit je hooguit 1 of 2 college's zonder het boek.
Ja, dat is zo, maar ik ben een controlfreak wat dat betreft. Ik wil alles alvast voorbereid en in huis hebben voor ik aan mijn opleiding begin.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Boeken HBO Empty Re: Boeken HBO

Bericht  Gympie ma 13 aug 2012 - 5:57

Bedankt voor de reacties. Ik ga inderdaad nog niet bestellen. Ik wacht de eerste weken af en kijk wat ik dan nodig heb en haal ze wel bij bol of de slegte.

Heb vandaag ook de intro betaald en dat was 90 euro dus het begon me even te duizelen.
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2131
Punten : 2367
Registratiedatum : 23-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Boeken HBO Empty Re: Boeken HBO

Bericht  Gympie ma 13 aug 2012 - 5:59

Ik snap je wel, Zelda. Zo ben ik ook. Maar ik ga nu toch maar wachten, een boek is inderdaad zo besteld en het het is al duur genoeg.
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2131
Punten : 2367
Registratiedatum : 23-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Boeken HBO Empty Re: Boeken HBO

Bericht  Gast ma 13 aug 2012 - 7:52

Ik heb voor aankomend jaar niet heel veel boeken nodig gelukkig. Met mijn vorige opleiding heb ik veel boeken niet tot nauwelijks gebruikt. Echt zonde. Ik ben dit keer voor tweedehandsboeken gegaan, gekocht via marktplaats. Op sommige boeken scheelde het soms wel 40 euro!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Boeken HBO Empty Re: Boeken HBO

Bericht  Blond ma 13 aug 2012 - 7:59

1ste jaar Pabo heb ik voor 800 euro aan boeken gekocht. Zonde van het geld, ik heb zo veel boeken nooit gebruikt of ingekeken. En toen ik afgestudeerd was, waren er wel weer nieuwe drukken verschenen en raakte ik ze aan de straatstenen niet meer kwijt.

Echt pas kopen als de college's beginnen hoor.
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Boeken HBO Empty Re: Boeken HBO

Bericht  Gast ma 13 aug 2012 - 8:41

Eens met Chance. Ik heb dezelfde ervaring.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Boeken HBO Empty Re: Boeken HBO

Bericht  Gast ma 13 aug 2012 - 9:14

Zelfde ervaring als Chance. Ik heb boeken in het plastic, die inmiddels een nieuwe druk hebben...
Die tip van een tweedejaars vind ik een goede, zij kunnen je tips geven. Daardoor heb je de belangrijkste boeken in huis.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Boeken HBO Empty Re: Boeken HBO

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum