Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

ineens gaan stotteren

+3
MADDIE
Mamsie
Wennes
7 plaatsers

Ga naar beneden

ineens gaan stotteren Empty ineens gaan stotteren

Bericht  Wennes vr 10 aug 2012 - 0:04

B is sinds 3 dagen ineens gaan stotteren.
Hij blijft hangen op bepaalde woorden en probeert deze er dan toch met kracht uit te spreken.
Ik blijf zelf rustig en zeg er niks van en laat hem uitpraten.
hij heeft er zelf wel.last van want hij stopt met praten of houdt zijn hand voor zijn mond.

Hij doet het nog maar 3 dagen dus ik kijk het nog even aan, maar wanneer zouden jullie hulp in gaan schakelen?
Wennes
Wennes
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2097
Punten : 2455
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

ineens gaan stotteren Empty Re: ineens gaan stotteren

Bericht  Mamsie vr 10 aug 2012 - 0:06

Waarschijnlijk is dat niet nodig. Hier had de middelse het ook. Ze willen dan te veel vertellen en dat gaat gewoon nog niet zo snel.
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gast vr 10 aug 2012 - 0:14

Wij hebben een paar maanden geleden hulp ingeschakeld. Maar dat was op het moment dat ons ventje helemaal niet meer uit zijn woorden leek te komen, de eerste lettergreep herhaalde hij minstens 10 keer voor het woord eruit kwam.

Het was volgens de logopediste een veelvoorkomend iets bij kleine kinderen. In ons geval is ons ventje gewoon te ongeduldig. Hij praat heel goed voor zijn leeftijd en wil meekomen met 'de grote mensen'. Door zelf een stap terug te doen, zelf heel rustig te praten, de haast uit ons leven te halen, hem niet meer te verplichten 'dank je wel' of iets dergelijks te zeggen is het stotteren nu bijna volledig weg. Ik merk het alleen nog als hij heel enthousiast is of er heel veel mensen zijn van wie hij ineens aandacht krijgt.

Wat we wel als tip mee kregen als hij echt heel erg blijft hangen, erkennen dat het lastig is. Gewoon zeggen: dat was een moeilijke zin, of vond je dat lastig? Op die manier laat je hem ook zien dat het niet erg is en dat hij zich er niet voor hoeft te schamen. Want door zich ervoor te schamen kan hij nog meer het stotteren ontwikkelen.

Gast
Gast

Bericht  MADDIE vr 10 aug 2012 - 0:31

Het komt vaker voor bij kinderen. De logopediste op mijn werk zegt dat het bij sommige kinderen ook een manier van aandacht vragen is. Ook komt het inderdaad voor dat kinderen heel veel tegelijk willen vertellen. Ik zou het echt nog wel even aankijken!!
MADDIE
MADDIE
Prater
Prater

Aantal berichten : 1392
Punten : 1447
Registratiedatum : 29-11-10

Bericht  Jezzie vr 10 aug 2012 - 0:39

Ik merk op mijn werk vaak dat kinderen van die leeftijd gaan stotteren, doordat er een spannende situatie is thuis bijvoorbeeld als ze bijna jarig zijn of rond sinterklaas. Het zou dus best kunnen dat het komt omdat hij net een broertje heeft.
Ik zou het nog even aankijken, vaak gaat het na een tijdje, als het wat rustiger is, vanzelf over.
Jezzie
Jezzie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3648
Punten : 3865
Registratiedatum : 27-11-10

Bericht  RiLiJu vr 10 aug 2012 - 1:05

Toen J.ulian werd geboren, is C.eline ook van het ene op het andere moment gaan stotteren. En dan ook echt heel erg. Na vier weken, was het ook weer van het ene op het andere moment weg. Ik denk dat het toch een stukje spanning was, nieuwe situatie, steeds mensen over de vloer.

Ik heb er toen helemaal geen aandacht aan geschonken. (Al maakte ik me ook zorgen, hoor). Maar achteraf viel het dus gelukkig allemaal mee.

Misschien dat het dit ook is bij jullie?
RiLiJu
RiLiJu
Prater
Prater

Aantal berichten : 500
Punten : 623
Registratiedatum : 10-07-11

Bericht  Teddyaapje vr 10 aug 2012 - 1:39

Misschien is het de spanning die er op deze manier uitkomt? Ik zou het even aankijken maar als je je zorgen maakt moet je gewoon bellen.

Ik het trouwens eens gehoord dat je van te veel/ te lang gekieteld worden ook kunt gaan stotteren (niet alleen op het moment zelf). Hoe het precies zat weet ik niet meer, en of het klopt durf ik ook niet te zeggen.
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Gast vr 10 aug 2012 - 2:14

Mamsie schreef:Waarschijnlijk is dat niet nodig. Hier had de middelse het ook. Ze willen dan te veel vertellen en dat gaat gewoon nog niet zo snel.

Dat heeft mijn zoontje de laatste dagen ook heel erg ja, heel enthousiast veel willen vertellen, en er dan niet helemaal goed uitkomen.

Gast
Gast

Bericht  Wennes vr 10 aug 2012 - 7:58

Ik denk ook dat mijn pittige zwangerschap en nu een broertje erbij ermee te maken heeft.
Il wil het alleen wel goed in de gaten blijven houden en op tijd actie ondernemen als het nodig is. Ik vraag me af hoe lang ik het aan moet kijken, twee maanden?
Wennes
Wennes
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2097
Punten : 2455
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Twellie vr 10 aug 2012 - 8:01

Hier ook een stotterperiode gehad, schijnt heel normaal te zijn bij peuters.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud