Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Doorverwijzing reumatoloog wat te verwachten?

+3
Angela_1986
ellibre
Jazzlyn
7 plaatsers

Ga naar beneden

Doorverwijzing reumatoloog wat te verwachten? Empty Doorverwijzing reumatoloog wat te verwachten?

Bericht  Jazzlyn di 7 aug 2012 - 6:21

Over een paar weken heb ik mijn eerste afspraak bij de reumatoloog. Wat kan ik hiervan verwachten?

Doorverwijzing reumatoloog wat te verwachten? 561177
Jazzlyn
Jazzlyn
Prater
Prater

Aantal berichten : 1317
Punten : 1579
Registratiedatum : 05-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Doorverwijzing reumatoloog wat te verwachten? Empty Re: Doorverwijzing reumatoloog wat te verwachten?

Bericht  ellibre di 7 aug 2012 - 6:23

Dat hangt af van de reden van doorverwijzing
ellibre
ellibre
Prater
Prater

Aantal berichten : 926
Punten : 957
Registratiedatum : 25-01-12

Doorverwijzing reumatoloog wat te verwachten? Empty Re: Doorverwijzing reumatoloog wat te verwachten?

Bericht  Jazzlyn di 7 aug 2012 - 6:28

om te kijken of mijn klachten van eventueel reuma afkomen? zoietsDoorverwijzing reumatoloog wat te verwachten? 561177
Jazzlyn
Jazzlyn
Prater
Prater

Bericht  Angela_1986 di 7 aug 2012 - 6:31

Dat ligt er aan waarvoor je gaat smile

Ik ben twee keer bij een reumatoloog geweest, beide keren een andere reumatoloog en voor andere klachten. De 'basis' was hetzelfde en zoals dat bij alle andere artsen gaat; vertellen waarvoor je komt, wat je klachten zijn en de arts vraagt dan op sommige dingen door.
Beide keren werden er ook onderzoeken gedaan, de eerste keer werden die beperkt tot één diagnose. Er werd toen maar aan één diagnose gedacht en daar werden de onderzoeken op gespecificeerd. Dit waren alleen lichamelijke testen m.b.t. beweeglijkheid, stelde dus niet zo veel voor.
Vorig jaar ben ik weer geweest omdat ik dacht dat er nog meer aan de hand was en dus ben ik toen verder onderzocht. Gedeeltelijk waren dat dezelfde onderzoeken als de eerste keer. Er werd nu alleen meer getest, er is ook een bloedonderzoek gedaan pale en een foto gemaakt. Vooraf moest ik ook een vragenlijst invullen met zeer uiteenlopende vragen. Overigens vraag ik me nu nog af waarom want die hele lijst heb ik niet meer gezien tijdens mijn bezoek aan de reumatoloog en er werd verder ook niet meer over gesproken. Hij vroeg nu ook wel wat verder door dan de eerste keer werd gedaan door zijn collega.

Voor de onderzoeken moest ik me uitkleden, mocht alleen ondergoed (bh + boxer) aanhouden zodat ze goed konden zien hoe ik me beweeg. Hier zou ik wel rekening mee houden wat betreft je kledingkeuze, de laatste keer had ik laarzen, legging, rokje, enzovoorts aan, niet erg handig dus als er iemand staat te wachten tot je aan/uit gekleed bent Razz

Succes!
Angela_1986
Angela_1986
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7754
Punten : 7884
Registratiedatum : 05-12-10

Bericht  Angela_1986 di 7 aug 2012 - 6:34

Jazzlyn schreef:om te kijken of mijn klachten van eventueel reuma afkomen? zoietsDoorverwijzing reumatoloog wat te verwachten? 561177

Haha weet je hoeveel soorten reuma er zijn? Wink

Ik ben bv. erg beweeglijk in mijn gewrichten dus bij mij zullen ze andere onderzoeken doen dan bij iemand die juist beperkte bewegingsmogelijkheden in de gewrichten heeft, denk ik.
Angela_1986
Angela_1986
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Jazzlyn di 7 aug 2012 - 6:36

Angela_1986 schreef:
Jazzlyn schreef:om te kijken of mijn klachten van eventueel reuma afkomen? zoietsDoorverwijzing reumatoloog wat te verwachten? 561177

Ik ben bv. erg beweeglijk in mijn gewrichten dus bij mij zullen ze andere onderzoeken doen dan bij iemand die juist beperkte bewegingsmogelijkheden in de gewrichten heeft, denk ik.

haha, ik ben aardig hypermobiel Wink maar ik heb heel veel pijn aan mijn spieren en sommige gewrichten. Altijd erg veel rugpijn en pijn aan polsen, ellebogen, benen, heupen, enkels en rug. Vrij veel dus. Ook zeer vermoeide spieren.
Jazzlyn
Jazzlyn
Prater
Prater

Bericht  Jazzlyn di 7 aug 2012 - 6:36

Angela_1986 schreef:

Nee dus Laughing
Jazzlyn
Jazzlyn
Prater
Prater

Bericht  Angela_1986 di 7 aug 2012 - 6:47

Jazzlyn schreef:
Angela_1986 schreef:

Nee dus Laughing

Heeeeeeeuuuuuuuul veul! Laughing

De klachten die jij beschrijft heb ik ook en kunnen dus ook van de h.ypermobil.iteit komen. Reken er maar op dat ze die beweeglijkheid gaan testen, tot het maximale! Au! Neutral
Angela_1986
Angela_1986
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Jazzlyn di 7 aug 2012 - 6:55

Is daar wat aan te doen of niet? En hoort het altijd door je enkels gaat er ook bij?

Het breekt me nu echt op met 2 kleintjes. In lig heel de nacht in bed met pijn Neutral
Jazzlyn
Jazzlyn
Prater
Prater

Bericht  Gast di 7 aug 2012 - 7:08

Succes bij de reumatoloog! Bij mij gingen ze me lichamelijk onderzoeken, kijken wat er vooral zeer deed, hoe je beweegt, hoe je gewrichten meebewegen en dat soort dingen. Ook deden ze bloedonderzoek, heel veel vragen stellen vragen ze naar je verleden/klachten en dat soort dingen.

Gast
Gast

Bericht  Jazzlyn di 7 aug 2012 - 7:08

Hoe lang duurt zon afspraak ongeveer ivm oppas voor de ukkies?
Jazzlyn
Jazzlyn
Prater
Prater

Bericht  Gast di 7 aug 2012 - 7:09

Jazzlyn schreef:Hoe lang duurt zon afspraak ongeveer ivm oppas voor de ukkies?

Bij mij hadden ze er zeker een uur voor uitgetrokken volgens mij.

Gast
Gast

Bericht  Filoria di 7 aug 2012 - 8:13

De eerste afspraak met de reumatoloog duurde bij mij erg kort. Ik kreeg de opdracht mee om bloed te laten prikken. Toen daar niks uit kwam was het advies om af te wachten of mijn klachten vanzelf minder werden. Dat was zo.

Wat balen dat je zo'n pijn hebt Jazzlyn. Kan me voorstellen dat dat zwaar is. Hoe lang loop je er nu mee rond?
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11

Bericht  Jazzlyn di 7 aug 2012 - 8:34

@ filoria de verwijzing is al een jaar oud. De klachten zijn al jaren! Denk vanaf 12 de? Steeds erger dat wel
Jazzlyn
Jazzlyn
Prater
Prater

Bericht  Angela_1986 wo 8 aug 2012 - 4:38

Jazzlyn schreef:Is daar wat aan te doen of niet? En hoort het altijd door je enkels gaat er ook bij?

Het breekt me nu echt op met 2 kleintjes. In lig heel de nacht in bed met pijn Neutral

Er is weinig aan te doen. Je kunt gebruik maken van braces maar dat adviseren ze niet te veel te doen omdat je spieren daar 'lui' van worden. Ik gebruik ze soms als ik veel last van m'n pols heb en dan alleen 's nachts zodat ik dan niet verder overstrek.
Bij hyp.ermobili.teit werken de banden niet goed, spieren kunnen dat een beetje opvangen maar die moet je dan wel onder deskundige begeleiding trainen.

Mijn enkels zijn hierdoor erg zwak en ik ga er dus ook vaak doorheen. Soms wankel ik er alleen even op, soms slaan ze dubbel en val ik er dus ook door... Voor één enkel heb ik ook een brace en die gebruik ik als ik een dagje weg ga of weet dat ik op een ongelijke ondergrond moet lopen.

Hypermobiliteit is aangeboren maar het kan idd dat je later pas klachten krijgt. Ik heb later pijnklachten gekregen maar achteraf gezien heb ik al wel altijd klachten gehad.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je nu met kinderen steeds meer last krijgt! En ik zou zeker naar de reumatoloog gaan. Waren jouw zwangerschappen niet zwaar, had je geen last van je bekken?

Ik heb trouwens wel ergotherapie gehad en daar heb ik wel wat aan gehad! Zij leren je 'foefjes' en hebben hulpmiddelen voor dagelijkse dingen die pijn doen zoals bv. het dichtdraaien van kranen of het oppakken van een volle wokpan.
Angela_1986
Angela_1986
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Lejow wo 8 aug 2012 - 5:39

Ik ben ook hypermobiel. Mijn vingers en kaken schieten geregeld uit de kom.
Verder zit de pijn vooral in mijn knieën en mijn rug/heupen.

Ik kan inderdaad ook geen volle wokpan optillen, wat zijn daar voor foefjes voor dan?

Ik werd inderdaad ook lichamelijk onderzocht en er werden wat vragen gesteld. Hoe lang het precies duurde weet ik niet meer.
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Angela_1986 wo 8 aug 2012 - 5:46

Je hebt om volle pannen met maar één handvat op te tillen een hulpmiddel, dat is een los handvat zeg maar. Ik weet niet hoe dat ding heet... maar er zit een bek aan die je open kunt doen, zet je dus tegenover de andere steel op de rand van de pan en dan heb je twee handvatten i.p.v. één.

Of ik doe het met een ovenhandschoen of een flink antislip-matje die ik dan onder de pan houdt. Dan til je de pan dus niet alleen aan het ene handvat maar ondersteun je met de andere.

Oh en ik was trouwens zo klaar bij de reumatoloog, de eerste keer. Denk een kwartiertje laughcry De tweede keer ben ik bij de eerste afspraak zo'n half uur binnen geweest, misschien drie kwartier. Toen ik de uitslag kreeg denk ik 20 minuten.
Angela_1986
Angela_1986
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Lejow wo 8 aug 2012 - 5:55

Ik laat mijn vriend eigenlijk altijd tillen hahaha Very Happy
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659

Bericht  Angela_1986 wo 8 aug 2012 - 5:59

Das het voordeel van 'n vent in huis... smile
Angela_1986
Angela_1986
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Jazzlyn wo 8 aug 2012 - 6:07

Ik ga al mijn hele leven door mijn enkels. kan geen pan tillen en zo. Niks aan te doen zou niet fijn zijn. Dan ga ik echt huilen.

Mijn zwangerschappen waren zwaar,maar dat kwam door hg en vroegtijdige weeen. Vana de 17 de week weeen.

Heel de dag al vreselijke rugpijn en zere arm. Bah.
Jazzlyn
Jazzlyn
Prater
Prater

Bericht  Angela_1986 wo 8 aug 2012 - 6:48

Ik wil je absoluut niet ontmoedigen of verdrietig maken maar ik zou er wel ernstig rekening mee houden dat er weinig gedaan kan worden... Aan de h.ypermobi.liteit op zich tenminste! De pijn die je hebt hoeft niet altijd direct van de h.ypermo.biliteit te komen en die pijn kan mogelijk wel bestrijdt worden. Ik heb nu bijvoorbeeld ont.stekingen in mijn heup, als gevolg van de hy.permobilit.eit en tegen die specifieke pijn wordt nu wel wat gedaan in de vorm van injecties. De oorzaak is daarmee echter niet opgelost en zal ook niet opgelost worden, die zorgt er zelfs juist voor dat herstel langer duurt...

Ik heb ook al de nodige tranen gelaten hoor, zeker net na de diagnose of als ik als gevolg van de hype.rmobilitei.t weer eens ergens klachten heb waar 'ze' (huisarts, fysiotherapeut) geen raad mee weten... Héél frustrerend!

Dat klinkt inderdaad als een pittige, zware zwangerschap!
Angela_1986
Angela_1986
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  mii_joyce wo 8 aug 2012 - 7:06

Hey smile

Ik ben sinds maart onder behandeling bij een reumatoloog, ook om te kijken of ik reuma heb.
De eerste afspraak moet je inderdaad je klachten vertellen, gaan ze her en der voelen (klachtplekken) om te kijken of er eventuele ontstekingen zitten waarbij je natuurlijk aan moet geven of het pijn doet/vervelend is en bloeddruk meten. Daarna werden er foto's gemaakt en moest ik bloedprikken + urine inleveren. Al met al stond ik na een uur weer buiten.

Ik weet niet precies hoe heftig het bij jou is en ik wil je ook niet bang maken, maar houd er goed rekening mee met de oppas. Kunnen de kids niet eventueel naar ouders toe? Bij mij is het namelijk behoorlijk heftig en heb verder de hele dag met pijn in m'n bed gelegen.

Succes!

mii_joyce
mii_joyce
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 297
Punten : 343
Registratiedatum : 03-01-12

Bericht  Pompoen do 9 aug 2012 - 1:52

Lejow schreef:Ik laat mijn vriend eigenlijk altijd tillen hahaha Very Happy

Haha ja dat doe ik ook, of ik pak een pannenlap of ovenwant en til het met twee handen. En ik zorg altijd dat er een matje staat en dat ik het heel snel over kant tillen. We hebben een woonkeuken dus dat gaat wel. Vaak laat ik de pannen ook staan en schep ik gewoon de borden op het aanrecht op en zet ze dan op tafel.
Ik heb dus ook hele slappe flexibele polsjes, heb voor beiden een brace voor als ik er te veel last van krijg.
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456

Bericht  Jazzlyn do 9 aug 2012 - 2:35

Ik heb helaas niet de mogelijkheid om te wachten op mijn man. Hij werkt veel en kleine kids laten zich niet wachten hahaha. Dan zetten ze hun keeltje wel open. Ik ga dus vaak over mijn grens heen. Elke dag ga ik een paar keer de trap af met op elke heup 1 kind. Tja dat is moeilijk voor mij (helaas)
Jazzlyn
Jazzlyn
Prater
Prater

Bericht  Pompoen do 9 aug 2012 - 3:48

Jazzlyn schreef:Ik heb helaas niet de mogelijkheid om te wachten op mijn man. Hij werkt veel en kleine kids laten zich niet wachten hahaha. Dan zetten ze hun keeltje wel open. Ik ga dus vaak over mijn grens heen. Elke dag ga ik een paar keer de trap af met op elke heup 1 kind. Tja dat is moeilijk voor mij (helaas)

Lastig inderdaad dat je je eigen grenzen niet kunt handhaven wat betreft je lichamelijke klachten. Maar kleine kinderen gaan inderdaad echt niet wachten omdat mama even een beetje ruimte voor haar grenzen nodig heeft. Helaas pindakaas!
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: