Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Desensibilisatie hooikoorts

+4
dolfijn1982
silly-one
ellibre
_Nina
8 plaatsers

Ga naar beneden

Desensibilisatie hooikoorts Empty Desensibilisatie hooikoorts

Bericht  _Nina zo 5 aug 2012 - 20:16

Heeft iemand hier ervaring mee? In hoeverre werkt het, had je last van bijwerkingen/allergieverschijnselen en in welke mate?

Ik overweeg dit omdat reguliere hooikoortsmedicatie niet meer aanslaan. Maar ik heb ook astma, en dan lees ik weer over mogelijke bijwerkingen/allergische reacties à la bewusteloosheid, en dan vraag ik me af of dit überhaupt wel een reële optie is...
_Nina
_Nina
Prater
Prater

Aantal berichten : 778
Punten : 901
Registratiedatum : 10-05-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Desensibilisatie hooikoorts Empty Re: Desensibilisatie hooikoorts

Bericht  Gast zo 5 aug 2012 - 21:13

Kan je niet naar een homeopaat? Die heeft mijn man van zijn hooikoorts afgeholpen. In 3 weken tijd.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Desensibilisatie hooikoorts Empty Re: Desensibilisatie hooikoorts

Bericht  _Nina zo 5 aug 2012 - 21:29

In hoeverre wordt homeopathie vergoed?
_Nina
_Nina
Prater
Prater

Aantal berichten : 778
Punten : 901
Registratiedatum : 10-05-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Desensibilisatie hooikoorts Empty Re: Desensibilisatie hooikoorts

Bericht  ellibre zo 5 aug 2012 - 21:31

Statler schreef:In hoeverre wordt homeopathie vergoed?
Vanuit het basispakket niet. Je zal de voorwaarden van je aanvullende verzekering er even op moeten checken.

Bij een desensibilisatie wordt vaak geadviseerd om de wekelijkse injecties bij de huisarts te laten zetten i.v.m. het risico op een anafylactische shock. Dat is wel iets om rekening mee te houden. De eerste 10 tot 20 injecties dienen namelijk om de dosis geleidelijk op te bouwen en worden wekelijks gezet. Pas wanneer de hoogste dosis bereikt is worden de injecties om de 4 weken gezet.

Een desensibilisatie wordt in principe alleen gedaan als je geen andere allergieën ontwikkelt. Een desensibilisatie is gericht op één bepaalde allergie (bijvoorbeeld berkenpollen of huisstofmijt). Als je daarnaast veel andere allergieën hebt, of nog steeds nieuwe allergieën ontwikkelt, is het zinloos (en te duur..) om slechts zo'n klein deel van het probleem zo langdurig te behandelen. De volledige behandeling duurt namelijk 1,5 tot 5 jaar.


Laatst aangepast door ellibre op zo 5 aug 2012 - 21:42; in totaal 1 keer bewerkt
ellibre
ellibre
Prater
Prater

Aantal berichten : 926
Punten : 957
Registratiedatum : 25-01-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Desensibilisatie hooikoorts Empty Re: Desensibilisatie hooikoorts

Bericht  Gast zo 5 aug 2012 - 21:38

Statler schreef:In hoeverre wordt homeopathie vergoed?

Ligt aan je verzekering. Maar het is niet zo duur hoor. Dus nog geen man overboord als je het zelf moet betalen. Hier kost een consult €30 en man hoefde maar 2 keer heen

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Desensibilisatie hooikoorts Empty Re: Desensibilisatie hooikoorts

Bericht  Gast zo 5 aug 2012 - 21:40

ellibre schreef:
Statler schreef:In hoeverre wordt homeopathie vergoed?
Vanuit het basispakket niet. Je zal de voorwaarden van je aanvullende verzekering er even op moeten checken.

Bij een desensibilisatie wordt vaak geadviseerd om de wekelijkse injecties bij de huisarts te laten zetten i.v.m. het risico op een anafylactische shock.

Jeetje, wat is dat voor heftige behandeling? Kan je dan niet beter op zoek gaan naar de oorzaak zoals bij de homeopaat dan puur symptoombestrijding? Dan pak je de oorzaak toch niet aan?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Desensibilisatie hooikoorts Empty Re: Desensibilisatie hooikoorts

Bericht  ellibre zo 5 aug 2012 - 21:46

Luce schreef:
ellibre schreef:
Statler schreef:In hoeverre wordt homeopathie vergoed?
Vanuit het basispakket niet. Je zal de voorwaarden van je aanvullende verzekering er even op moeten checken.

Bij een desensibilisatie wordt vaak geadviseerd om de wekelijkse injecties bij de huisarts te laten zetten i.v.m. het risico op een anafylactische shock.

Jeetje, wat is dat voor heftige behandeling? Kan je dan niet beter op zoek gaan naar de oorzaak zoals bij de homeopaat dan puur symptoombestrijding? Dan pak je de oorzaak toch niet aan?
Heb m'n bericht nog wat even uitgebreid om het verder te verduidelijken.

Immunotherapie of desensibilisatie is alles behalve symptoombestrijding. Een allergische reactie is een reactie van het lichaam op een lichaamsvreemde stof. Door het lichaam geleidelijk aan vertrouwd te maken met deze stof ziet het lichaam deze stof niet langer als lichaamsvreemd en blijft de (allergische) reactie op den duur uit.

De discussie over homeopathie zal ik in dit geval achterwege laten Wink
ellibre
ellibre
Prater
Prater

Aantal berichten : 926
Punten : 957
Registratiedatum : 25-01-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Desensibilisatie hooikoorts Empty Re: Desensibilisatie hooikoorts

Bericht  _Nina zo 5 aug 2012 - 21:47

Desensibilisatie is ook geen symptoombestrijding Wink Op zich is het een vrij reële behandeling overigens omdat je de stof waarvoor je allergisch bent gedoseerd toegediend krijgt, steeds een beetje meer. Op die manier raak je na verloop van tijd immuun voor de pollen. Bijwerkingen als bewusteloosheid en anafylactische shock zijn worst case scenario, maar daarom wil ik ook graag ervaringen horen.

Stuiterbal is volgens mij met een dergelijke therapie bezig, maar dat wet ik het zeker meer, zal haar nog wel ff een bericht sturen. Maar als iemand anders ervaringen heeft?
_Nina
_Nina
Prater
Prater

Aantal berichten : 778
Punten : 901
Registratiedatum : 10-05-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Desensibilisatie hooikoorts Empty Re: Desensibilisatie hooikoorts

Bericht  ellibre zo 5 aug 2012 - 21:49

Statler schreef:Desensibilisatie is ook geen symptoombestrijding Wink Op zich is het een vrij reële behandeling overigens omdat je de stof waarvoor je allergisch bent gedoseerd toegediend krijgt, steeds een beetje meer. Op die manier raak je na verloop van tijd immuun voor de pollen. Bijwerkingen als bewusteloosheid en anafylactische shock zijn worst case scenario, maar daarom wil ik ook graag ervaringen horen.

Stuiterbal is volgens mij met een dergelijke therapie bezig, maar dat wet ik het zeker meer, zal haar nog wel ff een bericht sturen. Maar als iemand anders ervaringen heeft?
Klopt, ik benoemde het ook vooral om aan te geven dat het in de eerste weken vrij tijdsintensief is. Dat is wel iets om even rekening mee te houden, zeker als je full-time werkt.
ellibre
ellibre
Prater
Prater

Aantal berichten : 926
Punten : 957
Registratiedatum : 25-01-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Desensibilisatie hooikoorts Empty Re: Desensibilisatie hooikoorts

Bericht  _Nina zo 5 aug 2012 - 21:53

ellibre schreef:
Statler schreef:Desensibilisatie is ook geen symptoombestrijding Wink Op zich is het een vrij reële behandeling overigens omdat je de stof waarvoor je allergisch bent gedoseerd toegediend krijgt, steeds een beetje meer. Op die manier raak je na verloop van tijd immuun voor de pollen. Bijwerkingen als bewusteloosheid en anafylactische shock zijn worst case scenario, maar daarom wil ik ook graag ervaringen horen.

Stuiterbal is volgens mij met een dergelijke therapie bezig, maar dat wet ik het zeker meer, zal haar nog wel ff een bericht sturen. Maar als iemand anders ervaringen heeft?
Klopt, ik benoemde het ook vooral om aan te geven dat het in de eerste weken vrij tijdsintensief is. Dat is wel iets om even rekening mee te houden, zeker als je full-time werkt.
Ben ik me van bewust, was ook meer als reactie op Luce Wink
_Nina
_Nina
Prater
Prater

Aantal berichten : 778
Punten : 901
Registratiedatum : 10-05-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Desensibilisatie hooikoorts Empty Re: Desensibilisatie hooikoorts

Bericht  Gast zo 5 aug 2012 - 21:55

Oke, ik kende het niet. Gelukkig zijn het worst case scenario's. Ik zou er niet zo snel voor kiezen geloof ik smile

Succes ermee!


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Desensibilisatie hooikoorts Empty Re: Desensibilisatie hooikoorts

Bericht  silly-one zo 5 aug 2012 - 21:55

Ik heb desensibilisatie voor mijn huismijt allergie gehad. Ik heb dit in de beginfase van deze therapie gehad, waardoor ik minimaal 3 jaar lang injecties moest halen en als het aansloeg nog 2 jaar langer. Uiteindelijk heb ik 5 jaar injecties gehad.
In het ziekenhuis werd het opgebouwd, ik reageerde er goed op en heb een versnelde opbouw gehad. Zodra ik op de hoogste dosering zat moest ik iedere maand naar de huisarts.
In al die jaren heb ik geen shock gehad o.i.d.

Ik heb alleen de pech gehad dat ik nu jaren na dato ( bijna 13 jaar geleden de laatste injectie gehad). Het blijkt dat ik allergisch ben voor een van de hulpstoffen en in combinatie met mijn aanleg voor littenweefsel is dat allemaal ingekapseld. Hierdoor heb ik toch wel een 5 tot 10 jeuk aanvallen op de plekken waar is geïnjecteerd. Hier kunnen ze niks aan doen, maar dit komt echt heel sporadische voor. Ze hebben dit bekeken op europeens niveau. Ik was in het ziekenhuis in Nijmegen de eerste die ze zagen en in Tilburg de tweede met deze verschijnselen.

Ondanks deze nare bijwerking is mijn reactie op huismijt een heel stuk minder. Alleen als ik echt in een stofnest kom of ik mijn kamer is heel erg goed ga schoonmaken en alles dus verzet heb ik er nog last van en neem ik nog medicatie. Anders eigenlijk niet meer. Dus de rede van voorschrijven toen der tijd heeft zeker nut gehad. Ik heb alleen de pech met een andere bijwerking.
silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : N.ijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Desensibilisatie hooikoorts Empty Re: Desensibilisatie hooikoorts

Bericht  _Nina zo 5 aug 2012 - 21:55

Overigens ben ik niet echt een voorstander van homeopathie, meer omdat ik ervaringen van kinderen en ouders op mijn werk mee maak dat homeopathie juist 9 van de 10 keer níét aanslaat... Sta er best voor open om het te proberen, maar als het bij wijze van spreken niet vergoed wordt, dan ga ik geen behandeling betalen waar ik toch al niet 100% zeker van ben.
_Nina
_Nina
Prater
Prater

Aantal berichten : 778
Punten : 901
Registratiedatum : 10-05-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Desensibilisatie hooikoorts Empty Re: Desensibilisatie hooikoorts

Bericht  Gast zo 5 aug 2012 - 21:59

Je hebt ook verschillende soorten homeopathie. De meeste mensen gaan naar een klassiek homeopaat. Daar ben ik ook niet zo over te spreken, werken met veel verdunningen. Een complex homeopaat echter niet. En daar ken ik alleen maar positieve verhalen over. Zo positief dat ik eigenlijk alleen nog maar naar hem ga en niet meer naar de huisarts voor dat soort dingen. Dat helpt toch niet is mijn ervaring.

Maar goed, ieder zijn ding.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Desensibilisatie hooikoorts Empty Re: Desensibilisatie hooikoorts

Bericht  dolfijn1982 zo 5 aug 2012 - 23:32

ik ben ook bezig met de kuur voor huisstofmijt, ik heb hem in de vorm van druppels onder me tong, de huisarts wilde me het prikken niet aan doen, en dit werkt volgens hem net zo goed, en het prikken wordt nog weinig gedaan, ik ben er nu 1,5 jaar mee bezig en moet totaal 3 tot 5 jaar volhouden.
dus als je vragen hebt stel ze maar, want voor huisstofmijt en hooikoorts is het hetzelfde alleen een andere samenstelling.

ik heb in het begin alleen last gehad van een jeukende keel, maar dat was na de instelfase over

dolfijn1982
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 94
Punten : 94
Registratiedatum : 15-02-12
Woonplaats : noord-holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Desensibilisatie hooikoorts Empty Re: Desensibilisatie hooikoorts

Bericht  silly-one zo 5 aug 2012 - 23:36

dolfijn1982 schreef:ik ben ook bezig met de kuur voor huisstofmijt, ik heb hem in de vorm van druppels onder me tong, de huisarts wilde me het prikken niet aan doen, en dit werkt volgens hem net zo goed, en het prikken wordt nog weinig gedaan, ik ben er nu 1,5 jaar mee bezig en moet totaal 3 tot 5 jaar volhouden.
dus als je vragen hebt stel ze maar, want voor huisstofmijt en hooikoorts is het hetzelfde alleen een andere samenstelling.

ik heb in het begin alleen last gehad van een jeukende keel, maar dat was na de instelfase over

Druppels onder de tong is idd nieuw. Wel heb ik begrepen dat druppels lang duurt dan injecties.
De laatste arts waar ik bij in het ziekenhuis ben geweest vanwege de jeuk wat ik heb overhouden aan de injecties gaf ook aan dat injecties bij hun in het ziekenhuis blijven en niet naar de HA gaan. Dat is bij hun ( Tilburg, Elisabeth) het huidige beleid.
silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : N.ijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Desensibilisatie hooikoorts Empty Re: Desensibilisatie hooikoorts

Bericht  Stuiterbal zo 5 aug 2012 - 23:40

Statler schreef:Desensibilisatie is ook geen symptoombestrijding Wink Op zich is het een vrij reële behandeling overigens omdat je de stof waarvoor je allergisch bent gedoseerd toegediend krijgt, steeds een beetje meer. Op die manier raak je na verloop van tijd immuun voor de pollen. Bijwerkingen als bewusteloosheid en anafylactische shock zijn worst case scenario, maar daarom wil ik ook graag ervaringen horen.

Stuiterbal is volgens mij met een dergelijke therapie bezig, maar dat wet ik het zeker meer, zal haar nog wel ff een bericht sturen. Maar als iemand anders ervaringen heeft?

Ja klopt ik ga er in nov mee beginnen. Aangezien ik ook al de hele apotheek aan medicijnen heb gehad en niks meer helpt.
Ik weet nu nog niet meer dan dat jij weet. Ik moet idd wekelijks naar de huisarts om een spuit te laten zetten en moet dan een uur daar blijven.
Ik ben niet zo bang voor de mogelijke bijwerkingen. De kans is er maar die zal niet heel groot zijn.

Stuiterbal
Stuiterbal
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2942
Punten : 3259
Registratiedatum : 14-12-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Desensibilisatie hooikoorts Empty Re: Desensibilisatie hooikoorts

Bericht  Gast zo 5 aug 2012 - 23:48

...


Laatst aangepast door Ostara op ma 29 okt 2012 - 7:58; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Desensibilisatie hooikoorts Empty Re: Desensibilisatie hooikoorts

Bericht  Sarah1985 ma 6 aug 2012 - 0:38

ik heb eens die injecties gehad en kreeg er hele nare bijwerkingen van. Bij de laatste die ik gehad heb dacht ik echt dat ik dood ging kreeg geen lucht meer. Echt doodeng. Ben toen meteen er ermee gestopt

In september begin ik met medicijn moet dat 3 jaar lang elke dag slikken en dan schijnt het over te gaan. Alleen als ik dan de bijsluiter lees word ik er niet vrolijk van. Pil moet je oplossen onder je tong je mag 1 minuut niet slikken en 5 min niet eten en drinken. ben zo bang dat die pil heel vies smaakt
Sarah1985
Sarah1985
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3933
Punten : 4449
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Desensibilisatie hooikoorts Empty Re: Desensibilisatie hooikoorts

Bericht  Gast ma 6 aug 2012 - 1:18

...


Laatst aangepast door Ostara op ma 29 okt 2012 - 7:58; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Desensibilisatie hooikoorts Empty Re: Desensibilisatie hooikoorts

Bericht  GreenGrass ma 6 aug 2012 - 3:31

Ik heb ook een serie van injecties gehad (paar jaar terug). 2x 6 injecties waren het geloof ik. De eerste kuur was voor boompollen en daarna ging ik door met graspollen. Het komt er op neer dat ik elke 1-2 weken bij de doker langskwam voor prikken. Ik heb het 1 jaar gedaan en toen aangekeken of het minder was, ik heb wel aanzienlijk minder last na de 'kuur' en ben dus blijkbaar minder allergisch. Eerder liepen al veel sneller de tranen over mijn wangen, wel gebruik ik op 'slechte' dagen nog pilletje erbij. Maar tot nu toe heb ik deze nauwelijks gebruikt.

Ik heb geen last gehad van de prikken, behalve af en toe en wat stijvige arm. (assistent prikte soms wat scheef) Ik ben ieder geval erg tevreden ermee! Gelukkig werd het ook gedekt door de verzekering. Ik schrok me wel even een hoedje toen ik zag dat een serie van 6 injecties zo'n 900 euro kostte!
GreenGrass
GreenGrass
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1786
Punten : 1891
Registratiedatum : 18-08-11
Woonplaats : Friesland

Terug naar boven Ga naar beneden

Desensibilisatie hooikoorts Empty Re: Desensibilisatie hooikoorts

Bericht  _Nina zo 12 aug 2012 - 6:35

Zou het ook mogelijk zijn twee desensibilisatie-therapieën te combineren? Bijv. die van hooikoorts en die van huisstofmijt?

Ik heb voor woensdag een afspraak met de kno-arts staan en dan ga ik het sowieso vragen, maar ik ben alvast nieuwsgierig Wink
_Nina
_Nina
Prater
Prater

Aantal berichten : 778
Punten : 901
Registratiedatum : 10-05-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Desensibilisatie hooikoorts Empty Re: Desensibilisatie hooikoorts

Bericht  Aardbei zo 12 aug 2012 - 7:10

Statler schreef:Desensibilisatie is ook geen symptoombestrijding Wink Op zich is het een vrij reële behandeling overigens omdat je de stof waarvoor je allergisch bent gedoseerd toegediend krijgt, steeds een beetje meer. Op die manier raak je na verloop van tijd immuun voor de pollen. Bijwerkingen als bewusteloosheid en anafylactische shock zijn worst case scenario, maar daarom wil ik ook graag ervaringen horen.

Stuiterbal is volgens mij met een dergelijke therapie bezig, maar dat wet ik het zeker meer, zal haar nog wel ff een bericht sturen. Maar als iemand anders ervaringen heeft?

Mijn vriend heeft nu bijna vier jaar injecties gehad, twee per keer. Hij wordt behandeld voor katten en hooikoorts en het werkt bij hem heel goed! We hebben nu zelfs twee katten! smile Hij moet wel altijd vroeg naar bed op de dag dat hij zijn prikken heeft gehad in het ziekenhuis omdat hij best wel moe is 's avonds, maar dat is het ook wel. Hij is er heel erg tevreden over.
Aardbei
Aardbei
Prater
Prater

Aantal berichten : 659
Punten : 672
Registratiedatum : 03-06-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Desensibilisatie hooikoorts Empty Re: Desensibilisatie hooikoorts

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum