NAV: stelling: maagband moet vergoed worden?
+8
Rovine
Gizmo
Minx
Raindrop
Atelier Madame
ChocoChip
TukTuk
Lousanne
12 plaatsers
Pagina 2 van 2
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Re: NAV: stelling: maagband moet vergoed worden?
@rovine
Die kennis van ons (170kilo)had ook voorstadium diabetes en door gezond te eten en bewegen 50kilo afgevallen, en niets vergoed. Dus of dat er mee te maken heeft.
Ik ben van mening als je echt wilt afvallen heb je geen maagoperatie nodig. Een dosis discipline en doorzettingsvermogen.
Die kennis van ons (170kilo)had ook voorstadium diabetes en door gezond te eten en bewegen 50kilo afgevallen, en niets vergoed. Dus of dat er mee te maken heeft.
Ik ben van mening als je echt wilt afvallen heb je geen maagoperatie nodig. Een dosis discipline en doorzettingsvermogen.
ChocoChip- Fluisteraar
- Aantal berichten : 150
Punten : 158
Registratiedatum : 03-01-11
Kan. Maar ik ken ook iemand die al een gezond gewicht had. Die heeft dus een maagverkleining gehad. Niet om af te vallen, haar gewicht is prima, maar zodat ze van de diabetes af zou zijn. Dat is gelukt.
Rovine- Ratel
- Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10
Ik vind het wel goed dat het vergoed wordt, mits er een traject aan vooraf gaat en mensen goed worden gescreend. Wel ben ik meer voorstander van een Gastric Bypass dan van een maagband, ik heb het idee dat dat minder ingrijpend is, althans, dat is wat ik zie bij degene die ik ken, die dat heeft.
Om haar ben ik heel blij dat het vergoed wordt in elk geval.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10
Ik vind het erg raar dat dit volledig vergoed wordt, als ik kijk naar wat er allemaal uit het basispakket is gehaald de laatste jaren en de stijgende zorgkosten.
SuperGrover- Ratel
- Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10
Susan schreef:Ik vind het wel goed dat het vergoed wordt, mits er een traject aan vooraf gaat en mensen goed worden gescreend. Wel ben ik meer voorstander van een Gastric Bypass dan van een maagband, ik heb het idee dat dat minder ingrijpend is, althans, dat is wat ik zie bij degene die ik ken, die dat heeft.
Wat vind je minder ingrijpend?
Minx- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Susan schreef:Ik vind het wel goed dat het vergoed wordt, mits er een traject aan vooraf gaat en mensen goed worden gescreend. Wel ben ik meer voorstander van een Gastric Bypass dan van een maagband, ik heb het idee dat dat minder ingrijpend is, althans, dat is wat ik zie bij degene die ik ken, die dat heeft.
Echt? Om een of andere reden lijkt maagband me juist minder ingrijpend dan bypass. Ik bedoel, band om de maag plaatsen of hele spijsvertering daar omleggen?
Antibes- Ratel
- Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11
Antibes schreef:Susan schreef:Ik vind het wel goed dat het vergoed wordt, mits er een traject aan vooraf gaat en mensen goed worden gescreend. Wel ben ik meer voorstander van een Gastric Bypass dan van een maagband, ik heb het idee dat dat minder ingrijpend is, althans, dat is wat ik zie bij degene die ik ken, die dat heeft.
Echt? Om een of andere reden lijkt maagband me juist minder ingrijpend dan bypass. Ik bedoel, band om de maag plaatsen of hele spijsvertering daar omleggen?
De operatie is inderdaad wel ingrijpender, maar ik bedoel dat ik het idee heb dat je na een Gastric Bypass nog wel iets normaler kunt eten. Over een maagband hoor ik altijd dat je haast niks meer kunt verdragen, met een Gastric Bypass is dat volgens mij wel minder. Diegene die ik ken kan nog vrij normaal eten, alleen veel kleinere porties, en vindt dat heel goed te doen.
Susan- Lady Post-a-lot
Tja ik weet niet goed wat ik ervan moet vinden.. Ik denk ook dat dat per geval weer anders is. Maar net zoals mensen die ontzettend veel roken en daardoor nieuwe longen nodig hebben, ik vind dat ze daar geen recht op hebben. Maarja zo kan je oneindig doorgaan met voorbeelden
Gast- Gast
Ik vind het goed dat het vergoed wordt en zo de focus wordt gelegd op de gezondheid van de bevolking en het preventief bestrijden van aandoeningen die worden veroorzaakt door overgewicht.
Ik snap eerlijk gezegd niet dat mensen hun mond durven open te trekken over dit thema en roepen 'het moet verboden worden' zonder goed te zijn geinformeerd en zonder aan den lijve te ervaren hoe het is met zoveel overgewicht rond te moeten lopen.
Absurd...zo van...als ik niets krijg, mag jij ook niets krijgen. Bah.
Ik snap eerlijk gezegd niet dat mensen hun mond durven open te trekken over dit thema en roepen 'het moet verboden worden' zonder goed te zijn geinformeerd en zonder aan den lijve te ervaren hoe het is met zoveel overgewicht rond te moeten lopen.
Gast- Gast
Susan schreef:Antibes schreef:Susan schreef:Ik vind het wel goed dat het vergoed wordt, mits er een traject aan vooraf gaat en mensen goed worden gescreend. Wel ben ik meer voorstander van een Gastric Bypass dan van een maagband, ik heb het idee dat dat minder ingrijpend is, althans, dat is wat ik zie bij degene die ik ken, die dat heeft.
De operatie is inderdaad wel ingrijpender, maar ik bedoel dat ik het idee heb dat je na een Gastric Bypass nog wel iets normaler kunt eten. Over een maagband hoor ik altijd dat je haast niks meer kunt verdragen, met een Gastric Bypass is dat volgens mij wel minder. Diegene die ik ken kan nog vrij normaal eten, alleen veel kleinere porties, en vindt dat heel goed te doen.
Dan had ik het inderdaad goed begrepen. In principe is beiden heftig. Alleen een gastric bypass is denk ik wel een stukje heftiger. Ook die mensen kunnen bepaalde voeding niet verdragen. Een maagband kun je uiteindelijk doorheen eten. Waardoor je keer op keer een nieuwe moet. De resultaten zijn op lange termijn gewoon niet echt goed.
@charlie om bovenstaande vind ik het dan ook vreemd dat het vanuit de basis vergoed word. De lange termijn resultaten zijn gewoon een stuk minder dan bij een gastric bypass. Veel mensen eten er door heen. Je hebt dan ook levenslang.
Minx- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Charlie schreef:Ik vind het goed dat het vergoed wordt en zo de focus wordt gelegd op de gezondheid van de bevolking en het preventief bestrijden van aandoeningen die worden veroorzaakt door overgewicht.
Ja maar, het is zo'n ontzettend ongezonde manier om gewicht te verliezen.. Ik vind dat mensen met overgewicht op een andere manier geholpen moeten worden, door middel van goede begeleiding van een dietist, sportbegeleiding e.d. Dan pas verander je iets structureel..
Een gastric bypass of maagband is een tijdelijke oplossing, het onderliggend probleem verander je daar niet mee..
Ik lijkt me zeker verschrikkelijk om met zoveel overgewicht rond te lopen, ook al heb ik dat nooit zelf ervaren. Maar zo'n gastric bypass of maagband is gewoon geen goede en vooral geen gezonde oplossing, daarom vind ik dat zoiets niet vergoed zou moeten worden, maar goede begeleiding en counseling van mensen met overgewicht wel. Dat is het punt wat ik wilde maken. Ik bedoel het echt niet zo van: als ik niets krijg, mag jij ook niets krijgen
Lousanne- Prater
- Aantal berichten : 574
Punten : 661
Registratiedatum : 29-05-12
Charlie schreef:Ik vind het goed dat het vergoed wordt en zo de focus wordt gelegd op de gezondheid van de bevolking en het preventief bestrijden van aandoeningen die worden veroorzaakt door overgewicht.
Het is meer het naast elkaar leggen van bijvoorbeeld diëtiste en maagband. Op de diëtiste wordt wel bezuinigd, en krijg je maar een paar gesprekken vergoed. Terwijl dat een veel betere manier van afvallen is.
En als ik dan lees dat men bonnetjes voor kleding mag declareren, ja sorry, maar dat vind ik echt absurd.
En ja, ik weet hoe het is om met veel overgewicht te lopen.
Gizmo- Prater
- Aantal berichten : 1151
Punten : 1285
Waarom zou een Gastric Bypass een tijdelijke oplossing zijn, dat snap ik niet zo.
Susan- Lady Post-a-lot
Niet omdat ik zelf een gb heb ondergaan, maar omdat ik twee cliënten heb begeleid die dit wel hebben gehad heb ik kunnen toekijken hoe dit allemaal verlopen is. Je wordt erg goed gescreend door een arts, verpleegkundige, dietiste en psycholoog. Het is een zwaar traject waar ook zeker discipline voor nodig is.na de operatie is de begeleiding ook intensief en wordt er fysiotherapie in sport vorm aangeboden. Je komt niet zo maar in aanmerking voor een operatie. Verder vind ik het juist goed dat dit vergoed wordt volgens mij is overgewicht een groot gezondheidsprobleem geworden en wan
neer mensen die dit zien zitten zich laten helpen worden er uiteindelijk ook zorgkosten bespaard. Dus ik sluit mij bij Charlie aan.
neer mensen die dit zien zitten zich laten helpen worden er uiteindelijk ook zorgkosten bespaard. Dus ik sluit mij bij Charlie aan.
dyingbride- Fluisteraar
- Aantal berichten : 63
Punten : 69
Registratiedatum : 19-11-10
Susan schreef:Waarom zou een Gastric Bypass een tijdelijke oplossing zijn, dat snap ik niet zo.
Mensen vallen er wel mee af, maar de onderliggende psychische problemen (waarom ze zo dik zijn geworden) daar wordt niets aan gedaan. Nu kan het wel zo zijn dat je daaraan gaat werken tegelijk met de gewichtsafname.. Terwijl naar mijn idee die psychische problemen de oorzaak is, het overgewicht het gevolg. Met een gastric bypass pak je het gevolg aan, de oorzaak niet.
En daarom eet het overgrote deel van de mensen met een gastric bypass of maagband nog steeds ongezond, omdat hun psychische problemen waarom je ooit zo dik bent geworden niet aangepakt zijn. En dat nog in combinatie met dat je met een gastric bypass/maagband sowieso niet heel erg gezond kan eten (groente moeilijk te verteren, last met vezels etc.). Deze combinatie lijkt me dat je beter op een andere manier af kan vallen, en niet dmv een gastric bypass/maagband.
Lousanne- Prater
dyingbride schreef:Niet omdat ik zelf een gb heb ondergaan, maar omdat ik twee cliënten heb begeleid die dit wel hebben gehad heb ik kunnen toekijken hoe dit allemaal verlopen is. Je wordt erg goed gescreend door een arts, verpleegkundige, dietiste en psycholoog. Het is een zwaar traject waar ook zeker discipline voor nodig is.na de operatie is de begeleiding ook intensief en wordt er fysiotherapie in sport vorm aangeboden. Je komt niet zo maar in aanmerking voor een operatie. Verder vind ik het juist goed dat dit vergoed wordt volgens mij is overgewicht een groot gezondheidsprobleem geworden en wan
Misschien dat ik een verkeerd deel heb gezien, of woon ik in een dom deel van een land, of is mijn ziekenhuis geen goede representatie van de rest van Nederland, maar alle mensen die ik met een gastric bypass of maagband gezien heb hebben er echt niks van begrepen, en eten vrolijk koeken, slagroom en taart omdat ze daar meer van kunnen eten en het niet zo moeilijk te verteren, dus in dat opzicht kan ik echt niet geloven dat die screening zo streng is.
Lousanne- Prater
Ik woon vlakbij een obesitaskliniek die volgens mij van Europa de beste is. De begeleiding is wel erg goed, natuurlijk zullen er altijd mensen blijven die de adviezen niet volgen, er wordt ook heel duidelijk gezegd dat je er zelf aan moet blijven werken het is geen wondermiddel. Jammer dat er zo wordt gekeken, want er zijn heel veel mensen met blijvend resultaat.
dyingbride- Fluisteraar
- Aantal berichten : 63
Punten : 69
Registratiedatum : 19-11-10
Degene die ik ken met Gastric Bypass eet nu wel echt gezond, ik hoor veel over sushi en maaltijden met groente en vis. Sowieso had zij al therapie gehad, masr het overeten was gewoon een verslaving geworden waar ze nu cold turkey van is afgekickt. Ik krijg vaak de indruk dat mensen het als de makkelijke weg zien, maar ik heb er veel respect voor.
Susan- Lady Post-a-lot
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Stelling: Alcohol onder de 18 moet verboden worden
» Stelling: iedereen moet verplicht DNA afstaan
» Stelling: Alle drank moet verdwijnen uit supermarkten.
» Het moet verboden worden dat...
» Dit MOET verbroken worden!
» Stelling: iedereen moet verplicht DNA afstaan
» Stelling: Alle drank moet verdwijnen uit supermarkten.
» Het moet verboden worden dat...
» Dit MOET verbroken worden!
Pagina 2 van 2
Permissies van dit forum: