Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Wat nou dik, ik ben kerngezond! Wat is jouw ABSI?

+7
SuperGrover
Arwyn
Jade
Marin
Suus
Pompoen
Antibes
11 plaatsers

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Wat nou dik, ik ben kerngezond! Wat is jouw ABSI? Empty Wat nou dik, ik ben kerngezond! Wat is jouw ABSI?

Bericht  Antibes do 19 jul 2012 - 2:23

Onderzoekers hebben een nieuwe - en meer betrouwbare - methode ontwikkeld om te kijken naar de gezondheidsrisico's van overgewicht. Terwijl BMI alleen kijkt naar lichaamsgewicht (en niet naar verhouding spieren/vet en verdeling vet) en een indicator als buikomvang geen rekening houdt met lichaamslengte, integreert de ABSI deze verschillende factoren!
- op het moment vooral betere indicatie mortaliteit, maar is dat niet de meeste belangrijke? Wink
- http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0039504#pone-0039504-g004

Je berekent dit met een combinatie van:
- je buikomvang in meters (gemeten vlak boven het ilium - waar je je handen in je heupen zet zeg maar)
- je lengte in meters
- je BMI

Namelijk: buikomvang / (BMI^2/3 x lengte^1/2)

Conclusie in mijn wereld? Ik ben kerngezond met een ABSI van 0.068.. :cheering:

Wat nou dik, ik ben kerngezond! Wat is jouw ABSI? Journal.pone.0039504

Laatst aangepast door Antibes op do 19 jul 2012 - 3:06; in totaal 1 keer bewerkt
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat nou dik, ik ben kerngezond! Wat is jouw ABSI? Empty Re: Wat nou dik, ik ben kerngezond! Wat is jouw ABSI?

Bericht  Pompoen do 19 jul 2012 - 2:31

Schat, het spijt me, maar mijn wiskunde is érg ver weggezakt en ik had toch al niet zo veel met cijfertjes dus eh...ik snap hier helemaal níks van!
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10

Wat nou dik, ik ben kerngezond! Wat is jouw ABSI? Empty Re: Wat nou dik, ik ben kerngezond! Wat is jouw ABSI?

Bericht  Gast do 19 jul 2012 - 2:33

тыквашка schreef:Schat, het spijt me, maar mijn wiskunde is érg ver weggezakt en ik had toch al niet zo veel met cijfertjes dus eh...ik snap hier helemaal níks van!

Ik durfde bovenstaande al niet te posten haha Embarassed

Gast
Gast

Bericht  Antibes do 19 jul 2012 - 2:36

тыквашка schreef:Schat, het spijt me, maar mijn wiskunde is érg ver weggezakt en ik had toch al niet zo veel met cijfertjes dus eh...ik snap hier helemaal níks van!

Hmm, echt niet? Het is niet lastig hoor (mits je een rekenmachine hebt)!

Wat je nodig hebt:

Je BMI (dat was gewicht, gedeeld door je lengte in het kwadraat)
Je buikomvang in meters
Je lengte in meters

Wat je dan doet is je BMI (de mijne is 29.3) tot de macht 2/3 = 29.3^0.666667 = 9,50
En je lengte (bij mij 1.80) tot de macht 1/2 = 1,8^0,5 = 1,34

Die vermenigvuldig je met elkaar (9,5 x 1,34 = 12,73) en je deelt je buikomvang (0.87 m bij mij) hierdoor: 0.87 / 12,73 = 0,068.

Is dat duidelijker?

Laatst aangepast door Antibes op do 19 jul 2012 - 3:05; in totaal 2 keer bewerkt
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  Suus do 19 jul 2012 - 2:36

Ik kom op 0,0785... Hoe erg is het nu met me gesteld? Laughing
Suus
Suus
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8867
Punten : 9058
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Antibes do 19 jul 2012 - 2:38

Suus schreef:Ik kom op 0,0785... Hoe erg is het nu met me gesteld? Laughing

Volgens mij ook prima, je zit pas helemaal aan het begin van de helling in de eerste curve.. Wink

Laatst aangepast door Antibes op do 19 jul 2012 - 2:38; in totaal 1 keer bewerkt
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  Gast do 19 jul 2012 - 2:38

Ik snap de berekening wel (kan alleen nu mijn buikomvang niet meten), maar snap niet hoe ik de grafieken moet lezen.

Gast
Gast

Bericht  Suus do 19 jul 2012 - 2:39

Antibes schreef:

Volgens mij ook prima, je zit pas helemaal aan het begin van de helling in de eerste curve.. Wink
Gelukkig maar! Maar begrijp ik nu goed dat jouw score nu 'beter' is? Wat nou dik, ik ben kerngezond! Wat is jouw ABSI? 561177
Suus
Suus
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Antibes do 19 jul 2012 - 2:40

It's me schreef:Ik snap de berekening wel (kan alleen nu mijn buikomvang niet meten), maar snap niet hoe ik de grafieken moet lezen.

Je kunt de bovenste as eigenlijk wel negeren (die geeft percentiel weer, rechts is 99% als in maar 1% van de mensen haalt dat). Dan is de verticale as de mortaliteit en de horizontale as is ABSI, BMI of buikomvang!
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  Antibes do 19 jul 2012 - 2:41

Suus schreef:
Antibes schreef:

Gelukkig maar! Maar begrijp ik nu goed dat jouw score nu 'beter' is? Wat nou dik, ik ben kerngezond! Wat is jouw ABSI? 561177

Ik denk dan wel ja (ik heb de discussie en overige figuren nog niet kritisch gelezen in het artikel, dit was even de gesimplificeerde versie), het lijkt dat tot de 0.075 geen verhoogde mortaliteit meebrengt en dat het dan langzaam begint toe te nemen en vanaf 0,080 begint het serieuzer te worden.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  Suus do 19 jul 2012 - 2:44

Dan heb ik een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel kleine verhoogde mortaliteit Wink

Maar ik vind het wel raar dat je onder andere deelt door je BMI: hoe hoger je BMI, hoe lager je mortaliteit? Wat nou dik, ik ben kerngezond! Wat is jouw ABSI? 878948377

Edit: dan zou ik dus moeten aankomen om gezonder te worden Wink
Suus
Suus
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Marin do 19 jul 2012 - 2:49

Hahaha ik vind ook wel gewoon dat ik gezond ben, maar die berekening kan ik echt niet maken Wink :O
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Bericht  Gast do 19 jul 2012 - 2:51

Ik heb laatst juist een onderzoek gelezen waarin werd weerlegd dat buikvet ongezonder is dan lichaamsvet op andere plaatsen, dus je buikomvang zegt dan weinig.

Gast
Gast

Bericht  Antibes do 19 jul 2012 - 2:54

Suus schreef:Dan heb ik een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel kleine verhoogde mortaliteit Wink

Maar ik vind het wel raar dat je onder andere deelt door je BMI: hoe hoger je BMI, hoe lager je mortaliteit? Wat nou dik, ik ben kerngezond! Wat is jouw ABSI? 878948377

Edit: dan zou ik dus moeten aankomen om gezonder te worden Wink

Ik ben ook niet zo'n hele fan van formules anders schrijven en vergelijken (en ik heb er nu helemaal geen tijd voor, ben zwaar aan het SOGgen), maar het gaat natuurlijk om de onderliggende verhoudingen. Dus ik denk dat er vast wel logica achter zit, volgens mij is PLoS ONE ook best wel braaf met peer reviews, dus vast hebben er mensen over gerekend die dat beter kunnen dan wij.

Edit: die rode lijnen zijn wel afwijkingen en die zijn véél groter bij een lager ABSI, dus eigenlijk denk ik dat het tot de 0.080 niet zoveel zegt waar je zit..

Laatst aangepast door Antibes op do 19 jul 2012 - 3:16; in totaal 2 keer bewerkt
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  Gast do 19 jul 2012 - 2:54

Antibes schreef:
Suus schreef:
Antibes schreef:

Ik denk dan wel ja (ik heb de discussie en overige figuren nog niet kritisch gelezen in het artikel, dit was even de gesimplificeerde versie), het lijkt dat tot de 0.075 geen verhoogde mortaliteit meebrengt en dat het dan langzaam begint toe te nemen en vanaf 0,080 begint het serieuzer te worden.
Ah hier kan ik wat mee. Ga straks eens rekenen.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 19 jul 2012 - 2:56

O help, ik ga er niet eens aan beginnen!

Maar als iemand zich verveeld mag diegene het gerust voor miij uitrekenen angel

Gast
Gast

Bericht  Antibes do 19 jul 2012 - 2:58

Stofzuiger schreef:O help, ik ga er niet eens aan beginnen!

Maar als iemand zich verveeld mag diegene het gerust voor miij uitrekenen angel

Laat maar weten dan buikomvang, lengte en gewicht.. Wink

(oh mijn god, waarom ben ik zo sleeeeeeeeecht bezig met mijn afstudeerverslag)
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  Gast do 19 jul 2012 - 3:01

buikomvang / (BMI^2/3 x lengte^1/2)

0,75/ (20^2/3 x 1.82^1/2) = Ik heb hier geen rekenmachine haha.

Ik vind het lastig om te bepalen waar ik moet meten voor mijn buikomvang! Het scheelt best wat cm namelijk.

Laatst aangepast door Powerbabe op do 19 jul 2012 - 3:05; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast

Bericht  Gast do 19 jul 2012 - 3:02

.

Laatst aangepast door Stofzuiger op do 19 jul 2012 - 3:24; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast

Bericht  Antibes do 19 jul 2012 - 3:03

Powerbabe schreef:buikomvang / (BMI^2/3 x lengte^1/2)

70/ (20^2/3 x 1.82^1/2) = Ik heb hier geen rekenmachine haha.

Ik vind het lastig om te bepalen waar ik moet meten voor mijn buikomvang!

In het artikel staat vlak boven het os ilium, dat is dus eigenlijk waar je normaal gesproken je handen in je heupen zet:

Wat nou dik, ik ben kerngezond! Wat is jouw ABSI? 48

Edit: niet smokkelen als je heupvetjes/lovehandles hebt, want die zitten vaak ook in de regio.. Even voelen dan, dan kun je dat heupbot wel voelen en dan DAAR vlak boven meten, ook als daar je vetjes zitten je je handen daar normaal gesproken boven in je zij zet.. Very Happy

Laatst aangepast door Antibes op do 19 jul 2012 - 7:02; in totaal 2 keer bewerkt
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  Pompoen do 19 jul 2012 - 3:05

Mijn rekenmachine kan alleen plus en min (nou ja en nog wat dingen ;-)) en mijn grafische rekenmachine is al lang overgegaan naar mijn zusje (tig jaar geleden).

Mijn bmi is 27, mijn buikomvang 89 en mijn lengte 168, ga ik nu sneller dood?
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast do 19 jul 2012 - 3:06

Oke dan is het 0,75 m.

Gast
Gast

Bericht  Pompoen do 19 jul 2012 - 3:06

Minneke schreef:

Ik durfde bovenstaande al niet te posten haha Embarassed

:cheering:
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Jade do 19 jul 2012 - 3:07

Ik wil mijn buikomvang ook meten maar heb geen meetlint bij de hand:cry:

Jade
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4627
Punten : 4961
Registratiedatum : 15-08-11

Bericht  Antibes do 19 jul 2012 - 3:12

Haha, meiden, ik reken ook met de simpele calculator op mijn laptop hoor!

Powerbabe: 7,37 x 1,35 = 9,95 dan 0.75 / 9.95 = 0.075
Stofzuiger: 7,24 x 1,32 = 9,56 dan 0.75 / 9,56 0,078

Laatst aangepast door Antibes op do 19 jul 2012 - 3:15; in totaal 1 keer bewerkt
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: