Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Verhuizen tijdens basisschoolperiode

5 plaatsers

Ga naar beneden

Verhuizen tijdens basisschoolperiode Empty Verhuizen tijdens basisschoolperiode

Bericht  Dille ma 16 jul 2012 - 0:08

Wij zitten er aan te denken om over een paar jaar te gaan verhuizen. We kunnen dit doen (vlak) voordat zoon naar de basisschool gaat, of 1-2 jaar later (dan kunnen we wat meer sparen van tevoren).

Ik heb nu zelf in mijn hoofd dat ik het toch wel fijn zou vinden om verhuisd te zijn voordat zoon naar school moet, omdat hij dan net zo 'nieuw' is als de andere kinderen en er dus geen achterstand ontstaat qua vriendjes maken of andere lesmethoden. Maar ik twijfel of ik daar nu niet een te big deal van maak.

Wat is jullie ervaring? Is verhuizen tijdens de (eerste) basisschoolperiode echt af te raden of valt dat best mee?
Dille
Dille
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 268
Punten : 295
Registratiedatum : 19-06-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Verhuizen tijdens basisschoolperiode Empty Re: Verhuizen tijdens basisschoolperiode

Bericht  Lonely Goatherd ma 16 jul 2012 - 0:15

Ik zou er zelf voor kiezen om, als het enigszins kan, te verhuizen voordat hij aan de basisschool begint. De eerste jaren vergen volgens mij nog best wat aanpassingsvermogen en energie van zo'n kleintje, zou de situatie dan verder zo stabiel mogelijk maken. Plus dat het dan wat 'gelijkwaardiger' voelt met de andere kinderen, die ook net beginnen en het spannend vinden etc.

Aan de andere kant, kennen kindjes in jullie nieuwe woonplaats elkaar misschien al van de peuterspeelzaal en valt hij er alsnog buiten. Maar dat hangt er maar net vanaf waar je heen wil en of er een echte 'ons kent ons'-cultuur heerst.

Ik snap het dillemma in ieder geval, maar wellicht is het ook niet zo allesbepalend als je misschien vreest. Moeilijk om een beslissing te nemen.
Lonely Goatherd
Lonely Goatherd
Prater
Prater

Aantal berichten : 954
Punten : 1054
Registratiedatum : 10-07-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Verhuizen tijdens basisschoolperiode Empty Re: Verhuizen tijdens basisschoolperiode

Bericht  Darius ma 16 jul 2012 - 0:17

Ik heb er als kind zijnde geen ervaring mee, maar mijn man is op zn 7e verhuisd en van school veranderd. Hij kan zich dat nog wel herinneren. Het was geen drama, maar het heeft wel zn impact gehad.

Ik denk dat ik zou proberen om voor de basisschholperiode te verhuizen, en anders voor groep3 , maar daarna niet meer. En soms kan het ook gewoon niet anders, dat is ook niet erg natuurlijk.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Verhuizen tijdens basisschoolperiode Empty Re: Verhuizen tijdens basisschoolperiode

Bericht  Susan ma 16 jul 2012 - 0:25

Als het qua financiën niet heel veel uitmaakt, als het gewoon gaat om de meubels die je later kunt vervangen of bepaalde werkzaamheden die je ook even kunt uitstellen dan zou ik verhuizen voor de basisschool, maar als het wel veel uitmaakt en je zou dan nog in een huis of buurt terecht komen dat niet echt je eerste keuze is, waardoor de kans groot is dat je een aantal jaar later nóg eens gaat verhuizen, dan zou ik wachten.

Ik ben zelf in groep 6 verhuisd en het was voor mij niet een enorm drama, al denk ik achteraf wel dat ik er op die nieuwe school nooit echt heb bijgehoord, maar dat lag ook wel deels aan de school, het was een enorme ons-kent-ons-school waar veel kinderen van leerkrachten opzaten en waar je er gewoon niet makkelijk tussen kwam. Het was ook niet zo dat ik doodeenzaam was, maar op mijn eerste school had ik wel meer vriendjes en vriendinnetjes.

Daar stond tegenover dat de nieuwe buurt echt veel en veel leuker was en dat we een enorme tuin kregen, al met al was ik wel blij met de verhuizing.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Verhuizen tijdens basisschoolperiode Empty Re: Verhuizen tijdens basisschoolperiode

Bericht  Gast ma 16 jul 2012 - 2:22

Ik zo liever kiezen om voor de basisschool tijd te verhuizen. Anders is je zoontje net gewend op school en dan moet hij weer afscheid nemen en opnieuw gaan wennen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Verhuizen tijdens basisschoolperiode Empty Re: Verhuizen tijdens basisschoolperiode

Bericht  _Nina ma 16 jul 2012 - 2:27

De keerzijde van verhuidzen vóórdat hij naar de basisschool gaat, en zeker als dat vlák voordat hij naar de basisschool gaat zou zijn (wat ik ook begrijp), is dat hij wel een enorme verandere te verwerken krijgt, voor zo'n klein mannetje. Nieuw huis, nieuwe kamer, nieuwe buurt, een drukke periode in de tijd van verhuizen en vrij snel daarop een compleet nieuwe dagindeling dan die hij de afgelopen 4 jaar gewend is geweest, 5 dagen in de week naar school, misschien een aantal dagen bso/gastouder erachteraan, meedraaien in het dagprogramma op school, nieuwe kindjes leren kennen, etc etc. Dat lijkt me ook behoorlijk intensief voor zo'n (dan in mijn ogen toch wel) klein ukkie.
_Nina
_Nina
Prater
Prater

Aantal berichten : 778
Punten : 901
Registratiedatum : 10-05-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Verhuizen tijdens basisschoolperiode Empty Re: Verhuizen tijdens basisschoolperiode

Bericht  Dille ma 16 jul 2012 - 3:15

Bedankt voor jullie antwoorden! Extra sparen is voornamelijk voor verbouwing van bijvoorbeeld een keuken, of om een iets groter/mooier huis te kunnen kopen, maar sowieso in dezelfde buurt. Dus het is niet noodzakelijk om daarop te wachten.

Fijn dat jullie verhuizen voordat zoon naar school gaat ook een beter idee vinden. Statler, wat jij zegt is ook waar, het zijn wel héél veel veranderingen in één keer, vind het ook wel wat sneu. We willen dan proberen om ergens in het half jaar voordat hij naar school gaat te verhuizen, maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van hoe snel we ons eigen huis kunnen verkopen (en met deze markt...). We willen wel echt verhuizen voor een betere buurt en betere scholen, dus uiteindelijk is het in zijn voordeel, maar ja, daar heeft ie op dat moment geen reet aan smile. Denk dat het hoe dan ook tijdelijk niet leuk is voor zoon, of we nu snel verhuizen of niet. Misschien kan ik wat ouderschapsverlof opnemen tijdens die eerste periode, dat ie in ieder geval niet ook meteen naar de bso hoeft als het hem allemaal te veel is.
Dille
Dille
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 268
Punten : 295
Registratiedatum : 19-06-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Verhuizen tijdens basisschoolperiode Empty Re: Verhuizen tijdens basisschoolperiode

Bericht  Gast ma 16 jul 2012 - 3:47

Wij zijn net verhuisd en mijn zoon heeft groep 1 afgerond. Na de vakantie gaat hij naar een nieuwe school en daar dus naar groep 2.
Ik kan je er dus nog niet veel over vertellen maar kan wel een beetje inschatten dat het voor mijn zoon op het begin erg wennen zal zijn (net als op vorige school) en dat het wel even tijd kost voordat hij zich helemaal op z'n gemak voelt. Maar op deze leeftijd komt dat echt wel weer allemaal goed denk ik.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Verhuizen tijdens basisschoolperiode Empty Re: Verhuizen tijdens basisschoolperiode

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum