Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Teveel doordenken bij tentamens.. hoe leer ik dat af?

2 plaatsers

Ga naar beneden

Teveel doordenken bij tentamens.. hoe leer ik dat af? Empty Teveel doordenken bij tentamens.. hoe leer ik dat af?

Bericht  Gast ma 24 jan 2011 - 4:20

Wie heeft dat ook?

Dat je een toets maakt en dat je teveel gaat doordenken bij de antwoorden dat je uiteindelijk het foute antwoord kiest? Ik weet niet hoe ik mezelf dat af moet leren. Zo had ik een vraag in mijn tentamen waarin werd gevraagd werd wat een sociale norm in hield (zoiets was het geloof ik). Het antwoord was: 'een algemene geaccepteerde manier van denken, voelen en handelen'. Maar ga ik daarover nadenken dan denk ik: ja maar in de stof werd behandeld dat mensen wel kunnen handelen naar deze sociale norm, maar dat ze er niet mee eens hoeven te zijn (is ook weer een benaming voor) en dat het in voelen dus niet altijd geaccepteerd hoeft te worden. En dan ben ik het dus al niet met het antwoord eens, terwijl het wel het goede antwoord blijkt te zijn.

Wie heeft hetzelfde en wie heeft er tips?

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Teveel doordenken bij tentamens.. hoe leer ik dat af? Empty Re: Teveel doordenken bij tentamens.. hoe leer ik dat af?

Bericht  Gast ma 24 jan 2011 - 4:29

Je kunt dit toch eventueel nader toelichten aan de leraar (als het om deze vraag gaat), krijg je soms ook nog punten voor ook.. Wink

Maar ik heb geen idee hoe je dat af kan leren. Vaak is het eerste antwoord wat in je op komt goed, daar zoek je dan een van de keuzemogelijkheden bij en kruis je aan. Vaak is dat het goede antwoord. (Mits je de stof goed kent.. Wink )

Gast
Gast

Teveel doordenken bij tentamens.. hoe leer ik dat af? Empty Re: Teveel doordenken bij tentamens.. hoe leer ik dat af?

Bericht  Gast ma 24 jan 2011 - 4:49

Ja ik heb de docent erover gemaild betreffende die toets en die gaf dus aan dat ik teveel doordacht. Dus geen extra punten haha.

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 24 jan 2011 - 4:56

Ik herken het wel een beetje.
De antwoorden die juist zijn vind ik vaak zo simpel, dat ik zelf het idee heb dat ze niet compleet zijn. En dus ga ik voor een - in mijn ogen - completer antwoord. Ondanks dat mijn 1ste ingeving het simpele antwoord is. Mad
Bij meerkeuze vragen althans.

Gast
Gast

Bericht  Imperfect ma 24 jan 2011 - 7:35

Inderdaad zeker bij meerkeuze vragen is in heel veel gevallen je eerste ingeving juist. Indien je goed in de stof zit, en je hebt bij een vraag direct een sterk gevoel voor een bepaald antwoord, voor je eerste ingeving aan. Desnoods deze vragen markeren met een kruisje, zodat je bij het einde en het teruglezen van de vragen nog kan signaleren dat je een sterk gevoel had bij dat antwoord. En dan die vragen niet meer gaan veranderen.
Imperfect
Imperfect
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 66
Punten : 66
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast ma 24 jan 2011 - 7:43

Ja ik herken dat ook wel. Heel irritant omdat dat dus idd moeilijk af te leren is. Ik probeer er niet al te veel verder over na te denken en af te gaan op mijn eerste ingeving en zoals het in de boeken staat, zonder veel 'eigen' tekst er bij.

Gast
Gast

Bericht  Zora ma 24 jan 2011 - 8:13

Gaat het dan met name om definities/begrippen die je vaker fout doet hierdoor? Want misschien kun je dan bij het leren meer focussen op die stampen, echt goed leren. Op die manier leg je misschien wat minder continu links overal, en bedenk je je gewoon eerst met name de precieze betekenis. En de tekst dan gewoon een aantal keer lezen, voor de open vragen.
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast ma 24 jan 2011 - 8:21

Nee de begrippenvragen doe ik allemaal wel goed over het algemeen. Het zijn meer de vragen die niet echt een aanwijzing geven zeg maar, beetje moeilijk uit te leggen. Misschien moet ik bij de her maar weer eens puur op mijn eerste antwoord gevoel afgaan dan en kijken hoe het gaat!

De eerste keer had ik vrijwel niet kunnen leren, door omstandigheden en toen had ik een 5. Ik dacht, nou volgende keer heb ik 'm wel. Maar de 2e keer had ik een 4 na weken gestudeerd te hebben. En dat waren puur die vragen waarbij ik teveel doordacht (je kan meteen zien wat je fout hebt gedaan) en waarbij ik elke keer twijfelde tussen 2 vragen. En het was elke keer de ander die ik anders had gekozen...

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 24 jan 2011 - 8:33

met luistertoetsen en leestoetsen heb ik dat echt heel erg, heel irritant:s

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 24 jan 2011 - 9:19

Zora schreef:Gaat het dan met name om definities/begrippen die je vaker fout doet hierdoor? Want misschien kun je dan bij het leren meer focussen op die stampen, echt goed leren. Op die manier leg je misschien wat minder continu links overal, en bedenk je je gewoon eerst met name de precieze betekenis. En de tekst dan gewoon een aantal keer lezen, voor de open vragen.

Ik denk idd dat Zora hier een heel goed advies geeft. Hou in je achterhoof bij tentamens die bestaan uit multuple choice vragen, dat iedere student in de gelegenheid moet zijn om dit binnen een x-aantal minuten/uren te kunnen maken. Je eerste ingeving is daardoor ook vaak de juiste, omdat je bij 40 vragen niet redelijkerwijs kan verwachten dat er heel diep en lang over nagedacht kan worden. Ik heb al jaren geen leertentamens gehad, maar toen ik die nog wel had en dan ook echt mp-vragen, bleven er bij vaak maar 2 antwoorden over waar ik tussen twijfelde en dan probeerde ik er juist zo 'droog' mogelijk naar te kijken. Vaak koos ik daardoor het goede antwoord.

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: