Zelf soep maken
+4
Susan
Sterre
Lejow
Bay
8 plaatsers
Pagina 1 van 1
Zelf soep maken
Welke soep maak jij zelf en wat is je recept?
Ik wil wat vaker soep gaan eten maar dan niet uit een pakje/zakje. Dus ik ben benieuwd naar jullie recepten!
Ik wil wat vaker soep gaan eten maar dan niet uit een pakje/zakje. Dus ik ben benieuwd naar jullie recepten!
Bay- Prater
- Aantal berichten : 971
Punten : 1160
Registratiedatum : 19-07-11
Re: Zelf soep maken
Tomatensoep.
Water koken met een bouillon blokje of wat.
Twee pakjes tomatenblokjes erdoor.
Klein blikje tomatenpuree er door.
Gehakt mengen met gehaktkruiden en balletjes maken en erbij.
Soepgroente even aanbakken in de koekepan en dan er ook bij!
Eventueel nog wat verse tomaten, geblend of klein gesneden.
Water koken met een bouillon blokje of wat.
Twee pakjes tomatenblokjes erdoor.
Klein blikje tomatenpuree er door.
Gehakt mengen met gehaktkruiden en balletjes maken en erbij.
Soepgroente even aanbakken in de koekepan en dan er ook bij!
Eventueel nog wat verse tomaten, geblend of klein gesneden.
Lejow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Courgettesoep:
1 grote courgette
1 prei
1 aardappel
... in stukken hakken en in een pan met ongeveer 500 ml water aan de kook brengen met een half bouillonblokje. Als alles gaar is een lepel crème fraiche er door en pureren met een staafmixer.
Ik doe er op het bord wat snippers gerookte zalm door, maar het kan ook zonder. Eventueel nog peper toevoegen.
Je hebt dan genoeg voor 2 personen.
1 grote courgette
1 prei
1 aardappel
... in stukken hakken en in een pan met ongeveer 500 ml water aan de kook brengen met een half bouillonblokje. Als alles gaar is een lepel crème fraiche er door en pureren met een staafmixer.
Ik doe er op het bord wat snippers gerookte zalm door, maar het kan ook zonder. Eventueel nog peper toevoegen.
Je hebt dan genoeg voor 2 personen.
Sterre- Ratel
- Aantal berichten : 3682
Punten : 3849
Ik maak het eigenlijk nooit helemaal zelf omdat ik het dan al heel snel flauw vind, ik wil er altijd zo'n afmaakpakket door. Ik zou wel een heel lekker recept willen voor kippensoep en groentensoep.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Kippensoep,
Soepkip halen ( deze is wat vetter) en deze met kippen boullionblokjes koken en dat minimaal een half uur tot een uur laten trekken. Ik ga er altijd vanuit dat ik 1 blokje nodig heb per halve liter water. Soep laten afkoelen en dan het vet eraf schuimen, een deel kan je laten zitten voor extra smaak.
Het vlees van de kip halen en dit weer terug doen in de pan, daar doe ik dan altijd wat rijst en champignons bij ( fijn gesneden) en ik laat dit koken totdat de rijst gaar is. De rijst springt anders open t.o.v. normaal koken.
Vaak maak ik voordat ik de soep afmaak van wat vlees en bouillon nog een ragout!
Soepkip halen ( deze is wat vetter) en deze met kippen boullionblokjes koken en dat minimaal een half uur tot een uur laten trekken. Ik ga er altijd vanuit dat ik 1 blokje nodig heb per halve liter water. Soep laten afkoelen en dan het vet eraf schuimen, een deel kan je laten zitten voor extra smaak.
Het vlees van de kip halen en dit weer terug doen in de pan, daar doe ik dan altijd wat rijst en champignons bij ( fijn gesneden) en ik laat dit koken totdat de rijst gaar is. De rijst springt anders open t.o.v. normaal koken.
Vaak maak ik voordat ik de soep afmaak van wat vlees en bouillon nog een ragout!
silly-one- Ratel
- Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Groentensoep.
Grote pan met een paar liter water.
Grote ui
Bouillionzakje
Laurierbladen
Soeppakketje (gehakt, rundvlees, mergpijp)
Mix voor Groentensoep Honig
Mix voor Groentensoep (euroknaller)
Boerensoepgroenten
Grote pan met water opzetten, mergpijp erin, gehaktballetjes draaien en erbij en rundvlees erbij, laurierbladen erin, grote ui in plakjes erbij, bouillionzakje erin. Alles een paar uur laten koken. Gas uitdraaien en ongeveer 20u laten staan.
Volgende dag, vlak voor het eten, weer aanzetten en afmaken met de mixen voor groentesoep en soepgroenten. Nog even laten trekken, zelf doe ik zo lang mogelijk en serveren met een broodje om te dippen. Heerlijk.
Grote pan met een paar liter water.
Grote ui
Bouillionzakje
Laurierbladen
Soeppakketje (gehakt, rundvlees, mergpijp)
Mix voor Groentensoep Honig
Mix voor Groentensoep (euroknaller)
Boerensoepgroenten
Grote pan met water opzetten, mergpijp erin, gehaktballetjes draaien en erbij en rundvlees erbij, laurierbladen erin, grote ui in plakjes erbij, bouillionzakje erin. Alles een paar uur laten koken. Gas uitdraaien en ongeveer 20u laten staan.
Volgende dag, vlak voor het eten, weer aanzetten en afmaken met de mixen voor groentesoep en soepgroenten. Nog even laten trekken, zelf doe ik zo lang mogelijk en serveren met een broodje om te dippen. Heerlijk.
Gast- Gast
mmm lekker. Zelfgemaakte soep . Ik maak regelmatig soep.
Champignonsoep.: champignons koken met een bouilonblokje en evt wat bieslook. een roux maken door boter te smelten. Oproeren met bloem tot je een goede bal hebt. Dit beetje bij beetje verdunnen met de bouilon. een eigeel met een scheut koffiemelk erbij. En de champignons er weer bij.op dezelfde manier maak ik ook aspergesoep. Dan op het eind wel nog een beetje nootmuskaat erbij.
Broccolisoep. Broccoli koken in bouilon. Als ik een meer gevulde soep wil kook ik ook een kippenpoot erbij. Als de broccoli goed gaar is broccoli met de bouilon in de blender. kip uitpluizen en erbij. Op het eind nog een goede scheut kokosmelk erbij
Champignonsoep.: champignons koken met een bouilonblokje en evt wat bieslook. een roux maken door boter te smelten. Oproeren met bloem tot je een goede bal hebt. Dit beetje bij beetje verdunnen met de bouilon. een eigeel met een scheut koffiemelk erbij. En de champignons er weer bij.op dezelfde manier maak ik ook aspergesoep. Dan op het eind wel nog een beetje nootmuskaat erbij.
Broccolisoep. Broccoli koken in bouilon. Als ik een meer gevulde soep wil kook ik ook een kippenpoot erbij. Als de broccoli goed gaar is broccoli met de bouilon in de blender. kip uitpluizen en erbij. Op het eind nog een goede scheut kokosmelk erbij
pluisje- Zwijger
- Aantal berichten : 9
Punten : 14
Registratiedatum : 21-12-10
Ik spaar restjes groente op in een bakje in de vriezer. Als dat bakje vol is maak ik er soep van. Gewoon koken met water, bouillonblokje en wat soepvlees. Niet echt spectaculair, maar gezond en ik gooi zo weinig groente weg.
Rovine- Ratel
- Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10
Tomatensoep
Ingrediënten:
· 1 kg tomaten
· 3 eetlepels olie
· 2 blaadjes laurier
· 2 uien, fijngesneden
· 1 blikje tomatenpuree (70 g)
· 1 bouillontablet
· Een paar wortels, in kleine blokjes
· 1 middelgrote aardappel, in dobbelsteentjes
Bereidingswijze:
Courgettesoep
Ingrediënten:
Bereidingswijze:
Snipper de ui en knoflook. Was de courgette en verwijder stukken schil die beschadigd zijn. Snijd de courgette doormidden en verwijder de zaadjes. Met een theelepel kun je ze er zo uit schrapen. Snijd de courgette in plakjes van ongeveer een halve centimer dik.
Fruit de ui en knoflook tot de ui glazig is. Voeg de plakjes courgette toe en bak mee tot ook deze zacht begint te worden. Voeg nu de mosterd toe en bak deze even mee. Het zuur van de mosterd verdampt door het bakken.
Giet de warme bouillon bij de courgette, breng aan de kook en laat een paar minuten zachtjes koken. Pureer de soep nu met een staafmixer of blender. Breng op smaak met zout (zie opmerkingen) en peper.
Champignonsoep
Ingrediënten
Bereiding
Maak de champignons goed schoon met een borsteltje of stuk keukenpapier (niet met water!) Snijd de champignons in kleine stukjes. Snipper het sjalotje en de knoflook.
Bak de champignons op hoog vuur in de boter tot ze bruin kleuren. Zet het vuur wat lager en voeg de sjalot en knoflook toe. Bak tot de ui glazig is. Strooi nu de bloem over het mengsel en bak nog twee tot drie minuten.
Door het bakken van de bloem in boter maak je een roux. Dit maakt je soep dikker. Je moet opletten dat er tijdens het bakken genoeg vet aanwezig is anders brandt de bloem aan. Als de bloem er erg droog uit ziet voeg dan nog wat boter toe.
Schep nu beetje bij beetje de bouillon bij het champignon-mengsel en blijf roeren. Je voorkomt zo klontjes. Wanneer de dikte op die van soep begint te lijken kun je de bouillon sneller toevoegen.
Laat de soep nog tien minuten zachtjes koken en roer hem af en toe door. Pureer de soep met een staafmixer of blender en garneer met lobbig geklopte slagroom en verse peterselie of bieslook.
Ingrediënten:
· 1 kg tomaten
· 3 eetlepels olie
· 2 blaadjes laurier
· 2 uien, fijngesneden
· 1 blikje tomatenpuree (70 g)
· 1 bouillontablet
· Een paar wortels, in kleine blokjes
· 1 middelgrote aardappel, in dobbelsteentjes
Bereidingswijze:
- Verhit 1 eetlepel olie in een braadpan. Bak hierin de wortel, laurierblaadjes en de ui, tot de ui glazig ziet. Roer de tomatenpuree erdoor en bak het geheel nog 2 minuten op middelhoog vuur.
- Snijd de tomaten in vieren en schep ze met de aardappel en de bouillontablet in de pan. Voeg 1 liter water toe en breng het geheel aan de kook. Laat 10-15 minuten zacht doorkoken.
- Pureer de tomatensoep met een staafmixer en zeef 'm. Voeg desgewenst wat kokend water toe om de soep te verdunnen. Breng de soep op smaak met zout en (versgemalen) peper.
Courgettesoep
Ingrediënten:
- 2 courgettes
- 2 tl mosterd (Dijon)
- 2 teentjes knoflook
- 1 liter rundvleesbouillon
- 100 g uien (2 kleintjes)
- boter of olie
Bereidingswijze:
Snipper de ui en knoflook. Was de courgette en verwijder stukken schil die beschadigd zijn. Snijd de courgette doormidden en verwijder de zaadjes. Met een theelepel kun je ze er zo uit schrapen. Snijd de courgette in plakjes van ongeveer een halve centimer dik.
Fruit de ui en knoflook tot de ui glazig is. Voeg de plakjes courgette toe en bak mee tot ook deze zacht begint te worden. Voeg nu de mosterd toe en bak deze even mee. Het zuur van de mosterd verdampt door het bakken.
Giet de warme bouillon bij de courgette, breng aan de kook en laat een paar minuten zachtjes koken. Pureer de soep nu met een staafmixer of blender. Breng op smaak met zout (zie opmerkingen) en peper.
Champignonsoep
Ingrediënten
- 250 g champignons (1 bakje)
- 1 tl tijm
- 750 ml bouillon
- teentje knoflook
- 1 sjalotje
- 30 g boter
- 30 g bloem
Bereiding
Maak de champignons goed schoon met een borsteltje of stuk keukenpapier (niet met water!) Snijd de champignons in kleine stukjes. Snipper het sjalotje en de knoflook.
Bak de champignons op hoog vuur in de boter tot ze bruin kleuren. Zet het vuur wat lager en voeg de sjalot en knoflook toe. Bak tot de ui glazig is. Strooi nu de bloem over het mengsel en bak nog twee tot drie minuten.
Door het bakken van de bloem in boter maak je een roux. Dit maakt je soep dikker. Je moet opletten dat er tijdens het bakken genoeg vet aanwezig is anders brandt de bloem aan. Als de bloem er erg droog uit ziet voeg dan nog wat boter toe.
Schep nu beetje bij beetje de bouillon bij het champignon-mengsel en blijf roeren. Je voorkomt zo klontjes. Wanneer de dikte op die van soep begint te lijken kun je de bouillon sneller toevoegen.
Laat de soep nog tien minuten zachtjes koken en roer hem af en toe door. Pureer de soep met een staafmixer of blender en garneer met lobbig geklopte slagroom en verse peterselie of bieslook.
Linda- Ratel
- Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10
Ik maak meestal mixsoepjes. Knoflook, ui, courgette, tomaten, aardappel etc. Alles koken, in de blender, terug in de pan en eventueel een pakje boursin erbij.
Gast- Gast
Soortgelijke onderwerpen
» Zelf soep maken
» Soep maken zonder staafmixer?
» Soep een dag van te voren maken --> hoe bewaren?
» Zelf ijs maken
» Cadeautjes zelf maken
» Soep maken zonder staafmixer?
» Soep een dag van te voren maken --> hoe bewaren?
» Zelf ijs maken
» Cadeautjes zelf maken
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: