Hoogopgeleid maar toch moeite met het vinden van een baan?
+9
RYW
Antibes
Zininzon
Sayuri
Atelier Madame
Benthe
Blond
Zora
Marin
13 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Hoogopgeleid maar toch moeite met het vinden van een baan?
Is dit op jou van toepassing?
Ik ben voor een serie interviews op zoek naar verhalen van dames bij wie de zoektocht naar een betaalde baan op niveau niet makkelijk verloopt, of is verlopen. Ik heb vanuit mijn studie een opdracht om voor een fictief tijdschrift een artikel te schrijven over dit onderwerp. In dit geval dus een aantal portretten met ervaringen van jonge vrouwen met een Hbo of WO niveau.
Heeft er iemand zin om mee te werken? Verhalen worden niet gepubliceerd, wel worden ze beoordeeld door een docententeam.
Ik heb eerder vandaag al een gesprek gehad met een vrouw van 32, zij volgde een Rechten studie en is sinds drie jaar afgestudeerd. In die drie jaar tijd heeft ze al honderden sollicitaties verstuurd maar is nooit uitgenodigd wegens gebrek aan werkervaring. Het heeft me behoorlijk verbaasd dat het zo moeilijk is om aan een baan op niveau te komen.
Ik ben voor een serie interviews op zoek naar verhalen van dames bij wie de zoektocht naar een betaalde baan op niveau niet makkelijk verloopt, of is verlopen. Ik heb vanuit mijn studie een opdracht om voor een fictief tijdschrift een artikel te schrijven over dit onderwerp. In dit geval dus een aantal portretten met ervaringen van jonge vrouwen met een Hbo of WO niveau.
Heeft er iemand zin om mee te werken? Verhalen worden niet gepubliceerd, wel worden ze beoordeeld door een docententeam.
Ik heb eerder vandaag al een gesprek gehad met een vrouw van 32, zij volgde een Rechten studie en is sinds drie jaar afgestudeerd. In die drie jaar tijd heeft ze al honderden sollicitaties verstuurd maar is nooit uitgenodigd wegens gebrek aan werkervaring. Het heeft me behoorlijk verbaasd dat het zo moeilijk is om aan een baan op niveau te komen.
Gast- Gast
Re: Hoogopgeleid maar toch moeite met het vinden van een baan?
Je kent mijn verhaal denk ik wel beetje: Cambridge graduate, hbo baan gevonden, daarna ellenlange zoektocht naar een passende baan, maar werkgebied is zo specifiek en overal krijg ik te horen dat ik te hoog ben opgeleid, te veel theorie ken maar geen praktijkervaring heb maar voor academische banen net weer buiten de boot val omdat ik geen PhD heb.
Uiteindelijk na een jaar wel iets gevonden en werk voor mezelf.
Denk dat mijn verhaal wel interessant en geschikt is. Dus je mag contact met me opnemen als jij dat ook denkt.
Uiteindelijk na een jaar wel iets gevonden en werk voor mezelf.
Denk dat mijn verhaal wel interessant en geschikt is. Dus je mag contact met me opnemen als jij dat ook denkt.
Marin- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11
Ik heb inderdaad ook aan jouw verhaal moeten denken bij de voorbereiding voor deze serie. Ik zal je straks even een PM sturen. Dankjewel!
Gast- Gast
Gaat eigenlijk ook wel voor mij op. In 2009 afgestudeerd, heb nu een master in Taalwete.nschap. Veel (althans er is weinig wat relevant was, maar wat er was..) gesolliciteerd, vaak heel ver gekomen, meestal 2e, en dan op ervaring afgewezen. Ik doe nu werk onder mijn niveau en ben als tussenoplossing een nieuwe studie gestart.
Zora- Ratel
- Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10
Zora schreef:Gaat eigenlijk ook wel voor mij op. In 2009 afgestudeerd, heb nu een master in Taalwete.nschap. Veel (althans er is weinig wat relevant was, maar wat er was..) gesolliciteerd, vaak heel ver gekomen, meestal 2e, en dan op ervaring afgewezen. Ik doe nu werk onder mijn niveau en ben als tussenoplossing een nieuwe studie gestart.
Ook al op werkervaring. Wat een ellende toch allemaal. Is het goed als ik jou ook een PM stuur straks? Ik ben zeer geinteresseerd in de rest van je verhaal.
Gast- Gast
Geldt helaas ook voor mij. Ik heb zowel HBO als WO afgerond (Pabo en Pedagogische Wetenschappen). Helaas geen werk te vinden in mijn vakgebied. Ik werk nu wel fulltime, maar in een compleet andere sector dan waarin ik mijn diploma's heb behaald (ik werk als office manager bij een makelaarskantoor).
Blond- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10
Argh, als ik dat lees dan ben ik ook zo bang dat ik straks na het afronden van mijn master niks kan vinden. Maar succes met je opdracht Megara.
Benthe- Prater
- Aantal berichten : 594
Punten : 621
Registratiedatum : 16-12-10
Bij mij in de omgeving van studiegenoten ook zoo weinig banen, ik ben uiteindelijk nog van carrière geswitcht naar de zorg en heb daar nu een werkend leren plek. Mocht je daar interesse voor hebben dan wil ik wel meewerken hoor!
Atelier Madame- Ratel
- Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10
Megara schreef:Zora schreef:Gaat eigenlijk ook wel voor mij op. In 2009 afgestudeerd, heb nu een master in Taalwete.nschap. Veel (althans er is weinig wat relevant was, maar wat er was..) gesolliciteerd, vaak heel ver gekomen, meestal 2e, en dan op ervaring afgewezen. Ik doe nu werk onder mijn niveau en ben als tussenoplossing een nieuwe studie gestart.
Ook al op werkervaring. Wat een ellende toch allemaal. Is het goed als ik jou ook een PM stuur straks? Ik ben zeer geinteresseerd in de rest van je verhaal.
Geen probleem!
Zora- Ratel
Die vrouw van 32 jaar: heeft ze totaal geen werkervaring? Heeft ze in die tijd een tweede studie gedaan? Zoniet, dan vind ik het eerlijk gezegd niet zo heel vreemd. Als ik haar leeftijd heb bereikt (32), dan heb ik als het goed is, 7 a 8 jaar werkervaring. Ook als het zo is dat ze totaal geen (relevante) werkervaring heeft opgedaan tot aan het moment van afstuderen (toen ze dus 29 was) dan had ze die honderden sollicitaties moeten sturen voor "junior jobs", waarvoor geen werkervaring is vereist, maar enkel een relevante diploma. Dat heeft ze blijkbaar niet gedaan, aangezien ze steeds werd afgewezen op basis van een gebrek aan werkervaring.
Hoogopgeleid of niet, zonder werkervaring begin je gewoon onderaan. Dat kan zijn een stage, traineeship, een startersjob. Dat je op het moment van afstuderen "al 29" bent, verandert daar niks aan.
Sorry, hier heb je niks aan, maar ben benieuwd geworden naar die vrouw.
Hoogopgeleid of niet, zonder werkervaring begin je gewoon onderaan. Dat kan zijn een stage, traineeship, een startersjob. Dat je op het moment van afstuderen "al 29" bent, verandert daar niks aan.
Sayuri- Fluisteraar
- Aantal berichten : 336
Punten : 347
Registratiedatum : 18-01-11
Een aantal stages en vrijwilligerswerk. De echte details van het hoe en waarom en welke vacatures precies weet ik natuurlijk ook niet, zo diep ben ik niet gegaan.
Gast- Gast
Ik heb ook meer dan een jaar gesolliciteerd voordat ik een passende baan vond. Ik ben niet eens ergens eerder uitgenodigd op gesprek. Soms kreeg ik überhaupt geen reactie terug, soms een brief dat ik niet in het profiel paste. Ik gok ook gebrek aan werkervaring, maar dat weet ik niet 100% zeker.
Ik heb toen maar bijna een jaar schoongemaakt in de thuiszorg, vond het eerst niet zo erg, maar daarna werd het wel erg uitzichtloos! Gelukkig kreeg ik toen in 1 week 2 uitnodigingen, waarvan 1 erg onder mijn niveau (maar meer in mijn sector) was en de andere was mijn huidige baan. Daar probeer ik nog maar even te blijven, want iets anders is er zo 1 2 3 ook niet...
Ik heb toen maar bijna een jaar schoongemaakt in de thuiszorg, vond het eerst niet zo erg, maar daarna werd het wel erg uitzichtloos! Gelukkig kreeg ik toen in 1 week 2 uitnodigingen, waarvan 1 erg onder mijn niveau (maar meer in mijn sector) was en de andere was mijn huidige baan. Daar probeer ik nog maar even te blijven, want iets anders is er zo 1 2 3 ook niet...
Zininzon- Ratel
- Aantal berichten : 3783
Punten : 4138
Ik heb een aantal vragen op papier gezet. Nu is het wat lastig om via schrift een compleet interview te houden maar ik wil graag een poging doen. Iedereen die hier boven heeft gereageerd met een verhaal heb ik een PM gestuurd.
Laatst aangepast door Megara op di 12 jun 2012 - 7:34; in totaal 1 keer bewerkt
Gast- Gast
Sayuri schreef:Die vrouw van 32 jaar: heeft ze totaal geen werkervaring? Heeft ze in die tijd een tweede studie gedaan? Zoniet, dan vind ik het eerlijk gezegd niet zo heel vreemd. Als ik haar leeftijd heb bereikt (32), dan heb ik als het goed is, 7 a 8 jaar werkervaring. Ook als het zo is dat ze totaal geen (relevante) werkervaring heeft opgedaan tot aan het moment van afstuderen (toen ze dus 29 was) dan had ze die honderden sollicitaties moeten sturen voor "junior jobs", waarvoor geen werkervaring is vereist, maar enkel een relevante diploma. Dat heeft ze blijkbaar niet gedaan, aangezien ze steeds werd afgewezen op basis van een gebrek aan werkervaring.
Dat is natuurlijk niet echt waar. Wat ik in mijn omgeving heel sterk zie is dat mensen door een algemeen tekort aan banen, simpelweg "onder niveau" gaan solliciteren. Dan gaan mensen met een paar jaar werkervaring dus al op startersfuncties reageren en dan val jij als net afgestudeerde buiten de boot. Mijn zus reageerde (HBO marketing) ook nagenoeg alleen op junior marketeer functies waarvoor geen ervaring vereist was, maar als er dan mensen op reageren met 1 of 2 jaar ervaring kun je daar alsnog op afgewezen worden (heeft zij 1,5 jaar meegemaakt).
Antibes- Ratel
- Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11
Ik heb het echt totaal omgekeerd gedaan. Ik liep tegen mijn baan aan toen ik alleen nog maar een propedeuse had (en het was een hbo-functie) maar ik had geluk, een goed verhaal en een heeeeeel klein kruiwagentje. Ik heb terwijl ik daar werkte mijn bachelor gehaald, doorgegroeid naar een op basis van mijn resultaten en heb daarna mijn master gedaan.
Heb je ook niks aan, maar ik denk dat dat soort factoren als kunnen netwerken, geluk en kruiwagens nog wel zwaarder wegen dan opleiding en soms ook ervaring.
Heb je ook niks aan, maar ik denk dat dat soort factoren als kunnen netwerken, geluk en kruiwagens nog wel zwaarder wegen dan opleiding en soms ook ervaring.
RYW- Ratel
- Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
RYW, ik heb ook een aantal tegenhangers nodig! Mocht je zin hebben om je verhaal op te schrijven dan is dat meer dan welkom. Ik heb vrijdag ook nog een interview met iemand die juist heel snel aan een baan is gekomen na afstuderen.
Gast- Gast
Dat is goed hoor, stuur maar een PM met wat je precies nodig hebt
RYW- Ratel
- Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Mijn verhaal lijkt op dat van RYW. Tijdens mijn studie een bijbaantje gevonden en van daaruit in korte tijd doorgegroeid naar vaste fulltime baan, in de tussentijd mijn opleiding afgerond.
Sanne- Ratel
- Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10
Je hebt weer PM terug
Zora- Ratel
Ik heb zowel pech als mazzel: ben nog net niet afgestudeerd maar heb wel voor een halve dag relevant, betaald werk (sociale wetenschappen), maar word aan de andere kant verder overal afgewezen op "te weinig werkervaring". Dus mocht je nog mensen nodig hebben, mag je mij ook een PB sturen
PaarsBlauw- Fluisteraar
- Aantal berichten : 33
Punten : 35
Registratiedatum : 01-01-11
Ik heb je PM ontvangen maar hoop dat t goed is dat ik pas morgen of donderdag reageer, want heb eerder niet echt een laptop bij de hand en op m'n iPhone zoveel typen is geen doen.
Marin- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11
Marin, is prima! Ik heb sowieso tot in het weekend de tijd om alles te bewerken.
Gast- Gast
Ik ga hem morgen voor je invullen!
Atelier Madame- Ratel
- Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10
Ik ben ook een tegenhanger. Ben na mijn stage blijven hangen bij het stagebedrijf en heb 7 maanden later een baan gevonden in de buurt waar ik wilde gaan wonen, terwijl het met mijn functie heel moeilijk is om een baan te vinden. Je mag me altijd vragen pm-en als het je nuttig lijkt.Megara schreef:RYW, ik heb ook een aantal tegenhangers nodig! Mocht je zin hebben om je verhaal op te schrijven dan is dat meer dan welkom. Ik heb vrijdag ook nog een interview met iemand die juist heel snel aan een baan is gekomen na afstuderen.
Gast- Gast
Voor de dames met een succesverhaal, ik probeer jullie in de loop van de dag een PM te sturen. Alvast heel erg bedankt!
Gast- Gast
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Tips vinden baan? / Hoe baan gevonden?
» Angst geen baan te vinden
» Toch maar nee gezegd
» Nou, van start dan maar, toch?!?
» Ik ga het toch maar proberen...
» Angst geen baan te vinden
» Toch maar nee gezegd
» Nou, van start dan maar, toch?!?
» Ik ga het toch maar proberen...
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: