nav, hoeveel spaargeld minimaal achter de hand?
+29
Rush
Highway
Jilke
Fearie
Annie24
Happinaz
studiebol
blondje1313
Coco
SarahKey
Lejow
Arwyn
Bruintje Beer
Darius
Happydobby
Parisienne
Sanne
Tania
M@niek
moepie
Snoes
Theezakje13
Ugly Betty
Annemie
Liadan
Paper Crown
Pussycat
Linda
Muppetje
33 plaatsers
Pagina 3 van 4
Pagina 3 van 4 • 1, 2, 3, 4
Re: nav, hoeveel spaargeld minimaal achter de hand?
Haha, dat kan ik me goed voorstellen :-)
Gast- Gast
Ja, ik ook! Een halfjaar lang helemaal (of bijna geen) leuke dingen kunnen doen, niet eens wat leuks voor jezelf ofzo kopen. Wij zijn nu ook al bijna 5 maanden zo bezig maar hier mag het ook bijna gaan stoppen hoor. Dus nee, het zou ook absoluut niets voor ons zijn om zo altijd te 'moeten' leven.Jolicious schreef:Haha, dat kan ik me goed voorstellen :-)
Snoes- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 11739
Punten : 12120
Registratiedatum : 18-11-10
Ik word altijd een beetje nerveus als ik het spaargeld van anderen zie.
Ik ben al blij met een buffer van 1500 euro.
Die hebben we dan ook wel. We hopen snel weer meer te gaan sparen, maar zijn momenteel nog vol in de verbouwing van ons huis.
Die hebben we dan ook wel. We hopen snel weer meer te gaan sparen, maar zijn momenteel nog vol in de verbouwing van ons huis.
Gast- Gast
Parel schreef:Ik word altijd een beetje nerveus als ik het spaargeld van anderen zie.
Hahaha, ja herkenbaar!
Ik hoef niet perse een bepaald bedrag, als er maar iets op staat waarmee we een gemiddeld apparaat in huis kunnen vervangen.
Lejow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Wij sparen voor een verbouwing en over 3 jaar moeten we daar héél veel geld op hebben.
Dus zolang leven we nog erg simpel Had veel eerder gekund als ik meer zou gaan werken maar dat wil ik niet, dan maar wat langer er over doen. Dan hebben we er 5 jaar over gespaard.
Dan hebben we nog een spaarrekening voor als er een wasmachine of de ketel stuk zou gaan oid, daar wil ik minstens wel 5000 op hebben anders word ik kriegelig. Want aan het spaargeld voor de verbouwing willen we liever niet komen.
Dus zolang leven we nog erg simpel Had veel eerder gekund als ik meer zou gaan werken maar dat wil ik niet, dan maar wat langer er over doen. Dan hebben we er 5 jaar over gespaard.
Dan hebben we nog een spaarrekening voor als er een wasmachine of de ketel stuk zou gaan oid, daar wil ik minstens wel 5000 op hebben anders word ik kriegelig. Want aan het spaargeld voor de verbouwing willen we liever niet komen.
Lejow schreef:Parel schreef:Ik word altijd een beetje nerveus als ik het spaargeld van anderen zie.
Hahaha, ja herkenbaar!
Ik hoef niet perse een bepaald bedrag, als er maar iets op staat waarmee we een gemiddeld apparaat in huis kunnen vervangen.
Haha . Ik word er niet zenuwachtig van, maar verbaas me er wel altijd over omdat ik dat in mijn omgeving helemaal niet zie. Maar misschien ga teveel om met arme sloebers
Gast- Gast
Ik zou bij een koophuis toch wel minimaal 10.000 als buffer willen hebben. Als er iets vervangen moet worden lijkt het mij verschrikkelijk als je er het geld niet voor hebt.
Maar wat ik persoonlijk minimaal zou willen hebben vind ik moeilijk te bepalen omdat we genoeg hebben. Ik zou denk ik minimaal 3 x de maandlasten achter de hand willen hebben in onze situatie nu (huren).
Maar wat ik persoonlijk minimaal zou willen hebben vind ik moeilijk te bepalen omdat we genoeg hebben. Ik zou denk ik minimaal 3 x de maandlasten achter de hand willen hebben in onze situatie nu (huren).
Coco- Ratel
- Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11
Ik wil graag 10.000 euro spaargeld hebben, inderdaad vanwege een koophuis. Als we een nieuwe auto nodig hebben en de ketel gaat kapot wil ik dat wel allebei kunnen vervangen.
Op zich maakt het voor mij geen verschil dat we nu een baby hebben, hooguit dat er misschien een persoon meer is die voor onvoorziene kosten kan zorgen.
Wij sparen op dit moment niet echt, maar laten wel de hypotheekrenteaftrek jaarlijks uitbetalen. Als we dat elke maand zouden doen ging het ook mee op, zo houden we toch nog een flink bedrag over elk jaar.
Op zich maakt het voor mij geen verschil dat we nu een baby hebben, hooguit dat er misschien een persoon meer is die voor onvoorziene kosten kan zorgen.
Wij sparen op dit moment niet echt, maar laten wel de hypotheekrenteaftrek jaarlijks uitbetalen. Als we dat elke maand zouden doen ging het ook mee op, zo houden we toch nog een flink bedrag over elk jaar.
blondje1313- Kletskop
- Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10
Pfff ik voel me echt een naieve muts nu ik dit allemaal zo lees. Ik heb er nooit over na gedacht wat ik perse achter de hand wil hebben.
We hebben allebei een spaarrekening, maar niet bewust een bedrag zo van dat wil ik perse hebben. En de bedragen die ik hier lees als 10.000 euro.. nou dat heb ik niet. Dat had ik toen ik gratis woonde, volledige werkte en dus goed kon sparen, maar ja een nieuwe auto en het geld is weg..
We hebben allebei een spaarrekening, maar niet bewust een bedrag zo van dat wil ik perse hebben. En de bedragen die ik hier lees als 10.000 euro.. nou dat heb ik niet. Dat had ik toen ik gratis woonde, volledige werkte en dus goed kon sparen, maar ja een nieuwe auto en het geld is weg..
studiebol- Ratel
- Aantal berichten : 6711
Punten : 7425
Lejow schreef:Parel schreef:Ik word altijd een beetje nerveus als ik het spaargeld van anderen zie.
Hahaha, ja herkenbaar!
Hier ook, ik word helemaal onrustig. En ik begin ook helemaal aan mezelf te twijfelen. Wij hebben een koophuis, 2 kinderen, een (goedkope) auto, we doen voor ongeveer 200 euro boodschappen voor de hele maand en we verdienen allebei prima. En toch heb ik niet meer dan 1500 euro buffer. De rest gaat op aan vaste lasten en kinderdagverblijf. Hoe doen jullie dat allemaal toch?!?
Happinaz- Kletskop
- Aantal berichten : 1776
Punten : 1892
Registratiedatum : 17-11-10
Ik snap ook wel dat zzp-ers en eigen huis bezitters veel meer spaargeld willen hebben. Zo wonen wij in een huurwoning en hebben een vrij nieuwe auto dus vind ik het niet nodig om 5 duizend euro op mn spaarrekening te hebben. Als ik een wasmachine of de auto kan laten maken vind ik al prima.
M@niek- Ratel
- Aantal berichten : 3385
Punten : 3607
Registratiedatum : 17-11-10
Ik wil minimaal 15000 op de spaarrekening hebben voor reparaties aan ons huis, auto en voor evt buffer bij ontslag, want tegenwoordig weet je het nooit.
Klein voorbeeld hoe snel het kan gaan: 2 weken geleden moest de auto voor de apk. Bleek iets mis met de remmen, huppa, 600 euro. Afgelopen maandag ging het lampje van mijn airbag aan met starten en begon te piepen. Reparatie: 500 euro. In 2 weken tijd dus 1100 euro op.
Dan laat ik de laptop die vorige week kapot ging nog achterwege. Een nieuwe is geen pure noodzaak, maar voor mijn studie wel belangrijk. Ook weer 500 euro. Totaal 1600 euro in 2 weken
Klein voorbeeld hoe snel het kan gaan: 2 weken geleden moest de auto voor de apk. Bleek iets mis met de remmen, huppa, 600 euro. Afgelopen maandag ging het lampje van mijn airbag aan met starten en begon te piepen. Reparatie: 500 euro. In 2 weken tijd dus 1100 euro op.
Dan laat ik de laptop die vorige week kapot ging nog achterwege. Een nieuwe is geen pure noodzaak, maar voor mijn studie wel belangrijk. Ook weer 500 euro. Totaal 1600 euro in 2 weken
Annie24- Ratel
- Aantal berichten : 4225
Punten : 4676
Ik moet dit soort topics eigenlijk helemaal niet lezen, dan ga ik enorm twijfelen aan onze financiën. Wij hebben nu 1700 euro spaargeld, maar dat komt grotendeels door het vakantiegeld. We zouden het kunne sparen maar hebben een 2tal schulden die grote aflossingen hebben dus dan wordt het al een stukje moeilijker. Proberen 200 euro per maand te sparen voor onze bruiloft volgend jaar.
We krijgen volgend jaar een gunstige belastingteruggave en vakantiegeld, dat zal ook weer gespaard worden. Mijn doel is 5000 euro te hebben eind volgend jaar.
We krijgen volgend jaar een gunstige belastingteruggave en vakantiegeld, dat zal ook weer gespaard worden. Mijn doel is 5000 euro te hebben eind volgend jaar.
Fearie- Ratel
- Aantal berichten : 3708
Punten : 4239
Ik heb gemiddeld het liefst 20.000 erop staan, maar nu is het tijdelijk gezakt tot 15.000, en dan weet ik al niet meer hoe hard ik moet gaan sparen. . Mijn vriend noemt me dan ook regelmatig Dagobert Duck...Ben gewoon een krent haha. Maar vind dat gewoon een fijn gevoel, terwijl ik weet dat het ook wel overdreven is.
Niet quoten graag..ben dan wel onherkenbaar maar toch
Niet quoten graag..ben dan wel onherkenbaar maar toch
Jilke- Prater
- Aantal berichten : 1052
Punten : 1540
Registratiedatum : 26-11-10
Ik wil zo'n 5000 minimaal hebben. Nu hebben we, na hard sparen, zo'n 13000 maar krijgen volgende week de sleutel van ons nieuwe huis. Ik verwacht dat de rekening dan ruim slinkt... En dan ook nog een baby, wordt een duur jaar!
Highway- Ratel
- Aantal berichten : 3316
Punten : 3494
Registratiedatum : 17-12-10
Maar dan heb je €20.000. En dan? Ik bedoel, ik kan het me voorstellen dat je €5000 een fijn gevoel vindt omdat je dan dingen kan laten vervangen. Maar €20.000?
Gast- Gast
Jolicious schreef:Maar dan heb je €20.000. En dan? Ik bedoel, ik kan het me voorstellen dat je €5000 een fijn gevoel vindt omdat je dan dingen kan laten vervangen. Maar €20.000?
Ik vind dit ook erg veel om 'standaard' op de rekening te hebben. Dat zou hier ook echt onmogelijk zijn, vooral omdat ik het écht niet nodig vind. Maar dat is denk ik een levensinstelling, de een leeft meer van dag tot dag, de ander kijkt ver vooruit. Ik was ook heel voorzichtig, tot ik ernstig ziek werd, me realiseerde dat het wel eens zo voorbij kon zijn en dat ik meer moest gaan genieten van het leven. In mijn geval hoort daar geld uitgeven bij .
Gast- Gast
Jolicious schreef:Maar dan heb je €20.000. En dan? Ik bedoel, ik kan het me voorstellen dat je €5000 een fijn gevoel vindt omdat je dan dingen kan laten vervangen. Maar €20.000?
Als er een auto moet worden gekocht (bijv. € 15.000), dan hou je nog € 5.000 over. Wij vinden dat te weinig. Stel dat de auto binnen een jaar kapot gaat (totalloss door een ongeluk), dan moet er een vervangende auto komen. Je krijgt natuurlijk wel wat terug van de verzekering, maar dat is waarschijnlijk geen € 15.000. Een autootje van € 1.500 is hier echt geen optie. Wij rijden meer dan 40.000 kilometer op jaarbasis, dus de auto moet niet al te veel kilometers op de teller hebben staan. Dus we willen wat meer geld overhouden op de spaarrekening, zodat een goede vervangende auto mogelijk is. Daarnaast geld voor de CV/wasmachine/droger etc, mocht dat stuk gaan. Of voor een mooie vakantie. We willen graag een keer naar Canada, maar het is niet de bedoeling dat we naar Canada gaan en niets meer op de spaarrekening hebben staan. Vandaar dat het bedrag dat ik graag wil, hoger is dan € 5.000.
Sanne- Ratel
- Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10
Wij sparen nu ook enorm veel, maar als we alles gaan verbouwen wat we willen verbouwen, is dat ook wel nodig. Als we later een gezin hebben zal het sparen veel minder snel gaan, dus dan vind ik het persoonlijk wel fijn dat we nu een hoog bedrag op kunnen bouwen.
Rush- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11
Daar zit al een groot verschil Sanne, de meeste mensen hebben geen €15.000 over voor een auto en dat is ook absoluut niet nodig. Een goede degelijke auto met weinig km's kan je ook kopen voor €5.000. Dat is echt een keuze die je maakt.
Rush- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11
Rush schreef:Daar zit al een groot verschil Sanne, de meeste mensen hebben geen €15.000 over voor een auto en dat is ook absoluut niet nodig. Een goede degelijke auto met weinig km's kan je ook kopen voor €5.000. Dat is echt een keuze die je maakt.
Oh, dat geloof ik ook wel, hoor. Wij wilden alleen wel een gezinsauto, diesel en heel weinig kilometers. Wij zijn toen geen auto's tegengekomen van € 5.000, maar misschien dat het wel kan. Maar ook als je een auto van € 5.000 koopt, dan zou ik niet op € 0 willen uitkomen, dus dan zou mijn doel op de spaarrekening ongeveer € 10.000 zijn, zodat ik € 5.000 over heb voor de onvoorziene omstandigheden.
Vorig jaar toen ik mijn scriptie schreef, ging de laptop van de ene op de andere dag stuk. Ik was toen echt blij dat ik dezelfde dag nog naar de winkel kon om 'even' een nieuwe laptop te kopen, zodat ik 's avonds gelijk weer verder kon met mijn scriptie. Ik moet er echt niet aan denken dat ik dat niet zou kunnen betalen; ik zou me daar erg onrustig bij voelen.
Sanne- Ratel
- Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10
Fearie schreef:Ik moet dit soort topics eigenlijk helemaal niet lezen, dan ga ik enorm twijfelen aan onze financiën. Wij hebben nu 1700 euro spaargeld, maar dat komt grotendeels door het vakantiegeld. We zouden het kunne sparen maar hebben een 2tal schulden die grote aflossingen hebben dus dan wordt het al een stukje moeilijker. Proberen 200 euro per maand te sparen voor onze bruiloft volgend jaar.
je moet niet kijken naar andere, wat jij prettig vind is het belangrijkste toch!!
Ik vind het zelf niet nodig om duizende euro's op mijn rekening te hebben staan, natuurlijk wil wel genoeg hebben om bijv een droger of wasmachine te kopen maar goed daar heb ik geen duizende euro's voor nodig.
Verder wil ik me niet eens blindstaren op mensen die zoveel geld op hun rekening hebben staan, zo lang je zelf maar gelukkig bent denk ik dan.
Gast- Gast
Ik vind een bedrag van 20.000 euro ook fijn. Als we dan allebei werkloos raken hoeven we niet in de rats te zitten. en idd als er dan dingen gaan begeven kan dat vervangen worden. Ja dat heb ik ook liever als 5000 euro. Dat is met ruim twee maanden hier op aan vaste lasten.
Ja daar zit wel een verschil idd. Ik zou nooit van mijn leven €15.000 aan een auto spenderen. Vind dat echt zo'n zonde wetende dat een auto meteen al zoveel minder waard is als je de oprit af rijdt.. De duurste auto die we ooit gekocht hebben heeft €4000 gekost En die heeft het nog het minst lang gedaan ook.
Voor de rest kan ik me het wel voorstellen trouwens, zo met je baan verliezen enzo. Maar ik denk dat ik gewoon heel anders ben. Ik geniet liever van het geld en dat ik er leuke dingen mee doe of van koop dan dat ik het op mijn rekening laat staan. Daar is het leven veel te kort voor naar mijn idee. (al zou ik nooit €20.000 bij elkaar kunnen sparen wat betreft onze inkomsten en uitgaven, maar als het wel zo was
Voor de rest kan ik me het wel voorstellen trouwens, zo met je baan verliezen enzo. Maar ik denk dat ik gewoon heel anders ben. Ik geniet liever van het geld en dat ik er leuke dingen mee doe of van koop dan dat ik het op mijn rekening laat staan. Daar is het leven veel te kort voor naar mijn idee. (al zou ik nooit €20.000 bij elkaar kunnen sparen wat betreft onze inkomsten en uitgaven, maar als het wel zo was
Gast- Gast
Jolicious schreef:Hoe lang doe je daar nou over, een bedrag van €15.000 sparen? Daar ben je toch een eeuwigheid mee bezig?
Tegenwoordig doen we er idd een eeuwigheid over....Maar eerder, met maar 1 kind, konden we veel meer sparen en ging het ook hard. Nu werk ik veel minder en hebben we 4 kinderen, dus sparen gaat erg langzaam, bovendien hadden we toen de tweeling kwam net een jaar daarvoor een nieuwe auto, maar daar pasten niet 4 kinderen in, dus moest er weer een nieuwe komen, dus dan gaat het hard.
Ik wil minimaal 10.000 euro achter de hand hebben, daar zitten we nu iets onder, maar we gaan weer de juiste richting in. Alleen willen we binnenkort een bakfiets...
Gast- Gast
Pagina 3 van 4 • 1, 2, 3, 4
Soortgelijke onderwerpen
» Hoeveel voedingen minimaal?
» Hoeveel tijd minimaal tussen 2 flessen?
» Hoeveel minimaal drinken
» Hoeveel minimaal drinken baby 5 maanden? Over op 3 flessen?
» Hoeveel spaargeld hebben jullie?
» Hoeveel tijd minimaal tussen 2 flessen?
» Hoeveel minimaal drinken
» Hoeveel minimaal drinken baby 5 maanden? Over op 3 flessen?
» Hoeveel spaargeld hebben jullie?
Pagina 3 van 4
Permissies van dit forum: