nav, hoeveel spaargeld minimaal achter de hand?
+29
Rush
Highway
Jilke
Fearie
Annie24
Happinaz
studiebol
blondje1313
Coco
SarahKey
Lejow
Arwyn
Bruintje Beer
Darius
Happydobby
Parisienne
Sanne
Tania
M@niek
moepie
Snoes
Theezakje13
Ugly Betty
Annemie
Liadan
Paper Crown
Pussycat
Linda
Muppetje
33 plaatsers
Pagina 2 van 4
Pagina 2 van 4 • 1, 2, 3, 4
Re: nav, hoeveel spaargeld minimaal achter de hand?
Wij hebben nagenoeg geen spaargeld achter de hand. Mochten er grote aankopen gedaan moeten worden (bijv. bij een kapotte wasmachine/droger), dan doen we dat gewoon van het geld dat we op de betaalrekening hebben en moeten we de rest van de maand zuinig doen. We moeten nu echt wel wat gaan opbouwen, want waarschijnlijk moeten we over een aantal jaar een nieuwe auto. Hopelijk kan ik snel op zoek naar een baan en krijgen we het wat ruimer.
Parisienne- Ratel
- Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10
Wij hebben geen auto, ook echt niet nodig, reden 12km in de maand. Dus dat scheelt wel.
Muppetje- Ratel
- Aantal berichten : 7378
Punten : 7820
Registratiedatum : 18-11-10
Ik raak altijd erg in de stress als er naar mijn mening te weinig spaargeld op de rekening staat. Terwijl we aan de andere kant er nu weinig mee doen... als ik jullie berichtjes zo lees stelt me dat wel een beetje gerust Terwijl ieders situatie natuurlijk anders is.
Wij proberen wel flink door te sparen. Zodat als we een eigen huis gaan kopen (huren nu nog) dat we een mooi bedrag hebben. Omdat mijn man ziek is geweest wordt het heel lastig om een levensverzekering af te sluiten en een hypotheek. Vandaar dat we onze buffer wel hoog willen houden.
Wij proberen wel flink door te sparen. Zodat als we een eigen huis gaan kopen (huren nu nog) dat we een mooi bedrag hebben. Omdat mijn man ziek is geweest wordt het heel lastig om een levensverzekering af te sluiten en een hypotheek. Vandaar dat we onze buffer wel hoog willen houden.
moepie- Kletskop
- Aantal berichten : 1536
Punten : 1569
Registratiedatum : 19-11-10
Wij willen samen 5000 euro hebben staan, daar zitten we ruim overheen en dat geeft ons een goed gevoel.
Happydobby- Ratel
- Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10
Sanne schreef:Wij hebben het liefst als buffer zo'n € 15.000. De bedragen die jullie noemen, vind ik vrij laag. Maar het ligt natuurlijk ook wel aan je uitgavenpatroon. Wij maken ontzettend veel kilometers voor ons werk. Als de auto dan kapot gaat, willen we een goede vervanging kunnen kopen. Met € 3.000 kom je dan niet zo heel ver, want dan rijden we de auto waarschijnlijk in één jaar af.
Edit: en mocht er een nieuwe auto moeten komen, dan willen we dus niet ineens op € 0 zitten, vandaar ongeveer deze minimumbuffer.
Eens, zeker het voorbeeld met de auto is hier aan de orde.
Darius- Ratel
- Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Hoe lang doe je daar nou over, een bedrag van €15.000 sparen? Daar ben je toch een eeuwigheid mee bezig?
Gast- Gast
Wij hebben bij lange na die 15000 euro niet maar goed hebben ook net een nieuwe auto voor mij gekocht, een caravan en de badkamer aflaten maken en de berging op zolder groter laten maken.Jolicious schreef:Hoe lang doe je daar nou over, een bedrag van €15.000 sparen? Daar ben je toch een eeuwigheid mee bezig?
Maar even op je vraag. Als je elke maand 500 euro spaart heb je al 6000 in een jaar. Tel daar je vakantiegeld en eindejaarsuitkering en belastinggeld bij op. Dan ben je zo bij die 15.000 euro.
Laatst aangepast door Bruintje Beer op vr 8 jun 2012 - 0:25; in totaal 2 keer bewerkt
Bruintje Beer- Kletskop
- Aantal berichten : 2864
Punten : 2925
Als je elke maand een klein beetje spaart, duurt het natuurlijk een eeuwigheid. Wij hadden gewoon een lekker begin en hebben veel gespaard voordat we elkaar kenden. Maar anders kom je er snel aan, als je je inkomstenbelasting op zij zet en je vakantiegeld.Jolicious schreef:Hoe lang doe je daar nou over, een bedrag van €15.000 sparen? Daar ben je toch een eeuwigheid mee bezig?
Darius- Ratel
- Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Jolicious schreef:Hoe lang doe je daar nou over, een bedrag van €15.000 sparen? Daar ben je toch een eeuwigheid mee bezig?
Ligt er natuurlijk maar aan wat je verdient, hoe duur je woont etc. Wij hebben tijden gehad dat we de spaarrekening (van mijn vriend toen nog) alleen maar zagen slinken. Toen studeerde ik nog. Toen ik erbij ging werken, hielden we ineens soms wat over. We wonen nog steeds in het goedkope appartement dat mijn vriend destijds heeft gekocht op alleen zijn salaris. Nu wonen we er met twee fulltime salarissen, dus dan gaat het sparen wel hard. Over dit bedrag deden wij ongeveer een jaar, nu onze dochter geboren is, gaat het wat minder hard, plus het feit dat we nu ook ons vakantiegeld/eindejaars sparen (dat is pakweg 3 extra maandsalarissen in totaal). We gaan dit jaar dan niet op vakantie, volgend jaar waarschijnlijk weer, dus dan sparen we ook minder hard.
Sanne- Ratel
- Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10
Jolicious schreef:Hoe lang doe je daar nou over, een bedrag van €15.000 sparen? Daar ben je toch een eeuwigheid mee bezig?
Wij hebben voor ons nieuwe huis in 12 maanden tijd €73.000,- kunnen sparen. Maar het ligt aan je inkomsten. Wij konden bijna alles wat mijn man binnenbracht (nadat zijn belastinggeld eraf was) opzij kunnen gooien. Mijn salaris + een beetje van zijne was genoeg voor de vaste lasten. Ik heb aanzienlijk minder geshopt, en we hebben alle hoognodige dingen gekocht en de rest gelaten. Ik heb bijv echt een nieuwe auto nodig, normaal hadden we die al meteen gekocht, gingen niet vaak meer uiteten en we hielden het geld goed in de gaten. Was niet altijd even leuk, ik bedoel je hebt het geld maar je mag er niet aanzitten, maar uiteindelijk hebben we wel alles voor het huis zoals we willen. Het doel was trouwens €80.000 te sparen, maar man heeft afgelopen november een nieuwe auto gekocht met overwaarde van ons appartement in Amsterdam en hij kwam €5000.- te kort, anders hadden we het wel gehaald.
*niet quoten meisjes!*
Paper Crown- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8224
Punten : 8955
Registratiedatum : 21-04-11
Dat is wel weer uitzonderlijk veel hoor CKC, dat verdient het gemiddelde gezin niet eens per jaar Maar wel super dat jullie zoveel hebben kunnen sparen, ben benieuwd naar jullie huis!
Wij hebben ook enorm veel kunnen sparen, maar dat komt gewoon omdat sommige banen ook (hoge) bonussen hebben, wat 'extra' is, en je gewoon kunt sparen! En ik hoop dat we dat ook kunnen blijven doen als er hier kinderen komen.
Wij hebben ook enorm veel kunnen sparen, maar dat komt gewoon omdat sommige banen ook (hoge) bonussen hebben, wat 'extra' is, en je gewoon kunt sparen! En ik hoop dat we dat ook kunnen blijven doen als er hier kinderen komen.
Gast- Gast
CKC: Ik wil jouw baan!!
Wat jullie per maand konden sparen, is ons gezamenlijke inkomen voor 3 maanden..
Ik zie hier overigens wel bedragen tussen staan waar ik me nu niet eens fijn bij zou voelen, terwijl wij geen kinderen hebben en een goedkoop huisje huren. Laat staan als we een kleine onderweg hadden..
Wat jullie per maand konden sparen, is ons gezamenlijke inkomen voor 3 maanden..
Ik zie hier overigens wel bedragen tussen staan waar ik me nu niet eens fijn bij zou voelen, terwijl wij geen kinderen hebben en een goedkoop huisje huren. Laat staan als we een kleine onderweg hadden..
Arwyn- Ratel
- Aantal berichten : 7279
Punten : 7787
Als we het huis niet in het vooruitzicht hadden hadden we de helft van dit bedrag gespaard en de rest lekker gespendeert/minder voorzichtig mee omgesprongen. Wij gingen 4x per jaar weg maar we zijn vorig jaar mei 1 week naar de Dominicaanse Republiek, dit omdat we het al in januari hebben geboekt en het huis in maart op ons pad kwam. En 4 dagen naar Istanbul in de zomer (sliepen bij mijn oma). That's it! Enige waar niet op bespaard is zijn de boodschappen maar dat komt omdat we van die idiots zijn die dat maar niet leren.
Ik mis het wel, lekker uitgeven maar aan de andere kant voelt het ook wel weer fijn niet te hoeven beknibbelen op bijv (zeg maar wat) de badkamer. Wat zal ik blij zijn als het huis klaar is en ik mooie zwangerschapskleding mag kopen hehe!
Ik mis het wel, lekker uitgeven maar aan de andere kant voelt het ook wel weer fijn niet te hoeven beknibbelen op bijv (zeg maar wat) de badkamer. Wat zal ik blij zijn als het huis klaar is en ik mooie zwangerschapskleding mag kopen hehe!
5.000 euro wil ik toch wel minimaal hebben
Gast- Gast
als je een modaal salaris hebt, dan vind ik het knap als je 10.000 euro per jaar kunt sparen. Een modaal inkomen is namelijk €33.000 euro (inclusief vakantietoeslag). Dit is ongeveer een bruto inkomen van 2500 euro per maand (exclusief vakantietoeslag dan). Als je daarvan 1000 euro per maand netto kunt sparen, zijn je vaste lasten uitzonderlijk laag.
als je dus 73.000 of 80.000 euro kunt sparen, dan verdien je dus bijzonder goed en staat dit dus absoluut niet in verhouding met een gemiddeld inkomen en wat mensen gemiddeld kunnen sparen. Dat is al 2.5 keer een modaal inkomen wat je spaart (!), dan zijn vaste lasten en overige uitgaven nog niet eens mee gerekend.
als je dus 73.000 of 80.000 euro kunt sparen, dan verdien je dus bijzonder goed en staat dit dus absoluut niet in verhouding met een gemiddeld inkomen en wat mensen gemiddeld kunnen sparen. Dat is al 2.5 keer een modaal inkomen wat je spaart (!), dan zijn vaste lasten en overige uitgaven nog niet eens mee gerekend.
Gast- Gast
Ik snap niet goed wat je hiermee wil zeggen Rejoy?
Wij hebben eigenlijk niks gespaard omdat alles direct in de verbouwing van het huis werd gestoken. Nu die bijna klaar is zullen we meer overhouden, al gaat er straks meer naar de kindjes en ga ik minder werken maar we zijn nu wel begonnen met sparen. Bij de 5000 euro zullen we wel tevreden zijn denk ik.
Gast- Gast
Charlie, even offtopic, maar zijn jullie bijna klaar met de verbouwingen? Wat fijn!
Snoes- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 11739
Punten : 12120
hiermee haak ik vooral in op de vraag van jolicious bovenaan de pagina. Zij vraagt hoe lang je er over doet om zo'n 15.000 euro te sparen, ik haak daarop in door een berekening te geven van een modaal inkomen. Ik geef hiermee slechts aan dat zoveel sparen alleen weg gelegd is voor inkomens die (veel) hoger dan modaal zijn.
Gast- Gast
Snoes schreef:Charlie, even offtopic, maar zijn jullie bijna klaar met de verbouwingen? Wat fijn!
Klopt! De keuken en woonkamer moeten nog wel op den duur, maar die laten we nu even voor wat het is, die zijn prima leefbaar dus binnen geen werkplaatsen meer, ze zijn nu bezig aan de tuin! En bij jou?
Gast- Gast
Mijn vriend is 2 jaar terug zijn baan kwijt geraakt na een reorganisatie, dan krijg je een ophoepel premie + 6 maanden salaris. We hadden toen gelukt dat hij binnen 4 maanden een andere baan had dus dat geld staat nog steeds op de bank. + alles wat we maandelijks spaarden.
Happydobby- Ratel
- Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
O, zo ik snap het! Ja, dat denk ik ook. Maar weet je als wij beide modaal zouden verdienen dan zouden we niet pas gerustgesteld zijn als er €10.000 op de rekening staat maar ik zou zo'n €3000-4000.- prima vinden.
Ah wat superfijn, eindelijk weer wat rust in je hoofd, je huis en je leven (nouja, binnenkort niet meer natuurlijk ) Zal vast een hele opluchting zijn dat die verbouwingen even ophouden. Wij moeten nog 4 weken, aftellen! En dan kunnen wij ook eindelijk weer in ons huis leven als normale mensen, niet als associale wezens die het merendeel van de tijd in de slaapkamer doorbrengen omdat we nergens anders deftig en proper kunnen leven. En eindelijk terug mensen uitnodigen, want dat deden we nu ook niet, ik schaamde me soms echt voor de rommel en de zooi in ons huis.Charlie schreef:
Klopt! De keuken en woonkamer moeten nog wel op den duur, maar die laten we nu even voor wat het is, die zijn prima leefbaar dus binnen geen werkplaatsen meer, ze zijn nu bezig aan de tuin! En bij jou?
Snoes- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 11739
Punten : 12120
Ik vind het knap als je zoveel kunt sparen en daar ook de discipline voor hebt. Wellicht zouden wij wel €500 per maand kunnen sparen, maar dat zou wel betekenen dat er niks anders meer konden doen. En of ik dat wil? Denk het niet. Maar respect voor de mensen die dat wel willen en kunnen.
Gast- Gast
Jolicious schreef:Ik vind het knap als je zoveel kunt sparen en daar ook de discipline voor hebt. Wellicht zouden wij wel €500 per maand kunnen sparen, maar dat zou wel betekenen dat er niks anders meer konden doen. En of ik dat wil? Denk het niet. Maar respect voor de mensen die dat wel willen en kunnen.
Wij hebben dit vorig jaar van januari tot juli volgehouden.. Daarna was ik het echt VERSCHRIKKELIJK zat!
Lejow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Pagina 2 van 4 • 1, 2, 3, 4
Soortgelijke onderwerpen
» Hoeveel voedingen minimaal?
» Hoeveel tijd minimaal tussen 2 flessen?
» Hoeveel minimaal drinken
» Hoeveel minimaal drinken baby 5 maanden? Over op 3 flessen?
» Hoeveel spaargeld hebben jullie?
» Hoeveel tijd minimaal tussen 2 flessen?
» Hoeveel minimaal drinken
» Hoeveel minimaal drinken baby 5 maanden? Over op 3 flessen?
» Hoeveel spaargeld hebben jullie?
Pagina 2 van 4
Permissies van dit forum: