Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Wanneer starten met bijvoeding?

+8
Ayla
Tania
Printje
Linda
Slakje
Happydobby
Poisongirl
Aimee
12 plaatsers

Ga naar beneden

Wanneer starten met bijvoeding? Empty Wanneer starten met bijvoeding?

Bericht  Aimee di 5 jun 2012 - 22:02

Er zijn al een hoop topics over, maar niet echt wat ik zoek...

Was ik eerder nog vastbesloten te wachten tot de 6 maanden, na een hoop gegoogle begin ik te twijfelen. Ik kreeg al van het CB het advies vast tebeginnen (flesweigeraar) en nu vond ik ook dit artikel:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wetenschap-Gezondheid/article/detail/1824492/2011/01/14/Stop-eerder-met-enkel-borsvoeding-geven.dhtml

Ik weet dat de WHO nog steeds aangeeft te wachten tot 6 maanden, maar op een hoop sites wordt dit advies ontkracht(gericht op derde wereldlanden etc.).

Aan de andere kant vind je weer een hoop sites met voordelen om wel gewoon te wachten (minder allergiën, minder vaak ziek, minder kans op overgewicht...)

Ik heb niet het idee dat Luuk niet meer genoeg heeft aan mijn voeding. Hij komt wel vaak voor een voeding, maar ik heb het idee dat hij gewoon liever vaak kleine beetjes drinkt, en dus niet helemaal doordrinkt totdat hij volledig verzadigt is. We geven de vitamine D nog steeds elke dag met een lepeltje, maar als ik zie dat hij nog steeds de druppels zijn mond uit werkt en niet lijkt te begrijpen hoe hij ze door moet slikken, denk ik dat fruit helemaal een knoeiboel wordt. Mijn gevoel zegt nog steeds wachten, maar ik begin wel te twijfelen als ik zulke onderzoeken lees.

Wat is wijsheid?
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer starten met bijvoeding? Empty Re: Wanneer starten met bijvoeding?

Bericht  Poisongirl di 5 jun 2012 - 22:05

Ik kan je geen advies geven. Ik was er ook van overtuigd te wachten tot zes maanden. J.ason krijgt wel fv. Maar met 4 maanden had hij niet meer genoeg aan het maximum aan fv. Dus toen in overleg met cb en huisarts besloten te starten met bijvoeding... Het CB zei zelfs dat ik van mijn kindje moest uitgaan en niet van de geldende richtlijnen of adviezen, als hij echt nog meer hinger had moest hij eten, en om nog met forte voeding te beginnen raadden zij af, omdat hij toch over een tijdje met bijvoeding zou beginnen. Hij eet het alsof hij nooit anders heeft gedaan.
Poisongirl
Poisongirl
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1642
Punten : 1809
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer starten met bijvoeding? Empty Re: Wanneer starten met bijvoeding?

Bericht  Gast di 5 jun 2012 - 22:07

Als je gevoel zegt wachten, dan moet je wachten.
Twijfel niet aan je gevoel.

Ik ben bij beide met 4 maanden begonnen, bij H. vanwege de reflux en bij A. omdat hij niet meer genoeg had.


Verder eens met Poisongirl.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer starten met bijvoeding? Empty Re: Wanneer starten met bijvoeding?

Bericht  Happydobby di 5 jun 2012 - 22:23

Je zegt zelf al dat je zoontje nog voldoende heeft aan jou bv, als hij eerder komt kan je hem gewoon aanleggen.
De discussie over het wel of niet bijvoeden die blijft toch bestaan, ik zou eerder naar je kindje kijken.

Ik heb ook naar mijn zoontje gekeken en hij had het niet nodig dus ik heb ook gewacht tot 6 maanden.

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer starten met bijvoeding? Empty Re: Wanneer starten met bijvoeding?

Bericht  Slakje di 5 jun 2012 - 22:30

Louise kreeg fv, maar had op een bepaald moment er ook niet meer genoeg aan en had reflux, op aanraden van de kinderarts zijn we dan begonnen met vaste voeding aan te bieden. Sinds een week ofzo eet ze elke dag groente- en fruitpap.
Slakje
Slakje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3355
Punten : 3671
Registratiedatum : 10-03-12
Woonplaats : Mechelen

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer starten met bijvoeding? Empty Re: Wanneer starten met bijvoeding?

Bericht  Linda di 5 jun 2012 - 22:31

Volgens mij is dit het onderzoek wat gesponsord is door een potjes of kv fabrikant.

Zolang de WHO zegt om te beginnen vanaf 6 maanden, zal ik dat doen. Wij voelen ons daar ook het prettigst bij.
Daarnaast wilden wij bijvoeden volgens de rapley methode en het is niet verstandig om dat voor de 6 maanden te doen.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer starten met bijvoeding? Empty Re: Wanneer starten met bijvoeding?

Bericht  Printje di 5 jun 2012 - 22:33

Ik zou ook echt naar je eigen kindje kijken, adviezen zijn leuk maar ieder kind is er toch anders in.
Als jij denkt dat hij niet genoeg heeft aan melk dan zou ik het gewoon eens proberen.

Ik zou wel beginnen met groente trouwens.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer starten met bijvoeding? Empty Re: Wanneer starten met bijvoeding?

Bericht  Gast di 5 jun 2012 - 22:36

Al zou je vandaag beginnen met bijvoeden, dan is het niet zo dat ze morgen meteen een 4 maanden potje leeg eten natuurlijk. Kortom er gaat ook nog tijd zitten in het 'leren eten'. Anders doe je toch de gulden middenweg en begin je met 5 maanden aan de bijvoeding. Tegen de tijd dat ze het doorhebben ben je al gauw een maand verder.

Hier met beide jongens met 4 maanden begonnen. Tests en onderzoeken zeggen mij nooit zoveel, ik ben uit gegaan van mijn eigen kinderen en wat zij nodig hadden en hebben.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer starten met bijvoeding? Empty Re: Wanneer starten met bijvoeding?

Bericht  Tania di 5 jun 2012 - 22:49

Lieskuh schreef:Al zou je vandaag beginnen met bijvoeden, dan is het niet zo dat ze morgen meteen een 4 maanden potje leeg eten natuurlijk. Kortom er gaat ook nog tijd zitten in het 'leren eten'. Anders doe je toch de gulden middenweg en begin je met 5 maanden aan de bijvoeding. Tegen de tijd dat ze het doorhebben ben je al gauw een maand verder.


Hier ging vanaf dag twee de hoeveelheid van een potje op Laughing

Bij J. ben ik met 6 maanden begonnen maar nu bij M. weet ik het nog niet. Ze drinkt eigenlijk te weinig en hoewel dat niet echt een probleem is omdat ze wel goed groeit krijgt ze voor m'n gevoel toch wel weinig binnen. Dus misschien begin ik bij haar iets eerder met groete en fruit en eventueel rijstebloem.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer starten met bijvoeding? Empty Re: Wanneer starten met bijvoeding?

Bericht  Ayla di 5 jun 2012 - 23:06

Hoezo drinkt ze te weinig Tania? Als je dan begint met groente en fruit gaat ze toch nog minder drinken?
Ayla
Ayla
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2246
Punten : 2359
Registratiedatum : 27-09-11
Woonplaats : Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer starten met bijvoeding? Empty Re: Wanneer starten met bijvoeding?

Bericht  *Lookie* di 5 jun 2012 - 23:10

Van je eigen gevoel uitgaan is het beste denk ik. Wij zijn met 4 maanden begonnen en heel langzaam gestart. Eerst steeds een tot enkele hapjes fruit, inmiddels is hij 6 maanden en eet hij al heel goed fruit, groente gaat steeds beter en gisteren heeft hij voor het eerst een korstje brood gehad om op te sabbelen, dat vond hij ook lekker.
*Lookie*
*Lookie*
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2233
Punten : 2413
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer starten met bijvoeding? Empty Re: Wanneer starten met bijvoeding?

Bericht  Gast di 5 jun 2012 - 23:11

Ik denk dat het niet zo zwart wit hoeft te zijn te starten met óf vier maanden óf zes maanden. Het belangrijkste in het moment van starten met bijvoeden is denk ik kijken naar je kindje. Heeft je kindje nog voldoende aan alleen bv? Dan zou ik dat, zeker als je gevoel ook zegt nog even te wachten met bijvoeden, lekker nog even zo laten.

Maandag heb ik het ook over bijvoeding gehad op het cb, en ook daar gaven ze het advies gewoon naar onze dochter te kijken. Op dit moment heb ik echt niet het idee dat ze al behoefte heeft aan bijvoeding, maar mocht dat (eerder dan de zes maanden) wel al zo zijn, dan gaan we daarin mee.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer starten met bijvoeding? Empty Re: Wanneer starten met bijvoeding?

Bericht  SarahKey di 5 jun 2012 - 23:13

Tania schreef:
Lieskuh schreef:Al zou je vandaag beginnen met bijvoeden, dan is het niet zo dat ze morgen meteen een 4 maanden potje leeg eten natuurlijk. Kortom er gaat ook nog tijd zitten in het 'leren eten'. Anders doe je toch de gulden middenweg en begin je met 5 maanden aan de bijvoeding. Tegen de tijd dat ze het doorhebben ben je al gauw een maand verder.


Hier ging vanaf dag twee de hoeveelheid van een potje op Laughing

Bij J. ben ik met 6 maanden begonnen maar nu bij M. weet ik het nog niet. Ze drinkt eigenlijk te weinig en hoewel dat niet echt een probleem is omdat ze wel goed groeit krijgt ze voor m'n gevoel toch wel weinig binnen. Dus misschien begin ik bij haar iets eerder met groete en fruit en eventueel rijstebloem.

Ze kan ook zo een drinkspurt krijgen.
Siem dronk altijd erg weinig, wat baby's normaal rond zoveel weken kregen, dronk Siem minder dan de helft.
Maar opeens wou hij meer en hij zit nu op 200 cc per fles. Soms laat hij wat staan, dat dan weer wel, maar niet meer zoveel als voorheen.
SarahKey
SarahKey
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6386
Punten : 6502
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

http://www.hobbymirror.blogspot.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer starten met bijvoeding? Empty Re: Wanneer starten met bijvoeding?

Bericht  Tania di 5 jun 2012 - 23:23

M. drinkt nu 6 flessen van 165ml. alleen laat ze daar gemiddeld zo'n 35 ml. van staan. Maar qua gewicht zou ze eigenlijk al bijna op een liter moeten zitten volgens de gewichtx150ml regel. Nou is het niet zo erg hoor en maak ik me ook geen grote zorgen want ze groeit gewoon goed (het is lekker bol meisje Wink.
Alleen vindt ze de melk volgens mij gewoon maar niks. Vooral de nutriton vindt ze volgens mij ronduit vies door de melk heen maar het moet er wel doorheen omdat ze anders heel erg last krijgt van de melk en het zuur dat omhoog komt. Ik denk zelf niet dat ze minder gaat drinken als ze groente en fruit krijgt eigenlijk. Maar goed ik weet ook nog niet of ik eerder ga beginnen hoor, ze is pas drie maanden en over een maand kan ze wel weer opeens veel meer drinken. Alleen als het zo blijft dan zou het wel kunnen dat ik het toch eerder ga proberen.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer starten met bijvoeding? Empty Re: Wanneer starten met bijvoeding?

Bericht  Gast di 5 jun 2012 - 23:25

Ik heb het artikel net gelezen, en ze gooien het daar op een tekort aan ijzer. Nu las ik laatst al een artikel over dat die bewering niet klopt, ik weet niet meer waar. Op bv.com staat het volgende over ijzer in bv:


"Moedermelk bevat precies genoeg ijzer voor de behoeften van de baby. Als
de baby op tijd geboren is, krijgt hij via de borstvoeding voldoende
ijzer voor een periode van minstens zes maanden. Kunstvoeding bevat
teveel ijzer maar dat blijkt nodig om er zeker van te zijn dat de baby
er genoeg van absorbeert om ijzertekort te vermijden. De toegevoegde
ijzer in kunstvoeding wordt slecht geabsorbeerd door de baby en hij
poept het meeste ervan uit. In het algemeen is het niet nodig om
bijvoeding te geven voordat een baby ongeveer zes maanden oud is"

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer starten met bijvoeding? Empty Re: Wanneer starten met bijvoeding?

Bericht  teletascha di 5 jun 2012 - 23:41

Hier begonnen met 4.5 maand. Ze was er echt aan toe. Ze is sowieso 2 weken te laat geboren.

In overleg met cb dus begonnen met een paar theelepels. Zij raadden aan om met wortel te beginnen. Na een week had ze het een beetje door, en toen was ze echt aan het smullen. Met 6 maanden ongeveer begonnen met fruit, daar moest ze meer aan wennen.
teletascha
teletascha
Prater
Prater

Aantal berichten : 713
Punten : 739
Registratiedatum : 18-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer starten met bijvoeding? Empty Re: Wanneer starten met bijvoeding?

Bericht  Gast wo 6 jun 2012 - 0:17

Ik blijf gewoon het advies van de WHO volgen. X. is hartstikke tevreden zo en groeit goed. Wij willen ook volgens Rapley gaan bijvoeden en dan wordt eerder beginnen afgeraden. Ik zie ook echt dat dat niet zonder reden is, hij had een maand geleden echt nog niet de motorische vaardigheden om voedsel zelf naar zijn mond te brengen en je ziet ook dat hij nu pas langzaam aan ons eten als echt voedsel gaat herkennen.

Ik zou trouwens wel graag het volledige onderzoek lezen om er beter een mening over te kunnen vormen, maar dat kost $30 en dat heb ik er nu even niet voor over.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer starten met bijvoeding? Empty Re: Wanneer starten met bijvoeding?

Bericht  Liadan wo 6 jun 2012 - 0:25

Ik volg ook het advies van de WHO.

Vorig jaar heb ik wel gelezen dat een aantal redenen om eerder met bijvoeding te beginnen dan 6 maanden al weer ontkracht werden. Ik zal straks eens zoeken of ik dat nog ergens kan vinden. Het was ook zo dat tegenover een aantal voordelen om eerder te beginnen, ook een heleboel nadelen stonden.

Ik zou ook heel graag het onderzoek willen zien naar het tekort aan ijzer bij kinderen die 6 maanden volledige borstvoeding krijgen. Ik heb zo vaak gelezen dat dat juist helemaal niet het geval is over het algemeen, dat ik graag wil weten waar ze dat op baseren.
Het lijkt mij dat 2 maanden eerder starten met bijvoeding ook niet veel zal helpen aan het oplossen van een ijzertekort, want zoveel wordt er meestal nog niet gegeten van de bijvoeding als je net start.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer starten met bijvoeding? Empty Re: Wanneer starten met bijvoeding?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum