Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Hachee!

2 plaatsers

Ga naar beneden

Hachee!  Empty Hachee!

Bericht  Gast ma 4 jun 2012 - 9:46

Hoe maken jullie Hachee?

Hachee is mijn lievelingseten. Normaal gesproken krijg ik in de winter twee keer een portie mee om thuis op te eten. Maar dit jaar helemaal niet. Hachee!  1371890812 Dus door het weer en het gebrek aan Hachee afgelopen winter, vandaag maar eens geprobeerd om het zelf te maken. Het echte recept heb ik niet (Mijn oma, die helaas al jaren niet meer onder ons is, maakte altijd de perfecte hachee), moest ik altijd nog leren, maar ik heb het op de tast gedaan in de hoop dat het lekker zou worden.

Het was lekker. Maar ik had iets teveel kruidnagels toegevoegd. Hachee!  827601

Mijn recept was simpel. Een kg uien. Een pond rundvlees. Mix voor Hachee van Honig. Kruidnagel. Laurierblad. Water.
Vlees inkruiden, bakken met laurierblad en kruidnagel, uien erbij, 250ml water erop, laten sudderen. En dan een halve liter water met de mix. En dan nog een paar uur laten sudderen. Lekker, maar teveel kruidnagel haha. En ik maar continu meer toevoegen, omdat ik bang was dat ik te weinig kruidnagel had gebruikt. Hachee!  1270000679

En, hoe maken jullie hachee?

Laatst aangepast door Maura op ma 4 jun 2012 - 9:51; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Hachee!  Empty Re: Hachee!

Bericht  Snoes ma 4 jun 2012 - 9:49

Ik denk dat je het op zich niet verkeerd doet, maar dat je gewoon genoeg moet proeven tussendoor.

Ik maak hachee/stoofvlees ook met een pakje mix van honig, een pak rundvlees/hachee, wat kruiden. Eerst het vlees bruin bakken, daarna een hele tijd laten sudderen (1,5 uur ofzo) en daarna de mix nog toevoegen en nog even een kwartiertje goed laten koken. Pas daarna voeg ik kruiden toe, kijken of het nog nodig is, omdat er in de mix ook al kruiden zitten natuurlijk.

Bij mij valt het altijd prima in de smaak.

Snoes
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11739
Punten : 12120
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast ma 4 jun 2012 - 9:55

Het proeven ontbreekt bij mij. Ik vergeet dat altijd. Hachee!  394967

Ik ken twee mogelijkheden om het te maken. Dat is dus deze manier, ook al was het niet 100% het recept van oma. En de manier waarop ik het altijd moest maken voor mijn toenmalige baas en zijn zoon (was 17 jaar en was pompbediende en hulp in de huishouding). En het laatst genoemde was met een zakje van knorr. Weinig sap, veel vlees en minimaal aan ui. Smaakte wel, maar ik miste het sap/jus. (Mocht ook weleens mee eten, vandaar dat ik het weet haha)

Stoofschotel is me vorig jaar wel goed gelukt. Maar daar heb ik de kruidnagel niet gebruikt. Ik moet echt eens kappen met zoveel kruidnagel haha. Hachee!  1270000679

Gast
Gast

Bericht  Caulfield di 5 jun 2012 - 0:09

Zonder zakje van Knorr of Honig - dat is vaak alleen maar zout met een klein beetje kruiden. Als je het zelf maakt kun je variëren met de kruiden en er op die manier achter komen wat je nu eigenlijk lekker vindt. Het wordt vaak lekkerder door wat zuur toe te voegen, dat houdt je vlees mals. Dus een flesje bier, of wijn. Vocht altijd verwarmen voor je het toevoegt; van een koude plens 'schrikt' het vlees en dan wordt het taai. Lang laten pruttelen, minimaal een uur of vier, op het allerlaagste pitje en liever op een vlamverdeler. Het lekkerste is om het op dag 1 te maken en op dag 2 op te eten, de smaken zijn dan nog beter ingetrokken. Het leent zich uitstekend om in te vriezen en is dus handig om in grote hoeveelheden te maken.
Caulfield
Caulfield
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 123
Punten : 130
Registratiedatum : 01-03-12

Bericht  Snoes di 5 jun 2012 - 1:15

[quote="Caulfield"]Zonder zakje van Knorr of Honig - dat is vaak alleen maar zout met een klein beetje kruiden. Als je het zelf maakt kun je variëren met de kruiden en er op die manier achter komen wat je nu eigenlijk lekker vindt. Het wordt vaak lekkerder door wat zuur toe te voegen, dat houdt je vlees mals. Dus een flesje bier, of wijn. Vocht altijd verwarmen voor je het toevoegt; van een koude plens 'schrikt' het vlees en dan wordt het taai. Lang laten pruttelen, minimaal een uur of vier, op het allerlaagste pitje en liever op een vlamverdeler. Het lekkerste is om het op dag 1 te maken en op dag 2 op te eten, de smaken zijn dan nog beter ingetrokken. Het leent zich uitstekend om in te vriezen en is dus handig om in grote hoeveelheden te maken.[/quote]Dat vind ik ook! Ik maak het ook standaard een dag op voorhand, de dag erna is het veel lekkerder. Ik maak het overigens ook altijd in hele grote hoeveelheden en vries dan heel veel porties in.

Snoes
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11739
Punten : 12120
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven