Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Leren lezen

+3
Summerlovin
Darius
Lejow
7 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Leren lezen Empty Leren lezen

Bericht  Gast zo 3 jun 2012 - 23:50

Wat zijn leuke/goede boekjes voor een kind om te leren lezen?

Mijn zoon kent bijna alle letters nu gelukkig alleen verder komen we nog niet...

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Leren lezen Empty Re: Leren lezen

Bericht  Gast ma 4 jun 2012 - 0:14

Mijn zoon vond "Wacht op mij, wacht op mij, is er nog een plekje vrij" van Rindert Kromhout (geloof ik) erg leuk. Verder hebben wij een boek met woordjes van de boerderij, die is ook leuk maar oud en ik kon geen andere daarvan vinden bij de bieb. Verder kon ik ook niet zoveel vinden, ze hadden óf hele simpele boekjes met 1 woordje per pagina, daar is ie zo op uitgekeken, of te moeilijke boekjes. Dus ik lees even mee Wink

Gast
Gast

Bericht  Lejow ma 4 jun 2012 - 0:46

Hoe oud is je zoon? En kan hij al een beetje hakken en plakken? (b-o-o-m = boom enz) Dat is een van de eerste stappen naar het leren lezen.
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast ma 4 jun 2012 - 0:51

Dankje arden, eens kijken naar dat boekje.

Lejow, hij wordt in augustus 5 en gaat dan dus naar groep 2. Hij kan redelijk goed klappen op de lettergrepen.

Gast
Gast

Bericht  Lejow ma 4 jun 2012 - 1:15

Heeft hij al door, dat als hij de V de I en de S ziet staan, dat er vis staat?
Pas als kinderen dit 'uit zich zelf' zien staan, zijn ze er klaar voor om te leren lezen.
Eerder beginnen heeft geen zin, omdat je dan kunt oefenen tot je een ons weegt, maar dan blijft het gewoon nog niet hangen, omdat ze het verband nog niet zien.

Zeker omdat hij nog in groep 1 zit zal ik me er eigenlijk nog niet te druk om maken Embarassed , kids moeten ZO veel tegenwoordig. Hij heeft nog een heel jaar groep 2 voor de boeg en dan komt pas groep 3, waarin hij pas daadwerkelijk moet gaan leren lezen.
Dat hij al een hele hoop letters kent is al erg knap voor zijn leeftijd!
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Darius ma 4 jun 2012 - 4:17

Ik vind het boek "kijk mijn letter" van Annie Keuper-Makkink een enorme aanrader.

En verder zou ik hem eerst gewoon veel laten spelen met letters, stempelen, of van die letters met een magneet en ze daar woorden van laten maken. Er bestaat ook zoiets als Lettertje tik. En de spelletjes van Maan-Roos-Vis zijn ook heel erg leuk!

En daarna gewoon een boekje uit de bieb halen. Let even op welke methode de school gebruikt, VLL of de Leessleutel. Daar zijn de meeste boekjes van.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Gast ma 4 jun 2012 - 4:22

5 is inderdaad wel erg vroeg om al te leren lezen. Hier gaat Tygo naar groep 3 volgend jaar en dan beginnen ze er langzaam mee geloof ik. Hij begint nu wat dingen te 'zien' wat Lejow zegt v-i-s = vis maar met meer hoef je echt nog niet te komen bij hem. En hij is ruim 6.

Gast
Gast

Bericht  Summerlovin ma 4 jun 2012 - 4:35

Ik loop stage in een groep 1/2 waarin de kinderen van groep 2 sinds januari elke dinsdag en donderdagmiddag meelopen in groep 3. Zij hebben volgend jaar een enorme voorsprong in groep 3 omdat ze heel veel stof al hebben gehad.
Veel kinderen in mijn stageklas die in groep 1 zitten kunnen nog niet wat jouw zoontje kan. Ik vind het ook heel knap voor zijn leeftijd!
Summerlovin
Summerlovin
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1700
Punten : 1803

Bericht  Lejow ma 4 jun 2012 - 4:42

Summerlovin schreef:Ik loop stage in een groep 1/2 waarin de kinderen van groep 2 sinds januari elke dinsdag en donderdagmiddag meelopen in groep 3. Zij hebben volgend jaar een enorme voorsprong in groep 3 omdat ze heel veel stof al hebben gehad.
Veel kinderen in mijn stageklas die in groep 1 zitten kunnen nog niet wat jouw zoontje kan. Ik vind het ook heel knap voor zijn leeftijd!

Wow, dat hoef ik echt niet te proberen met mijn kleuters laughcry
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Summerlovin ma 4 jun 2012 - 4:57

Lejow schreef:
Summerlovin schreef:Ik loop stage in een groep 1/2 waarin de kinderen van groep 2 sinds januari elke dinsdag en donderdagmiddag meelopen in groep 3. Zij hebben volgend jaar een enorme voorsprong in groep 3 omdat ze heel veel stof al hebben gehad.

Wow, dat hoef ik echt niet te proberen met mijn kleuters laughcry

Ik loop stage op een hele kleine school. We hebben 8 kleuters die in groep 2 zitten en groep 3 heeft 11 kinderen. De juf van groep 3 heeft dus goed de tijd voor de kinderen want met de kleuters erbij zijn het nog maar 19 kinderen Razz. De kinderen vinden het zelfs heel interessant, ze vinden het echt leuk om al dingen te leren van groep 3.
Summerlovin
Summerlovin
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1700
Punten : 1803

Bericht  Lejow ma 4 jun 2012 - 5:11

Oh Wow Very Happy
Toevallig in de randstad en zoeken ze nog collega's? Whaha Very Happy

Ik heb 27 kleuters, en gelukkig hebben we er een instroomklas bij kunnen maken, anders had ik op 35 geeindigd!
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast ma 4 jun 2012 - 6:47

In mijn omgeving merk ik geregeld dat andere kinderen sneller zijn dan mijn zoon vandaar. Wel heel fijn om te horen dat wat hij kan al goed is met die leeftijd.
Hij speelt met van die plak letters in de douche en let sowieso vaak goed op wat hij ergens op ziet staan. Maar ook al kent ie dus haast alle letters, woorden lezen lukt nog niet nee.

Gast
Gast

Bericht  Lejow ma 4 jun 2012 - 7:00

Dan daar nog lekker mee wachten Elodie. Hij is nog jong zat en heeft nog alle tijd!
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Aziraphale ma 4 jun 2012 - 7:16

Wat ook nog wel belangrijk is (vind ik dan Wink) is dat je niet hakkend gaat lezen met je zoontje, dus niet v-i-s maar juist 'zingend lezen'. Dat is lezen met verlengde klankwaarde: vvvvvviiiiiiisssss. Ik pas deze methode nu 3 jaar toe in groep 3 en het is echt zo leuk! Het plakken van het woord landt nu veel beter bij de beginnende lezers. Zo voorkom je ook hakkende lezers.

Zelf ben ik nu juf van groep 0/1/2/3 en dat is heerlijk, ik kan m'n groep 2 echt klaarstomen voor volgend jaar en weet precies wat ze dan gaan doen en hoe we dat gaan doen smile Met de kleuters hebben we elke maandag letterdag, dan staat er een nieuwe letter centraal inclusief handgebaar (José Schraven, filmpjes te vinden via onderwijsgek.nl)

Voor de beginnende geletterdheid zijn er bijvoorbeeld ook hele leuke (mini)loco's en Piccolo spelletjes, ook wel te koop via bol.com. Verder staat de beginklank van een woord centraal bij de kleuters. We hakken we woorden op speciale hakkaarten, waarbij altijd wordt terug gegaan naar de eerste klank (want de laatste klank onthouden ze en die gaan ze dan als eerste lezen of schrijven, zo krijg je omkeringen!). Bijvoorbeeld raam: r aa m, raam, r. Maar het hakken wordt alleen gebruikt voor spelling, voor lezen gebruik ik alleen het zingend lezen.
Aziraphale
Aziraphale
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4221
Punten : 4456
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Lejow ma 4 jun 2012 - 7:30

Wat leuk die gebaren!
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Aziraphale ma 4 jun 2012 - 7:32

Lejow schreef:Wat leuk die gebaren!

Is echt superleuk! Kunnen de kinderen lekker meedoen ipv alleen maar kijken en praten. We maken er altijd een heel feest van smile Het helpt ook echt voor de zwakkere lezers en het is ideaal voor omkeringen en tweetekenklanken.
Aziraphale
Aziraphale
Ratel
Ratel

Bericht  Lejow ma 4 jun 2012 - 7:42

Wat voor volgend jaar :cheering:
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  June ma 4 jun 2012 - 8:15

Lejow schreef:Dan daar nog lekker mee wachten Elodie. Hij is nog jong zat en heeft nog alle tijd!

Eens, ik vind het vervelend dat je het gevoel hebt dat hij misschien wel achterloopt. Mijn ouders hebben er vroeger bewust voor gekozen om mijn lezen niet te stimuleren, omdat ze niet wilden dat ik me anders zou voelen op school en omdat het ook prima was om het gewoon te leren op het moment dat het op school aangeboden werd. Eenmaal in groep drie hoorde ik al snel bij de betere lezers, maar ik weet nog dat ik het zo leuk vond om elke keer nieuwe letters en woorden te leren met de hele klas.

Ik weet ook nog goed dat er in groep drie ineens een jongste kleuter voor kwam lezen om te laten zien hoe goed zij dat al kon. Dat werd gestimuleerd vanuit school, maar ik voelde me toen echt heel dom. Ze was twee jaar jonger en kon al veel beter lezen dan ik. Ik vraag me altijd af hoe het dan is om naar groep drie te gaan en allemaal dingen te leren die je al weet. Ik heb dat in de laatste jaren van de basisschool altijd als naar ervaren. Dingen horen die je al weet of als enige iets anders moeten doen, omdat je het al kunt, heb ik nooit als iets positiefs ervaren.

Hoe dan ook. Als hij er echt aan toe is, kan het geen kwaad om hem wat materiaal aan te bieden, maar anders zou ik het gewoon lekker laten. De school is er ook niet voor niets en een kind hoeft niet altijd voor te lopen, gewoon in de maat is ook goed. Trek je vooral niets aan van ouders die roepen wat hun kind allemaal kan. Die van jou loopt vast met andere dingen weer voor.
June
June
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1976
Punten : 2040
Registratiedatum : 04-06-12

Bericht  Printje ma 4 jun 2012 - 8:17

Lejow schreef:Wat voor volgend jaar :cheering:

Ik heb een hele map met dat soort gebaren erin, ik wil dat wel kopiëren en naar je toesturen?
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058

Bericht  SparklingEyes ma 4 jun 2012 - 8:35

Printje schreef:

Ik heb een hele map met dat soort gebaren erin, ik wil dat wel kopiëren en naar je toesturen?

Oeh mag ik die ook hebben?! smile wil je er iets voor hebben?
SparklingEyes
SparklingEyes
Prater
Prater

Aantal berichten : 1222
Punten : 1506
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Printje ma 4 jun 2012 - 8:37

SparklingEyes schreef:
Printje schreef:

Nee joh, misschien alleen de verzendkosten want het is best een flinke map. Ik zal anders donderdag eens 1 blad inscannen en kun je zien of je het iets vindt.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Aziraphale ma 4 jun 2012 - 8:46

Printje schreef:
SparklingEyes schreef:
Printje schreef:

Nee joh, misschien alleen de verzendkosten want het is best een flinke map. Ik zal anders donderdag eens 1 blad inscannen en kun je zien of je het iets vindt.

Je kunt alle gebaren ook op onderwijsgek.nl vinden, met foto's en ook met filmpjes smile
Aziraphale
Aziraphale
Ratel
Ratel

Bericht  Printje ma 4 jun 2012 - 8:47

Hey die link ken ik niet, zal eens kijken of dat dezelfde gebaren zijn als bij ons.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Printje ma 4 jun 2012 - 8:50

Het zijn idd dezelfde bewegingen als wij gebruiken!
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast ma 4 jun 2012 - 8:55

Hadewijch schreef:
Lejow schreef:Dan daar nog lekker mee wachten Elodie. Hij is nog jong zat en heeft nog alle tijd!

Eens, ik vind het vervelend dat je het gevoel hebt dat hij misschien wel achterloopt. Mijn ouders hebben er vroeger bewust voor gekozen om mijn lezen niet te stimuleren, omdat ze niet wilden dat ik me anders zou voelen op school en omdat het ook prima was om het gewoon te leren op het moment dat het op school aangeboden werd. Eenmaal in groep drie hoorde ik al snel bij de betere lezers, maar ik weet nog dat ik het zo leuk vond om elke keer nieuwe letters en woorden te leren met de hele klas.

Ik weet ook nog goed dat er in groep drie ineens een jongste kleuter voor kwam lezen om te laten zien hoe goed zij dat al kon. Dat werd gestimuleerd vanuit school, maar ik voelde me toen echt heel dom. Ze was twee jaar jonger en kon al veel beter lezen dan ik. Ik vraag me altijd af hoe het dan is om naar groep drie te gaan en allemaal dingen te leren die je al weet. Ik heb dat in de laatste jaren van de basisschool altijd als naar ervaren. Dingen horen die je al weet of als enige iets anders moeten doen, omdat je het al kunt, heb ik nooit als iets positiefs ervaren.

Hoe dan ook. Als hij er echt aan toe is, kan het geen kwaad om hem wat materiaal aan te bieden, maar anders zou ik het gewoon lekker laten. De school is er ook niet voor niets en een kind hoeft niet altijd voor te lopen, gewoon in de maat is ook goed. Trek je vooral niets aan van ouders die roepen wat hun kind allemaal kan. Die van jou loopt vast met andere dingen weer voor.

Daar ben ik nu ook wel bang voor bij onze zoon. Hij is drie maanden geleden 4 geworden en wat Lejow hier noemde, bijvoorbeeld v-i-s is vis, dat kan hij al. En dat bij heel veel woorden, als je hem bijv vraagt hoe je eend schrijft spelt ie het, als je vraagt wat is m-a-n-d zegt hij mand en geschreven woorden kan hij ook lezen. Die gaat zich dus kapot vervelen. Maar hij doet dit uit zichzelf, nu zijn we er wel mee bezig maar niet stimuleren ofzo verder. Hij vindt het zelf gewoon interessant.

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: