Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Scheel kijken/ lui oog

+5
Liadan
Ayla
loesje
LindaK
Viva
9 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Scheel kijken/ lui oog Empty Scheel kijken/ lui oog

Bericht  Liadan do 31 mei 2012 - 9:37

Onze zoon kijkt nog regelmatig scheel. Het grootste deel van de dag niet, maar vaak kijkt hij ook wel even scheel. Volgens het CB 'mogen' kinderen tot 1 jaar nog scheel kijken en daarna moet het over zijn. Met 14 maanden kijkt de CB arts hier ook naar.
Nu ben ik hier wel alert op want mijn moeder en zus hebben beiden een lui oog. Bij mijn zus zijn ze er pas achter gekomen toen ze 6 jaar was en haar oog is toen nog wel afgeplakt maar het heeft toen niet meer optimaal geholpen.

Zijn er hier meer kinderen die nog regelmatig scheel keken met een jaar? En zijn er kinderen met een lui oog en hoe kwam je erachter dat ze dit hadden?

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Scheel kijken/ lui oog Empty Re: Scheel kijken/ lui oog

Bericht  Viva do 31 mei 2012 - 9:41

Wij hebben er door het cb rond 1 jaar naar laten kijken, en die heeft ons doorgestuurd naar de oogarts.
We staan al lang onder controle en het gaat steeds beter, we hoeven alleen nog te stickeren als we zien dat haar oogje verkeerd staat, maar dit komt nauwelijks meer voor.
We hebben dus moeten afplakken, soms was ik "bang" dat ze een brilletje zou moeten, maar het gaat nu zo goed!
Viva
Viva
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2956
Punten : 3014
Registratiedatum : 02-10-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Scheel kijken/ lui oog Empty Re: Scheel kijken/ lui oog

Bericht  Liadan do 31 mei 2012 - 9:43

Keek ze met een jaar vaak scheel of af en toe?
Fijn dat het nu goed gaat!

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Scheel kijken/ lui oog Empty Re: Scheel kijken/ lui oog

Bericht  Gast do 31 mei 2012 - 9:45

Tegen mij werd ook altijd gezegd dat ik een bril zou moeten vanaf ongeveer mijn 16de en ik heb er nog steeds geen Very Happy. Ik ben geopereerd aan scheel kijken en had daarna een lui oog dat afgeplakt werd.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Scheel kijken/ lui oog Empty Re: Scheel kijken/ lui oog

Bericht  Gast do 31 mei 2012 - 9:47

H. heeft dat heel lang gedaan.
Nu heeft ze het alleen ngo als ze moe is of recht vooruit zit te staren.
Dat laatste heb ik zelf ook.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Scheel kijken/ lui oog Empty Re: Scheel kijken/ lui oog

Bericht  Liadan do 31 mei 2012 - 9:48

Zusje, een operatie klinkt wel heel heftig! Hoe oud was je toen?

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Scheel kijken/ lui oog Empty Re: Scheel kijken/ lui oog

Bericht  Liadan do 31 mei 2012 - 9:48

TBIB, zijn jullie ervoor met H. bij een oogarts geweest?

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Scheel kijken/ lui oog Empty Re: Scheel kijken/ lui oog

Bericht  Viva do 31 mei 2012 - 9:50

Vaak, wel vaker ook als ze moe was, maar ook als ze iets van dichtbij bekeek (lolly/takje oid) en je dan aankeek, dan was 1 oogje dat verkeerd keek.
Het is nu dat ik een topic zie en echt zoiets heb van, "ohja!", zo maar eens bekijken wanneer de volgende afspraak ook al weer was!
Viva
Viva
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2956
Punten : 3014
Registratiedatum : 02-10-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Scheel kijken/ lui oog Empty Re: Scheel kijken/ lui oog

Bericht  Slakje do 31 mei 2012 - 9:51

Ik had zelf een lui oog. Het afplakken hielp niets. Uiteindelijk heb ik drie oogoperaties gehad (eerste 2 waren mislukt) waarbij onder andere de spieren van ogen zijn verplaatst. Ze hebben nog dingen gedaan, maar ik weet niet precies wat, te lang geleden. Ik heb er nog een litteken van op mijn oogbol.

Slakje
Slakje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3355
Punten : 3671
Registratiedatum : 10-03-12
Woonplaats : Mechelen

Terug naar boven Ga naar beneden

Scheel kijken/ lui oog Empty Re: Scheel kijken/ lui oog

Bericht  Gast do 31 mei 2012 - 9:51

Liadan schreef:TBIB, zijn jullie ervoor met H. bij een oogarts geweest?

Nee, ik heb het wel op het Cb en bij de huisarts laten zien en een keer bij de kinderarts.
Zij vonden het niks ernstigs maar moest het wel in de gaten houden.
Maar goed, ze heeft er nu eigenlijk geen last meer van.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Scheel kijken/ lui oog Empty Re: Scheel kijken/ lui oog

Bericht  Viva do 31 mei 2012 - 9:51

Zie nu, de e afspraak was, dat op de kaart staat, toen ze 14 maanden was!
Viva
Viva
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2956
Punten : 3014
Registratiedatum : 02-10-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Scheel kijken/ lui oog Empty Re: Scheel kijken/ lui oog

Bericht  Gast do 31 mei 2012 - 9:53

Liadan schreef:Zusje, een operatie klinkt wel heel heftig! Hoe oud was je toen?

Weet ik eigenlijk niet precies. Ik kan het me niet herinneren geloof ik. Wel dat ik in het ziekenhuis lag maar ik weet niet zeker of dat daar voor was. Zal het eens vragen. En heftig, ach... Het schijnt echt een heel simpele ingreep te zijn. Mijn vader heeft hem echter op tv geprobeerd te kijken (werd toevallig eens uitgezonden) en die heeft de tv toch maar uitgezet haha laughcry Ik ben er nu wel blij mee. Soms kom ik mensen tegen die echt scheel kijken met 1 oog en ik zal ze er niet op aankijken verder hoor maar ik ben dan echt wel blij dat ik geopereerd ben en dat niet heb. Volgens mij kun je die operatie ook alleen als kind ondergaan dat het dan nog nut heeft.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Scheel kijken/ lui oog Empty Re: Scheel kijken/ lui oog

Bericht  Liadan do 31 mei 2012 - 9:58

Ik ga het met 14 maanden in ieder geval duidelijk aankaarten bij de CB arts.

viva, je bent dus al vroeg bij een oogarts geweest, als scheel kijken over 2 maanden nog zo is dan ga ik navragen of dat hier ook al nodig is.

TBIB, fijn dat het bij H. vanzelf beter gaat.

Zusje, ik snap wel dat je er blij mee bent dat je toen geopereerd bent, je ziet het natuurlijk ook meteen als je iemand aan kijkt.

Slakje, dat zijn een hoop operaties!

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Scheel kijken/ lui oog Empty Re: Scheel kijken/ lui oog

Bericht  Huppekee do 31 mei 2012 - 18:12

Mocht je twijfelen; gewoon een afspraak maken met de orthoptist in het ziekehuis. Kan nu zonder verwijsbrief. Zij kan het helemaal nakijken en jullie gerust stellen of onder controle houden. Hoe eerder het ontdekt word hoe beter namelijk!
Huppekee
Huppekee
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 275
Punten : 344
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Scheel kijken/ lui oog Empty Re: Scheel kijken/ lui oog

Bericht  LindaK do 31 mei 2012 - 18:16

Wij lopen met D.aan ook bij de orthoptiste. Dit liep nog vanwege z'n vroeggeboorte.
Een paar weken geleden zijn we op controle geweest en zij vermoed bij D.aan ook een lui oog heeft.
Over 2 maanden moeten we opnieuw op controle, om nogmaals te kijken. Daarna wordt besloten of er iets gedaan moet worden...
Zij gaf ook aan, dat mocht er iets aan de hand zijn, we er nu op tijd bij zijn. Hoe ouder de kinderen zijn, hoe moeilijker het is om het te behandelen.
LindaK
LindaK
Prater
Prater

Aantal berichten : 853
Punten : 937
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Scheel kijken/ lui oog Empty Re: Scheel kijken/ lui oog

Bericht  loesje do 31 mei 2012 - 19:20

alex kijk ook nog regelmatig scheel en ze hebben het gecontroleerd en het is geen lui ook maar het moet vanzelf wegtrekken zeiden ze.
loesje
loesje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2485
Punten : 2932
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : achterhoek

Terug naar boven Ga naar beneden

Scheel kijken/ lui oog Empty Re: Scheel kijken/ lui oog

Bericht  Ayla do 31 mei 2012 - 19:32

Ik kijk nog steeds scheel laughcry

Ben 1x geopereerd voor het eerste jaar, ik zag/zie namelijk geen diepte en als er dan voor het eerste jaar een operatie uitgevoerd wordt kan het zijn dat je wel diepte gaat zien. Bij mij heeft het niet geholpen. Loop ook al vanaf mijn 3de met een bril. Op mijn 16de nog een keer geopereerd omdat ik steeds scheler ging kijken (normaal loens ik wat, als ik moe ben trekt mijn oog helemaal naar buiten).

Verder heeft mijn zus, zusje en mijn broertje een lui oog gehad, ik ben de enige waarbij het afplakken niet hielp.
Ayla
Ayla
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2246
Punten : 2359
Registratiedatum : 27-09-11
Woonplaats : Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Scheel kijken/ lui oog Empty Re: Scheel kijken/ lui oog

Bericht  Liadan do 31 mei 2012 - 19:40

Bedankt voor de reacties!
Ik maak me er nu nog geen zorgen om, maar wil er wel alert op blijven. Want inderdaad, hoe eerder het ontdekt wordt hoe beter.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Scheel kijken/ lui oog Empty Re: Scheel kijken/ lui oog

Bericht  Gast do 31 mei 2012 - 20:14

Ik heb zelf een lui oog. En bij mij wilden ze vroeger ook niet naar mijn moeder luisteren. Zij had al heel vroeg aan de bel getrokken. Uiteindelijk met 5 jaar alsnog een bril en afplakken. Ik ben wel een medisch wondertje, dus uiteindelijk is het goedgekomen. Maar blijf inderdaad heel alert en luister naar je eigen gevoel.

De oogarts in het ziekenhuis zei toen tegen mijn moeder: een moeder zit er zelden naast met dit soort dingen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Scheel kijken/ lui oog Empty Re: Scheel kijken/ lui oog

Bericht  Liadan za 8 dec 2012 - 9:53

Even dit topic weer omhoog. Met 14 maanden heeft de CB arts met een lampje gekeken naar zijn ogen en zij kon er toen nog geen lui oog van maken, ze zag niks wat daarop wees. Ze zei wel dat we het in de gaten moeten houden en met 18 maanden weer even naar moesten laten kijken. Nou ben ik vorige week naar het CB geweest en ben ik vergeten te vragen of ze er weer even naar willen kijken.
En natuurlijk zie ik dan net deze week dat hij weer wat vaker scheel kijkt, mijn moeder was het ook weer opgevallen. Wat zouden jullie doen, afwachten tot hij 2 jaar is en weer naar het CB moet of de huisarts bellen voor een doorverwijzing? Het onderzoek dat ze in het ziekenhuis krijgen schijnt niet zo fijn te zijn omdat ze dan oogdruppels krijgen.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Scheel kijken/ lui oog Empty Re: Scheel kijken/ lui oog

Bericht  Huppekee za 8 dec 2012 - 10:13

Ik zou voor een doorverwijzing bellen. Een orthoptist heeft hier veel meer ervaring mee dan een cb arts! Er kan dan evt meteen een behandeling gestart worden en hoe sneller hoe beter.

Ze krijgen inderdaad druppels om de sterkte te meten. Dit prikt zo'n 10 sec en daarna is het over. Ze krijgen grote pupillen en gaan wazig zien, maar meestal hebben (kleine) kinderen er niet zo'n last van.

Je mag me ook altijd pm'en als je nog vragen hebt hoor, ik studeer namelijk in januari af als orthoptist Wink
Huppekee
Huppekee
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 275
Punten : 344
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Scheel kijken/ lui oog Empty Re: Scheel kijken/ lui oog

Bericht  Stokstaartje za 8 dec 2012 - 12:01

ik zou bellen. Ben er net gisteren achter gekomen dat ik dus nog steeds een lui oog heb. Vroeger wel afgeplakt enz, maar blijkbaar niet geholpen. Het schijnt zo te zijn dat hoe eerder je behandelt hoe beter de prognose is...
Het is niet erg om met zo'n oog te leven, maar heb wel erg vaak hoofdpijn door lichtinval (pupilreactie is bij dat oog erg slecht waardoor er teveel licht in valt). Sterkte van dat ook is +3. Mijn andere oog is gelukkig goed, neemt alles over en zie gewoon 100%. Nu heb ik alleen wel zoiets van "slik" en wat dan als er iets met mijn goeie oog gebeurt?
Stokstaartje
Stokstaartje
Prater
Prater

Aantal berichten : 524
Punten : 536
Registratiedatum : 16-08-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Scheel kijken/ lui oog Empty Re: Scheel kijken/ lui oog

Bericht  Slakje zo 9 dec 2012 - 0:12

Ik keen als klein meisje heel veel scheel en had ook een lui oog. Uiteindelijk moest ik geopereerd worden. Tot 3 keer toe, want de eerste 2 keren was mislukt.
Slakje
Slakje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3355
Punten : 3671
Registratiedatum : 10-03-12
Woonplaats : Mechelen

Terug naar boven Ga naar beneden

Scheel kijken/ lui oog Empty Re: Scheel kijken/ lui oog

Bericht  Penny Blossom zo 9 dec 2012 - 0:17

Stokstaartje schreef:ik zou bellen. Ben er net gisteren achter gekomen dat ik dus nog steeds een lui oog heb. Vroeger wel afgeplakt enz, maar blijkbaar niet geholpen. Het schijnt zo te zijn dat hoe eerder je behandelt hoe beter de prognose is...
Het is niet erg om met zo'n oog te leven, maar heb wel erg vaak hoofdpijn door lichtinval (pupilreactie is bij dat oog erg slecht waardoor er teveel licht in valt). Sterkte van dat ook is +3. Mijn andere oog is gelukkig goed, neemt alles over en zie gewoon 100%. Nu heb ik alleen wel zoiets van "slik" en wat dan als er iets met mijn goeie oog gebeurt?

Hier hetzelfde verhaal. Omdat ik altijd goed zag heb ik nooit een bril gedragen, wel altijd gehad. Had wel last van lichtinval en rijden in het donker + regen (kan dan niet schersptellen). Nu zag ik de laatste tijd wat minder. Opnieuw mijn ogen laten opmeten. Mijn 'slechte' oog is verbeterd. Van +3,75 naar +2,75. Helaas is mijn 'goede' oog verslechterd van 0 naar -0.75. En ja, dat merk je! Nu draag ik mijn bril weer constant. En nu heb ik nergens last van (als ik mijn bril op heb).
Penny Blossom
Penny Blossom
Prater
Prater

Aantal berichten : 864
Punten : 1034
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Scheel kijken/ lui oog Empty Re: Scheel kijken/ lui oog

Bericht  Stokstaartje zo 9 dec 2012 - 5:11

ja ik hoef dan gelukkig nog geen bril, maar heb idd ook af en toe problemen met diepte zien. Vind het erg eng om bijvoorbeeld met de auto door smalle stukjes te rijden. En idd in het donker heb ik af en toe ook moeite als het een hele donkere nacht is en veel felle verlichting om goed diepte te zien. Dan heb ik het het liefste zo donker mogelijk en alleen mijn eigen verlichting whahaha. Heb het trouwens niet altijd even erg. Volgens mij heeft dat ook weer te maken waar ik in mijn cyclus zit confused
Stokstaartje
Stokstaartje
Prater
Prater

Aantal berichten : 524
Punten : 536
Registratiedatum : 16-08-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Scheel kijken/ lui oog Empty Re: Scheel kijken/ lui oog

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum