Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Wie heeft hier op turnen gezeten? (selectie)

+8
ellibre
ixis
Bacio
Parisienne
Happinaz
Lieke128
Pompoen
Antibes
12 plaatsers

Ga naar beneden

Wie heeft hier op turnen gezeten? (selectie) Empty Wie heeft hier op turnen gezeten? (selectie)

Bericht  Gast di 15 mei 2012 - 20:10

Lise heeft gister een turnclinic gehad tijdens de gymles van school, nu kwam ze met een briefje thuis dat ze mogelijk talent heeft en of ze een keer mee wil trainen. Ze hebben hier alleen een selectie, dus zou betekenen, mocht ze er mee verder willen veel wedstrijden vanaf het begin al. Ze trainen ook 2 uur per week op maandag.
Maar aangezien ze dus ook door wil gaan met zwemmen, dat is 1 uur in de week op vrijdag, vraag ik me af of het verstandig is om 2 sporten te gaan doen. Aangezien ik niet weet hoeveel tijd ze kwijt is met het turnen.
Iemand enig idee hoeveel uur er in het turnen gaan zitten? Met zwemmen is ze zelf ook nog niet klaar, ze is nu met zwemvaardigheid 1 bezig en wil ook nog door met zwemvaardigheid 2 en 3.

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie heeft hier op turnen gezeten? (selectie) Empty Re: Wie heeft hier op turnen gezeten? (selectie)

Bericht  Antibes di 15 mei 2012 - 20:39

Kun je niet beter de club bellen? Ik denk namelijk dat dat per club en per niveau verschilt..
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Wie heeft hier op turnen gezeten? (selectie) Empty Re: Wie heeft hier op turnen gezeten? (selectie)

Bericht  Gast di 15 mei 2012 - 21:34

Het ligt een beetje aan het niveau. De uren kunnen aardig oplopen.
Ik zou ook even een belletje doen.

Gast
Gast

Bericht  Gast di 15 mei 2012 - 21:37

Het eerste jaar is dus pre-instap en daarna is het 4e en 3e divisie waar ze in zitten.
Ik zag net op de site dat de pre-instap 4 wedstrijden heeft gehad dit jaar. Dus dat zal het dan het eerste jaar wel zijn.

Gast
Gast

Bericht  Pompoen di 15 mei 2012 - 21:40

Verder heb ik er geen verstand van hoor, maar een keertje meetrainen en kijken of ze het leuk vind is toch sowieso geen gek idee? En als zwemmen alleen maar op vrijdag is dan bijt dat elkaar verder volgens mij ook niet gelijk zo. Mocht het dan uiteindelijk toch een beetje te veel worden dan moet ze een keuze gaan maken denk ik zo.
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Lieke128 di 15 mei 2012 - 21:52

Ik denk dat het inderdaad, wat de rest ook zegt, erg aan de vereniging ligt.

Ik heb aan selectieturnen gedaan. Toen ik 6 jaar was deed ik tennis en turnen en toen werd ik gevraagd voor de selectie. De selectie bij ons trainde toen 2x 3 uur in de week, om dit uit te breiden naar 3x 3 uur. Dat was dus niet te doen in combinatie met nog een sport. Maar als ik het goed lees kan Lise nu op maandag 2 uur trainen? Dan zou je nog kunnen overwegen om het beide te doen en zo te bekijken wat ze het leukste vindt?

Al ligt dat natuurlijk ook aan jouw/jullie gevoel erbijWie heeft hier op turnen gezeten? (selectie) 394967

Lieke128
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 308
Punten : 346
Registratiedatum : 08-12-10

Bericht  Happinaz di 15 mei 2012 - 22:09

Ik heb van jongs af aan geturnd, ook in selectie en met kampioenschappen.
Ik ben er zo rond mijn 13e mee gestopt, begonnen rond mijn 4e.

Het is wel intensief, maar over het algemeen wel buiten schooluren om. Wedstrijden zijn vaak toch wel in het weekend. Wat mij tegen ging staan, en mijn ouders vooral is dat er toch wel bemoeienis met mijn gezondheid en gewicht was.
Ik was (en ben...) klein en ik was heel erg dun. Tóch moest ik op mijn 7e en 8e aan een eetpatroon en werd ik gewogen en opgemeten. Heel frustrerend.
Best een harde wereld. Ik vond het vooral leuk om wedstrijden in andere steden te doen en ik had lieve vriendinnetjes maar de eisen gingen opbreken en toen ben ik ermee gestopt.

Kijk goed, naar hoe ze met Lise omgaan, of het kinderlijk is en niet al te veel richting volwassen wereld. Tuurlijk, selectie sporten vraagt wat eisen maar je hebt óók met kinderen te maken! Als Lise het leuk vindt, zou je het sowieso een tijdje kunnen proberen natuurlijk!
Happinaz
Happinaz
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1776
Punten : 1892
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Lieke128 di 15 mei 2012 - 22:50

Happinaz schreef:Ik heb van jongs af aan geturnd, ook in selectie en met kampioenschappen.

Het is wel intensief, maar over het algemeen wel buiten schooluren om. Wedstrijden zijn vaak toch wel in het weekend. Wat mij tegen ging staan, en mijn ouders vooral is dat er toch wel bemoeienis met mijn gezondheid en gewicht was.
Ik was (en ben...) klein en ik was heel erg dun. Tóch moest ik op mijn 7e en 8e aan een eetpatroon en werd ik gewogen en opgemeten. Heel frustrerend.
Best een harde wereld. Ik vond het vooral leuk om wedstrijden in andere steden te doen en ik had lieve vriendinnetjes maar de eisen gingen opbreken en toen ben ik ermee gestopt.

Kijk goed, naar hoe ze met Lise omgaan, of het kinderlijk is en niet al te veel richting volwassen wereld. Tuurlijk, selectie sporten vraagt wat eisen maar je hebt óók met kinderen te maken! Als Lise het leuk vindt, zou je het sowieso een tijdje kunnen proberen natuurlijk!

Idd! Ik weet bijvoorbeeld dat ze bij ons op de vereniging het kind écht kind laten zijn! En ook belangrijk natuurlijk om haar zelf de keuze te laten maken, hoe moeilijk dat misschien ook is voor een jong meisje. Ik ken namelijk ook een moeder die zelf heeft geturnd en zó graag wil dat haar dochter ook heel goed wordt, dat het meisje eigenlijk een beetje gedwongen wordt (al wordt dat niet uitgesproken, maar het straalt er wel vanaf).

Daarnaast is het bij turnen vooral het trainen wat, als je op een hoger niveau komt, veel tijd kost. Het is niet zo (tenminste, dat ligt ook aan de vereniging) dat je iedere week wedstrijden hebt.

Lieke128
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 308
Punten : 346
Registratiedatum : 08-12-10

Bericht  Gast di 15 mei 2012 - 22:56

Ik heb jaren geturnd en toen ik vanwege rugklachten moest stoppen heb ik nog 3 jaar "lesgegeven". Ik hielp dan de leidster met het begeleiden van groepjes.
Bij ons had je de gewone lessen en voor echt de talentjes de selectie. Dat er bij jullie alleen een selectie is vind ik wel bijzonder! Moet ze ook echt meteen aan wedstrijden meedoen dan?

Gast
Gast

Bericht  Happinaz di 15 mei 2012 - 23:15

Lieke128 schreef:
Happinaz schreef:Ik heb van jongs af aan geturnd, ook in selectie en met kampioenschappen.

Idd! Ik weet bijvoorbeeld dat ze bij ons op de vereniging het kind écht kind laten zijn! En ook belangrijk natuurlijk om haar zelf de keuze te laten maken, hoe moeilijk dat misschien ook is voor een jong meisje. Ik ken namelijk ook een moeder die zelf heeft geturnd en zó graag wil dat haar dochter ook heel goed wordt, dat het meisje eigenlijk een beetje gedwongen wordt (al wordt dat niet uitgesproken, maar het straalt er wel vanaf).

Daarnaast is het bij turnen vooral het trainen wat, als je op een hoger niveau komt, veel tijd kost. Het is niet zo (tenminste, dat ligt ook aan de vereniging) dat je iedere week wedstrijden hebt.

Heel fijn. Dat is zó belangrijk, echt!
Happinaz
Happinaz
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1776
Punten : 1892

Bericht  Parisienne di 15 mei 2012 - 23:22

Mijn zusje heeft op topniveau geturnd. Ze heeft ook vaak meegedaan met de Nederlandse Kampioenschappen. Ze is op haar 5e jaar begonnen geloof ik, op haar 14e is ze gestopt. De reden waarom ze wilde stoppen was dat ze haar vrije tijd mistte. Ze trainde toen zo'n 16 uur per week, vaak nog wel meer. Alle tijd na school besteedde ze aan turnen (inclusief een hele zaterdag). Ze wilde dit niet meer en besloot toen te stoppen.

In het begin viel het mee, maar hoe meer ze groeien des te meer ze moeten trainen. Mijn zusje werd al snel als volwassene behandeld, het was keer op keer een keiharde training in een keiharde omgeving. Ze had succes, ze vond het leuk, maar het was ondanks dat erg zwaar. Maarja, als je talent hebt wil je dit ook niet opgeven. Nu (ze is nu 17 jaar) heeft ze spijt dat ze gestopt is en zou graag weer beginnen, maar helaas is het daarvoor te laat.

Ik zou wat Lise betreft haar gewoon een lesje mee laten doen. Als de sfeer bevalt en kinderen gewoon kind mogen zijn kan je het altijd een tijdje aankijken.

Wel leuk hoor, dat ze gevraagd is. Blijft altijd bijzonder, die kleine talentjes Wink

Ik weet mijn zusjes eerste wedstrijd nog, zo'n klein meisje (met duim in haar mond) die in haar mooie turnpakje haar oefeningen doet. Mijn vader heeft alles gefilmd, vanaf haar eerste les tot aan haar wedstrijden op het NK. Op het laatst was ze echt een topturnster en keek ik vol verbazing naar wat ze kan. We kijken de films nog wel eens terug, zo leuk om te zien.

Vat mijn verhaal overigens niet al te negatief op hoor, want ze heeft zeker niet geleden onder haar turntijd. Turnen was haar leven, daar had ze haar vriendinnen, daar ging ze mee op kamp.. haar vereniging was een soort grote familie (incl. ouders van de meisjes). Ze heeft een leuke tijd gehad in ieder geval, ondanks dat het zwaar was.

Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Bericht  Gast wo 16 mei 2012 - 20:02

Mijn zus heeft ook bij de selectie getraind hier in Nijmegen. Wel maar een jaartje toen vond het ze het leuk geweest haha. Wij waren nogal types die ieder jaar wat anders wilde (ballet, schaatsen, turnen, zwemmen, klimmen Wink )

Ik zou haar gewoon laten gaan en dan zien wat er gebeurt. Als het te zwaar is of minder leuk dan gedacht dan is er altijd de mogelijk om te stoppen.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 16 mei 2012 - 21:10

Het verschilt inderdaad per leeftijd en per regio.

Ik heb een meisje in de klas in groep 4 en zij turnt op een hoog niveau. Ik heb het gister voor je nagevraagd en zij traint 10 uur per week en daar komen de wedstrijden nog bovenop.

Gast
Gast

Bericht  Bacio ma 21 mei 2012 - 8:54

Ik heb van 5 tot 12 jaar in de selectie gezeten. Ik vond het super leuk! Het is wel een aanslag op je lichaam. Ik heb nog steeds last van gewrichten hierdoor.

Bacio
Prater
Prater

Aantal berichten : 991
Punten : 1150
Registratiedatum : 27-11-11

Bericht  ixis ma 21 mei 2012 - 9:15

Hier nog iemand smile ik trainde op een gegeven moment 4 uur per dag en 6 dagen in de week. Kwam neer op zo'n 24 uur. Maar ik vond het geweldig. Ik wist ook niet beter. Ik heb in die tijd nooit echt een andere sport gedaan, maar gezien mijn dag schema was combineren niet echt mogelijk. In het begin is dit echter nog niet zoveel. Als ze het kan combineren gewoon doen. Indien dit niet meer gaat, laat haar aangeven wat ze het liefst doet. Ik vond turnen in ieder geval geweldig en heb een mooie tijd gehad!

Laatst aangepast door ixis op di 22 mei 2012 - 10:46; in totaal 1 keer bewerkt
ixis
ixis
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 461
Punten : 503
Registratiedatum : 19-12-10

Bericht  ellibre ma 21 mei 2012 - 19:48

Ik heb vroeger ook bij de selectie geturnd en dat kwam al gauw neer op 5x per week turnen. Achteraf gezien veel te intensief voor zo'n jonge leeftijd en ik heb er zware knieproblemen aan overgehouden. Topsport is sowieso niet echt gezond, maar op zo'n jonge leeftijd met topsportintensiteit trainen al helemaal niet, mijns inziens.
ellibre
ellibre
Prater
Prater

Aantal berichten : 926
Punten : 957
Registratiedatum : 25-01-12

Bericht  Parisienne di 22 mei 2012 - 1:23

Ik sprak laatst mijn zusje erover en ze vertelde dat ze de laatste jaren rond de 22 tot 26 uur per week trainde :O
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Bericht  SuperGrover di 22 mei 2012 - 1:45

Ik turnde wel in de selectie, maar niet op topniveau. Selectie hoeft niet gelijk topsport te zijn, ik turnde eerst 2 en later 3 uur per week en ik had ook niet zoveel wedstrijden. Het was afhankelijk hoe goed je presteerde hoe ver je kwam, maar ik had 2-5 wedstrijden per jaar.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  TukTuk di 22 mei 2012 - 1:47

Het kan inderdaad erg oplopen. Mijn oppaskindjes van 6 en 8 die zitten op 6 uur per week geloof ik en dat wordt opgebouwd naar 9 uur als ik het goed onthouden heb.

Ik zou gewoon eens gaan kijken. Vind het sowieso raar dat ze alleen selectie hebben. Meestal begint een kind in de recreatie en stroomt daaarna door als blijkt dat zij talent heeft. Hoe willen ze dat sowieso gaan doen? Ze denken dat ze mogelijk talent heeft, maar als het niet zo blijkt na een paar maanden, moet ze dan weer stoppen van de vereniging? (Even los van L.ise, maar meer in het algemeen)
Dat is toch hardstikke sneu? Want eerst geef je een kindje hoop, en dan moet nog maar blijken of een kindje de verwachtingen kan volmaken.. En als een kindje niet kan tippen aan het niveau, is er niks om op terug te vallen.
Daarom is het veel idealer als ze gewoon beginnen in de recreatie, tijdens clubkampioenschappen en trainingen valt dan snel genoeg op of een kindje het EN leuk vind, heel enthousiast is, leergierig, EN talent heeft.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046

Bericht  Gast do 14 jun 2012 - 22:24

Nou Lise heeft afgelopen maandag 2 uur mee gedaan met een proefles.
Net kreeg ik een mailtje:

Afgelopen maandag heeft zij een proefles meegedraaid. Graag wil ik haar uitnodigen om nog een keer op de maandag mee te turnen.
Lise beschikt redelijk wat kracht en past zich snel aan. In een volgende proefles zou ik graag willen kijken of zij zich bij de turnselectie aan zou kunnen sluiten.
Zij is op de maandag 25 juni (over 1.5 week) van harte welkom om nog een proefles mee te draaien.

Ik vind het inderdaad nogal wat hoor voor die kleintjes, kom op, ze zijn 6 of net 7 jaar. Laat ze gewoon sporten en meteen zo hoeven te presteren.
Ze heeft het overigens wel heel erg leuk gehad en heeft het er dagelijks over. Dus we wachten het nog maar af de 25e.

Gast
Gast

Bericht  TukTuk do 14 jun 2012 - 22:35

Spannend zeg! Het is in ieder geval een goed teken dat ze zelf zo enthousiast is. Hopelijk is het niet gelijk teveel presteren, en kan ze deze druk ook aan. Zeker omdat het bij die vereniging alles of niet is.

Ik was wel wat ouder toen ik in de selectie kwam, was toen rond de 10 of 11, turnde vanaf mijn 6de, maar binnen een paar maanden was mijn enthousiasme volledig verdwenen. Terwijl ik daarvoor echt altijd met zoveel plezier er heen ging en het turnen voor en turnen na was. Gelukkig hebben mijn ouders toen op een gegeven moment gezegd "Stop er maar mee, dit is het ook niet waard". Wij hadden gelukkig de mogelijkheid om dan weer terug te gaan naar de recreatiegroep, en heb nog tot mijn 16de met heel veel enthousiasme geturnd toen.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046

Bericht  Dribbel do 14 jun 2012 - 22:40

Wel apart dat ze alleen een selectiegroep hebben.
Als Lise bij de selectie mag blijven zou ik wel het volgende vragen:
- Is het erg als er een les gemist wordt door bijv. avondvierdaagse/kinderfeestje etc?
- Doen de kinderen die net op turnen zitten gelijk mee met de wedstrijden? Zo ja, ook gelijk 3e of 4e divisie?
- Wat wordt er van de ouders verwacht?

Ik geef zelf gynmastiekles en soms ook selectieturnen.
Bij ons is het niet erg om bijv. een les te missen, maar bij sommige verenigingen wel.
De kinderen die net op turnen komen doen nog niet mee met wedstrijden. Eerst werken wij aan de basis en oefenstof. Pas als ze dit beheersen werken we naar een wedstrijd toe.
Ook wordt er bij ons van de ouders verwacht dat zij met hun kind naar de wedstrijd komen en ook helpen met het opzetten van de toestellen. Weet niet hoe dit bij andere verenigingen geregelt is, maar wel handig om dit ook duidelijk te hebben!
Dribbel
Dribbel
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 99
Punten : 137

Bericht  Gast do 14 jun 2012 - 22:42

AngelNyn schreef:Spannend zeg! Het is in ieder geval een goed teken dat ze zelf zo enthousiast is. Hopelijk is het niet gelijk teveel presteren, en kan ze deze druk ook aan. Zeker omdat het bij die vereniging alles of niet is.

Ik was wel wat ouder toen ik in de selectie kwam, was toen rond de 10 of 11, turnde vanaf mijn 6de, maar binnen een paar maanden was mijn enthousiasme volledig verdwenen. Terwijl ik daarvoor echt altijd met zoveel plezier er heen ging en het turnen voor en turnen na was. Gelukkig hebben mijn ouders toen op een gegeven moment gezegd "Stop er maar mee, dit is het ook niet waard". Wij hadden gelukkig de mogelijkheid om dan weer terug te gaan naar de recreatiegroep, en heb nog tot mijn 16de met heel veel enthousiasme geturnd toen.

Ja dat scheelt ook hoor, ik vind het ook jammer dat je meteen zo moet presteren. Ik ging maandag het laatste kwartiertje even kijken en dan zie je gewoon hoe hoog het niveau is omdat er 3 groepen met elkaar trainen (ook oudere kinderen)
Ik had haar gewoon liever een jaartje recreanten zien doen dan meteen dit. We zullen volgende week maandag wel zien, ik heb wel gezegd dat haar zwemmen er dan niet onder moet gaan lijden aangezien ze dat ook nog steeds heel graag doet.

Gast
Gast

Bericht  Lenster vr 15 jun 2012 - 0:14

ikzelf turn al 22 jaar (geen wedstrijden meer hoor, alleen nog voor de lol) en geef zelf ook trainingen.
Wat ik hier lees is, dat als het om 3e of 4e divisie selectie gaat, dat het op zijn hoogst 2 dagen in de week trainen is. dus zon 6 uur.
De verhalen die ik lees over 24 uur trainen zijn in hogere divisies, waar Lise nu nog niks mee te maken zou hebben.

Ook zijn de laatste jaren de eisen en voorwaarden heel erg veranderd. Veel meer gericht op het behoud van een gezond en sterk lichaam.
Betere materialen, denk aan de plankoline ipv een plank. Veel beter voor je knieen en enkels, zodat je minder snel last krijgt van je lichaam.

Hoe ik het nu zie is het wel de selectie, en er zou wel serieus getraind moeten worden, maar het is nog geen topsport, dus genieten en kinds zijn lijkt mij nog steeds voorop staan.

Zou je willen zeggen welke vereniging het is? Dan kan ik eens even kritisch gaan kijken :-)
Lenster
Lenster
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 252
Punten : 452

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: