Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Financieel plaatje

+3
Pannetoet
Zwerver
Lonne
7 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Financieel plaatje Empty Financieel plaatje

Bericht  Lonne di 18 jan 2011 - 3:29

Hoi hoi,

Ik ben de laatste tijd het nogal na aan het denken over de toekomst.
Mijn vriend en ik willen binnenkort een huis kopen samen en zouden ook graag een kind willen als dat allemaal mogelijk is natuurlijk over enkele jaren.
Nu vraag ik me alleen af of dat nog wel allemaal zo makkelijk gaat tegenwoordig omdat alles zo duur is.
We hebben allebei niet zo heel veel spaargeld dus dat maakt het niet makkelijker.
Als ik minder zou gaan werken als we kinderen willen zouden we rond moeten komen van 2500,- per maand.
Terwijl de vasten laten van ons samen en het huis met hypotheek alles incl al rond de 2400,- per maand zijn.
Dat wil zeggen dat we dan al niet meer kunnen sparen, ik zou toch ook geen kind willen als ik daar 40 uur voor zou moeten blijven werken.
Maar dan vraag ik me af hoe anderen mensen dat dan doen....
Ik verdien dan misschien het miniumloon maar mijn vriend niet, er zijn toch ook mensen die minder inkomsten hebben als ze minder gaan werken ivm kinderen...
Lonne
Lonne
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 166
Punten : 316
Registratiedatum : 02-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Financieel plaatje Empty Re: Financieel plaatje

Bericht  Gast di 18 jan 2011 - 4:07

als je maar 100 euro vrij te besteden hebt zou ik er niet aan beginnen. Je cv hoeft maar kapot te gaan en je zit. Er kan altijd wat gebeurden (water/stormschade, kapotte wasmachine enz enz).
Dan zou ik op zoek gaan naar een goedkoper huis waardoor je minder hoge maandlasten hebt of eerst (goedkoop) gaan huren.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Financieel plaatje Empty Re: Financieel plaatje

Bericht  Gast di 18 jan 2011 - 4:08

Goedkoper huis kopen Wink

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Financieel plaatje Empty Re: Financieel plaatje

Bericht  Zwerver di 18 jan 2011 - 4:10

_Donnaa schreef:Goedkoper huis kopen Wink
Een hele dikke +1
Zwerver
Zwerver
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6323
Punten : 6959
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Financieel plaatje Empty Re: Financieel plaatje

Bericht  Gast di 18 jan 2011 - 4:14

wc-eend schreef:
_Donnaa schreef:Goedkoper huis kopen Wink
Een hele dikke +1

Dat was ook mijn eerste gedachte.

Want als je nu al weet dat je over een tijd niet of minder gaat werken, dan moet je geen huis kopen die je vervolgens niet kunt betalen vanwege de kinderwens.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Financieel plaatje Empty Re: Financieel plaatje

Bericht  Gast di 18 jan 2011 - 4:15

_Donnaa schreef:Goedkoper huis kopen Wink
Dat lijkt mij ook. Of (blijven) huren als dat voordeliger is. En er zijn inderdaad een boel mensen die van minder moeten en kunnen rondkomen. Dus ik zou eens kritisch kijken naar je uitgavenpatroon.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Financieel plaatje Empty Re: Financieel plaatje

Bericht  Gast di 18 jan 2011 - 4:21

Als je samen €2400 kwijt bent aan vaste lasten dan heb je misschien wel een hele dikke woning of rij je beide een gigantische BMW ofzo.. Ik ken niemand die zoveel kwijt is, haha.. angel

Dusja.. Uitgavenpatroon aanpassen, idd..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Financieel plaatje Empty Re: Financieel plaatje

Bericht  Pannetoet di 18 jan 2011 - 4:26

wc-eend schreef:
_Donnaa schreef:Goedkoper huis kopen Wink
Een hele dikke +1

Sluit ik mij helemaal bij aan smile
Je kunt niet én én, het is of het een of het ander..
Waarom kopen terwijl er ook genoeg leuke huurwoningen zijn? Als daar iets kapot gaat doe je een belletje en het is opgelost..

Zo ken ik mensen (zij 24jaar, hij 27jaar) en zij hebben een inkomen van 2300,- per maand..heel leuk huurhuisje (500per maand) en zij hebben een kindje en een hond en ze redden het prima smile Soms moet je bepaalde keuze's maken ook qua verzekeringen, abbonementen e.d...

Ik vraag mij trouwens net als _Donnaa af waarom jullie vaste lasten zo hoog zijn?

Succes!
Pannetoet
Pannetoet
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2192
Punten : 2318
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Financieel plaatje Empty Re: Financieel plaatje

Bericht  Gast di 18 jan 2011 - 4:29

_Donnaa schreef:Als je samen €2400 kwijt bent aan vaste lasten dan heb je misschien wel een hele dikke woning of rij je beide een gigantische BMW ofzo.. Ik ken niemand die zoveel kwijt is, haha.. angel

Dusja.. Uitgavenpatroon aanpassen, idd..

Persoonlijk denk ik dat het aan de hypotheek ligt. Je kunt aardig tot de max gaan namelijk.

Zelf ben ik alleenstaand en mijn vaste lasten incl. boodschappen en benzine zijn 1800 euro. En dit is niet buitensporig ofzo. Ik snap wel dat het voor minder kan, maar ik kan het me ook permitteren om het op deze manier uit te geven.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Financieel plaatje Empty Re: Financieel plaatje

Bericht  Gast di 18 jan 2011 - 4:32

ABE schreef:
_Donnaa schreef:Als je samen €2400 kwijt bent aan vaste lasten dan heb je misschien wel een hele dikke woning of rij je beide een gigantische BMW ofzo.. Ik ken niemand die zoveel kwijt is, haha.. angel

Dusja.. Uitgavenpatroon aanpassen, idd..

Persoonlijk denk ik dat het aan de hypotheek ligt. Je kunt aardig tot de max gaan namelijk.

Zelf ben ik alleenstaand en mijn vaste lasten incl. boodschappen en benzine zijn 1800 euro. En dit is niet buitensporig ofzo. Ik snap wel dat het voor minder kan, maar ik kan het me ook permitteren om het op deze manier uit te geven.
Nou in mijn ogen is dat behoorlijk hoog, haha.. Maar dat ligt er waarschijnlijk ook aan waar je woont (en hoeveel je kwijt ben aan boodschappen en benzine natuurlijk) ..


Laatst aangepast door _Donnaa op di 18 jan 2011 - 4:37; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Financieel plaatje Empty Re: Financieel plaatje

Bericht  Lonne di 18 jan 2011 - 4:33

De hypotheek zou dan 770,- euro zijn dat lijkt me niet hoog.
Ik heb de rest van de kosten gas water licht, rioolheffing upc, boodschappen belasting woz waarde en die dingen opgeteld en kom dan uit op 1500,-
Daar komt dan nog beide cz, mobiel, auto belasting, tanken, lezen, roken, verzekeringen allebei een hobby van 50,- per maand.
Dacht dat ik het goed had uitgerekend maar hoor aan jullie reactie's dat 2400,- euro per maand dus wel veel is samen?
Lonne
Lonne
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 166
Punten : 316
Registratiedatum : 02-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Financieel plaatje Empty Re: Financieel plaatje

Bericht  Gast di 18 jan 2011 - 4:39

Lonne schreef:
Ik heb de rest van de kosten gas water licht, rioolheffing upc, boodschappen belasting woz waarde en die dingen opgeteld en kom dan uit op 1500,-
De hypotheek vind ik best een aardig bedrag anders, maar niet abnormaal nee. Vooral van het bovenstaande vraag ik me af hoe je op zo'n hoog bedrag komt. Als ik snel in m'n hoofd een groffe schatting maak kom ik niet boven de 800 euro per maand uit.

Edit: of bedoel je die 1500 incl. de hypotheek? Dan klopt het wel ja. Maar je zou dan aan 'de rest' toch geen 900 euro kwijt moeten zijn. Ik denk dat er in beide onderdelen (vaste lasten en de rest) wel wat te snoeien valt.


Laatst aangepast door freakielief op di 18 jan 2011 - 4:57; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Financieel plaatje Empty Re: Financieel plaatje

Bericht  Pannetoet di 18 jan 2011 - 4:43

Euhm..persoonlijk vind ik het veel (maar niet abnormaal) en daarom zou ik er ook voor kiezen (als ik jullie was) om lekker te gaan huren en dat huisje leuk in te richten smile

Vrienden van ons hebben 2 jaar geleden een huisje gekocht en ze hebben een hypotheek van rond de 150.000 en daar betalen ze 430,- voor per maand.. plus nog de andere vaste lasten en als ik een groffe schatting maak zitten zij totaal rond de 1500,-. Nu is het hier in het oosten vast en zeker goedkoper dan in het westen maar als je graag kinderen wilt zul je keuze's moeten maken want wat is er 'mis' met een huurhuisje? Kijk eens kritisch naar je verzekeringen, je abbo's e.d. en misschien kun je daarin bezuinigen of evt. dingen opzeggen (bijv. een sportschoolabbo waar je nooit heen gaat 👅) Misschien hebben jullie wel 2 auto's en zou er eentje wegkunnen? Of een klein bakkie ervoor weer kopen..

Mijn vriend en ik wonen samen in een huurflatje en onze vaste lasten zijn 1300,- (huur is 300,-)..wij willen ook graag een huisje maar wij kiezen voor huren omdat dat net zo leuk is en als er wat kapot gaat geef je een belletje en klaar smile En wij willen in de toekomst ook graag kinderen en dan is het wel fijn als je 'genoeg' te besteden hebt en ook nog iets kan sparen..


Laatst aangepast door Ik_zelf_87 op di 18 jan 2011 - 4:45; in totaal 1 keer bewerkt
Pannetoet
Pannetoet
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2192
Punten : 2318
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Financieel plaatje Empty Re: Financieel plaatje

Bericht  Tania di 18 jan 2011 - 4:44

Onze vaste lasten liggen denk ik ook inmiddels wel rond de 2300 euro per maand (met bruto hypotheek erbij). Dit is zonder boodschappen, benzine enz. Ik neem aan dat jullie 2400 euro inclusief boodschappen is maar dan nog is 100 euro per maand wel erg weinig wat je over houdt. Als je een kindje hebt ben je daar ook geld aan kwijt. Het hoeft niet veel te zijn maar het kost nogsteeds geld.
Als ik jullie was zou ik kijken naar een goedkoper huis, fulltime blijven werken of werk zoeken wat beter betaald

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Financieel plaatje Empty Re: Financieel plaatje

Bericht  Gast di 18 jan 2011 - 4:50

Wij hebben een hoge hypotheek maar alles bij elkaar zijn man en ik voor de vaste lasten ec boodschappen 2600.- kwijt! Wij krijgen de renteaftrek van onze woning van de belasting pas eind van het jaar in 1x uitgekeerd ipv maandelijks.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Financieel plaatje Empty Re: Financieel plaatje

Bericht  Gast di 18 jan 2011 - 4:54

CKC - Dat zijn de kosten excl. boodschappen e.d.?

Donnaaa - Mijn auto snoept vrij veel benzine. Sad

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Financieel plaatje Empty Re: Financieel plaatje

Bericht  Gast di 18 jan 2011 - 4:56

ABE schreef:
Donnaaa - Mijn auto snoept vrij veel benzine. Sad
Zoiets meende ik al eens eerder gelezen te hebben.. Voor twee mensen zou ik het redelijk vinden hoor, maar voor 1 tsja, wel aan de hoge kant.. Maargoed, het is ook niet te vergelijken met situaties hier denk ik.. Wonen schijnt hier veel goedkoper te zijn (maar daar verdien je dan ook naar)..
Als ik hier soms lees wat sommige verdienen, daar zouden mensen in m`n omgeving bij wijze van spreke stijl van achterover slaan..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Financieel plaatje Empty Re: Financieel plaatje

Bericht  Gast di 18 jan 2011 - 4:58

ABE schreef:CKC - Dat zijn de kosten excl. boodschappen e.d.?

Donnaaa - Mijn auto snoept vrij veel benzine. Sad

Yep, hypotheek alleen al is 1300.- en mijn man is voor ong. 500.- verzekerd en nog allerlei verzekeringen die daarbij zitten zodat ik in ons huis kan blijven wonen als hem iets overkomt.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Financieel plaatje Empty Re: Financieel plaatje

Bericht  Gast di 18 jan 2011 - 4:59

_Donnaa schreef:
ABE schreef:
Donnaaa - Mijn auto snoept vrij veel benzine. Sad
Zoiets meende ik al eens eerder gelezen te hebben.. Voor twee mensen zou ik het redelijk vinden hoor, maar voor 1 tsja, wel aan de hoge kant.. Maargoed, het is ook niet te vergelijken met situaties hier denk ik.. Wonen schijnt hier veel goedkoper te zijn (maar daar verdien je dan ook naar)..
Als ik hier soms lees wat sommige verdienen, daar zouden mensen in m`n omgeving bij wijze van spreke stijl van achterover slaan..

Vergelijkbaar huis als de onze in het oosten des lands 150.000 en dan heb je een mooi huis
Ons huis 300.000..............

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Financieel plaatje Empty Re: Financieel plaatje

Bericht  Gast di 18 jan 2011 - 5:00

Donnaaa - Hier is het leven ook niet duur hoor. Het blijft het hoge noorden. Wink

CKC - Dan hebben jullie vrij hoge kosten. Normaal gesproken vermeld ik boodschappen en benzine niet als vaste last, omdat ik vind dat ik allang blij mag zijn dat ik vrij geld heb. Ik zie het dus echt als vrij geld. Ook al doe ik er weinig leuke dingen van. Of althans... I I love you food! Very Happy

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Financieel plaatje Empty Re: Financieel plaatje

Bericht  Gast di 18 jan 2011 - 7:49

Als je dan 100 euro vrij te besteden hebt dan lijkt me het niet te doen eerlijk gezegd.. De vaste lasten zijn hoog, maar prima te doen wanneer je samen werkt maar als jou salaris straks voor een deel wegvalt en je de lasten niet goed meer kunt dragen groei je dus scheef. Dus of de inkomens hoger houden,of de lasten lager..

Wij hebben ook wel hoge lasten en gaat er ook structureel wel 2800 euro uit. Dit is hypotheek,kinderopvang,auto's, alle verzekeringen ect.
Dit kan bij ons prima ook terwijl ik parttime werk, zo zie je maar dat iedere situatie anders is! Maar ik weet wel dat ik het wel belangrijk vind dat we maandelijks een leuk bedrag kunnen sparen want met een eigen huis, autos, kinderen wil ik wel een buffer hebben voor het geval dat er iets gebeurt!


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Financieel plaatje Empty Re: Financieel plaatje

Bericht  Gast di 18 jan 2011 - 8:26

Maar hoeveel werk je dan als je dat bedrag over houdt? Want parttime , daar heb je ook weer verschillende gradaties in. Met het inkomen dat ik nu heb zal ik ook 4 dagen in totaal moeten blijven werken, anders komen we ook krap rond als ik bijv maar 2 dagen zou werken. Mijn vriend verdient niet veel en ik nu ook niet (verandert hoop ik als ik over een paar jaar mijn diploma heb), maar zoals we het nu doen kunnen we prima rond komen (ik 3,5/4 dagen en hij 5 dagen). Baal er ook wel eens van dat ik geen 2 dagen kan werken (ja het kan wel, maar dan krijgen we dezelfde situatie als die jij schetst), maar ja, dat heb je met werk dat niet zo goed betaalt. Dus of je moet werk zoeken wat meer verdient, of je misschien laten omscholen zodat je meer perspectief hebt voor de toekomst, of je moet gaan snijden in je vaste lasten. Dat roken zou er wel af kunnen toch? Dat scheelt maandelijks ook behoorlijk wat euro's bijv.

Ik vind 2400 euro trouwens wel veel aan vaste lasten. Wij zitten nu rond de 1700 euro vaste lasten. Wij huren dan wel, maar ik heb wel een studie die ik helemaal zelf moet betalen en kinderopvangkosten, dus dat komt er dan weer bij.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Financieel plaatje Empty Re: Financieel plaatje

Bericht  Winegum di 18 jan 2011 - 22:19

De discussie of 2400 euro veel is aan vaste lasten is naar mijn idee wel genoeg over gezegd, daar ga ik me verder niet over uitlaten. Maar zelf zou ik nooit maar 100 euro over willen houden per maand. Het liefst zou ik al meer dan 100 euro per maand willen sparen, voor dure en onverwachte uitgaven. Dus ik zou echt zoeken naar iets goedkopers, of zorgen dat ik meer inkomen kan ontvangen.

Winegum
Prater
Prater

Aantal berichten : 1283
Punten : 1456
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Financieel plaatje Empty Re: Financieel plaatje

Bericht  Gast di 18 jan 2011 - 22:25

Liva schreef:Maar hoeveel werk je dan als je dat bedrag over houdt? Want parttime , daar heb je ook weer verschillende gradaties in. Met het inkomen dat ik nu heb zal ik ook 4 dagen in totaal moeten blijven werken, anders komen we ook krap rond als ik bijv maar 2 dagen zou werken. Mijn vriend verdient niet veel en ik nu ook niet (verandert hoop ik als ik over een paar jaar mijn diploma heb), maar zoals we het nu doen kunnen we prima rond komen (ik 3,5/4 dagen en hij 5 dagen). Baal er ook wel eens van dat ik geen 2 dagen kan werken (ja het kan wel, maar dan krijgen we dezelfde situatie als die jij schetst), maar ja, dat heb je met werk dat niet zo goed betaalt. Dus of je moet werk zoeken wat meer verdient, of je misschien laten omscholen zodat je meer perspectief hebt voor de toekomst, of je moet gaan snijden in je vaste lasten. Dat roken zou er wel af kunnen toch? Dat scheelt maandelijks ook behoorlijk wat euro's bijv.

Ik vind 2400 euro trouwens wel veel aan vaste lasten. Wij zitten nu rond de 1700 euro vaste lasten. Wij huren dan wel, maar ik heb wel een studie die ik helemaal zelf moet betalen en kinderopvangkosten, dus dat komt er dan weer bij.

Maar jullie huren dan ook relatief goedkoop. Als je een hypotheek hebt op een huis van 2 ton, dan zit je richting de 1000 euro netto geloof ik. Als je daar dan de rest van de vaste lasten bij op telt, dan kom je gemakkelijk richting de 2400 euro uit.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Financieel plaatje Empty Re: Financieel plaatje

Bericht  minoessepoes di 18 jan 2011 - 22:32

Het zit hem denk ik niet in of de lasten hoog zijn, maar of je die hoge lasten kan dragen. Als je genoeg verdient is het toch geen probleem dat je 2400 euro vaste lasten hebt, maar als dat niet kan dan zou ik daar ook niet voor kiezen.

Wij wonen op het werk van mijn vriend, daar staan ook wel wat verantwoordingen tegenover, maar dat betekend dat wij hier voor 500euro alles inclusief wonen, dat is natuurlijk een prikkie, dan nog alle twee een ziektekostenverzekering en andere verzekeringen, zijn we zo'n 30 euro kwijt aan onze mobiele telefoons en reserveren we zo'n 300 euro voor boodschappen en treinkaartjes. Wij hebben geen auto. Dat betekend dat onze kosten heel laag zijn, wij kunnen met minder dan 1 salaris makkelijk rond komen, terwijl wij alle twee een full-time baan hebben. Toch hebben wij hier voor nu bewust voor gekozen omdat we zo goed kunnen sparen voor een huis wat we in de toekomst willen kopen.

Dus waarom niet tijdelijk in een goedkoper huurhuis gaan wonen, flink sparen en daarna pas een groter huis gaan kopen? Dat geeft denk ik wel veel meer rust!


Laatst aangepast door minoessepoes op di 18 jan 2011 - 23:00; in totaal 1 keer bewerkt
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Financieel plaatje Empty Re: Financieel plaatje

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum