Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

eigen wil

+5
Nana
Printje
Liadan
Filoria
Darius
9 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

eigen wil Empty eigen wil

Bericht  Darius ma 14 mei 2012 - 8:45

L.aurens heeft op het kdv een sterke eigen wil, doet weinig mee met activiteiten met de hele groep. Je moet hem enorm motiveren om bijv. een plakwerkje te maken. Tenzij hij een auto/vrachtwagen/bulldozer mag knutselen, dat vind hij geweldig.

Je eigen gang gaan, is dat nou positief of negatief?

(Ik kan nu nog een heel verhaal typen, maar ga nu douchen en naar bed, dus dit is nog maar een beginnetje in de discussie! eigen wil 561177 )
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

eigen wil Empty Re: eigen wil

Bericht  Filoria ma 14 mei 2012 - 8:48

@Susan: ik quote even mezelf hoor, uit het begin van dit topic:

''Ik kan me er echt boos om maken als mensen doen alsof het iets negatiefs is dat peuters hun eigen mening ontwikkelen.''

Ik doel dus echt op die eigen wil die voor het eerst om de hoek komt kijken bij (zich normaal ontwikkelende) jonge peuters.


Laatst aangepast door Filoria op di 15 mei 2012 - 7:09; in totaal 1 keer bewerkt
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

eigen wil Empty Re: eigen wil

Bericht  Liadan ma 14 mei 2012 - 8:52

De manier waarop hij zijn eigen gang gaat vind ik wel positief klinken. Het is toch ook veel leuker om iets te plakken wat je zelf ook mooi/leuk vindt.
Ik houd zelf ook niet van die voorgeprogrammeerde plakwerkjes.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

eigen wil Empty Re: eigen wil

Bericht  Gast ma 14 mei 2012 - 8:53

Liadan schreef:De manier waarop hij zijn eigen gang gaat vind ik wel positief klinken. Het is toch ook veel leuker om iets te plakken wat je zelf ook mooi/leuk vindt.
Ik houd zelf ook niet van die voorgeprogrammeerde plakwerkjes.

+1

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

eigen wil Empty Re: eigen wil

Bericht  Printje ma 14 mei 2012 - 8:53

Ik ben ook echt niet 100 maar 300% tegen voorgeprogrammeerde werkjes. op onze school 'mag' dat eigenlijk niet eens. Kinderen krijgen wel een opdracht maar er is altijd ruimte voor eigen invulling.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

eigen wil Empty Re: eigen wil

Bericht  Filoria ma 14 mei 2012 - 8:56

Nou Darius, daar gaat je discussie Wink We zijn het allemaal eens.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

eigen wil Empty Re: eigen wil

Bericht  Printje ma 14 mei 2012 - 8:59

hahahha inderdaad. Maar ik ben echt allergisch voor klassen waarin 28x hetzelfde werkje hangt, wat is daar in hemelsnaam het doel achter?

Wanneer ik een vouwwerkje doe is mijn doel een vouwtechniek. Of ze dit nu met roze/geel/blauw etc vouwen maakt me helemaal niets uit. Ook de deco eromheen is vrij voor ieder kind.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

eigen wil Empty Re: eigen wil

Bericht  Filoria ma 14 mei 2012 - 9:05

Tomas mag bij jou in de klas Printje!
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

eigen wil Empty Re: eigen wil

Bericht  Printje ma 14 mei 2012 - 9:06

Filoria schreef:Tomas mag bij jou in de klas Printje!

hahaha is iedere dag wel ff rijden voor je!

Ik denk dat voor jou (voor zover ik je 'ken' van het forum) echt een Jenaplanschool oid iets zal zijn. KOm ik weer aan met Jenaplan promotie hahahaha
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

eigen wil Empty Re: eigen wil

Bericht  Filoria ma 14 mei 2012 - 9:13

Wat grappig dat je dat zegt. Jenaplan is inderdaad de onderwijsvorm waar ik het meest mee heb. Helaas zit er hier geen in de stad. En gezien we geen auto hebben is een basisschool in een andere stad Ă©cht geen optie.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

eigen wil Empty Re: eigen wil

Bericht  Darius ma 14 mei 2012 - 9:18

Nou, fraai dit. smile

Het gaat mij er niet om dat de werkjes hetzelfde zijn, maar dat L zijn eigen gang gaat. Gaat de juf voorlezen, wil L knutselen. Speelt de groep met de klei, wil L een boekje lezen.

Ik vind het zelf niet negatief, L doet het ook niet op een vervelende manier. Hij vermaakt zichzelf wel. Speelt graag met anderen, maar kan ook heerlijk in zijn eentje met de treinbaan spelen.

Maar het zou fijn zijn als hij leert dat het soms wel eens sociaal wenselijk is om go-with-the-flow te gaan.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

eigen wil Empty Re: eigen wil

Bericht  Printje ma 14 mei 2012 - 9:20

Darius, het is idd als juf niet fijn als een kind, op die manier zijn eigen gang gaat. Maar kinderen moeten gewoon nog leren om naar de juf te luisteren/doen wat de juf zegt etc. Kindjes die net bij mij in de klas zitten krijgen eerst ruimte om te wennen wat soms inhoudt dat die kindjes wat vaker door de kring wandelen etc. Het komt vanzelf goed en dan gaan ze vrijwel allemaal mee met de hele groep, maar het is zo ontzettend wennen voor kinderen om opeens zoveel te 'moeten''. Zou me er niet al te veel zorgen om maken.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

eigen wil Empty Re: eigen wil

Bericht  Gast ma 14 mei 2012 - 9:20

Ik snap je punt wel hoor Darius. Maar ik denk dat hij nog heel lang de tijd heeft om dat te leren, toch? In principe zijn dat vaardigheden die bij de kleuterleeftijd horen denk ik.

Het is wel heel fijn dat hij in die zin voor zichzelf opkomt. Getuigt van karakter!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

eigen wil Empty Re: eigen wil

Bericht  Nana ma 14 mei 2012 - 9:21

Toch maar een beetje olie op het vuur anders wordt het wel een erg kort topic.

Ik vind wel dat een kindje zich (af en toe) moet kunnen voegen naar eisen en instructies van een volwassene. Als het een keuze is om niet mee te doen aan het plakwerkje prima, maar op sommige momenten lijkt het me wel wenselijk dat een kindje mee doet met de groep. Uit het voorbeeld van Darius is me niet duidelijk hoe hij het met andere groepsactiviteiten zit zoals brood eten, fruit eten, liedjes zingen, in de kring etc.

Hoe denken jullie daar dan over? Mag een kindje altijd zijn eigen gang gaan of zal hij zich soms moeten voegen?

PS zie nu dat P. op andere momenten soms ook liever zijn eigen gangetje gaat. Idd karakter ventje!


Laatst aangepast door Nana op ma 14 mei 2012 - 9:23; in totaal 1 keer bewerkt
Nana
Nana
Prater
Prater

Aantal berichten : 1219
Punten : 1452
Registratiedatum : 15-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

eigen wil Empty Re: eigen wil

Bericht  Gast ma 14 mei 2012 - 9:21

Maar Printje, hij is ook pas drie he Wink

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

eigen wil Empty Re: eigen wil

Bericht  Filoria ma 14 mei 2012 - 9:22

Oooww nu wil ik Tomas helemaal bij jou in de klas hebben, serieus! Hij vindt wennen heel moeilijk, en al helemaal als het bij een juf is die hem er steeds op wijst dat hij niet meedoet. Dan voelt hij zich extra op zijn plek gezet en ongemakkelijk. Heel zielig vind ik dat. Het wennen aan een bepaald ritme en bepaalde regels heeft inderdaad zijn tijd nodig voor sommige kinderen.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

eigen wil Empty Re: eigen wil

Bericht  Printje ma 14 mei 2012 - 9:23

Minneke schreef:Maar Printje, hij is ook pas drie he Wink

Daarom juist, daarom zou ik me nog minder zorgen maken als een net 4-jarige bij mij. Kinderen passen zich trouwens vaak enorm snel aan aan hun omgeving en de regeltjes die er zijn.

Ik vind overigens ook, uiteraard, dat kinderen soms iets moeten, anders wordt het in de klas een gekkenhuis denk ik. Het is de wereld dat je soms iets moet doen wat een ander zegt. Maar eigen inbreng bij knutselwerkjes vind ik dan weer wel erg belangrijk. Maar op school moeten kinderen bijv. regelmatig het werkje maken dat de juf zegt.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

eigen wil Empty Re: eigen wil

Bericht  Printje ma 14 mei 2012 - 9:25

Filoria schreef:Oooww nu wil ik Tomas helemaal bij jou in de klas hebben, serieus! Hij vindt wennen heel moeilijk, en al helemaal als het bij een juf is die hem er steeds op wijst dat hij niet meedoet. Dan voelt hij zich extra op zijn plek gezet en ongemakkelijk. Heel zielig vind ik dat. Het wennen aan een bepaald ritme en bepaalde regels heeft inderdaad zijn tijd nodig voor sommige kinderen.

hahaha wat lief van je. Ik zeg verhuizen richting Eindhoven, onze school heeft overigens wel een flinke wachtlijst Wink
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

eigen wil Empty Re: eigen wil

Bericht  Darius ma 14 mei 2012 - 9:30

O, ik hou wel van olie hoor!

Ja, ik vind ook dat kinderen zich moeten voegen naar de juf, in sommige opzichten.

Ik ben zelf ook heel erg eigenwijs. Wanneer de groep a zei, deed ik b. Puur en alleen om het anders doen. Ik weet nog zo goed dat toen ik in groep 8 zat, we een roken en alcohol project hadden. Ik vond het al een rare mevrouw die het deed, had geen klik met haar. De hele klas moest een week niet snoepen, om te ervaren hoe het was als je zou stoppen met roken. Als eigenwijsheid heb ik er niet aan meegedaan. Dus ik herkende echt heel veel van mijzelf in Laurens zn gedrag. Maar mijn ervaring is, dat ik soms eens wat minder eigenwijs had moeten zijn....
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

eigen wil Empty Re: eigen wil

Bericht  Printje ma 14 mei 2012 - 9:31

hahahaha Darius, eigenwijs is ook wijs. Ik heb trouwens ook een paar van die lekker eigenwijze kleuters erbij hoor.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

eigen wil Empty Re: eigen wil

Bericht  Susan di 15 mei 2012 - 5:04

*


Laatst aangepast door Susan op zo 16 sep 2012 - 10:16; in totaal 1 keer bewerkt
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

eigen wil Empty Re: eigen wil

Bericht  Gast di 15 mei 2012 - 5:13

dit is zo'n discussie waar volgens mij geen eenduidig antwoord op gegeven kan worden. Ik ben het eigenlijk met alle opmerkingen wel eens, zowel van voor- als tegenstanders. L is pas drie en ik vind niet dat je van een kind van drie kan verwachten dat hij snapt dat en waarom hij aan vaste werkjes en vaste structuren mee moet doen, zeker als hij dat vanuit thuis niet gewend is. Ik stimuleer mijn dochter om zelf te denken en zelf keuzes te maken en tegelijkertijd probeer ik ook dingen vanuit haar referentiekader te kijken en mag zij ook over sommige dingen beslissen. Aan de andere kant is het ook ondoenlijk voor leerkrachten om 20 eigengereide peuters in een groep te hebben die allemaal hun eigen gang gaan. Ik denk wel dat een kind op een bepaalde manier gestuurd moet kunnen worden, ik vind dat eigenlijk een soort van gezonde ontwikkeling als een kind dit kan.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

eigen wil Empty Re: eigen wil

Bericht  Bolleke di 15 mei 2012 - 5:15

Ik ben het eens met Susan, nu heeft haar zoon wel een beperking maar ik denk dat het tegendraadse altijd uiteindelijk wel tegen je gaat werken.
Bij een peuter cq kleuter is het leuk, mijn zoon is gaan slapen toen de peuters gingen kleuren want " had hij geen zin in", maar vanaf groep 1 word het toch wel lastig.
C. heeft een jongetje in zijn klas (beter bekend als het aso jongetje) en de juf is constant bezig met hem te corrigeren, wil ze de andere kinderen ook hun aandacht geven moet hij apart gaan zitten met zijn rug naar de rest van de klas, of naar een ander lokaal. En die jongen heeft geen beperking.
Dus ik zou het zeer zeker niet stimuleren.
Nu is het natuurlijk niet slecht om een eigen mening te hebben en om soms een lekker tegendraads te zijn, dat hoort er ook bij, maar ik vind wel dat er gekeerd moet worden dat je ook af en toe moet doen want je niet leuk vind.
Bolleke
Bolleke
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1962
Punten : 2096
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

eigen wil Empty Re: eigen wil

Bericht  Filoria di 15 mei 2012 - 7:10

@Susan: ik quote even mezelf hoor, uit het begin van dit topic:

''Ik kan me er echt boos om maken als mensen doen alsof het iets negatiefs is dat peuters hun eigen mening ontwikkelen.''

Ik doel dus echt op die eigen wil die voor het eerst om de hoek komt kijken bij (zich normaal ontwikkelende) jonge peuters.



Edit: nu heb ik die vorige post blijkbaar ge-edit in plaats van gequote, maar goed.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

eigen wil Empty Re: eigen wil

Bericht  Bolleke di 15 mei 2012 - 7:28

Filoria schreef:@Susan: ik quote even mezelf hoor, uit het begin van dit topic:

''Ik kan me er echt boos om maken als mensen doen alsof het iets negatiefs is dat peuters hun eigen mening ontwikkelen.''

Ik doel dus echt op die eigen wil die voor het eerst om de hoek komt kijken bij (zich normaal ontwikkelende) jonge peuters.



Edit: nu heb ik die vorige post blijkbaar ge-edit in plaats van gequote, maar goed.

Het is volgens mij normaal en volkomen logisch dat je je eigen wil ontwikkelt.
Bolleke
Bolleke
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1962
Punten : 2096
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

eigen wil Empty Re: eigen wil

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum