NAV hoe worden opa's en oma's genoemd?
+28
Filoria
Femmem
Bruintje Beer
loesje
Wennes
Rush
Dani
Happydobby
Twellie
Parisienne
Teddyaapje
meisjesmama
kwak
Susan
Roodkapje
moepie
Liadan
Annie24
-Ieniemienie-
Fiwen
Flip Fluitketel
Lejow
Fearie
Slakje
Annemie
Coco
sheila123
red rose
32 plaatsers
Pagina 2 van 2
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Re: NAV hoe worden opa's en oma's genoemd?
Parisienne schreef:Mijn (stief)ouders noemen we 'oma/opa *voornaam*'. Ze zijn nog relatief jong voor een opa/oma, dus bij de achternaam noemen vonden wij weer te 'oud' klinken. Dit voelt gewoon goed, voor henzelf ook. Mijn schoonmoeder wil dit niet en kwam zelf met wat ideeën. Zo wilde ze eerst 'mémé' (vraag me niet waarom, ik heb gezegd dat ik dat niet wilde omdat het teveel op mama lijkt en het nergens op slaat), ook 'bonmama' kwam voorbij (afgeleid van het Frans), nu noemt ze zichzelf omi. Ik vind het niet nodig en blijf haar ook gewoon 'oma *voornaam*' noemen tegen N.. net als N.'s andere oma'.s
N.'s overgrootopa's en -oma's noemen we 'opa/oma *achternaam*'. Zelf noemen wij ze ook zo. N. heeft heel veel (overgroot)oma's en -opa's (i.v.m. mijn stieffamilies), dus erg verwarrend allemaal. Al moet ik zeggen dat ze eigenlijk iedereen al wel bij naam kent.. dus de logica die wij hebben bedacht lijkt toch te werken
Ik dacht dat het bij mij al verging maar jou schoonmoeder gaat wel heel ver!!
meisjesmama- Kletskop
- Aantal berichten : 1729
Punten : 1861
Registratiedatum : 18-11-10
@ meisjesmama: ja, ik heb ook geen idee hoe ze erop komt! En ook nog raar staan te kijken als ik zeg dat ik dat niet wil. Maargoed, net als jullie blijf ik ook stug volhouden tegen N.: "Geef maar aan omá."
Parisienne- Ratel
- Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10
Parisienne schreef:@ meisjesmama: ja, ik heb ook geen idee hoe ze erop komt! En ook nog raar staan te kijken als ik zeg dat ik dat niet wil. Maargoed, net als jullie blijf ik ook stug volhouden tegen N.: "Geef maar aan omá."
meisjesmama- Kletskop
- Aantal berichten : 1729
Punten : 1861
Mijn oma wil ook omi genoemd worden, maar mijn dochter houdt het op 'oude oma'. Dit tot groot verdriet van mijn oma, die zich nog erg jeugdig voelt .
Haar oma noemt ze gewoon 'oma' zonder toevoeging.
Haar oma noemt ze gewoon 'oma' zonder toevoeging.
Twellie- Ratel
- Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12
meisjesmama schreef:Parisienne schreef:Mijn (stief)ouders noemen we 'oma/opa *voornaam*'. Ze zijn nog relatief jong voor een opa/oma, dus bij de achternaam noemen vonden wij weer te 'oud' klinken. Dit voelt gewoon goed, voor henzelf ook. Mijn schoonmoeder wil dit niet en kwam zelf met wat ideeën. Zo wilde ze eerst 'mémé' (vraag me niet waarom, ik heb gezegd dat ik dat niet wilde omdat het teveel op mama lijkt en het nergens op slaat), ook 'bonmama' kwam voorbij (afgeleid van het Frans), nu noemt ze zichzelf omi. Ik vind het niet nodig en blijf haar ook gewoon 'oma *voornaam*' noemen tegen N.. net als N.'s andere oma'.s
N.'s overgrootopa's en -oma's noemen we 'opa/oma *achternaam*'. Zelf noemen wij ze ook zo. N. heeft heel veel (overgroot)oma's en -opa's (i.v.m. mijn stieffamilies), dus erg verwarrend allemaal. Al moet ik zeggen dat ze eigenlijk iedereen al wel bij naam kent.. dus de logica die wij hebben bedacht lijkt toch te werken
Ik dacht dat het bij mij al verging maar jou schoonmoeder gaat wel heel ver!!
Mijn schoonmoeder opperde tegen mijn meiden dat ze wel mama mochten zeggen als ze daar bleven slapen enzo... Nou ik ben me toch boos geworden en mijn man net zo goed ( die is het normaal vaak met zijn moeder eens ( ik niet:) ). Ik ben de moeder en niemand anders. Als ze oppast is en blijft ze oma... Ze wilde geen oma genoemd worden, ze vond zich nog niet zo oud ( inmiddels toch eind 50, dus misschien moet ze wat realistischer worden dat zij ook gewoon oud wordt) . Volgens haar moest het dan maar met de voornaam alleen. Dus zonder oma. Wij gaan daar niet mee akkoord en zeggen gewoon oma, onze dochters gelukkig ook!
Roodkapje- Prater
- Aantal berichten : 1424
Punten : 1702
Registratiedatum : 17-08-11
Roodkapje, nouja zeg! Mama noemen? Oh, bah! Het kan dus NOG erger dan mijn 'ik-eis-een-aparte-oma-benaming-verhaal'?, hahha! Mijn schoonmoeder voelde zich dan ook ineens oud, terwijl ze 60 is. Mijn moeder is 50, mijn stiefmoeder 43 en zelfs zij vinden het gewoon leuk om oma genoemd te worden. Ze zijn toch ook gewoon oma. En mijn schoonmoeder die zich dan oud voelt?! Tsja.. ze is (en lijkt) ook de oudste van het stel, ze mag blij zijn dat wij haar niet 'oudste oma' noemen
Parisienne- Ratel
- Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10
@parisienne : hier is dat precies het geval ook eigenlijk. Zij is 58, mijn mams is 51. Mijn eigen oma is 72. Mijn schoonmoeder vindt zichzelf nog superjong en heeft toen ik van de 1e zwanger was een afspraak bij een abortuskliniek gemaakt omdat ze er nog niet aan toe was oma te worden. ( je kan misschien wel nagaan hoe het komt dat ik haar niet mag haha).
Dat mijn kinderen haar mama moesten / mochten noemen hoorde ik van mijn oudste dochter. Die zei opeens, ja als we bij oma ..... zijn dan zegt ze dat we ook best mama mogen zeggen, want mama is toch werken en ik zorg toch voor jullie? Wij hoorden dit toen we samen thuis waren en mijn man is de volgende dag meteen daarheen gegaan om zijn beklag te doen dat dit echt niet kan.
Dat mijn kinderen haar mama moesten / mochten noemen hoorde ik van mijn oudste dochter. Die zei opeens, ja als we bij oma ..... zijn dan zegt ze dat we ook best mama mogen zeggen, want mama is toch werken en ik zorg toch voor jullie? Wij hoorden dit toen we samen thuis waren en mijn man is de volgende dag meteen daarheen gegaan om zijn beklag te doen dat dit echt niet kan.
Roodkapje- Prater
- Aantal berichten : 1424
Punten : 1702
Registratiedatum : 17-08-11
Mijn vader gewoon opa en mijn schoonouders adji en adja, dat is hindoestaans voor opa/oma. (van vaders kant)
Mijn vriend noemt zijn oma nani (van moeders kant)
Mijn vriend noemt zijn oma nani (van moeders kant)
Happydobby- Ratel
- Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10
...
Laatst aangepast door Dani op zo 1 sep 2013 - 3:12; in totaal 1 keer bewerkt
Dani- Fluisteraar
- Aantal berichten : 199
Punten : 224
Mijn schoonouders wíllen persé opa en oma en niet pake en beppe. Heeft ze nu al gezegd whaha
Rush- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11
We hebben eerst aan de opa's en oma's gevraagd hoe ze genoemd willen worden en gaven aan gewoon met hun voornaam.
Dus de ouders van mijn man, en mijn moeder heten dus oma voornaam en opa voornaam.
De oma van mijn man en de opa van mij noemt B oma achternaam en opa achternaam. Alleen kan hij mijn achternaam nog niet zo goed uitspreken dus is het voorlopig nog gewoon opa.
Ik moet zeggen dat ik al die bijnamen een beetje raar vindt. Toen ik nog op het kdv werkte hadden kinderen van die bijnamen dat ik dacht, hoe komen ze erop?
Dus de ouders van mijn man, en mijn moeder heten dus oma voornaam en opa voornaam.
De oma van mijn man en de opa van mij noemt B oma achternaam en opa achternaam. Alleen kan hij mijn achternaam nog niet zo goed uitspreken dus is het voorlopig nog gewoon opa.
Ik moet zeggen dat ik al die bijnamen een beetje raar vindt. Toen ik nog op het kdv werkte hadden kinderen van die bijnamen dat ik dacht, hoe komen ze erop?
Wennes- Kletskop
- Aantal berichten : 2097
Punten : 2455
Roodkapje schreef:@parisienne : hier is dat precies het geval ook eigenlijk. Zij is 58, mijn mams is 51. Mijn eigen oma is 72. Mijn schoonmoeder vindt zichzelf nog superjong en heeft toen ik van de 1e zwanger was een afspraak bij een abortuskliniek gemaakt omdat ze er nog niet aan toe was oma te worden. ( je kan misschien wel nagaan hoe het komt dat ik haar niet mag haha).
:affraid: Wat erg zeg!!!! Logisch dat je haar niet mag!
Wennes- Kletskop
- Aantal berichten : 2097
Punten : 2455
mijn zoontje noemt mijn schoonouders mama. dat vinden wij helemaal niet zo leuk maar zal wel weer een fase zijn want ook papa noemt hij mama en mij mama. mij ouders noemt hij wel opa en oma.
loesje- Kletskop
- Aantal berichten : 2485
Punten : 2932
Onze ouders noemt ze gewoon opa en oma. Tegen de overgrootoma's zeggen ze omi.
Bruintje Beer- Kletskop
- Aantal berichten : 2864
Punten : 2925
Omdat ik fries ben, heb ik een pake & oate en een pake & beppe. (betekend allebei gewoon opa&oma)
Toen ik nog 2 opa's had, was het 'pake van oate' en 'pake van beppe' om daar een onderscheid in te brengen
Mijn ouders zullen pake & oate worden. De ouders van mijn vriend opa & oma. De vriendin van m'n schoonvader dan misschien 'oma *voornaam*'.
Toen ik nog 2 opa's had, was het 'pake van oate' en 'pake van beppe' om daar een onderscheid in te brengen
Mijn ouders zullen pake & oate worden. De ouders van mijn vriend opa & oma. De vriendin van m'n schoonvader dan misschien 'oma *voornaam*'.
Femmem- Fluisteraar
- Aantal berichten : 236
Punten : 241
Registratiedatum : 24-11-11
opa en oma, maar mijn vader heeft een speciale naam, die heet Opa Pet
Mijn vader heeft altijd een pet op namelijk
Er is verder geen verwarring omdat mijn ouders gescheiden zijn. Als ik zeg dat we naar 'opa en oma' gaan weet Tomas dat ik mijn schoonouders bedoel
Mijn vader heeft altijd een pet op namelijk
Er is verder geen verwarring omdat mijn ouders gescheiden zijn. Als ik zeg dat we naar 'opa en oma' gaan weet Tomas dat ik mijn schoonouders bedoel
Filoria- Ratel
- Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Mijn zoons zien de opa en oma van vaderskant vrijwel nooit, dus daar hebben ze geen naam voor. Vroeger was mijn ex-schoonmoeder 'logeeroma' omdat ze daar wel eens logeerden, maar de laatste keer dat dat gebeurd is kan ik me niet eens voor de geest halen. En mijn ex-schoonvader keek er toch al geen seconde naar om, dus die wordt nooit besproken of aangesproken.
Mijn ouders zijn gewoon 'opa en oma' (en tot mijn moeders trots is zij soms wel eens 'echte oma'), en mijn ex heeft ook nog een oma in leven (de overgrootmoeder van mijn jongens dus) van 95, en dat is 'kleine omaatje' omdat ze gekrompen is door ouderdom wel een lief mensje is dat.
Mijn ouders zijn gewoon 'opa en oma' (en tot mijn moeders trots is zij soms wel eens 'echte oma'), en mijn ex heeft ook nog een oma in leven (de overgrootmoeder van mijn jongens dus) van 95, en dat is 'kleine omaatje' omdat ze gekrompen is door ouderdom wel een lief mensje is dat.
RYW- Ratel
- Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Laatst aangepast door TBIB op za 12 mei 2012 - 17:38; in totaal 1 keer bewerkt
Gast- Gast
aawwww wat schattig!RYW schreef:van 95, en dat is 'kleine omaatje' omdat ze gekrompen is door ouderdom
Filoria- Ratel
- Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Wij noemden (en eigenlijk nog steeds wel) mijn 2 oma's altijd oma *woonplaats* en oma *andere woonplaats*.
TNMN- Kletskop
- Aantal berichten : 1679
Punten : 1866
Volgens mij komt Omi uit het Italiaans... Mijn schoonmoeder wil dat haar kleinkinderen haar ook zo noemen en mijn schoonzus gaat daarmee akkoord. Horen als we gezamenlijk daar zijn ook de hele dag door: "Kom maar bij Omi" of "ga maar naar Opi". Zal een grote teleurstelling voor haar zijn dat onze kinderen toch echt gewoon opa en oma gaan zeggen. Niks anders. Geen voorkeursbehandeling. Ze worden nou eenmaal ook een jaartje ouder.
Roxy89- Fluisteraar
- Aantal berichten : 167
Punten : 274
Registratiedatum : 29-11-10
de opa's en oma's worden gewoon op die manier + voornaam aangesproken hier. Ik vond het gek met achternaam omdat ik dan mijn vader ging noemen zoals ik mijn opa noemde, en had daar niet hele positieve ervaringen mee.
Dave heeft ook nog een opa en oma, en die noemen we opa opa en oma oma. Is een keer toevallig zo ontstaan tijdens gesprek tussen ons en mn schoonzusje. We hadden het over opa van Dave en haar. Maar was niet duidelijk of we hem bedoelden of hun vader. Dus toen zei ik eigenlijk heel nadrukkelijk OOOpa opa. En zo is het gebleven.
Dave heeft ook nog een opa en oma, en die noemen we opa opa en oma oma. Is een keer toevallig zo ontstaan tijdens gesprek tussen ons en mn schoonzusje. We hadden het over opa van Dave en haar. Maar was niet duidelijk of we hem bedoelden of hun vader. Dus toen zei ik eigenlijk heel nadrukkelijk OOOpa opa. En zo is het gebleven.
LMCurious- Prater
- Aantal berichten : 1052
Punten : 1167
Registratiedatum : 19-11-10
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» om gek van te worden
» om misselijk van te worden...
» Zindelijk worden
» Zindelijk worden
» Draagmoeder worden
» om misselijk van te worden...