Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Van kdv naar gastouder..tips?

+4
SarahKey
Kat1980
PiP
Barbabella
8 plaatsers

Ga naar beneden

Van kdv naar gastouder..tips? Empty Van kdv naar gastouder..tips?

Bericht  Barbabella zo 6 mei 2012 - 1:20

Ik heb mijn zoontje aangemeld voor een gastouder na 1,5 jaar op het kdv gezeten te hebben. Ik heb een offerte ontvangen en ik ga meer dan 50% besparen ! Dit verschil is zo enorm dat ik me echt afvraag waarom ik dit niet eerder uit heb gezocht. Hij heeft het super naar zijn zin op het kdv dus vind het ook wel een beetje sneu

Nu vind ik het ook wel een beetje eng allemaal.. .
Volgende week heb ik een gesprek en kan ze wat vertellen over de gastouders die beschikbaar zijn.
Hebben jullie misschien nog tips of punten die belangrijk zijn om in het gesprek aan te geven? Ik heb al gezegd dat ik graag wil dat hij met andere kindjes bij een gastouder is. Het gaat ineens allemaal zo vlug dat ik het even niet meer weet Van kdv naar gastouder..tips? 394967
Barbabella
Barbabella
Prater
Prater

Aantal berichten : 842
Punten : 894
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Van kdv naar gastouder..tips? Empty Re: Van kdv naar gastouder..tips?

Bericht  Gast zo 6 mei 2012 - 1:32

hoe zijn de kosten verdeeld, zit er bijvoorbeeld eten en drinken bij in? Luiers? zo nee: moeten jullie dit zelf mee nemen, of moet je er een vast bedrag voor betalen. In geval van dat laatste: kan dat bedrag ook in de uurprijs verwerkt worden (dan kunnen jullie er KOT over krijgen).

Gast
Gast

Bericht  PiP zo 6 mei 2012 - 1:36

Ik heb zo geen tips, maar weet wel een beetje hoe je je voelt.

Vorige week ontvingen wij een brief waaruit bleek dat we ineens 120,- voor alleen F meer moesten gaan betalen per maand.

Dit was gewoon niet meer te doen en hebben we de beslissing genomen om over te stappen naar een gastouder.
Ik vond dit heel moeilijk omdat F het zo naar haar zin heeft op het kdv en echt vriendjes en vriendinnetjes heeft en hele lieve leidsters.
Gelukkig kregen we gisteren een brief dat ze een gedeelte van de aanpassingen intrekken wegens de vele klachten (en ik denk afmeldingen).
En zijn we 40,- meer per maand kwijt, maar deze verhoging hadden we wel zien aankomen omdat de uurtarieven per 1 jan. niet omhoog zijn gegaan.

Ik zou inderdaad kijken naar een gastouder waar ook 1 of het liefst meerdere leeftijdsgenootjes zitten, dit zou onze dochter iig echt nodig hebben.
Misschien heb je nog belangrijke dingen qua opvoeding/geloof die je wil terugzien bij de gastouder?
Verder denk ik wel dat het gastouderbureau jullie zal helpen met het zoeken naar een geschikte gastouder, daarna moet er gewoon een klik zijn.

PiP
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4010
Punten : 4499
Registratiedatum : 29-11-10

Bericht  PiP zo 6 mei 2012 - 1:38

qua kosten kwam ik ook nog bemiddelingskosten tegen.
De 1 vraagt kosten per gezin, de ander per kind en ik zag er ook 1 met 1,45 per uur.., maar daar was het uurtarief wel weer laag van.

Ik heb me er nog niet zover in verdiept, maar dit zijn dingen die ik tegenkwam in mijn zoektocht.

PiP
Ratel
Ratel

Bericht  Kat1980 zo 6 mei 2012 - 1:38

Wat zit inbegrepen bij de uurprijs?
Is er wat geregeld (vervanging) als de gastouder ziek is of op vakantie is?
Wat is de visie / het beleid van de gastouder?
Wat voor activiteiten doet de gastouder met de kinderen?
Kat1980
Kat1980
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1662
Punten : 2005
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  SarahKey zo 6 mei 2012 - 1:52

Is de gastouder flexibel?
Hebben ze huisdieren?

SarahKey
SarahKey
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6386
Punten : 6502
Registratiedatum : 18-11-10

http://www.hobbymirror.blogspot.com

Bericht  Barbabella zo 6 mei 2012 - 1:57

Bedankt allemaal ik ga het opschrijven en meenemen, goede tips !

@ Pip
Bemiddelingskosten zitten bij de offerte meegerekend. De besparing is echt heel groot zelfs met die kosten. Ik heb hele stomme werktijden en werk 5 uur per dag maar moet er 11 afrekenen. En ik betaal nu 52 weken standaard, en bij de gastouder maar 47, als je vrij hebt of vakantie hebt dan hoef je ook niet te betalen en dat is echt een heel verschil in kosten.
Ik vind het idd zo sneu omdat hij er al best een tijd zit en idd vriendjes en vriendinnetjes heeft. Alleen al daarom zou ik het echt niet leuk voor hem vinden als hij ergens als enige kind is, dat is hij thuis al Van kdv naar gastouder..tips? 1578173417
Barbabella
Barbabella
Prater
Prater

Bericht  Gast zo 6 mei 2012 - 2:04

Barbabella schreef:Bedankt allemaal ik ga het opschrijven en meenemen, goede tips !

@ Pip
Bemiddelingskosten zitten bij de offerte meegerekend. De besparing is echt heel groot zelfs met die kosten. Ik heb hele stomme werktijden en werk 5 uur per dag maar moet er 11 afrekenen. En ik betaal nu 52 weken standaard, en bij de gastouder maar 47, als je vrij hebt of vakantie hebt dan hoef je ook niet te betalen en dat is echt een heel verschil in kosten.
Ik vind het idd zo sneu omdat hij er al best een tijd zit en idd vriendjes en vriendinnetjes heeft. Alleen al daarom zou ik het echt niet leuk voor hem vinden als hij ergens als enige kind is, dat is hij thuis al Van kdv naar gastouder..tips? 1578173417

misschien kun je wel een gastouder vinden die net start en willen er wat vriendjes en vriendinnetjes mee naar de nieuwe gastouder Very Happy

Gast
Gast

Bericht  Wennes zo 6 mei 2012 - 2:54

Vragen naar huisdieren
of ze roken
hoe ze de dag door willen brengen (of ze dus ook buiten spelen of uitstapjes gaat maken)
Wat als de gastouder ziek is
Hoe gaat ze om met bepaald gedrag wat niet gewenst is
Als je op gesprek gaat bij de gastouder kijken of het schoon is, kijken hoe zij op andere kinderen reageert.
Wennes
Wennes
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2097
Punten : 2455

Bericht  Catwoman79 zo 6 mei 2012 - 3:17

Sowieso eerst een gesprek bij de gastouder aanvragen die eventueel de opvang gaat doen,
En neem je kindje dan ook mee. Kun je gelijk zien hoe kind en gastouder op elkaar reageren.

Op papier kan een gastouder (en het opvangadres) er goed/leuk/fijn uitzien, maar in het echt kan dit wel heel erg anders zijn.
Catwoman79
Catwoman79
Prater
Prater

Aantal berichten : 1007
Punten : 1051

Bericht  Annemie zo 6 mei 2012 - 8:04

Is een gastouder dan echt veel goedkoper dan het kdv??? Wij zitten er ook weleens over te denken om naar een gastouder te gaan, aangezien we nu op vrijdag 10 uur verplicht per week moeten nemen, terwijl mijn vriend op vrijdag meestal maar 4 uurtjes hoeft te werken, dus dan is die 6 uur eigenlijk niet nodig, terwijl we dat wel moeten betalen. Wij vinden het idd ook belangrijk dat hij dan wel met andere kindjes kan spelen en dat diegene niet rookt.
Annemie
Annemie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3158
Punten : 3363
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Gast zo 6 mei 2012 - 8:09

Annemie schreef:Is een gastouder dan echt veel goedkoper dan het kdv??? Wij zitten er ook weleens over te denken om naar een gastouder te gaan, aangezien we nu op vrijdag 10 uur verplicht per week moeten nemen, terwijl mijn vriend op vrijdag meestal maar 4 uurtjes hoeft te werken, dus dan is die 6 uur eigenlijk niet nodig, terwijl we dat wel moeten betalen. Wij vinden het idd ook belangrijk dat hij dan wel met andere kindjes kan spelen en dat diegene niet rookt.

in jullie geval zal een gastouder ongetwijfeld goedkoper zijn. Uurloon van een gastouder ligt lager dan een kdv (bij ons bijv. 4.75 per uur en dan 55 euro per maand bemiddelingskosten), je betaald alleen de uren die de gastouder opvangt. Op die vrijdag betaal je dus 6 uur teveel waarover je voor een groot deel zelfs geen KOT over kunt krijgen.

Gast
Gast

Bericht  Annemie zo 6 mei 2012 - 8:12

@rejoy, we krijgen gewoon kot over die 10 uur, want ik ben de minst werkende en werkte 24 uur (per volgende week werkloos) en ze kijken naar hoeveel je per week werkt, al zei dat meisje van de belastingdienst aan de telefoon dat ze naar het gemiddelde aantal werkuren over het jaar kijken, maar we krijgen dus kot over het totaal aantal uren dat we opnemen.

Hier kost de gastouder 6,10, dus een stuk duurder...
Annemie
Annemie
Ratel
Ratel

Bericht  Gast zo 6 mei 2012 - 8:14

dat is wel fijn annemie, maar hoe dan ook betalen jullie eigenlijk 6 uur onnodig, omdat je vriend dan gewoon thuis is. Hoeveel uur opvang hebben jullie per maand nodig, hoeveel uren betalen jullie nu en hoeveel betalen jullie nu per uur?

en 6.10 euro!? Dat is wel heel veel, weet je dat zeker? Dan zullen daar de bemiddelingskosten al bij in zitten hoop ik? Hier adviseert het gastouderbureau een maximale uurprijs van 5.05 euro, omdat dit het maximale bedrag is waarover KOT wordt betaald.

Laatst aangepast door Rejoy. op zo 6 mei 2012 - 8:16; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 6 mei 2012 - 8:15

Ik zou ook vragen naar de opvoedmanier van de gastouder en hun insteek qua het aanbieden van leerzame en uitdagende activiteiten, geldende normen en waarden enzo. Het didactische gedeelte.

Gast
Gast

Bericht  Annemie zo 6 mei 2012 - 8:21

Rejoy. schreef:dat is wel fijn annemie, maar hoe dan ook betalen jullie eigenlijk 6 uur onnodig, omdat je vriend dan gewoon thuis is. Hoeveel uur opvang hebben jullie per maand nodig, hoeveel uren betalen jullie nu en hoeveel betalen jullie nu per uur?

en 6.10 euro!? Dat is wel heel veel, weet je dat zeker? Dan zullen daar de bemiddelingskosten al bij in zitten hoop ik? Hier adviseert het gastouderbureau een maximale uurprijs van 5.05 euro, omdat dit het maximale bedrag is waarover KOT wordt betaald.

Zo staat het op de site bij onze opvang:

Tarief kinderopvang/peuteropvang € 6,50 per uur ( dit is inclusief luiers en broodmaaltijd)

Tarief buitenschoolse opvang zonder vervoerskosten € 6,20 en incl. vervoerskosten € 6,65 (incl. broodmaaltijd)

Tarief gastouderopvang voor vraagouders € 6,10 per uur

Vergoeding aan gastouders € 4,70 per uur

Dus neem aan dat wij de vraagouders zijn.. want je kunt je bij dat bureau dus ook als gastouder aanmelden. Wij hebben nu ongeveer 42 uur per maand aan opvang.
Annemie
Annemie
Ratel
Ratel

Bericht  Gast zo 6 mei 2012 - 8:26

dan krijgt de gastouder volgens mij 4.70 per uur en haalt het bureau er 1.40 tussenuit.

Wij zouden voor die 42 uur 199.50 euro aan de gastouder kwijt zijn, hierover krijgen we ook KOT. We betalen sowieso 55 euro per maand aan bemiddelingskosten, totaal zouden wij dan 254.50 bruto kwijt zijn per maand. Daarbij moeten we dan wel zelf luiers en eten mee nemen of een vast bedrag aan haar betalen als zij ervoor zorgt (zelf mee nemen is goedkoper)

Aan het kinderdagverblijf betaal je nu dan 273 bruto.

Daarbij betaal je nu 6 uur per week eigenlijk teveel, dat is dus 24 uur per maand. Bij de gastouder zou je dus uitkomen op 18 uur opvang, dan ben je dus bruto 109.80 kwijt.

Gast
Gast

Bericht  PiP zo 6 mei 2012 - 8:27

Hier is het uurtarief bij een grotere organisatie 5,45.

PiP
Ratel
Ratel

Bericht  Bruintje Beer zo 6 mei 2012 - 8:28

Annemie schreef:@rejoy, we krijgen gewoon kot over die 10 uur, want ik ben de minst werkende en werkte 24 uur (per volgende week werkloos) en ze kijken naar hoeveel je per week werkt, al zei dat meisje van de belastingdienst aan de telefoon dat ze naar het gemiddelde aantal werkuren over het jaar kijken, maar we krijgen dus kot over het totaal aantal uren dat we opnemen.

Hier kost de gastouder 6,10, dus een stuk duurder...
Bij ons is een gastouder wel goedkoper dan een KDV. Hebben bij beide gekeken. Wij hebben alleen op de vrijdag opvang nodig voor 8,5 uur. Bij de gastouder betalen wij p.u. 5,93 daarzitten de bureaukosten van 40 euro p.m dan bij in. bij kdv moesten we 10/11uur afnemen voor 6,36. En een voordeel van een gastouder vindt ik dat je maar 47 weken p.j. betaald ipv 52 weken bij een KDV.

Wij hebben gekeken of het op de weg naar ons werk zat. En hoe ze met de kindjes omging tijdens de gespreken. Wij vonden het ook belangrijk dat ze gelovig was aangezien wij dit ook waren. Maar dat hoefde niet perse.

Wij zijn voor beide kids nu met de teruggave van de KOT p.m. 115 euro kwijt voor 2x34uur opvang.

Laatst aangepast door Bruintje Beer op zo 6 mei 2012 - 8:31; in totaal 1 keer bewerkt
Bruintje Beer
Bruintje Beer
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2864
Punten : 2925

Bericht  Barbabella zo 6 mei 2012 - 8:30

Ik betaal nu 940 euro aan kdv en krijg nog wel kot. Met een gastouder zou ik rond de 400 uitkomen, en krijg dan ook nog kot.En dat zit echt in de uren die ik betaal zonder dat de opvang nodig is.
Bedankt iedereen voor de tips !
Barbabella
Barbabella
Prater
Prater

Bericht  Annemie zo 6 mei 2012 - 8:46

@rejoy,dat zou dan voor ons idd een stuk schelen. Toch maar eens verder in verdiepen.
Annemie
Annemie
Ratel
Ratel

Bericht  Gast zo 6 mei 2012 - 9:32

@ Barbabella waar heb je je zoontje aangemeld? Welke site? Zou je die mij willen pm-en ?

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: