4 mei, zijn jullie 2 min. stil om 20.00?
+56
Pompoen
Winegum
loura
Kerel
Ella
Toet
Burn
Elysia
CCC
Jerry
Linnie1985
Tinus
Herfstblaadjes
Marsy28
Inge
Bazinga
Krullebol
Rush
Alex
luenca
Minx
Ilargi
Puk
Sorella
Lejow
Zora
Monte
Tania
MiKa
Susan
Sweety
jena
Printje
patjuhhh
Gympie
RYW
Catwoman79
Caulfield
Flippin' Bitch
Arwyn
silly-one
Guus
Paper Crown
mosio
Blond
slaatje
Caramba
Jade
Mermaid
Anousch91
VeryCherry
Highway
mezzoforte
Marin
Caro
Caribbeanlover
60 plaatsers
Pagina 3 van 12
Pagina 3 van 12 • 1, 2, 3, 4 ... 10, 11, 12
Re: 4 mei, zijn jullie 2 min. stil om 20.00?
Over er stil zijn of over kinderen die stil zouden moeten zijn?Charlie schreef:Ik heb hier een mening over die ik hier geloof ik beter niet kan spuien.
Ik ben altijd stil, vind dat wel zo respectvol. Dat kinderen dat niet zijn omdat ze het niet begrijpen, daar kan ik mij niet aan storen. Je kunt je kind nie programmeren ofzo.
Gast- Gast
Als ik er aan denk zal ik stil zijn. Ik weet nog wel dat ik ooit op een sportevenement was en dat iedereen stil was. Toch is dat dan heel bijzonder.
Vanavond zal ik met een stel vriendinnen zijn en ik verwacht wel dat we gewoon stil zullen zijn.
Verder is niet stil zijn niet alleen voor de slachtoffers van WOII, maar ook voor alle slachtoffers die er vallen in oorlogen en aanslagen. Denk maar wat er nu gebeurd in Syrie en Nigeria.
Vanavond zal ik met een stel vriendinnen zijn en ik verwacht wel dat we gewoon stil zullen zijn.
Verder is niet stil zijn niet alleen voor de slachtoffers van WOII, maar ook voor alle slachtoffers die er vallen in oorlogen en aanslagen. Denk maar wat er nu gebeurd in Syrie en Nigeria.
silly-one- Ratel
- Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Registratiedatum : 18-11-10
Charlie schreef:
Ok dan, (ik berg me alvast).
Ik heb er een dubbel gevoel bij. Ik vind het belangrijk en fatsoenlijk 2 minuten stil te zijn.
Aan de andere kant krijg ik er elke keer een naar, hypocriet gevoel bij. Er is nog steeds zoveel ellende in de wereld, wat schieten we ermee op het verleden te blijven herdenken terwijl we niet werken aan een betere samenleving/toekomst en we ons niets aantrekken/ geen weet hebben van al het vergelijkbare leed dat zich dagelijks in deze wereld nog afspeelt.
Maar goed, het schaadt niet.
Ooh dat valt wel mee toch, met die mening van je? Je hebt gewoon een kritische noot er aan toegevoegd. Niets mis mee. Maar ik denk dat je met dat laatste het beste punt geeft: Het schaadt niet. Het lijkt me alleen maar goed om dit te herinneren en herdenken. Natuurlijk leven we in een maatschappij waarin van alles mis is, maar ook dát kun je herdenken en bewust van worden door de dodenherdenking. Het is gewoon een moment van bezinning.
Edit: Maar snap wel: Waarom zou je herdenken, ipv actief verbeteren. Maar ook dat gebeurt wel, alleen gaat dat niet van de ene op de andere dag. Daarom is bewustwording toch wel heel goed, juist ook voor de jongere generatie denk ik.
Marin- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11
Charlie schreef:Marin schreef:Charlie schreef:Ik heb hier een mening over die ik hier geloof ik beter niet kan spuien.
Wat dan? Jij vindt het onzin om stil te zijn? Ben oprecht benieuwd naar je mening nu en mijn inziens mag je die gewoon plaatsen hoor
Ik heb er een dubbel gevoel bij. Ik vind het belangrijk en fatsoenlijk 2 minuten stil te zijn.
Aan de andere kant krijg ik er elke keer een naar, hypocriet gevoel bij. Er is nog steeds zoveel ellende in de wereld, wat schieten we ermee op het verleden te blijven herdenken terwijl we niet werken aan een betere samenleving/toekomst en we ons niets aantrekken/ geen weet hebben van al het vergelijkbare leed dat zich dagelijks in deze wereld nog afspeelt.
Ik ben dit eigenlijk wel heel erg met je eens hoor. Maar denk dat die 2 minuten vanavond meer te maken hebben met de historie voor ons land, dat we er bij til staan dat het niet vanzelfsprekend is dat we nu zo vrij zijn hier.
Mermaid- Kletskop
- Aantal berichten : 2663
Punten : 2814
Marin schreef:Charlie schreef:
Ooh dat valt wel mee toch, met die mening van je? Je hebt gewoon een kritische noot er aan toegevoegd. Niets mis mee. Maar ik denk dat je met dat laatste het beste punt geeft: Het schaadt niet. Het lijkt me alleen maar goed om dit te herinneren en herdenken. Natuurlijk leven we in een maatschappij waarin van alles mis is, maar ook dát kun je herdenken en bewust van worden door de dodenherdenking. Het is gewoon een moment van bezinning.
Nouja wat ik wél nog een beetje vindt is dat je er de haat jegens degenen die het hebben veroorzaakt ermee in stand houdt. Terwijl de generatie van nu er niks aan kan doen. Laten we toch eens stoppen met terugdenken aan negatieve zaken en constructief omgaan met de toekomst.
Gast- Gast
Ik denk ook dat er wordt stilgestaan bij de slachtoffers die ook nu nog vallen op de wereld. Maar ik moet wel zeggen dat in mijn beleving WOII wel heel veel slachtoffers heeft ge-eisd over de gehele wereld en ook de manier waarop en waarom is anders als nu. Ook is het zo dat er nuzoveel slachtoffers niet meer vallen als toendertijd.
Gast- Gast
Charlie schreef:
Nouja wat ik wél nog een beetje vindt is dat je er de haat jegens degenen die het hebben veroorzaakt ermee in stand houdt. Terwijl de generatie van nu er niks aan kan doen. Laten we toch eens stoppen met terugdenken aan negatieve zaken en constructief omgaan met de toekomst.
Maar zoveel haat wordt er toch niet opgeroepen tijdens de herdenking? Ik denk eerder wat Mermaid zegt, dat we herdenken dat we vrijheid niet vanzelfsprekend is, dat daar heel wat aan vooraf is gegaan.
Ik snap je wel hoor, maar zie zelf de negatieve insteek van de herdenking niet zo. Wel denk ik dat het steeds lastiger is om de herdenking 'levendig' te houden. De generatie van overlevenden is bijna verdwenen, en voor de jongere generatie wordt het steeds abstracter.
Marin- Lady Post-a-lot
Ik vind het ook juist iets hebben van herdenken zodat het in de toekomst niet meer gebeuren zal.
Daarbij is de herdenking net zo goed voor de slachtoffers van vorig jaar of gisteren, bij wijze van.
Daarbij is de herdenking net zo goed voor de slachtoffers van vorig jaar of gisteren, bij wijze van.
Gast- Gast
Voor mij gaan die 2 minuten stilte ook echt niet alleen maar om WOII. Ik denk dan juist ook aan de oorlogen die nu nog bezig zijn, militairen die bijvoorbeeld PTSS hebben over gehouden aan een uitzending..
Ik ben sowieso stil vanavond, vind het eerlijk gezegd ook best asociaal om dat niet te zijn..
Ik ben sowieso stil vanavond, vind het eerlijk gezegd ook best asociaal om dat niet te zijn..
Arwyn- Ratel
- Aantal berichten : 7279
Punten : 7787
Registratiedatum : 17-11-10
4 mei is de trouwdag van mijn opa en oma en dan kijken we altijd gezamenlijk naar de herdenking op de dam. Vanavond ben ik aan het werk, ik ga dan wel even de muziek uit zetten en ik start de film 2 minuten later. Ik weet niet of het lukt om zelf stil te zijn om die tijd, ligt eraan of klanten er aan mee doen.
Flippin' Bitch- Kletskop
- Aantal berichten : 1754
Punten : 1836
Registratiedatum : 29-11-10
Mermaid schreef:lizardje, niet heel bekend geloof ik
Oh, oeps, ik herkende je onderschrift, maar kon me even niet meer voor de geest halen bij wie die hoorde :-)
slaatje- Kletskop
- Aantal berichten : 2964
Punten : 3160
Registratiedatum : 22-11-10
Ik vind de termen 'respect', 'respectvol', et cetera, vrij holle phrasen. Wat je ziet in deze context en ook in dit topic is dat het voornamelijk wordt gebruikt om aan te geven dat je zelf netjes bent en anderen niet. Want jij bent stil en dat is respectvol, anderen doen dat niet en hebben dus geen respect - wat dat dan ook inhoudt.
On topic ben ik meestal wel stil, soms vergeet ik het, dan ga ik daar niet van zitten balen.
On topic ben ik meestal wel stil, soms vergeet ik het, dan ga ik daar niet van zitten balen.
Caulfield- Fluisteraar
- Aantal berichten : 123
Punten : 130
Registratiedatum : 01-03-12
Nee, ik ben niet bewust stil, ik ga niet naar herdenkingen ofzo toe en ik zet ook de tv niet op een zender die dat er op heeft staan.
Vanavond ben ik gewoon aan het werk, als het toevallig zo is dat we stil zijn dan is dat zo, maar als dat niet gebeurt vind ik het niet erg.
Vanavond ben ik gewoon aan het werk, als het toevallig zo is dat we stil zijn dan is dat zo, maar als dat niet gebeurt vind ik het niet erg.
Catwoman79- Prater
- Aantal berichten : 1007
Punten : 1051
Wat ik me wel af vraag, als jullie stil zijn staan jullie dan ook echt stil bij oorlogsslachtoffers/vrijheid?
Mermaid- Kletskop
- Aantal berichten : 2663
Punten : 2814
Ik sta daar wel bij stil, ja. Het is dan WOII-gerelateerd, maar voor mij is het ook voor andere oorlogen, mensen die nog altijd niet in vrijheid kunnen leven. Of veteranen, bijvoorbeeld. Mijn vriend is in het verleden op uitzending geweest en heeft mensen gedood. Voor hem is het daarom ook altijd een moment van reflectie. En ergens ook een moment van dankbaarheid, dat ik zelf al 29 jaar in vrijheid leef, en dat mijn kinderen nu in vrijheid opgroeien. Ik hoop van harte dat dat zo blijft.
Ik ben dus ook stil, maar ik ga geen onrealistische verwachtingen hebben van kleine kinderen. Mijn eigen jongens liggen dan al in bed, en als ik het belangrijk vind, dan zoek ik ook geen plekken op waarbij ik er dan geen aandacht aan kan besteden.
Wel ben ik het eens met Charlie: als je verder ook niet stil staat bij de toekomst, en wat we kunnen leren uit het verleden om in de toekomst dit soort gruwelijkheden te voorkomen, dan kan je net zo goed die 2 minuten niet stil zijn.
Ik ben dus ook stil, maar ik ga geen onrealistische verwachtingen hebben van kleine kinderen. Mijn eigen jongens liggen dan al in bed, en als ik het belangrijk vind, dan zoek ik ook geen plekken op waarbij ik er dan geen aandacht aan kan besteden.
Wel ben ik het eens met Charlie: als je verder ook niet stil staat bij de toekomst, en wat we kunnen leren uit het verleden om in de toekomst dit soort gruwelijkheden te voorkomen, dan kan je net zo goed die 2 minuten niet stil zijn.
RYW- Ratel
- Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Caulfield schreef:Ik vind de termen 'respect', 'respectvol', et cetera, vrij holle phrasen. Wat je ziet in deze context en ook in dit topic is dat het voornamelijk wordt gebruikt om aan te geven dat je zelf netjes bent en anderen niet. Want jij bent stil en dat is respectvol, anderen doen dat niet en hebben dus geen respect - wat dat dan ook inhoudt.
Huh, waarom denk je dat. Dat lees ik nergens hoor. Ik ben stil en ja, dat doe ik om respect te tonen. Niet om me beter te voelen dan iemand die dat niet doet.
Gympie- Kletskop
- Aantal berichten : 2131
Punten : 2367
Registratiedatum : 23-04-12
Caulfield schreef:Ik vind de termen 'respect', 'respectvol', et cetera, vrij holle phrasen. Wat je ziet in deze context en ook in dit topic is dat het voornamelijk wordt gebruikt om aan te geven dat je zelf netjes bent en anderen niet. Want jij bent stil en dat is respectvol, anderen doen dat niet en hebben dus geen respect - wat dat dan ook inhoudt.
Wat een onzin. Ik voel me zelf gewoon niet prettig als ik het niet doe, omdat ik het fijn vind om mijn medeleven en respect te betuigen aan de slachtoffers en nabestaanden en ik vind dat ik best stil mag staan bij wat anderen hebben geofferd om er voor te zorgen dat wij op deze manier in dit land kunnen leven. Ik vind iemand wel een lompe boer als het je niets boeit, maar ik zeg niet dat ik respectvol ben als ik stil ben en een ander dus niet als hij het niet doet.
Gast- Gast
Mermaid schreef:Wat ik me wel af vraag, als jullie stil zijn staan jullie dan ook echt stil bij oorlogsslachtoffers/vrijheid?
Nee niet altijd. Er gaat dan van alles door mijn hoofd. Of ik thuis wel alles uit heb gedaan etc.
Maar vaak denk ik aan mijn tante die deze dag jarig zou zijn en in de oorlog geboren is.
Mijn tante was als een soort moeder voor me. Jammer dat ze er niet meer is.
Caramba- Ratel
- Aantal berichten : 3918
Punten : 4017
Registratiedatum : 08-03-11
Ja, ik ben altijd wel 2 minuten stil dan.
patjuhhh- Prater
- Aantal berichten : 1070
Punten : 1103
Zelda schreef:Ja, elk jaar.
+1 vind dat ook normaal, vorig jaar waren we uiteten en waren er mensen die gewoon doorkletsten. Wij waren gewoon ff stil.
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Nou kijk, o.a. door dit soort berichten kom ik dus tot mijn mening:
http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2012/05_mei/04/binnenland/partijen-moeten-er-samen-uitkomen.xml
Op deze manier gaat de oorlog gewoon op een bepaalde manier door.
http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2012/05_mei/04/binnenland/partijen-moeten-er-samen-uitkomen.xml
Gast- Gast
Charlie schreef:Marin schreef:Charlie schreef:Ik heb hier een mening over die ik hier geloof ik beter niet kan spuien.
Wat dan? Jij vindt het onzin om stil te zijn? Ben oprecht benieuwd naar je mening nu en mijn inziens mag je die gewoon plaatsen hoor
“Tijdens de Nationale Herdenking op 4 mei herdenken we allen –
burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar
ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de
Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties.”
Herdenken is dus ook voor hetgeen net heeft plaatsgevonden; niet alleen WOII.
jena- Fluisteraar
- Aantal berichten : 228
Punten : 248
Registratiedatum : 26-11-10
Charlie schreef:Nou kijk, o.a. door dit soort berichten kom ik dus tot mijn mening:
Ik denk dat dit niet komt doordat er herdacht wordt. Dit is blijkbaar iets wat bij deze betrokkenen nog steeds speelt (wat je daarvan vindt is discutabel) en waar wij misschien niets van hadden meegekregen als er nooit herdacht zou worden. Wat dus niet wil zeggen dat deze mensen dan nog niet steeds deze gevoelens zouden hebben.
jena- Fluisteraar
- Aantal berichten : 228
Punten : 248
Registratiedatum : 26-11-10
jena schreef:Charlie schreef:Nou kijk, o.a. door dit soort berichten kom ik dus tot mijn mening:
Ik denk dat dit niet komt doordat er herdacht wordt. Dit is blijkbaar iets wat bij deze betrokkenen nog steeds speelt (wat je daarvan vindt is discutabel) en waar wij misschien niets van hadden meegekregen als er nooit herdacht zou worden. Wat dus niet wil zeggen dat deze mensen dan nog niet steeds deze gevoelens zouden hebben.
Ik denk dat ook zonder herdenking we dit hadden meegekregen. Ik heb bij geschiedenis op de middelbare school bijna niks anders zo uitgebreid moeten leren als WO 1 en 2. Ik wil absoluut niet bagatelliseren wat deze mensen voelen, dat kan ik niet eens met mijn leeftijd en daar ben ik dankbaar voor. Maar dit hoort voor mij niet bij vreedzaam herdenken en laten zien dat we ervan geleerd hebben.
Gast- Gast
Maar is het niet goed om door de herdenking de oorlog een stukje dichterbij te halen? Voor velen van ons, en de jongere generatie zal daar alleen maar meer 'last' van hebben, is WWII best een abstracte gebeurtenis, omdat het best ver van ons staat. Door de herdenking, kan je het goed in perspectief plaatsen, zeker als kind zijnde denk ik.
Ik heb overigens amper wat geleerd over beide wereldoorlogen op school (wat echt heel slecht is, en waar ik nog steeds heel erg van baal, want daardoor heb ik amper kennis over de oorlog), maar juist de herdenking is zo ongeveer het enige waardoor ik binding heb met de Tweede Wereldoorlog.
Denk dat dat dus heel persoonlijk is. Jij hebt de herdenking blijkbaar niet nodig (gehad) om stil te staan bij, en kennis op te doen over, WWII. Ik juist wel, omdat ik anders nóg minder had geweten. Door de herdenking, realiseerde ik me met name als kind, dat de plaatsen waar ik zelf loop, ook plaatsen waren waar oorlog plaats heeft gevonden. Het maakt het een stuk minder abstract.
Ik heb overigens amper wat geleerd over beide wereldoorlogen op school (wat echt heel slecht is, en waar ik nog steeds heel erg van baal, want daardoor heb ik amper kennis over de oorlog), maar juist de herdenking is zo ongeveer het enige waardoor ik binding heb met de Tweede Wereldoorlog.
Denk dat dat dus heel persoonlijk is. Jij hebt de herdenking blijkbaar niet nodig (gehad) om stil te staan bij, en kennis op te doen over, WWII. Ik juist wel, omdat ik anders nóg minder had geweten. Door de herdenking, realiseerde ik me met name als kind, dat de plaatsen waar ik zelf loop, ook plaatsen waren waar oorlog plaats heeft gevonden. Het maakt het een stuk minder abstract.
Marin- Lady Post-a-lot
Pagina 3 van 12 • 1, 2, 3, 4 ... 10, 11, 12
Soortgelijke onderwerpen
» Zijn jullie flexibel?
» Wat zijn jullie aan het doen?
» Hoeveel sparen jullie? En wat zijn jullie vaste lasten?
» Zijn jullie ook zo moe?
» Hoeveel sparen jullie? En wat zijn jullie vaste lasten?
» Zijn jullie ook zo moe?
Pagina 3 van 12
Permissies van dit forum: