De regels van het afvallen: wat doe jij wel en wat niet?
5 plaatsers
Pagina 1 van 1
De regels van het afvallen: wat doe jij wel en wat niet?
Er zijn bepaalde 'regels' en ongeschreven regels voor het afvallen. Zoals gezonder gaan eten, minder gaan eten, meer bewegen, meer sporten enz. Als ik zo op forums lees en op youtube kijk dan zijn ze allemaal vrij wel hetzelfde. Ze hebben hun eetpatroon volledig aangepast, eten een stuk gezonder, sporten wat meer en bewegen iets meer. Ik heb alleen wel wat moeite met deze 'regels' en ongeschreven regels. Ik heb op youtube deze video gezien: https://www.youtube.com/watch?v=k6JKYCMNWOY Zij verteld daarin hoe ze 40 kg is afgevallen en hoe je op hetzelfde gewicht moet blijven.
Nu moet ik toegeven dat ik mijzelf niet zo gauw voor de tv vrijwillig een worteltje of selderij zie eten. Bovendien heb ik geen geld om naar de sportschool te gaan. Ik eet wel een stuk gezonder en ik drink veel water.
Hebben jullie wat moeite met deze 'regels'? Wat doen jullie wel en wat doen jullie niet?
Gast- Gast
Re: De regels van het afvallen: wat doe jij wel en wat niet?
Ik denk dat je ze om te beginnen niet moet zien als regels, maar als samenhangend plaatje van alles wat inderdaad nodig is om af te vallen. Meer bewegen zul je gewoon moeten doen. Misschien niet zozeer de sportschool, maar ga dan lopen/fietsen/skaten/hardlopen ofzo. Kost allemaal niets. Minder en gezonder eten zul je ook echt moeten doen. Eén dag in de week waarop je iets zwaar onverantwoords eet is geen enkel probleem, en je zult heus niet elke avond voor de tv bleekselderij en worteltjes hoeven eten, maar je zult wel moeten inzien dat er een complete middenweg tussen bleekselderij en een zak chips ligt, en dat die middenweg bezaaid ligt met gezonde alternatieven. Ikzelf eet 's avonds overigens nooit meer een tussendoortje, alleen in het weekend. Heb dara geen behoefte meer aan.
Jouw valkuil is denk ik dat je het hele afvallen ziet als een handleiding vol met regeltjes. En juist door het als regeltjes te zien, ga je een soort weerstand creëren. Jammer, want afvallen en gezond eten is eigenlijk ontzettend leuk om te doen. Althans, dat is wat ik ervaarde.
Jouw valkuil is denk ik dat je het hele afvallen ziet als een handleiding vol met regeltjes. En juist door het als regeltjes te zien, ga je een soort weerstand creëren. Jammer, want afvallen en gezond eten is eigenlijk ontzettend leuk om te doen. Althans, dat is wat ik ervaarde.
Gast- Gast
Ik doe wel:
Hulp aannemen van een dietiste
Goed ontbijten en voldoende brood eten
Normaal warm blijven eten(normale porties)
Gezonde tussendoortjes eten
Toetjes eten (voorkomt bij mij dat ik ga vreten savonds)
In het weekend minder streng zijn (dus dan eet ik een chipje of een patatje)
1x per week sporten
1x per week wegen
Ik doe niet:
Belanchelijk veel water drinken
5x per week sporten
Leven op fruit en eierkoeken (a la sonja)
Mezelf straffen door dingen te eten die goed voor de lijn zijn, maar smerig zijn
Elke dag wegen
Puntjes tellen
1x per week sporten
1x per week wegen
Ik doe niet:
5x per week sporten
Mezelf straffen door dingen te eten die goed voor de lijn zijn, maar smerig zijn
Elke dag wegen
Puntjes tellen
Beachgirl- Kletskop
- Aantal berichten : 2626
Punten : 2789
Registratiedatum : 18-11-10
@maple: bedankt voor je advies, maar het is niet wat ik met dit topic wilde krijgen.
Gast- Gast
Dat bedacht ik me ook. Maar het is in elk geval wel het gevoel dat jouw post bij me opriep, het moeten-moeten-moeten. Terwijl afvallen gewoon echt leuk is. En het is eigenlijk jammer als je het gevoel hebt te moeten leren dealen met regeltjes.
Het enige wat ik níét heb gedaan, is mezelf uithongeren. Als mensen hoorden wat ik allemaal at op een dag dan vonden ze dat gewoonweg veel. Gezond, maar veel. En toch viel ik er gemiddeld een halve kilo per week mee af.
Het enige wat ik níét heb gedaan, is mezelf uithongeren. Als mensen hoorden wat ik allemaal at op een dag dan vonden ze dat gewoonweg veel. Gezond, maar veel. En toch viel ik er gemiddeld een halve kilo per week mee af.
Gast- Gast
Mja je gevoel zit deels wel goed. Echt serieus overal, op tv, in tijdschriften, op fora (beauty vooral) wordt er geroepen dat als je wilt afvallen dat je gezond moet eten en moet gaan sporten. Hierdoor lijkt het alsof er vaste regels zijn en dan al gauw gaat de uitdaging weg. Wat ik vooral ook wil leren is, leren genieten van eten. Iets wat m'n moeder door haar ziekte weinig heeft kunnen doen. Maar ik vind het fijn om te horen dat niks moet.
Gast- Gast
Mimpie schreef:Ik doe wel:
1x per week sporten
1x per week wegen
Ik doe niet:
5x per week sporten
Elke dag wegen
Puntjes tellen
Dit is ook ongeveer mijn 'way of life' geworden. Water drinken doe ik wel, maar alleen als ik zin heb in een glas water. En inderdaad, wel een toetje nemen, en dan rond een uur of acht. Want dan heb ik daarna geen zin meer in snaaien.
Ik heb wit brood vervangen door bruin brood (is ook nog lekkerder) en als ik zin heb in een lekker broodje, neem ik in plaats van elke keer croissants eens witte pistoletjes mee. Dat vind ik echt een traktatie, heerlijk met aardbeienjam. Ik eet minder dan voorheen, maar probeer van hetgeen wat ik eet te genieten.
Phileine- Kletskop
- Aantal berichten : 1894
Punten : 2065
Registratiedatum : 17-11-10
Wat ik heb gedaan is geen chips meer eten. Dat was mijn grote zwak en dat is het eigenlijk nog steeds. Voordat ik ging afvallen at ik vaak wel 3x per week een zak chips leeg en at ik niet goed van het gewone avondeten. Om af te vallen ben ik helemaal met chips gestopt. Dat vond ik heel erg moeilijk. Ik weet nog goed dat ik in de 2e of 3 week in de supermarkt liep en er een meisje voorbij kwam met een mandje gevuld met 3 zakken chips. Toen kreeg ik een enorme jaloezie aanval. Maar ik heb het niet meer gekocht, dus ook niet meer in huis gehaald.
Daarnaast probeer ik nog steeds zo vaak mogelijk 's avonds iets te koken wat ik lekker vind en niet heel ongezond is. Dit wissel ik af, verschillende gerechten met pasta, de andere keer weer iets met rijst, dan weer iets met aardappelen, ovenschotels e.d.
Ook heb ik mezelf aangeleerd gewoon elke dag brood te eten i.p.v. een paar mueslirepen en/of liga koeken enzo.
Bij mij is vooral het zout een probleem. Ik ben niet gestopt met snoepen. Gek genoeg kom ik daar niet zo snel van aan. Dus als ik zin heb in wat lekkers, dan pak ik soms wel iets te snoepen, een koek of chocola. Soms word ik helemaal niet goed van de suiker, want eigenlijk wil ik dan nog steeds gewoon lekker chips eten (welke smaak maakt me niet eens zo veel uit, ik vind ze bijna allemaal lekker).
Al met al ben ik hiermee in 2 à 2,5 jaar tijd 18 kilo afgevallen. Nu blijft mijn gewicht al een ruim half jaar vrij stabiel en dat is ook goed want dit past bij mijn lichaam.
Daarnaast probeer ik nog steeds zo vaak mogelijk 's avonds iets te koken wat ik lekker vind en niet heel ongezond is. Dit wissel ik af, verschillende gerechten met pasta, de andere keer weer iets met rijst, dan weer iets met aardappelen, ovenschotels e.d.
Ook heb ik mezelf aangeleerd gewoon elke dag brood te eten i.p.v. een paar mueslirepen en/of liga koeken enzo.
Bij mij is vooral het zout een probleem. Ik ben niet gestopt met snoepen. Gek genoeg kom ik daar niet zo snel van aan. Dus als ik zin heb in wat lekkers, dan pak ik soms wel iets te snoepen, een koek of chocola. Soms word ik helemaal niet goed van de suiker, want eigenlijk wil ik dan nog steeds gewoon lekker chips eten (welke smaak maakt me niet eens zo veel uit, ik vind ze bijna allemaal lekker).
Al met al ben ik hiermee in 2 à 2,5 jaar tijd 18 kilo afgevallen. Nu blijft mijn gewicht al een ruim half jaar vrij stabiel en dat is ook goed want dit past bij mijn lichaam.
Alias- Prater
- Aantal berichten : 636
Punten : 676
Registratiedatum : 02-12-10
Wat ik wel doe, is geen halve rol koekjes meer eten bij de thee elke dag en ik zorg er nu voor dat ik 4 keer in de keer minimaal een half uur intensief beweeg. Ook drink ik eigenlijk alleen water en thee, maar dat was altijd al zo, haha.
Wat ik niet doe, is minder eten. Minder eten is ook helemaal niet perse goed. Als ik per dag een cracker bij het ontbijt zou eten, twee tussen de middag en een muizenhapje 's avonds, val ik geheid flauw en daarnaast crash je dan gewoon, helemaal niet gezond dus!
Wat ik niet doe, is minder eten. Minder eten is ook helemaal niet perse goed. Als ik per dag een cracker bij het ontbijt zou eten, twee tussen de middag en een muizenhapje 's avonds, val ik geheid flauw en daarnaast crash je dan gewoon, helemaal niet gezond dus!
Arwyn- Ratel
- Aantal berichten : 7279
Punten : 7787
Volgens mij is de enige regel die werkt:
Eten als je honger hebt en dan zo voedzaam mogelijk. Dus als je honger hebt, niet denken 'ik mag niets eten, want ik heb net iets gehad' of 'ik moet eten zo lang mogelijk uitstellen, daar val ik van af', maar gewoon eten. En dan dus geen koekje of ontbijtkoek, want dat zijn dingen waar je níets aan hebt, het voegt niets toe qua voedingswaarde, dus als je dan toch een gezond tussendoortje wilt moet je absoluut dingen als liga, eierkoek en ontbijtkoek laten liggen, je hebt er gewoon niets aan. Het vult niet echt, zit vol met suiker en bevat nauwelijks goede dingen. Dan kun je beter bij honger een boterham met pindakaas eten, want dat is wel vet, maar daar is niets mis mee, omdat het wél vol zit met goede voedingsstoffen en je hebt er dus echt iets aan. Gegarandeerd dat je na zo'n boterham tussendoor langer vol zit dan na een liga.
En je moet dus ook niet eten 'omdat het er ligt' dus niet taart nemen omdat het nou eenmaal feest is, maar alleen omdat je er zin in hebt, en niet je bord avondeten leeg eten omdat het zo zonde is om weg te gooien, maar gewoon omdat je honger hebt, totdat je vol zit en dan ook stoppen met eten.
Als je altijd eet als je honger hebt (en dan moet je dus wel eerst goed leren voelen wanneer je honger hebt, of dat je bijvoorbeeld alleen wilt eten omdat je je verveelt, moe bent of omdat je dorst hebt) dan krijg je niet teveel binnen. Mits je dus gezonde dingen eet. En gezond is dan niet zo mager mogelijk of met zo min mogelijk calorieen, maar zo onbewerkt mogelijk. Dus liever een bakje magere yoghurt met fruit dan een bakje optimel zooi (als je het nou over troep hebt...), liever een boterham met kaas dan een liga, liever een stukje kip of biefstuk met groenten en aardappelen dan een zakje van de Knorr met een paar stukjes groenten.
Gewoon kritisch zijn op wat je in je lijf stopt, is iets voedzaam, dan mag het erin, is het dat niet, dan laat je het staan. Met als uitzondering dat je best eens zin in chocola of taart kunt hebben, en dat je dat dan ook gewoon mag nemen, maar dat je wél heel bewust eet en stopt met eten als je er geen zin meer in hebt. Dus niet dat stuk taart opeten omdat het nou eenmaal een groot stuk is, maar bewust elke hap proeven en als je na 5 happen merkt dat je genoeg hebt, stoppen met eten.
En dan genoeg bewegen dus.
Eten als je honger hebt en dan zo voedzaam mogelijk. Dus als je honger hebt, niet denken 'ik mag niets eten, want ik heb net iets gehad' of 'ik moet eten zo lang mogelijk uitstellen, daar val ik van af', maar gewoon eten. En dan dus geen koekje of ontbijtkoek, want dat zijn dingen waar je níets aan hebt, het voegt niets toe qua voedingswaarde, dus als je dan toch een gezond tussendoortje wilt moet je absoluut dingen als liga, eierkoek en ontbijtkoek laten liggen, je hebt er gewoon niets aan. Het vult niet echt, zit vol met suiker en bevat nauwelijks goede dingen. Dan kun je beter bij honger een boterham met pindakaas eten, want dat is wel vet, maar daar is niets mis mee, omdat het wél vol zit met goede voedingsstoffen en je hebt er dus echt iets aan. Gegarandeerd dat je na zo'n boterham tussendoor langer vol zit dan na een liga.
En je moet dus ook niet eten 'omdat het er ligt' dus niet taart nemen omdat het nou eenmaal feest is, maar alleen omdat je er zin in hebt, en niet je bord avondeten leeg eten omdat het zo zonde is om weg te gooien, maar gewoon omdat je honger hebt, totdat je vol zit en dan ook stoppen met eten.
Als je altijd eet als je honger hebt (en dan moet je dus wel eerst goed leren voelen wanneer je honger hebt, of dat je bijvoorbeeld alleen wilt eten omdat je je verveelt, moe bent of omdat je dorst hebt) dan krijg je niet teveel binnen. Mits je dus gezonde dingen eet. En gezond is dan niet zo mager mogelijk of met zo min mogelijk calorieen, maar zo onbewerkt mogelijk. Dus liever een bakje magere yoghurt met fruit dan een bakje optimel zooi (als je het nou over troep hebt...), liever een boterham met kaas dan een liga, liever een stukje kip of biefstuk met groenten en aardappelen dan een zakje van de Knorr met een paar stukjes groenten.
Gewoon kritisch zijn op wat je in je lijf stopt, is iets voedzaam, dan mag het erin, is het dat niet, dan laat je het staan. Met als uitzondering dat je best eens zin in chocola of taart kunt hebben, en dat je dat dan ook gewoon mag nemen, maar dat je wél heel bewust eet en stopt met eten als je er geen zin meer in hebt. Dus niet dat stuk taart opeten omdat het nou eenmaal een groot stuk is, maar bewust elke hap proeven en als je na 5 happen merkt dat je genoeg hebt, stoppen met eten.
En dan genoeg bewegen dus.
Gast- Gast
Ik ben 15 kg afgevallen zonder "genoeg te bewegen". Je kan ook afvallen zonder te sporten.
Blond- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Maar dat is niet heel slim, want als je afvalt en je doet dat te snel, dan gaat je spierweefsel eraan. Dat voorkom je door te bewegen. Plus dat je basisstofwisseling verhoogd wordt als je gaat sporten, want spieren verbruiken meer dan vet. Dus als je meer spieren kweekt verbruik je in rust meer dan wanneer je vet hebt. Ga je afvallen, dan is het vet het laatste wat afgebroken wordt, je spieren gaan er het eerst aan. Dus kun je het best zorgen dat je extra beweegt zodat je én meer verbruikt én je stofwisseling verhoogt én zorgt dat je spieren niet opgegeten worden._Chance schreef:Ik ben 15 kg afgevallen zonder "genoeg te bewegen". Je kan ook afvallen zonder te sporten.
Gast- Gast
Soortgelijke onderwerpen
» Dokument: De regels van Matthijs
» Regels ziekmelden zwangerschap
» Regels hoogte bed..kraamtijd..
» oma lapt ons regels aan haar laars
» Vraagje aan docenten (VO) over regels in de klas
» Regels ziekmelden zwangerschap
» Regels hoogte bed..kraamtijd..
» oma lapt ons regels aan haar laars
» Vraagje aan docenten (VO) over regels in de klas
Pagina 1 van 1